| 
               2012.09.14. Csorja Gergely: Csurka István tényei
              
              Romsics Ignác a
              legnagyobb rosszindulattal sem nevezhető jobboldalinak. Zsidóellenesnek
              végképp nem. Gerő András ennek ellenére leantiszemitázta,
              pusztán a ma már elfedhetetlen tények feltárásáért. A Gerő-féléknek
              kellemetlen, elhallgatandó tények a következők: A XIX. században
              zsidók tömegei áradtak be Magyarországra elsősorban Galíciából.
              A XX. század elejére az egyetemi hallgatók jelentős része
              zsidó származású volt. Bizonyos karokon a zsidók aránya
              meghaladta az 50 százalékot. Az 1919-es vörösterror vezetőinek
              legalább kétharmada zsidó származású volt, a terrorért,
              majd ezer ember kivégzéséért, meglincseléséért, megkínzásáért
              két zsidó származású személyt terhel a felelősség. A
              magyar társadalom, és elsősorban a nemzeti liberális eszméket
              valló elit a zsidókat befogadta és Európában is szinte egyedülálló
              emancipációs folyamat teljesedett ki. Ennek is köszönhető,
              hogy a zsidóság jelentős része gyorsan felemelkedett, míg a
              magyar középosztály, elsősorban a közép és kisnemesi réteg
              jelentős része elszegényedett. A középosztály tömegei a
              felsőoktatásból lényegében kiszorultak, míg a lakosság tíz
              százalékát sem elérő zsidóság a felsőoktatási helyek
              harminc-ötven százalékát foglalta el. A Vörös Hadsereg árnyékában
              a zsidóság számos tagja bosszúból részese, sőt kitalálója,
              mozgatója lett a Rákosi-korszakban eluralkodó terrornak. A
              terror elsődleges célja a magyar középosztály kiirtása volt. 
               Romsics a vád alól tisztázni akarta magát, ezért
              a Népszabadságban terjedelmes, dolgozatnak beillő cikkben
              elemezte Trianon és a holokauszt viszonyát. Az elemzés ki nem
              mondottan, de reflektál Csurka István A hatodik koporsójára.
              Csurka ténydrámájában tulajdonképpen az első világháborút
              lezáró Párizs környéki békeszerződések és ezen belül a
              Magyarországot és lényegében egész Közép-Kelet-Európát évszázadra
              tönkretevő trianoni béke egyik fontos, eleddig elhallgatott
              motivációját tárja a nagyérdemű elé. Csurka következtetései
              nem légből kapottak. A hatodik koporsó tulajdonképpen lábjegyzetezhető
              lenne. A hivatkozások felsorolása több oldalra rúg és
              Szolzsenyicintől, a trianoni béketárgyalások hivatalos iratain
              keresztül, akár Romsicsig is eljuthat. Csurka István azonban
              elsősorban drámaíró, méghozzá jó drámaíró. Pontosan
              tudta, hogy a színrevitelt a forrásokhoz való rigorózus
              ragaszkodás akadályozza, mozgásterét beszűkíti. Ezért a tényanyagot
              abszurd, fikciós környezetbe helyezte. A történelemhamisítást
              leleplező szerkezet, mely újrajátssza az eredeti történéseket
              – ugyanakkor a főszereplőt egyfajta narrátorrá lépteti elő
              – egészen eredeti színpadi elem. A darabot és –
              természetesen – a halott szerzőt leantiszemitázó ellenlábasoknak
              azonban nem a fikcióval, nem a Csurka által teremtett
              helyzetekkel és párbeszédekkel van bajuk. A bemutatót elsősorban
              a tényanyag miatt kellett megakadályozni. A Romsics által megírt
              tények már régen ismertek a nagyközönség előtt. Gerő e
              tekintetben késett vagy huszonöt évet. Huszonöt évvel ezelőtt
              Csurka már régen túljutott a tényfeltárásban a 
              mai Romsicson
              , annak ellenére, hogy nem történész. Felismerte, hogy a zsidóság
              magyarországi szerepe, a zsidóság egy részének magát a zsidóságot
              is eláruló hatalommegragadása sokkal mélyebb gyökerű, mint
              azt gondolhattuk. A hatodik koporsó mögött megjelenik egy sajátos,
              elhallgatott tény, a kahal ténye. Szolzsenyicin, a Nobel-díjas
              világhírű orosz író tárta a világ elé a kahal struktúráját
              és hatását a zsidó és az orosz életre, valamint a
              kommunizmus és a Szovjetunió történetére. Mi a kahal? Egy elhallgatott,
              a modern élet által betemetett életforma, amelynek társadalomszervező
              és hatalommegszerző módszerei a világ zsidóságában ma is
              tovább élnek és hatnak. A kahal egy nép fennmaradásának önkéntes
              vakságig és az önemésztésig terjedő rendje, amely a nép
              fennmaradásáért és az életformáért képes a saját népe
              egy részének feláldozására is, amely nem ismer más létcélt,
              csak a talmudista zsidóként való fennmaradást. …A kahal egy
              tömbben, a gettóban élő zsidók önigazgatási szerve. A kahal
              vaskezű elnyomó szerv volt, amelynek minden mozdulatát az határozta
              meg, hogy a fennhatósága alá tartozó közösség megőrizhesse
              zsidóságát. Tiltotta a tanulást, még az orosz nyelv elsajátítását
              is, elzárta a felvilágosodás eszméit a gettók népétől,
              csak a Talmudban való elmerülést tartotta elfogadhatónak, és
              a nemzetiség megtartásának zálogát egyedül a szigorú elkülönülésben
              látta. A kahalok alatt a
              keleti zsidóság példátlan szaporodásnak indult. Az ifjakat már
              szinte gyermekkorban összeadták, és azzal sem törődve, hogy
              ennélfogva nem minden utód életképes, mérhetetlenül
              felszaporították az adóalanyokat, illetve az eltitkolható adóalanyokat.
              Ez az embertelenségig zárt, merev életforma mégsem volt hatástalan:
              a XX. századra a keleti zsidóság a világ zsidóságának fő
              ereje lett, óriási rajokat tudott kibocsátani magából
              nyugatra, elsősorban Amerikába, és ma a cionizmus népi alapját
              adja. Ami ma történik a világban, az e nélkül a kegyetlen és
              életidegennek látszó kahal-rendszer nélkül nem történt
              volna meg, vagy nem így történt volna meg. A 
              mai Ukrajna
              területéről kiáramló zsidó tömeg mellett, a nyugati civilizáció
              fejlődésének köszönhetően egy másik folyamat is felsejlik a
              dráma mögött. A XIX. és XX. századon végigívelő folyamat,
              mely a pénz feletti rendelkezésnek soha nem látott jelentőséget
              kölcsönöz. A pénz, hovatovább a pénzkibocsátás és elosztás
              feletti rendelkezés pedig a XIX. század végére néhány nagy
              család, többnyire – de nem kizárólagosan – zsidó család
              kezébe kerül. Ezek közül is kiemelkednek – az ekkor már 250
              éves történetükkel és a know-how feltalálásával – a
              Rothschildok. Alfred de Rothschild a trianoni béketárgyalások
              előtt néhány évtizeddel a világ elsőszámú birodalma, a
              brit-birodalom jegybankjának vezetője. A drámában is megjelenő
              Arthur James Balfour, a brit birodalom külügyminisztere híres
              nyilatkozatát egy másik Rothschildnak, Walternak címezte. A
              nyilatkozat alapján kapta meg a zsidó közösség Palesztinát,
              igaz Izrael állam megszületéséhez kellett még egy világháború. Csurka István drámájában
              a tényekből kiáradó következtetés a tiltandó. A trianoni békeszerződés,
              sőt a Párizs környéki békék igazságtalan rendszere mögött,
              a nyilvánvalóan és rövidtávon konfliktustömeghez, háborúkhoz,
              sőt világháborúhoz vezető egyensúlytalan Európa kialakítása
              mögött a béketárgyaláson aktívan részt vevő vélt, vagy
              valós zsidó érdek, illetve néhány nagy zsidó család érdekét
              szolgáló befolyásolás is állt. Romsics Ignác 20
              vagy 25 év múlva – kívánom neki, hogy egészségben élje
              meg – majd megjelentetheti a Népszabadságban ezeket a tényeket
              is. Talán. És 20 vagy 25 év múlva már a tények leírása
              miatti antiszemitizmus vádra, egy akkori Gerő által felállított
              antiszemitizmus vádra a többi történész ugyanúgy csak
              legyint majd.
             |