| 
               2012.09.14. Nem szabad
              elvetni a múltat, hanem arra kell építkezni
 Azok a művészkollegák, akik szorgalmasan, következetesen
              dolgoznak, nem kerülnek reflektorfénybe
Orosz Gergely
              szobrászművész 1960. március 25-én született Budapesten.
              1978 –ban érettségizett a Trefort Gimnáziumban. Autodidakta,
              mestere édesapja, Orosz János festő- és szobrászművész.
              Alkotásai fa- és kőszobrok. 1991-től csak szobrászattal
              foglalkozik. Csoportos kiállítások:
              Országos Szobrászati kiállítás, Műcsarnok (1992, 1993),
              1993-tól évente Csuta Nemzetközi Alkotótábor, Békés; 1994-től
              évente Nagykanizsai Nemzetközi Alkotótábor, Occhieppo
              (Olaszország); Puente Romano (Spanyolország) (2000). Egyéni kiállítások:
              1991-től rendszeresen: Bp. Hotel Hilton, Óbudai Corvinus Hotel,
              Csók Galéria, Art-X Galéria, Art N Galéria, Opera Galéria (Vörös
              szalon), Balatonboglár, Tata, Nagykanizsa, Balatonfüred, Körmend;
              Sopronban 2012-ben (édesapjával közösen). Köztéri szobrok:
              Hédervári emlékoszlop (akácfa, 
              740 cm
              , Orosz Jánossal közösen) (1990), ’56-os Pieta, Budapest, Mátyásföld
              (mészkő, 230cm, Orosz Jánossal közösen) (1991), Szt. László
              fej, Budapest. I. Bécsikapu tér (mészkő, 90cm) (1996),
              Milleniumi emlékmű, „Két angyal” Alcsútdoboz (mészkő,
              410cm) (2000), Sárközy István portré, Nagybajom (mészkő, 
              230 cm
              ) (2005), Csokonai Vitéz Mihály mellszobra, Nagykanizsa (mészkő,
              
              100 cm
              ) (2007), Szt. Orbán, Balatonederics (mészkő, 
              150 cm
              ) (2009), Kettős kereszt, Békés (tölgyfa, 
              505 cm
              ) (2010), Szt. Kristóf, Szt. Flórián, Szt. Lőrinc, Sárvár (mészkő,
              
              85 cm
              ) (2008-2010). 
               
               A mai
              eredmény-és mennyiség centrikus világban a kőből építkezni
              nem divatos
              
               
               A XI. kerületi Kőérberek-Tóváros lakópark kiállítótermében
              beszélgetünk. Itt dolgozik most? 
               –Jelenleg igen, mert egy kortárs galéria kialakításán
              dolgozom. Remélem mindez megrendelőket is hoz. Tudni kell, hogy
              a lakópark építésekor a Budapesti Történeti Múzeum régészei
              minden idők legnagyobb kiterjedésű Árpád-kori települését
              tárták föl. Sőt, abban is egyedi az eset, hogy egy teljes
              településre, forrásokban már említett, de eddig meg nem talált
              Kána nevezetű falura leltek rá. A XI. kerület új lakóparkjában
              jelenleg ez az ideiglenes kiállítás mutatja be Kána történetét.
              A mi elgondolásunk az, hogy ahogy a középkori falura ráépült
              a modern lakópark, ugyanúgy csináljunk egy olyan modern kiállítótermet,
              galériát, ahol a múlt és a jelen találkozik. Így a kőtár
              mellett kortárs alkotások kerülnének bemutatásra. Ennek a
              megszervezésével és kialakításával bíztak meg. Az egész érdekessége,
              hogy ugyanolyan kőből faragok immár húsz éve, amiből a feltárt
              emlékek készültek.
              
               
               Ugyanolyan tartósak is
              lesznek így az ön művei?
              
               
               –Ha csak valaki tudatosan nem esik neki
              valamelyik kőszobromnak, akkor igen. Ez a sóskúti mészkő
              megfelelő konzerválással nagyon jól ellenáll az időjárás
              viszontagságainak. Sóskút, Etyek környékén nem véletlenül
              látni olyan 2-3 száz éves kapuoszlopokat, melyeken olvasható még
              az évszám. És ott csak annyi kezelés történik, hogy az
              oszlopokat tavaszonként mésztejjel átkenik, hogy szép fehérek
              legyenek. 
               Vajon miért távolodtunk
              mi el az ősi, a szerves, természet adta építőanyagoktól?
              
               
               –A lustaság miatt is, mert sokkal időigényesebb
              megmunkálni egy követ. Nem lehet gyorsan látványos dolgokat kőfaragással
              elérni. Mindehhez idő kell. Ha kőből akar valaki katedrálist
              építetni, az 200 esztendeig tart. Nem lehet kőből másfélév
              alatt olimpiai csarnokot építeni, másfajta szaktudást is igényel
              mindez, és sokkal több kézimunkát. A mai eredmény-és mennyiség
              centrikus világban ez a módszer nem divatos. 
               Ha teszem azt egy katasztrófa elsodorná ezt a
              civilizációt, akkor a következő korok régészei csak a kövekből
              tudnának bármilyen kultúrára is következtetni? 
               –A fém-és a műanyagdarabok megmaradnának,
              és a következő nemzedék tagjai értetlenkednének azon, miként
              lehetséges, hogy nyersen megfaragott mészkövek, és krómacél,
              és műanyag darabok vannak egymás mellett. 
               Szívesen nyúlok a hajdani civilizációk szimbólumaihoz
              és formarendszeréhez 
               A múlt és a jelen találkozásának kialakításához,
              a kortárs galéria létrehozásához bizonyára egészséges látásmód
              szükséges. Nem mindegy, hogy milyen kortárs alkotások állnak
              szembe a múlt adatközlőivel. 
               –Nagyon sok művészbarátom
              van, nem egy művésztelepen, alkotótáborban vettem részt. Így
              tudom, hogy több kollegám bizonyos szempontból hasonlóan
              gondolkodik, annak ellenére, hogy más stílusban dolgozik. Ők
              szemben a divattal, a korszellemmel azt mondják: nem szabad
              elvetni a múltat, a régiek tudását, hanem azt át kell örökíteni,
              és arra kell építkezni. Ezek a művészek nem tartoznak a
              felkapott, futtatott emberek közé, de én akkor is velük
              szeretnék együttműködni, mert egészséges szellemiséget képviselnek.
              Magam is szívesen nyúlok a hajdani civilizációk szimbólumaihoz
              és formarendszeréhez. Egy olyan hatalmas kincsről van szó,
              amit nagyon nagy ostobaság lenne önként, csak azért, hogy a
              divatnak megfeleljünk, eldobni.
              
               Pedig nagyon
              sokan már a XX. század elejétől ezt teszik. 
               –Ami pazarlás, mert több ezer év kemény
              szellemi és fizikai munkája kellett a hatalmas kultúrkincs létrehozásához.
              Mindezt nem elvetni kell, hanem tanulni kéne belőle. 
               Ha valaki így tesz,
              azzal vádolják, hogy nem egyéniség, nem tud egyedit alkotni,
              és visszanyúl a múltba.
              
               
               –Az sem egyedi, hogy valaki számítógép segítségével
              kockákkal variál különböző színharmóniában. Ezt lehet
              nagyon ízlésesen művelni, de mégis mennyiben egyedi? Az a
              gond, hogy aki historizál, használja a múltat, és a saját elképzelései
              szerint építkezik a hajdani elemekből, az jóval egyedibb, és
              a nagyon modernek ezzel nem tudnak mit kezdeni. Miért? Mert ami
              egyedi, az nem szabványosított, nem trendi. 
               Száz éve a művészeti élet egyenlő a műkereskedelemmel
              
               
               Ki diktálja ezt a
              divatot?
              
               
               –Még a múlt század derekán a nagy galériások,
              műgyűjtők bevásároltak az avantgardból és a
              transzavantgarde alkotásokból. Azért, hogy ezeknek megmaradjon
              a piaci értékük, a stílust divatban kell tartani. Ha nem
              teszik, akkor a raktárban lévő festményeket nem bírja eladni.
              Így a teljesen nonfiguratív absztraktot is felmagasztalják. Az
              avantgard folytatása és következménye a mostani kortárs művészet
              jelentős része. És azok művelőit is futtatni kell, mert azzal
              az elődöket is reklámozzák. Tehát esetünkben az üzlet és
              nem az alkotás számít. Immár száz éve a művészeti élet
              egyenlő a műkereskedelemmel. 
               Mit tapasztalt, 1990 után romlott a művészek társadalmi
              megbecsültsége?
              
               
               –Akkor még nem. Az új évezred elején kezdődött
              el a lecsúszás. Nálunk ugyanis a társadalmi megbecsültség
              egyenes arányban áll az anyagi jövedelemmel. Jómagam is a
              2000-es évek elejéig szabadúszóként elég jól meg tudtam élni.
              Volt pénzem kőre, szerszámok vásárlására, s el tudtam
              tartani a családomat. Luxusra nem tellett, de nem is érdekelt. A
              legjelentősebb megrendelőim a magyar középosztály tagjai közül
              kerültek ki. Ez a réteg viszont jóideje a megmaradásáért küzd.
              Ha lesz is talpra állás, az még nem jelenti rögtön a
              megrendelések érkezését, hiszen a művelt és igényes középosztály
              csak akkor áldoz kultúrára, amikor a mindennapi élethez való
              szükségletei megvannak. Olyan is előfordult még a 2000-es évek
              elején, hogy egy kiállítás megnyitón 15 szoborból tízet
              lefoglaltak. Májusban volt egy közös kiállításom apámmal
              Sopron belvárosában, kb. 1 hónapig volt kint az anyag, de
              egyetlen egy darabot sem sikerült eladnunk. 
               Nem arról van szó, hogy nincsenek annyira reklámozva,
              mint mások, mint pl. Alföldi Róbert , aki képzőművész is?
              
               
               –Természetesen ez is gond. Ha egy színész, vagy egy
              sportoló fest, az érdekes, még akkor is, ha csúnyát alkot,
              mert egy híresség csinált olyat, amihez nincs sok köze.
              Anthony Quinn festményei is csillagászati árakon keltek el. Az
              is a kor divatja, hogy mindenki foglalkozzon azzal, amihez nem ért,
              és abból lesz a szenzáció. Ehhez az kell, hogy celebeket csinál
              a sajtó, és ha az a celeb csinál valamit, akkor azt hatalmas
              szenzációként könyvelik el. Azok a művészkollegák, akik
              tisztességes munkával , szorgalmasan, következetesen csinálják
              a dolgukat, nem kerülnek reflektorfénybe. Ha teszem fel, az
              egyik szobromat feldarabolnám a Műcsarnok előtt, és egy csinos
              lány árulná azt kilóra, azt már szenzáció lenne. Igaz az egész
              marhaság, de jó reklámmal, eladható, még a kereskedelmi tévék
              is kijönnének, hiszen engedély nélkül csinálnám az egészet,
              és a rendőrség is el akarna zavarni. Látják, tudom én, miként
              is lehetne közismertté válni, de az nem művészet, és méltatlan
              hozzám. 
               Mennyire tartja fontosnak, hogy ismerjék azt, ki készítette
              az adott szobrot?
              
               
               –Akit érdekel, az tudja, hogy ki a mű készítője.
              Így Medgyessy Ferenc, Borsos Miklós szobrait nagyon sokan
              ismerik. 
               A múlt héten beszélgettem Kligl Sándor szobrászművésszel,
              aki szerint nagy baj, hogy nem összetartó a szakma. Ön szerint
              is?
              
               
               –Ez bizony így van a kenyérféltés miatt. Édesapám
              festőművész, és emlékszem, hogy régebben a kollégák összejártak,
              beszélgettek. Ahogy romlott az általános anyagi helyzet, létrejöttek
              a klikkek, és megfigyelhető, hogy kik kapnak nagyobb megrendeléseket.
              A klikk tagjai senkit sem akarnak a tűz közelébe engedni,
              nehogy másnak jusson a nagyobb munkából. Erre a folyamatra
              nagyon sokan úgy reagálnak, hogy magukba fordulnak, és magányosak
              maradnak. Jártam olyan nemzetközi és hazai művésztelepekre,
              ahol pont ez ellen a metódus ellen próbáltunk tenni. Igaz,
              mindenki más stílusban dolgozott, de mégis közös szellemiséget
              akartunk kialakítani. Így a szakmai fejlődésünket is előbbre
              visszük, míg az összetartás energiát ad. Sajnos már az alkotótáborokban
              is romlott a hangulat, és az üzleti szellem uralkodik. Tehát
              gyorsan elkészítik a két „szponzor-képet”, majd vevőt
              keresnek maguknak. Egyik osztrák barátom mondta erre, hogy „dass
              ist eine kunstfabrik”. Ezzel azt fejezte ki, hogy szó sincs már
              esetünkben alkotótelepről, hanem művészetgyárról, és nem
              is jött többet. Sajnos, ahogy a világ, úgy a művészeti élet
              is rossz irányba halad. 
               Kinek dolgozik optimális esetben a képzőművész? A közönségnek,
              a szakmának, vagy a kritikusoknak?
              
               
               –Jó esetben a saját érzelmeit, mondanivalóit szeretné
              átadni az embereknek. De ez egy konzervatív felfogás. A mai
              divat szerint, ami érthető, az kommersz. Így a mostanában
              trendi művészkörök a kritikusoknak és egymás vállát
              veregetik. Az igazi öröm az, ha úgy tudok valamit megcsinálni
              a saját gondolataimból, hogy az tetszik valakinek annyira, hogy
              beengedi az intimszférájába, a lakásába. 
               Ilyen esetben mennyire kell megérezni azt, hogy mi is a
              közönség ideálja. Vannak olyan művészek, akik elvonulnak a
              világ zajától, nem érintkeznek a társadalommal. De így
              tudnak-e olyat alkotni, ami valóban megszólítja az embereket?
              
               
               –Ha valaki abszolúte elzárkózik a társadalomtól,
              akkor nem, mert létidegen lesz, amit csinál. De ha a közönséggel,
              a többiekkel kapcsolatot tart fenn, ismeri az emberek problémáit,
              és ezzel kapcsolatban ő is elgondolkodik, és saját véleményét
              alkotásban mondja el, akkor jól működik a kommunikáció. 
               Fontosnak tartja, hogy megértsék azt, mit ábrázol a
              szobor?
               
               –Örülök
              annak, ha erre ráéreznek, bár jártam már úgy, hogy egészen
              más gondolatot indított el a munkám másban. Ez nem rossz, mert
              elkezdett gondolkodni. Esetünkben nem egy szobor, hanem egy festményről,
              A piros létráról volt szó. Egy ezeréves olajfában
              benne foglaltatik Krisztus teste, és ez a fa tartja a világot,
              amit egy város jelképez. A fa tetejére pedig Jákob lajtorjáján
              lehet feljutni. Az egyik ismerősöm pedig úgy látta, hogy a fa
              ki van rekesztve a világból. Az, hogy ki milyen következtetésre
              jut, azt nagyban befolyásolják érzelmei, gondolatai is. A festmény
              domináns színe a piros, ami a felfokozott vitalitást mutatja,
              és provokál is. 
               Ez a kép 2005-ben készült. Azt olvastam, egy időre
              felhagyott a festészettel.
              
               
               –A festészet számomra kirándulás, mert alapvetően
              szobrász vagyok. Az egyik alkotótáborban ugrattuk egymást,
              mondták nekünk: mindenki festőnek születik, de van, aki színvak,
              s abból lesz a szobrász. No, már csak azért is festek, hogy
              bebizonyítsam, nem vagyok színvak. Apám műtermében, festmények
              között nőttem fel, így sok mindent tudok a festészetről, de
              azt tudom, hogy hozzám sokkal közelebb áll a faragás, ez a
              kifejezésformám. Bár vannak olyan érzelmek és gondolatok,
              melyeket festményben és grafikában sokkal jobban ki lehet
              fejezni, mint szoborban. 
               Nekem papám jelentette az akadémiát 
               Édesapja, Orosz János festő- és szobrászművész
              egyben mestere is. Tehát sosem gondolt arra, hogy más lesz a
              hivatása, foglalkozása?
              
               
               –Dehogynem! Menekültem a képzőművészet elől, mert apám
              mellett láttam, hogy milyen nehéz megélni a művészetből és
              azt is megtapasztaltam, mennyire irigyek egymásra a kollegák.
              Dolgoztam filmgyárban , tévében, rádióban, ipari alpinista is
              voltam. Balog Béla néhai cigánytáncos barátom fellépésére
              díszletet csináltam, táncházakba jártam, és ifjú koromban a
              Bartók Együttes táncosa is voltam. Az MTV-ben népzenei műsorokat
              szerkesztettem, rendeztem , amikor úgy döntöttem, hogy az egészet
              otthagyom, mert nem tetszett nekem a tévé légköre. A kultúrából
              így is, úgy is éhen hal az ember, de legalább érezze jól magát.
              Így a ’90-es évek elejétől csak a szobrászattal
              foglalkozom, és 1992-től tagja vagyok a Képzőművészeti
              Alapnak. A tévés munkáim mellett apámmal 1985-től nagyon
              sokat dolgoztam. Én voltam apámnak inasa, segédje, ecsetmosója,
              hiszen úgy lehet a legjobban tanulni, ha szinte együtt lakik
              mester és tanítványa. Nekem pedig apám jelentette az akadémiát.
              Keményebb akadémia, mint a Képzőművészeti Egyetem. Meglehetősen
              szigorú ember, nem kivételezett velem. Igaza volt, mert szakmai
              kérdésekben nem lehet kivételezni. Édesapám rajzra tanított,
              festészeti technikákra és a faragásra. Azt mondta, hogy olyan
              a gondolkodásom, hogy szobrokat kell készítenem. Ha valaki képzőművész,
              akkor nem kizárólag szobrász, vagy grafikus; maga a képzőművészet
              szemléletmódot, gondolkodást, a tárgyalkotás igényét
              jelenti.
               
               Elképzelhető,
              hogy valaki csak lustaságból nem lesz képzőművész, mert nem
              akar vesződni az alapokkal?
              
               
               –Ma már a csúcstechnológia nagyon sokat segít:
              jelennek meg olyan számítógépes művészek, akik abszolúte
              nem tudnak rajzolni. 
               Sosem „tolták félre” csak azért, mert nem végzett
              főiskolát?
              
               
               –Azért nem. Viszont apám finoman szólva nem egy barátkozós
              művész, és mikor meghallották a nevemet, menekültek…A főiskola
              elvégzése pedig lényegtelen, mert saját jogomon a Képzőművészeti
              Alap tagja lettem, úgy, hogy bevittem hozzájuk munkákat, amiket
              lezsűriztek, elfogadtak. A problémát számomra a megélhetésért
              folyó harc jelenti, és a küzdelem azokkal, akik bent vannak a
              klikkben. Pályázatokon jó ideje részt sem veszek, holott
              eleinte lelkesedtem. Mi számít? A megfelelő kapcsolatok… 
               Ahol a nagyon modern művészet a divatos, ott minden
              egyforma, és nincs nemzeti karakter
              
               
               Mennyire más az apa, és a fia stílusa?
              
               
               –Más, de óhatatlanul felismerhető apám hatása műviemen,
              és a gondolkodásmódunk is hasonló. Az ő munkáiban is
              felhasználásra kerülnek a múlt emlékei, s közvetlenül a népművészet
              is. Kissé szürreális a megfogalmazása, ami engem is jellemez.
              Hozzám az ún. népi szürrealizmus áll közel. Ilyenek a népdalszövegek,
              pl.: én vagyok az, aki nem jó, fellegajtó nyitogató. Tehát
              nem azt a kimódolt jungi pszichológián alapuló szürrealizmust
              tartom magaménak, amit Dali művelt kiválóan. Az pedig egyértelmű,
              hogy a népzene és a népi kultúra is nagy hatással volt rám,
              hiszen kisgyerekkoromtól a népzene vesz körül. A madarak, az
              emberek és a növények formái, azok találkozásai nagyon
              izgatnak. Az állatövi jegyeket is többször megfaragtam, de úgy,
              hogy a figurák állatok és emberek egyben. 
               Egyik alkotása a Táltos, aminek nincsen szája.
              
               
               –Minek? Úgysem hallgatnának rá, és a múltnak
              nincs helye a mai művészeti divatban. 
               Jelenleg van-e nemzeti karakter a szobrászatban?
              Felismerhető-e egy szoborról, hogy milyen nemzetiségű művész
              készítette?
              
               
               –A Szovjetunió utódállamaiban nagyon erős karaktervonásokat
              fedezünk fel, pontosan azért, mert ők a hagyományokat építik
              bele a modern művészetekbe. Ahol a nagyon modern művészet a
              divatos, ott minden egyforma, és nincs nemzeti karakter. 
               Milyen a kapcsolata a társművészetekkel? A zeneművészettel,
              irodalommal? Megihleti-e egy irodalmi, zenei alkotás?
              
               
               
               Medveczky Attila
             |