vissza a főoldalra

 

 

 2013.04.19. 

Borbély László: Hétköznapok költészete

Jó lenne úgy élni, hogy a valóság nem több, mint ugródeszka – gondolta Otcsenás Péter, mialatt a villamos a Szentlélek tér felé zakatolt vele. Ahogyan azt a novellista Gelléri Andor Endre tette, akit Otcsenás Péter mindig tisztelt és ellenpéldaként emlegetett, amikor valaki azzal hozakodott elő, hogy a kétkezi munkásokat ábrázoló író, csakis baloldali, azaz kommunista elkötelezettségű lehet.

Gelléri írásművészete a novellában érte el a legmagasabb szintet, a hétköznapok költészetét bontotta ki egy-egy látszólag mindennapi esemény hatására. Mint például A szállítóknál című novellában, melyben a munkások egy páncélszekrénnyel cipekednek az emeletre. Hősei a társadalom perifériáján élő kisemberek, szállítómunkások, munkanélküliek, csavargók, lumpenproletárok, akikkel mindennapos kapcsolatban állt. Tündérektől örökölt pillantása élesen látta meg ezeknek az embereknek a tragédiáit. Mégis érintetlen maradt a kommunista ideológiától.

Otcsenás Péter a tavasz megkésett napsugarainak melegétől simogatva indult Óbudára, hóna alatt az író vékony novelláskötetével. Mialatt a villamoson ült, egyszer csak azon kapta magát, hogy a fiatalon elhunyt ködlovaghoz beszél, és arra kéri, segítsen rátalálni a gyökereire.

Óbuda abban a formájában már régóta nem létezik, ahogyan Gelléri látta és amilyennek Otcsenás anyai nagyszülei megismerték, amikor a millennium idején letelepedtek a városrészben. Nem őrzött magában személyes emlékeket róluk, fényképeket is alig. A keresztleveleik ugyan a birtokában vannak, ám azok túl tárgyilagosak és tényszerűek, csak szűkszavúan mesélnek felmenőiről. Akadt köztük gyógyszerész, kőműves, molnár, szabó, festő, hajókovács, kövező, háztartásbeli, fuvaros, takarítónő, borbély.

Nemrégiben kezdett rögeszméjévé válni, hogy Gelléri bizonyára találkozhatott valamelyikükkel. Olyasféle alakokról, kisemberekről írt novelláiban, mint amilyenek ők lehettek.

„Én hiszek a tündérekben, apám, s ezt te soha, de sohase fogod megérteni” – mondta Gelléri lakatos apjának, akinek páncélszekrény- műhelye volt Óbudán. Édesanyja a nagyszülők téglagyári kantinjában dolgozott.

Gelléri néha ébren marad. Megállja, hogy a lét elviselhetetlen szürkeségével szembenézzen. A szállítók életveszélyben birkóznak meg az emeletre cipelendő páncélszekrénnyel – a novella minden mozzanata izgalmas, ugyanakkor semmi elérzékenyülés, önsajnálat, csak dermesztő, aprólékos leírása a „trógermunkának”. Ló és szállító, ember és állat összemosódik. Egyetlen enyhület az ital: „Iszok, a lóval együtt.” Nincs itt kényes ügyelés az ikesige-használatra. Iszok! Mindent elmond ez a látszólag igénytelen – de nem véletlen – szóhasználat.

Az öregasszony a vágóhídról sütni való vért cipel a szatyrában, önmagát is összevérezve. Mintha elkövetett bűntény tettese volna, pedig csak enni akar (Vér). A Ház a telepen talán soha nem volt aktuálisabb, mint napjainkban. A háború veteránja, Pettersen egy elhagyott telken épít otthonfélét, hulladék téglából, vaskályhával és rozsdás vasággyal. Lábast, kanalat és még asszonyt is szerez: megvalósult álom ez – de a törvény, a tulajdonos elkergeti. A rideg valóság még a legszerényebb álmot is szétveri. A régen várt új cipő sem illik a kamasz fiú lábára – hiába áhítja oly nagyon. Ketten vannak kárvallottak, ő és a részeges suszter, aki elszabta a cipőt (Ifjúság). A józan realitás nem ismeri a szánalmat, a cselédsorból jött fiatalasszony haldoklása a kereszthalálhoz hasonló (Kereszten).

A Magány befonja, lebénítja Jakab életét. A postás soha-soha nem hoz levelet. Jakab fantáziál, az álom egy fajtája ez. „…milyen jó volna nekem, ha fölkelnék erről a székről. Fölkelnék, és ilyen halálosan fáradtan elmennék a folyóhoz. Leereszkednék a fenekére, s lefeküdnék aludni… a folyó zúgni szokott, és én aludnék, ebben a csöndes zúgásban aludnék… Egy évig, két évig, aztán kijönnék az egyik éjszaka. Friss volnék, kialudt és fiatal. Uram – mondanám –, szép lett a világ. Jó lett a világ, átaludtam minden rosszat a folyó fenekén…”

Gelléri örökölte apjától testi erejét, ígéretes diszkoszvetőként tartották számon, sokféle munkával próbálkozott: volt géplakatos, gyári rajzoló, ügynök, hivatalnok, kelmefestő, gyermeknevelő s közben sokszor munkanélküli.

Csakhogy a tündérek, akikben nemcsak hinni tudott, hanem értett a nyelvükön is, és így meghallhatta sugallataikat, egészen másféle jövőt szántak neki: egymás után jelentek meg tárcái az Estben, a Pesti Naplóban, a Népszavában, a Nyugatban. A Magyar Hírlap pedig folytatásokban közölte A nagymosoda című regényét. Móricz Zsigmond, Németh László, Kosztolányi Dezső vette pártfogásába az ifjú tehetséget, aki hamarosan kiérdemelte a Baumgarten-alapítvány díjait. Életében egy regénye (A nagymosoda, 1931) és négy novelláskötete jelent meg (Szomjas inasok, 1933; Hold utca, 1934; Kikötő, 1935; Villám és esti tűz, 1940).

1940-től többször behívták munkaszolgálatra, szabadsága alatt írta befejezetlen önéletrajzát, amelynek az Egy önérzet története címet adta.1944-nyarán végleg el kellett hagynia óbudai otthonukat, feleségét valamint két kisgyermeküket, Ágnest és Józsefet. 1945 tavaszán került az ausztriai mauthauseni, majd a günskircheni lágerbe. A tábort májusban felszabadították az amerikaiak, Gelléri akkor már flekktífuszban haldoklott, a hörschingeni tábori kórházban hunyt el harminckilenc évesen.

Otcsenás a Szentlélek téren szállt le, a közeli templom egyik padjára leült, és találomra nyitotta ki a könyvet, mely az Egy fillér című novellánál nyílt ki.

„… Egy poros padra ereszkedek. Itt pihenek át egy harangszóközt, aztán gyufaszálakkal ráírom a padra: Itt járt G. A. E. 1930. júl. 4.

Mi lenne, ha ilyen padra írnám a búcsúlevelem?... elfújná a szél? vagy ráülne valaki?”

Mesecsodák mögé pillantott, hogy megérezze azt az örökkévaló szeretetet, mely mindenkit táplál, azokat is, akikre a kegyelem pillanataiban emlékezni tudunk.

Hiszen a valóság nem több, mint ugródeszka.