vissza a főoldalra

 

 

 2014.01.10. 

A szocialista kormányok nem tudták az ország hátrányos térségeit felzárkóztatni

Kiemelt cél a népesség csökkenésének megállítása és az egészséges társadalom megteremtése

Az elkészült Országos Fejlesztési és Területfejlesztési Koncepció (OFTK) nemzetstratégiai és nemzetgazdasági fordulatot hozhat Magyarország számára, és hozzájárul a területi egyenlőtlenségek csökkentéséhez, valamint a kiegyensúlyozott fejlődés eléréséhez. Szerkesztőségünk vendége Dr. Komoróczki István, a Nemzetgazdasági Minisztérium tervezéskoordinációért felelős államtitkára.

 Milyen dokumentumok, elvárások késztették a Nemzetgazdasági Minisztériumot a Nemzeti Fejlesztés 2030 - az Országos Fejlesztési és Területfejlesztési Koncepció kidolgozásához?

–Az Országgyűlés 1996-ban megalkotta a területfejlesztésről és területrendezésről szóló törvényt, amely rendelkezik az Országos Fejlesztési és Területfejlesztési Koncepció (OFTK) elkészítéséről és rendszeres felülvizsgálatáról. Ez alapján terjesztette a kormány november végén az Országgyűlés elé az OFTK-t, amely tartalmazza a területfejlesztési politikát meghatározó irányelveket, célokat és hosszú távú prioritásokat.

A 2002 és 2010 közötti térségi felzárkózási programok mekkora mértékben járultak hozzá a területi egyenlőtlenségek csökkentéséhez?

–Sajnos a területfejlesztésről és a területrendezésről szóló törvényben, valamint a 2005-ben elfogadott Országos Területfejlesztési Koncepcióban megfogalmazott célok és elvek kevéssé valósultak meg. A versenyképesség nem nőtt. A területi felzárkózás nem következett be, sőt a területi különbségek egyre csak növekedtek és nem sikerült az ország hátrányos térségeit felzárkóztatni. A térségi szintű fejlesztési koncepciók és programok elkészítésének a gyakorlatban nem volt jelentősége, részben azért, mert a programok végrehajtásához nem álltak rendelkezésre források. Csak a regionális fejlesztési tanácsok és néhány térségi tanács rendelkezett megfelelő forrással az elképzeléseik megvalósításához. A hazai területfejlesztési támogatásokat évente változó összegű, illetve feltételrendszerű pályázati rendszerek keretében használták fel, döntően előre nem tervezhető módon.

 Az eddig egymástól elkülönítetten működtek az ágazati stratégiák. Ezek nem váltották be a hozzájuk fűződő reményeket?

 –Az ágazati tervezés számára nem jelentett iránytűt sem az Országos Területfejlesztési Koncepció, sem az Országgyűlési határozat. Az ágazatok által az elmúlt években elkészített szakpolitikai dokumentumok az esetek többségében nem vették figyelembe az egyes országrészek, tájegységek eltérő sajátosságait. 2011-ben megváltoztak a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő törvények, az ország társadalmi, gazdasági, területi folyamatai egyértelműen jelezték, hogy egy új stratégiai irányra van szükség. A korábban egymástól függetlenül készülő Országos Fejlesztéspolitikai Koncepció és Országos Területfejlesztési Koncepció kidolgozása ezért egységesen a területfejlesztés és stratégiai tervezéséért felelős miniszter hatáskörébe került.

 

Meg kellett felelni a hazai és globális kihívásoknak, valamint a fenntartható fejlődésre vonatkozó nemzetközi és közös európai célkitűzéseknek is?

 

–Természetesen igen. Az OFTK a nemzet társadalmi, gazdasági, valamint ágazati és területi fejlesztési szükségleteiből kiindulva illeszkedik az EU 2020 Stratégia és a Nemzeti Reform Program vállalásaihoz. A koncepció megalapozza a 2014-2020 közötti európai uniós tervezési és költségvetési időszak során készülő tervdokumentumokat, a Partnerségi Megállapodást és az Operatív Programokat. A Partnerségi Megállapodáson keresztül közvetve, a szakpolitikai és területfejlesztési célokon keresztül pedig közvetlenül meghatározza az Operatív Programok tartalmát és az uniós források felhasználását.

 Mi konkrétan a koncepció elsődleges célja?

 –Az elkészült Országos Fejlesztési és Területfejlesztési Koncepció megteremti a nemzetstratégiai és nemzetgazdasági fordulatot Magyarország számára. Egységes jövőképet vázol fel a területfejlesztés és a fejlesztéspolitika terén, kijelöli a nemzeti- és szakpolitikai súlypontokat és középtávú fejlesztési prioritásokat. Fejlesztési üzeneteket fogalmaz meg a magyar társadalmi és gazdasági szereplők részére, illetve egységes szerkezetben kezeli az ágazati és a területfejlesztési elképzeléseket is.

 Mi lesz ezután az eddig elkészült megyei fejlesztési koncepciók sorsa?

 –A megyéknek kiemelt szerepet szánunk a tervezésben és a végrehajtásban is. Maga a koncepció külön fejezetet szentel a megyei fejlesztési igényeknek. Az OFTK stratégiai vitaanyaga a tárcákkal, a megyei önkormányzatokkal és a Fővárosi Önkormányzattal szoros együttműködésben készült el. A területfejlesztésről és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény alapján a megyei önkormányzatok maguk készítik a megyei területfejlesztési koncepciójukat. Az új tervezésnek köszönhetően a megyék elképzelései tartalmilag igazodnak az OFTK-ban megfogalmazott fejlesztéspolitikai célokhoz és elvekhez, valamint beépülnek a 2014-2020-as tervezési időszak kereteibe is.

Igaz, hogy jelenleg a fejlesztés és a fenntarthatóság biztosítása szinte valamennyi tárcának feladatot ad? S ha ez így van, akkor egyeztettek a több minisztériummal is a koncepció kidolgozása folyamán?

 

–Igaz. Az Országgyűlés már a határozati javaslatban is megerősítette, hogy a Koncepcióban foglalt alapelveket és stratégiai célkitűzéseket a jogalkotásban és a szakpolitikai stratégia- és programalkotásban folyamatosan érvényre kell juttatni. Mind a gazdaságfejlesztés, mind a természetvédelem, a mezőgazdaság, a vízgazdálkodás vagy akár az oktatás-képzés területén érvényesülnie kell ezeknek a céloknak. Az új koncepciót több mint másfél éves egyeztetés után nyújtottuk be. Ezek az egyeztetések nem csak az egyes tárcákkal történtek, hanem széles körű társadalmi egyeztetésre is sor került a dokumentum kidolgozása során.

 Milyen forrás felhasználási alapelvek mentén dolgozták ki Nemzeti Fejlesztés 2030 - az Országos Fejlesztési és Területfejlesztési Koncepciót?

 –A Koncepció átfogó gazdasági, környezeti és társadalmi szempontokat jelenít meg, amelyeket a fejlesztéspolitika, a programtervezés és a megvalósítás egészében érvényesíteni kell. Másrészt, a források felhasználásával kapcsolatban, olyan alapelveket határoz meg, amelyek érvényesítik a nemzeti fejlesztési célokat és prioritásokat, hozzájárulnak a foglalkoztatás növeléséhez, és a természeti erőforrások mennyiségi és minőségi megőrzéséhez. A leghátrányosabb helyzetű kistérségek és települések fejlesztését célzó forrásokat meghatározott támogatási szabályok alapján kell felhasználni. Az értékelés során, a felzárkóztatás elősegítése érdekében, indokolt előnyben részesíteni a területfejlesztési szempontból kedvezményezett, hátrányos helyzetű kistérségekből és településekről benyújtott pályázatokat.

 Négy hosszú távú, 2030-ig szóló átfogó fejlesztési célt jelölnek ki. Legyen szíves ezeket bemutatni?

 –A négy cél a társadalom és a gazdaság egészének szól. Elsődleges az értékteremtő, foglalkoztatást biztosító gazdasági fejlődés megteremtése, és egy olyan fenntartható térszerkezet kialakítása, amely a térségi potenciálokra alapoz. Kiemelt cél, hogy a magyar népesség csökkenése belátható időn belül megálljon és létrejöjjön egy egészséges, megújuló társadalom. Mindemellett nem szabad megfeledkeznünk természeti erőforrásaink, értékeink megőrzéséről és környezetünk védelméről sem.

 Konkrétan milyen specifikus célok jelennek meg a Koncepcióban?

 –A Koncepció tizenhárom specifikus célkitűzést, köztük hét szakpolitikai jellegű és hat területi célt jelöl meg. A specifikus célok nemzeti jelentőségű ágazati és területi témákat ölelnek fel és meghatározzák a középtávú fejlesztési feladatokat. A szakpolitikában érvényesítendő szempontok között szerepel többek között: az élhető és életképes vidék, az egészséges élelmiszertermelés és ellátás megvalósítása, valamint a kreatív tudástársadalom, a piacképes készségek, és a kutatásfejlesztési lehetőségek megteremtése. A területi specifikus célok az ország makro-regionális szerepét erősítik, hozzájárulnak a több-központú városhálózat kialakításához, és a területi különbségek csökkentéséhez. Kiemelt fontosságú a térségi felzárkóztatás és a gazdaságösztönzés elősegítése, az elérhetőség és a mobilitás biztosítása.

 

Ma még mindig sokan Budapest-központúságról beszélnek. Tervbe vették-e az ország többközpontúságának, a decentralizált térszerkezet biztosítását?

 –Budapest Magyarország fővárosaként országos szintű államigazgatási, illetve közigazgatási szerepet tölt be, amelynek fontossága megkérdőjelezhetetlen. A főváros erőteljes hatással van az ország egészének társadalmi-gazdasági fejlődésére. A sokoldalú központi funkciók, és gazdasági potenciálja révén önmagában is meghatározó helyet foglal el a városhálózatban, de az agglomerációval együttműködésben alkot igazán erős régiót. A célunk éppen ezért nem az, hogy Budapest fejlődését visszafogjuk, hanem a régióközpontok fejlődését kell Budapesthez mérten felerősíteni. Nemzeti szempontból különösen fontos, hogy saját fejlesztési igényeivel és irányaival összhangban Budapest képes legyen koordinálni és kiszolgálni az ország nemzetközi kapcsolatrendszerét. Éppen ezért a főváros fejlesztésekor figyelni kell arra, hogy az országos hatáskörű szolgáltatásokat minden magyar állampolgár el tudja érni, függetlenül attól, hogy hol él. A Budapest-központú közlekedési rendszernek kényelmes kapcsolatot kell biztosítania az ország és a Kárpát-medence utazóközönségének és az áruszállításnak. Ennek tükrében megkerülhetetlen a főpályaudvarok szerepének újragondolása, a főváros közlekedési kapcsolatainak, átbocsátóképességének fejlesztése, továbbá a kelet-nyugat irányú utazások közötti legrövidebb Budapesten belüli kapcsolatainak megteremtése.

 A monitoring területén egyértelmű mérőrendszert tudnak –e kialakítani, hogy látható legyen az előrehaladás?

–A végrehajtást folyamatosan figyeljük és értékeljük. A Koncepcióban meghatározott célok és prioritások megvalósulásának folyamatáról a kormánynak háromévente tájékoztatást kell adnia az Országgyűlés számára, és szükség esetén kezdeményeznie kell a felülvizsgálatot is.

Maga a koncepció hosszú távon, 2030-ig határozza meg hazánk fejlesztési irányait. Mekkora felelősség 16 évre előre tervezni?

 

–A ormány vette a politikai bátorságot, hogy egy, a négy éves kormányzati ciklusokon átívelő, hosszú távú víziót tükröző dokumentumot tegyen le az Országgyűlés elé. Meggyőződésünk szerint minden esély megvan arra, hogy ebben az időkeretben ezeket a célokat megvalósítsuk, és egy fenntartható, hosszú távú fejlődés részesei lehessünk.

 Göndör István, az MSZP részéről a koncepcióval kapcsolatban több témakört is említett, a határmentiségről azt mondta, felháborítónak érzi, hogy Magyarországon Pécset jelölik ki központnak a délnyugati térségben, de azt nem veszik figyelembe, hogy Horvátországban milyen városokat jelölnek ki, pedig fontos lenne a kapcsolatok segítése. Mi erről államtitkár úr véleménye?

 –A koncepció szakmai szempontok alapján jelölte ki a városokat. A magyar-horvát határrégió egyszerre küzd munkaerőhiánnyal és magas munkanélküliséggel. Horvátország uniós csatlakozása sok lehetőséget rejt a határon átnyúló üzleti kapcsolatok és beszállítói hálózatok kialakításában, de ezeket a folyamatokat a jelenlegi munkaerő piaci rendszer még nem támogatja. A horvát határ túloldalán hiányoznak a jelentős térszervező erővel rendelkező központok, és ez jó alkalmat jelenthet Pécs pozícióinak javítására. Funkcionális vonzóképességének erősítésével a Baranya megyei székhely betöltheti a tágabb térség főközpontjának szerepét.

 2030-ig több választás lesz, több kormány kerül az ország élére. Így elképzelhető, hogy az újabb kabinetek változtatnak majd ezen a dokumentumon?

 –Természetesen elképzelhető, de amint azt korábban elmondtam, a Koncepcióban meghatározott célok és prioritások megvalósulásáról a kormánynak háromévente tájékoztatást kell adnia az Országgyűlésnek, és a változtatás joga mindig az Országgyűlés kezében van.

 

Medveczky Attila