| 
               
                2013.08.30.  
              Az úthálózat közel felén akár az
              azonnali beavatkozás is indokolt lenne 
               
              A szocialista kormányok hibás döntései is hátráltatják az
              útfelújítások elvégzését, mert kiszivattyúzták a
              rendszerből a pénz
              
              
               
              A hatékonyabb,
              gyorsabb és a lakossági igényeket szem előtt tartó útfelújítások
              érdekében minden megyében útügyi biztos segíti a
              rekonstrukciós munkák koordinálását. Szerkesztőségünk vendége
              dr. Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár.
              
               
              
               Mi tette indokolttá, hogy a nemzeti fejlesztési
              miniszter 19 útügyi biztost nevezzen ki? 
              
               –Az útfelújítások és
              az új utak létesítése szinte minden képviselő és polgármester
              számára lényegi kérdésnek bizonyul. Ugyanakkor országos
              beruházásainknak csupán egy bizonyos részletére nyílik számunkra
              rálátás választókerületi vagy települési szinten. Németh
              Lászlóné miniszter asszony ezért döntött úgy, hogy minden
              megyében legyen olyan útügyi biztos, aki egyfelől összegyűjti
              és továbbítja a helyi útfelújítási és útépítési igényeket,
              másfelől tájékoztatja az adott települések vezetőit a
              minisztérium, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. és az Állami Autópálya
              Kezelő állásfoglalásairól, rendeleteiről, az ezekkel
              kapcsolatos információkról. A biztosok tehát koordinációs
              feladatokat látnak el. A kinevezések azért is voltak időszerűek,
              mert az Új Széchenyi Terv Regionális Operatív Programjainak
              forrásaiból, a Magyar Közút 87 milliárdos projektjén belül
              országszerte mintegy 600 kilométernyi, régóta felújításra váró
              alsóbbrendű mellékút újul meg idén. Emellett fut még egy
              olyan 450 milliárdos közbeszerzési csomag is, amelynek kiírása
              még a 2015-ig megvalósuló beruházásokra vonatkozik. Tehát
              ebben az esetben is szükség van a megyei útbiztosok koordináló
              munkájára. Ők jelentik az akkut felújítási igényeket a
              Magyar Közút felé, de a 2014-2020 közötti uniós költségvetési
              időszakra vonatkozó útfelújítási beruházásokra is
              javaslatot tehetnek. Az útfejlesztésekhez szükséges finanszírozást
              döntő részben ezután is az Új Széchenyi Terv Operatív
              Programjai biztosítják. A beruházások fedezetét középtávon
              főként a megtett úttal arányos útdíj bevételei jelenthetik
              majd. Reméljük, így minél több felújítást véghez tudunk
              vinni.
              
               
              
               Az útügyi biztosoknak kell az utak állapotát
              is felmérni? 
              
               – A Magyar Közút már
              elkészítette a szakmai felmérést, tehát a biztosok feladata
              az lesz, hogy koordináljanak az önkormányzatok, a minisztérium,
              a politikusok és a szakma között. A tárcát is tehermentesítik,
              hiszen így nem kell külön-külön minden érintett település
              vezetőjének egy bizonyos útfelújításról tájékoztatást nyújtanunk:
              ezt megteszik az útügyi biztosok.
              
               
              
               2002 és 2010 között több autópálya-építést indítottak
              el a szocialista-szabaddemokrata kormányok. El lehet mondani,
              hogy az előző kabinetek csak az autópályákra összpontosítottak,
              míg a közúthálózat állapotát nem vették figyelembe?
              
               
              
               – A korábbi kormányzati ciklusok alatt, 2002 és
              2010 között a hazai útállapotok súlyosan leromlottak, a hálózat
              közel felén, 16 ezer kilométeren, akár az azonnali beavatkozás
              is indokolt lenne. A fejlesztési tárca arra törekszik, hogy a
              szükséges források előteremtésével középtávon elvégezze
              az állami kezelésű országos közutak rendbetételét. A
              2002-2010 közötti időszakban szinte kizárólagos szerepet
              kaptak az erőltetett ütemű autópálya-építések, amelyeket több
              esetben – így az M5-ös és az M6-os építésekor – az állam
              számára rendkívül előnytelen PPP-konstrukcióban valósítottak
              meg. Sajnos így kiszivattyúzták a rendszerből a pénzt. E
              beruházások miatt a közúthálózat egyéb szakaszainak szükséges
              karbantartása elmaradt, a felújítások hiánya súlyos állapotromlást
              eredményezett. A PPP-beruházások évi százmilliárd forintos pénzügyi
              terhe még ma is szinte teljes egészében elviszi a hazai forrásokat.
              Az akkori hibás döntések is hátráltatják tehát az útfelújítások
              elvégzését, hiszen 20-25 éves elkötelezettségről van szó.
              2010-ben 55 milliárd forintot fizettünk a két autópálya
              PPP-konstrukciójára, jövőre ez az összeg 113 milliárd lesz,
              jóllehet a tavalyi évben az autópálya matricából származó
              bevételünk nem haladta meg a 70 milliárd forintot. Sőt az egész
              ágazat bevétele sem fedezte az egész PPP-kiadást. Többek között
              ezért is kellett bevezetni a használat-arányos útdíjat, hogy
              maradjanak többletforrások az ágazatnál. 
              
               A közlekedésbiztonság helyzetén is szükséges javítani.
              Az útfelújításokkal csökkenhet a balesetek száma is?
              
               
              
               – Minden felújítás, rekonstrukció segít a közlekedésbiztonság
              helyzetén, és ezt mind a Magyar Közút, mind az Állami Autópálya
              Kezelő kiemelten kezeli: a kátyúk felszámolása és a közlekedési
              táblák pótlása nem tűr halasztást. Az a célunk, hogy minél
              magasabb szintű és  nagyobb
              volumenű beavatkozások történhessenek, hiszen ezek is hozzájárulnak
              a közlekedésbiztonság erősödéséhez. 
              
               Bizonyára az utak állapota nem csak közlekedésbiztonsági
              kérdés, mert szívesebben telepednek le olyan településekre a
              vállalkozók, beruházók, ahová megfelelő infrastruktúra
              vezet.
              
               
              
               – Ez természetesen így van. A vidéki élet minőségéhez
              hozzátartozik a megfelelő közúthálózat is. Ha egy beruházó
              le szeretne telepedni, minden esetben megvizsgálja, hogy milyen a
              település megközelíthetősége, úthálózata, csatorna- és vízellátása.
              Ez fontos szempont tehát. 
              
               Ki határozza meg azt, hogy sorrendben mely állami kezelésű
              utak lesznek felújítva?
               
               
              – A közútkezelők
              minden évben szakmai felmérést készítenek, így ismerik az
              adott útszakaszok állapotát, és tudják, mennyire sürgős a
              beavatkozás. Az útügyi biztosok arról is információkat gyűjtenek,
              hogy az azonos szinten leromlott utak közül melyek azok, amelyek
              a forgalmi adatok vagy az alternatív megközelítési módok hiánya
              miatt elsőbbséget kell, hogy élvezzenek. Olyan sorrendiséget
              segítenek felállítani, amelyben a helyben lakók szempontjai is
              érvényesülnek. 
              
               A következő EU-s költségvetési időszakban nagyobb
              forrás jut az útfelújításokra? 
              
               – Az útfelújításokra a jelenlegi időszakban sem
              volt elegendő forrás elkülönítve, de azt tudjuk, hogy
              2014-ben az uniós források 60%-át gazdaságfejlesztésre fordítják.
              Tehát a mi forrásaink csökkennek, feleannyi pénzünk lesz közlekedésfejlesztési
              programokra, mint az előző időszakban. Abban bízunk, hogy a
              gazdaságfejlesztési beruházások állami többletbevételeket
              generálnak, a megélénkült útforgalom miatt pedig megnőnek az
              útdíjból származó bevételek, és mindezek az ágazat fejlődését
              segítik. 
              
               Az útdíjak eredményezhetik-e azt, hogy megélénkül a
              vasúti vagy a folyami teherszállítás?
              
               
              
               – A tömegáruk szállításával kapcsolatosan lehet
              ilyen hatással számolni, de mindez nem vezet jelentős átrendeződéshez.
              Az uniós irányelvek azt mondják ki, hogy 2030-ig növelni
              kellene a a vasút arányát a 300 kilométeres távolságot
              meghaladó teherszállítás esetében. A vasúti pályahasználati
              díj pedig szintén pozitív hatást gyakorolna a költségvetésre. 
              
               A következő uniós költségvetési szakaszban az országhatár
              menti utak felújítására lehet-e a szomszédos településeknek
              együtt pályázniuk? 
              
               – Európai területi együttműködési programból
              jelenleg is lehet forrást nyerni a határ menti kisebb utak
              fejlesztésére, és ez a jövőben sem változik. A Európai Összekapcsolási
              Eszközből (Connecting Europe Facility – CEF) pedig körülbelül
              1 milliárd forintos forrás áll a rendelkezésünkre a következő
              hétéves ciklusban. Mindebből olyan beruházások valósíthatók
              meg, amelyek a szomszédos államokkal való összeköttetést
              teremtik meg az úgynevezett transzeurópai vonalakon. 
              
               
               
              Medveczky Attila
              |