vissza a főoldalra

 

 

 2014.01.10. 

Kisplasztikák, ötvös-remekek

III. Magyar Fémművészeti Kiállítás a B. L. Teremben

A 2012-es, hasonló zsánerű kiállítás katalógusában olvasható: „Nemzeti kultúránk legősibb mestersége és a kezdetekről rekvizitumai is a fémműves mesterremekek. Ezt fémjelzik, úgy a szkíta aranyszarvas, a tarsolylemezek, az erdélyi sodronyzománc, a Suki- és Kumpold-kelyhek, mint Szent László hermája, a Mátyás kálvária és Szentpéteri József alkotásai is”. A B. Laborcz Flóra által írt sorok – egyébként a mostani tárlatnak ugyancsak ő a rendezője – jól megvilágítják azt az ősiséget, amelyben a fémműves kultúra (furcsán hangzik?) nemzetépítő cselekedet is. Ezer formájában – a használati tárgytól a műremekig – hordozza azt a tudást, amely az esztétikum kisugárzása révén nemzedékek ízlésének az istápolója.

Mai fémműveseink – a szobrászok, az ötvösök, a fémmel és a hozzá társított anyagokkal (samottal, üveggel, márvánnyal) jól bánó iparművészek – tisztában vannak azzal, hogy modern korunk eklektikus ízlésvilága fölöttébb meghatározza a tetszés módozatait. Az igazi művész, nem feledvén a „megrendelő” igényeit, viszont úgy akar műalkotásaival sikert elérni, hogy önmaga egyediségét adja. Szó se róla, meghallja – ezért művész – az irányzatokkal teli korszak megannyi sugallatát, de karakteres lévén mindig saját erőből építkezik.

A tizenkét alkotó itt látható csaknem negyven műve – a nagyobb méretű, de kisplasztikának megmaradt szobortól a legkisebb ékszerig – a mai fémművesség egyik mustrája. A teljesség igénye nélkül fölmutatja mindazon alkotásmódokat, amelyek a „szakma” jó részét jellemzik. Elsőként – fémművesség ide vagy oda – a szobrászokról kell szólni. Oláh Szilveszter nonfiguratívba hajló kisplasztikájának tömb-élményéről (Évmilliók géniusza, viaszveszejtéses bronz), és a plasztikai megformálást tekintve virtuóz Benedek József levegőt így vagy úgy meghódító műveiről.

Oláh bronz „időrétegei” alatt egy „figurákat” is magában foglaló testetlen test tűnik föl. A föld tektonikáját idéző drapéria játéka egyben drámai folyamatok – születés, gyarapodás, halál – tükre. Ám az „arcnélküliségben” ott van mindannyiunk arca. A különös lávafolyam mint plasztikai hullámzás attól érdekes, hogy redőzete – valaminő ősiség flórája – az időtlen idő egyetemes mezejét ugyancsak megidézi.

Benedek bizonyos fokig kötődik a szobrászi hagyományhoz – lásd családi indíttatású Emléktükör című reliefjét (bronz, márvány) –, de akkor az igazi, amikor fölrúgja azt. Szinte ékszerként is fölfogható, fémhuzalból készített lebegő alakzatai különös „szobrok”, organikus „szárnyaik” a levegő meghódítását szolgálják. Ebből a szempontból, csak az alakítás másféle módján, rokonai Kondor Béla repülőmodell-teremtményeinek. A festett huzalból formált Hajtogatott terek megannyi „hiányt” közlő térfoglaló gesztusa is érdekes, ám engemet leginkább a Táltos-átjáró (öntött alumínium) és a Kibontakozás (alumíniumlemez) monumentalitása ragadott meg. Ahogyan a belső terek statikus tömbélménye, illetve a mobilitás által elmozdítható, átlyuggatott felületek „levegő-játéka” plasztikai kifejezőerővé válik.

B. Laborcz Flóra gyönyörűbbnél gyönyörűbb ékszereit (nyakékek, -láncok, viaszveszejtéses ezüst) – a művész ötvösként végzett – nem lehet figyelmen kívül hagyni, de szobrász-megnyilvánulásai számomra súlyosabbak. Elsőként a megtépett életfaként is értelmezhető Trianon-emlékműterve, a Történelem vihara Magyarország felett (bronz) ragadt magával. Az organikus indíttatású műben – szenzációs térszobor lenne – látva és láthatatlanul történelmi relikviák fedezhetők fel, figyelmeztetőül jobb koroknak. Magyar címer-motívumok (bronz) érem-sorozata a történelmi érdeklődésen kívül a művész invenciózus kombinációs képességét is mutatja. S amikor az ötvös, megtartván a technikai fogásokat, kilép megszokott medréből – B. Laborcz nem először mutatkozik be szobrászként –, különös álom-szobrok alkotójává válik. A furcsaságukban is izgató különös téralakzat, a Térdeplő formák I. – II. (ötvös technika, forrasztás, cizellált lemez, stb.) ennek hathatós bizonyítéka.

Katona Katalin konstruktív élményt tanúsító, „villás” Fényoszlop I. – II,-je (acéllemez, sárgaréz) azáltal lesz izgalmas, hogy az oszlopszárak közötti tért kitöltő elemek, a kubista testtömeget organikus (amorf) formákkal vegyítve, miként lesznek hordozói egy billegő világnak, illetve a Kőműves Kelemenné-i sorsnak. Nauch Géza egyszerűségében is megejtő, a mítoszt kubista létélménnyé avató kovácsoltvas kisplasztikája, a Niké úgy áll talapzatán, mint a cövek. Hogy a rideg vasban mégis ott az idegeinket fölcsigázó érzékiség, a művész palástalakító plasztikai bravúrját dicséri.

Artisztikus s egyben funkcionális ifj. Palkó József Füredi napórája (bronz, márvány), de számomra a nóvumot – nem hagyva figyelmen kívül az Ádám – Éva (bronz, kő) egymásnak felelgető kettősét – a Népmese című (bronz, fa) kisplasztika adja. Ez utóbbi, gótikus nyílásban lévő bronz alakjait – a királyt és a királynét (?) – úgy „szippantja” magába a fa örvénye (kitűnő felületi megmunkálás), hogy stabilitásuk nem inog meg, sőt nőttön-nő. Koburger Zsolt fantáziáját telitalálatos ékszer-arzenálja – nyakék, fülbevaló, függők (csont, ezüst, féldrágakő) – meggyőzően elénk vetíti, s testörömökről valló humorát és anyagalakító képességét pedig a vörösréz-domborítású Ablak, illetve a világnak fölkínálkozó, a glóbust csaknem beborító aktja (Hajnal). Magas, vékony oszlopon megülő Angyala (acél, fa, vörösréz, azsúrzománc) valósággal át van szellemítve.

A kiállítás legkülönösebb szobra Kerezsi Gyöngyi Hajója (samott, acél, üveg, talált tárgy). Egy állatformának is beillő Noé bárkájáról van szó, amely a tengeren éppúgy közlekedhet, mint – kerékimitációja jelzi – a szárazföldön. A groteszk építmény matt és rozsdás (vas) felületeivel egy ókorból ideemelt gépmatuzsálem. S ugyancsak különösségével tüntet az egyetlen grafika – acéllemezen írott dinamikus ipari zománc hullámtarajával –, Sor Júlia műve (Világunk). Kertész Géza Kerti bútora, az asztalka és a szék (festett acél, samott), azon kívül, hogy enyhet nyújt a fáradtaknak, szemre szép műtárgyként is értékelhető.

Dobos Gyöngyvér a cizellált vörösrézlemez funkcionális alakítója (Pohár és karkötő), míg Bódás Tamás a több anyagot (acél, sárgaréz, nikkel, üveg) vegyítő, a szakrális felé is nyújtózó önkifejezésé. Bódás mesteri ötvös-remeke, a Kereszt, és két, szintén nem mindennapi Asztali ládikája (ékszertartója) arról tanúskodik, hogy amíg ilyen szépségek kerülnek ki az alkotók keze alól, nincs veszve a fémművészet.

 

Szakolczay Lajos