vissza a főoldalra

 

 

 2013.02.22. 

Vonalak alakzatai

A Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetségének kiállítása a Nemzeti Táncszínházban

A kortárs magyar grafika kiemelkedő egyéniségei, Szalay Lajos és Kondor Béla világhírű alkotók voltak, mint ahogyan az volt – hajtsunk főt az alapozók előtt – Zichy Mihály is. A vonal, a lélegző eleven vonal tehát egy kissé magyar sajátosság. Fölveszi a versenyt a legjobbakkal. Fölveszi, ne féljünk kimondani, még Picasso ilyen jellegű műveivel is.

A kiállítás címében szereplő alakzatai révén? Nyilván avval is, de még inkább a vonalhálóban rejlő, szavakkal nehezen kifejezhető erővel. A szerkezet, a figurák, a helyzetek, az áttűnések, sejtelmek – egyszóval az én- és világlátás – poétikumával. Mert, a technikai sokoldalúságot is ideértve (ceruza- és tusrajz, rézkarc, linómetszet, litográfia, vegyes technika), valójában a sűrű és vastag, folyamatos és megszakadó, jelent „éneklő” és múltat idéző vonal költészetéről van szó. Arról a minden más képzőművészeti műfajtól jól megkülönböztethető tartományról, amelynek bizonyos kötöttségei vannak – ez sem annyira biztos, hiszen vászonra is lehet rajzolni –, de a megjelenítő képessége és módozata határtalan.

 Akinek megadatott az egyéni látás és gondolkodás szentsége – nehezen elérhető terrénum –, az előtt a papír fehérsége nem bénító teher, sokkal inkább a képzeletet fölszabadító gesztus. Az ihletet ösztönző hívás megnyilatkozása. Még nem forrpont – azt majd csupán a jól sikerült mű tudja nyújtani –, ám az alkotóból elő tudja hívni mindazt, ami személyiségének, műveltségélményének és – mindkettő fontos – komolyságának és gondolati farsangjának része. Vagy – gondoljunk csak női művészeinkre – a léleké.

A szépség kazamatáit lehet úgy föltörni, hogy a történelemben, a mitológiában, a Bibliában landolunk – Takáts Márton: Budapest – Hommage a Piranesi (rézkarc) Szepessy Béla: Circus Maximus (linómetszet), Orosz István: A bolondok hajója XXIX – XXXII. (rézkarc), Keresztes Dóra: Zsoltárok könyve I – V. (linó), Balla Margit: Jászón álma; Titkos kert I– II. (rézkarc), Palásti Erzsébet: Egyszarvú születése (vegyes technika) –, és úgy is, hogy benső (érzelmes?) titkainkat fordítjuk le a természet – Klossy Irén: Repülés; Vízmozgás, Kádár Katalin: Viharos hullámverés; Parti szelek (mindkettő tus) – vagy a nő, a női test mint csoda nyelvére (Sulyok Gabriella: Sybilla – rézkarc, Lacza Márta: Kötözés; Fal – színes ceruza).

Ezek a látvány- és értéktartalmak természetesen egy-egy művet nagyon is meghatároznak. Sőt egymáson átsugároznak, s épp avval gazdagítják a grafikát, kiterjesztve: a grafikai arzenált, amit a művész legfontosabbnak vélt kimondani. A küzdelem, a vérrel erezett harc brutalitása és szépsége mellé – Szepessy attraktív tablója mily tömör gazdagsággal tudta Róma győzelmét és bukását kifejezni – így kerül Sulyok (alakrajz) és Klossy (hallatlan finomságú absztrakt) lélekkivetítése.

Amikor a vonal elindul – önkifejezői bátorsággal! – világhódító útjára, tulajdonosa az álom révületében fölöttébb hisz abban, hogy az általa megválasztott technika (szerkezet stb.) az egyedüli üdvözítő. A személyiségjegyeket vizsgálván nyugodtan leszögezhetjük, hogy igazuk van. Dévényi István (Körcikkek – félkörívek I– II.) tisztaságot, rendet sugalló mértani kalandja ugyan elválasztható Benes József az ember véglényvoltát és halálfélelmét tükröző figurájától (Vonalas alak), és Olajos György keleti szépségű nonfiguratív gyöngykazettái is (Találkozó; A bűnbánat emésztő tüze) különböznek Velekei József Lajos organikus gyökerű látomásától (Metamorfózis I – II.), illetve Pieronymus Kosch – a név humort és világlátást jelöl – groteszk természet- és mese-parafrázisától (Mezei idolok; Alice néni Csodaországban), de közös bennük a világra kiterjesztett énkép minden galáddal szembeni fölénye.

Amely megjelenhetik valaminő átszellemített Paradicsom-varázslatként – lásd König Róbert bravúros metszésű Kaktuszok I.-ét (linómetszet) –, és úgy is, hogy látomások örvén a csaknem a természet részévé váló figurák (testrészek) a félig valóság, félig álom szürrealista köpenyébe burkolódznak (Havasi Tamás: Feltöltés; Ringlispíl online – mindkettő linó). Barta János litográfiáinak (Excavation II – III.) rajzi minőségét épp a térháló finom szövevénye adja. Evvel szemben Drozsnyik István grafikája tömör foltvilágú rejtélyes maszkjátékot elevenít meg, amelyen az egyes rétegek alatt mindig van egy hiedelem-réteg (A tékozló lány visszatérése – vegyes technika).

Ha a jelkép tömörségével élő mitológiai és bibliai utalások – Keresztes piktogramszerű Zsoltárok könyve-parafrázisai és Orosz középkori indíttatású, egy-egy koponyában egy-egy rajzi történetet sűrítő filozofikus szegmentumai – az emberiség-leltár „világkölteményéhez” visznek közelebb (kíméletlen beleélő képességgel megidézik azt), a némelykor humoros, másszor a plakát harsányságával tüntető grafikák – ez nem mond ellent az érzékeny rajzi megoldásoknak – korunk valóságának, a ma emberének szociografikus ízeket sem nélkülöző lenyomatai. Ez utóbbiak közé sorolhatók Fillenz István, Martus Éva és – nem utolsósorban – Végvári Beatrix művei.

Fillenz egyszerűnek tűnő, kis foltokkal vegyített vonalrajzai (Vonaton I – III.; Plázában) sokat elárulnak lüktető életünk állomásairól. A leleplező humor a sajátjuk. Martus Éva konstruktív élmények ihlette doboz reliefje könyörtelen nyíltsággal tudatosítja bennünk az egyedüllét bomlasztó hatását. Az Elektrosport I. üveg mögötti hátsó síkján lévő figura bezártságunk szimbóluma. Végvári Beatrix Dobozvilág I – II. című páros grafikája már vidámabb színekkel adja vissza ezt a „nyitott” zártságot. Jóllehet mindkét mű középpontjában – innen az ingerlő cím – egy-egy kocka áll, de az oldallapjain lévő figurák (játékos árnyalakok) mintha lendületükkel, táncmozgásukkal ki akarnának szakadni a föld, a lehúzó valóság vonzáskörzetéből. A huszonkét művész seregszemléje egyre inkább megköveteli, sőt sürgeti egy minden irányzatot összefogó kortárs grafikai tárlat mielőbbi megrendezését. Merjünk élni értékeink népszerűsítésével!

 

Szakolczay Lajos