| 
               2013.08.23. Nemzeti stratégia a szellemi tulajdon védelmére
 Célunk: minél több tudományos, technológiai és kulturális
              eredmény, jöjjön létre Magyarországon
 Jedlik-terv néven
              elkészült a 2013 és 2016 közti időszakra szóló, szellemi
              tulajdon védelmi nemzeti stratégia, amely négy pillérre épül.
              A negyedik pillér a szellemi tulajdont védő intézményrendszerrel
              foglalkozik. Kormányzati szinten ez a Közigazgatási és Igazságügyi
              Minisztérium (KIM) hatáskörébe tartozik, de a központi
              szerepet a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (SZTNH) tölti be. A
              Jedlik-terv stratégiai céljainak megvalósítására csak a
              szellemi tulajdon védelmére szolgáló hazai intézményrendszer
              megerősítése és dinamizálása mellett mutatkozhat esély. 
               Milyen feladata volt a Jedlik –terv kidolgozásában a
              Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának? – kérdezem Dr.
              Ficsor Mihálytól, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala elnökhelyettesétől. 
               – A Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala a szellemi
              tulajdon védelméért felelős kormányhivatal, ezért természetesen
              szakmai szempontból komoly szerepe volt a stratégia kidolgozásában.
              Az SZTNH tehát a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériummal
              együtt alkotta meg a Jedlik-tervet. Az előzményekhez tartozik,
              hogy 2011 őszén felkerestük az SZTNH és a KIM stratégiai
              partnereit a közös munka érdekében, és 2012 júliusában született
              kormánydöntés a stratégia elkészítéséről. 
               Ez a stratégia mennyiben befolyásolhatja a magyar tudomány
              jövőjét?
              
               
               –Remélhetőleg a kidolgozott stratégia közvetve
              pozitívan befolyásolja a magyar tudomány jövőjét. A
              Jedlik-terv arra keres választ, hogy az iparjogvédelem – így
              a szabadalmak, a védjegyek – és a szerzői jog eszközeivel
              miként lehet elérni a nemzetgazdaság felemelkedését, a
              versenyképesség javítását, illetve a szerzői jog területén
              a kreatív iparágak és a kultúra fellendítését. Természetesen
              mindez a tudomány területén is érezteti majd a hatását,
              hiszen a tudományos művek szerzői jogi védelem alá tartoznak,
              és a tudományos alapkutatás elvezethet olyan találmányokhoz,
              kutatási és fejlesztési eredményekhez, amelyeknek a jogi védelmét
              a szellemi tulajdon biztosíthatja. Tehát az a kérdés: hogyan
              érhetjük el, hogy minél több tudományos, technológiai és
              kulturális eredmény, alkotás jöjjön létre Magyarországon,
              és milyen jogi eszközök kellenek ahhoz, hogy ezekkel a szellemi
              kincsekkel jól sáfárkodjunk. Az utóbbi területen sajnos
              hagyományosan gyengék vagyunk, s bízunk benne, hogy a
              Jedlik-tervvel jobb eredményt érünk el. 
               2016-ig szól a stratégia. Tehát középtávú intézkedéssorozatról
              beszélhetünk? 
               –Így van, a Jedlik-terv egy középtávú
              szakpolitikai stratégia; négy pillérre épül, több mint 40
              cselekvési irányt vázol föl, és több mint 100 konkrét intézkedést
              fogalmaz meg. Az első pillér az iparjogvédelem, amely ma már
              stratégiai tényező. A második pillér a szerzői jogra
              vonatkozik. A harmadik pillér azt vázolja fel, hogy a szellemi
              tulajdon védelmét a nemzet- és gazdaságpolitikai kitörési
              pontokra kell fókuszálni. Végül a negyedik pillér a szellemi
              tulajdont védő intézményrendszerrel foglalkozik. 
               Ha már a negyedik pillérnél tartunk: kormányzati
              szinten ez a KIM hatáskörébe tartozik, de a központi szerepet
              a Hivatal tölti be. 
               –A minisztérium elsősorban a jogszabályok előkészítéséért,
              a stratégiai kérdésekért felel, és felügyeli a Hivatalt.
              Ennek a munkának a szakmai központja pedig természetesen az a
              hivatal, amelyik a szerzői és a szerzői joghoz kapcsolódó
              jogokkal összefüggő feladatokat látja el, és lefolytatja az
              iparjogvédelmi hatósági vizsgálatokat és eljárásokat. A
              stratégia végrehajtásának fontos feltétele lesz a nemzeti
              tulajdon védelmére irányuló szellemi fejlesztési program
              elindulása. A program fő célja a stratégia végrehajtásához
              hozzárendelni azokat a fejlesztési forrásokat, amelyek révén
              javíthatjuk az iparjogvédelmi és szerzői jogi szintet, befolyásolhatjuk
              a fogyasztói magatartást, és például olyan projekteket indíthatunk
              el, melyeknek célja a kulturális örökségvédelem, vagy a
              hungarikumok piaci sikerének támogatása a szellemi tulajdon
              eszközeivel. Szeptember végéig pedig egy olyan külön előterjesztés
              készül, amely felsorolja az ehhez szükséges eszközöket és a
              pénzügyi forrásokat. 
               Megállítható az a folyamat, mely során eddig külföldön
              hasznosult a magyar innováció jelentős része? 
               –A Jedlik-terv tartalmaz olyan cselekvési irányokat,
              amelyek révén ez a folyamat megállítható. Az egyik fő célkitűzés
              éppen az, hogy az iparjogvédelmi eszköztár elemeit hatékonyabban
              és szélesebb körben aknázzák ki a vállalkozások, különösen
              a közfinanszírozású kutatás-fejlesztés esetében az akadémia
              kutatóhelyek és az egyetemek. Ennek feltétele a kutatás-fejlesztés-innováció
              intézményrendszere és a szellemi tulajdon védelme közötti
              harmonikusabb és hatékonyabb kapcsolat kiépítése. Ha a kutatói
              szférában növeljük annak a tudatosságát, hogy mi mindent
              lehet elérni a szellemi tulajdon eszköztárának megfelelő
              alkalmazásával, hogyan lehet visszaforgatni a forrásokat további
              kutatásba és fejlesztésbe, akkor a magyar innováció jelentős
              része idehaza hasznosul a jövőben. Éppen a témával
              kapcsolatban kezdeményeztünk európai, vagy nemzeti szinten egy
              olyan szabadalmi alap létrehozását, amelybe belefoglalnánk a
              hazai szellemi eredményeket és a hozzájuk kapcsolódó jogokat,
              szabadalmakat, és közvetítő felületet hozunk létre az alkotók
              és a hasznosítók között. 
               Manapság nagyobb az esély a találmányok ellopására,
              mint korábban?
              
               
               –Nem jellemző korunkra a találmányok ellopása, arra
              viszont több példa is van, hogy jogosulatlanul hasznosítja
              (azaz bitorolja) valaki másnak a szabadalmát, találmányát. Kétségtelen:
              más helyzet áll elő akkor, ha hazánkra is kiterjednek az egységes
              hatályú szabadalmak. A magyarországi hatálybalépését követően
              a hazánkban hatályosított európai szabadalmakkal kapcsolatos
              bitorlási, megsemmisítési és nemleges megállapítási ügyekben
              a hazai bíróságok és a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala
              helyett az Egységes Szabadalmi Bíróság jár el. Ezek az eljárások
              az átmeneti – legalább hétéves – időszakban még a
              nemzeti bíróságok és hatóságok előtt is megindíthatók,
              ezt követően azonban az Egységes Szabadalmi Bíróság ilyen ügyekben
              kizárólagos joghatósággal rendelkezik majd. Ezzel a hazai vállalkozásoknak
              megadatik az esély, hogy külföldön fellépjenek a jogaikat sértő
              cselekményekkel szemben. 
               Sokan nem tudják, hogy az SZTNH közreműködésével a
              2011. évi magyar EU-elnökség egyik központi eleme és sikertörténete
              lett a szellemi tulajdon európai uniós kereteinek radikális megújítása. 
               –Ez így van, és a Jedlik-terv éppen arra is reagált,
              hogy az EU-ban változások következnek be mind a szabadalmakat,
              mind a védjegyeket, mind a szerzői jogot illetően. A szabadalmi
              változások lényegét már érintettük, de azt tudni kell, hogy
              míg jelenleg 3-4 ezer külföldi szabadalom lép be évente a
              magyar piacra, ez a szám a változásokkal meg is tízszereződhet,
              s erre a kihívásra meg kell találni a választ. Ugyanakkor a
              jogszerzés és a jogérvényesítés költségei drasztikusan csökkenek,
              amiből sokat profitálhatnak az innovációval foglalkozó vállalkozások.
              A védjegyekkel kapcsolatban pedig tavasszal terjesztette be az
              Európai Bizottság a javaslatait az EU teljes védjegyrendszerének
              megújítására. A fő kérdés, hogy a nemzeti és az uniós
              szintű oltalom között miként lehet megteremteni az egyensúlyt.
              Ha ez nem történik meg, a közeli jövőben abba a helyzetbe kerülhetünk,
              hogy a nemzeti védjegyoltalom többé nem számít majd ésszerű
              választásnak a potenciális bejelentők számára, noha aligha
              tagadható, hogy pusztán üzleti alapon, gazdasági értelemben
              elvileg mindig is szükség lesz, szükség volna nemzeti védjegyoltalomra.
              A szerzői joggal kapcsolatban pedig az Európai Bizottság célul
              tűzte ki, hogy 2014-re készüljenek el azok a piaci és hatástanulmányok,
              továbbá javaslattervezetek, amelyek fényében a szerzői jogi
              reform napirendre tűzéséről döntés születhet. Az Európai
              Bizottság szerint négy kérdéskörben kell döntéseket hozni:
              a területiség hatásainak mérséklése a belső piacon; a
              harmonizáció megfelelő mértékének meghatározása, a szerzői
              jogi kivételek és korlátozások; az EU szerzői jogi piaca töredezettségének
              felszámolása érdekében alkalmazandó módszerek; a szerzői
              jogi jogérvényesítés legitimitásának erősítése. 
               Önök konkrétan mit tehetnek a hamis és a kalóztermékek
              üzletbeli és internetes kínálatának a csökkentése érdekében?
              Gondolok arra, hogy amíg a kalóztermék olcsóbb, addig mindig
              lesz rá kereset… –A
              Jedlik-tervhez kapcsolódik a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület
              hamisítás elleni akcióterve, amelyik részletesen ezekkel a kérdésekkel
              foglalkozik. Jobban kéne koordinálni a jogsértésekkel szembeni
              fellépéseket. A hamis termékek kínálatát pedig több módon
              lehet csökkenteni. Így meg kell akadályozni külföldi (EU-n kívüli
              országokból érkező) hamis termékek beáramlását, és hatékonyabban
              kell fellépni az interneten elkövetett jogsértésekkel szemben,
              ami nem egyszerű. Az is lényeges, hogy az egyes célcsoportokat,
              így a fiatalokat is fel kell világosítani arról, miért szükséges
              a hamisítás elleni küzdelem. 
               
               Medveczky Attila
             |