vissza a főoldalra

 

 

 2013.02.22. 

Díjazott nyíregyházi turisztikai fejlesztések

Az egy évvel korábbihoz képest több mint egymilliárd forinttal nőtt a befizetett adók nagysága

Nyíregyháza lesz a díszvendége az év legnagyobb turisztikai vásárának, a budapesti Utazás Kiállításnak. A Hungexpo Budapesti Vásárközpont kiválónak minősítette a pályázatot, így február 28. és március 3. között a kiállításon még nagyobb figyelmet kaphat a szabolcsi megyeszékhely. A kitüntető címhez nagymértékben hozzájárult, hogy Nyíregyháza turisztikai szempontból sikeres évet zárt. Dr. Kovács Ferenc Nyíregyháza polgármestere, országgyűlési képviselő elmondta: a város igen előkelő, 110 négyzetméteres standon, központi helyen mutatkozik majd be. Mindezt az idegenforgalmi adóbevételekből tudják finanszírozni.

 Ha valaki nekem a ’90-es évek elején azt mondta volna, hogy valamikor divat lesz Nyíregyházán üdülni, kikapcsolódni, az illetőt javíthatatlan álmodozónak mondtam volna. Mikor kezdett el a megyeszékhely vezetése komolyan foglalkozni a turisztikával?

 A 2010-es polgármesteri választási kampányomban a gazdaságfejlesztés és a munkahelyteremtés mellett a turizmust jelöltem meg, mint Nyíregyháza hatalmas és ki nem használt lehetőségét. Akkor is mosolyogtak többen a kijelentésemen. A választások megnyerése után azonnal hozzá kellett kezdenünk egy folyamatban lévő, elrontott fürdőberuházás átdolgozásának. Már-már az átadás is kétséges volt, de mégis, a megfelelően átalakított koncepciónak köszönhetően 2011. júniusában meg tudtuk nyitni a Parkfürdőt. Ezzel elindult a nagyszabású turisztikai fejlesztési program. Összeállítottuk a Sóstó –komplex fejlesztési projektet, ami 2,1 milliárdos támogatást nyert 2012-ben. Ennek konkrét megvalósítása a közeljövőben veszi kezdetét. Ezen kívül kisebb nyertes pályázataink voltak Sóstón, például a víztorony-felújításra. S most folyik a fürdőház és a gyógyászat fejlesztése. Azt gondolom, hogy a díszvendég -szerep a kétéves kemény munka eredménye, illetve mindennek az elismerése Nyíregyháza számára hatalmas elismerés. Tavaly pályázatot nyújtottunk be a helyi Turisztikai Desztinációs Menedzsmenttel azzal a céllal, hogy az országos turisztikai kiállításon díszvendég legyen Nyíregyháza. Egy rövid kitérő: nagy büszkeséggel tölt el bennünket, hogy a nyíregyházi lett 2011-ben az év TDM –szervezete, úgy hogy csak júniusban alakult meg.

 Milyen körülmények közt mutatkozik be Nyíregyháza az Utazás Kiállításon?

 – A város igen előkelő, 110 négyzetméteres standon, központi helyen mutatkozik majd be. Mindezt az idegenforgalmi adóbevételekből tudjuk finanszírozni, amit egyébként is turisztikai marketingre kell fordítani. S mi bemutatjuk a felkínált lehetőségeinket, szálláshelyeinket, vendéglátóhelyeinket, melyekre úgynevezett turisztikai csodacsomagokat állítottunk össze a stand látogatóiknak. Az állatkert és a fürdő már tavaly is elérte a közel félmilliós látogatottsági számot. Komoly marketing munka alapján sikerült visszahozni a lengyel, a szlovákiai szlovák és magyar, az erdélyi, a román, az ukrán vendégeket. Tavaly nyárra így minden szálláshely tele volt, és augusztusra már nem lehetett szállást találni. Célunk, hogy a potenciális turisták mellett a szakmával és a szakmai befektetőkkel is felvegyük a kapcsolatot, s bemutassuk számukra a Sóstó-fejlesztési projekt állomásait és a további magánberuházási lehetőségeket.

 Bizonyára ahhoz, hogy a turisták több napot is eltöltsenek a városban, nem elegendő a parkfürdő megléte, hanem kulturális programok is kellenek…

 –Pontosan így van, s ezért már tavaly összeállítottunk a TDM-szervezettel különböző csomagokat. 2012 nyár elején testvérvárosunkba, Rzeszów-ba utaztunk, ahol be tudtuk mutatni különböző programajánlatainkat. Szintén tavalyra állt össze az a nagy városi rendezvénysorozat, ami tízezreket vonz Nyíregyházára. Április utolsó hétvégéjén veszi kezdetét a sorozat Hello, Nyíregyházával, amit követ májusban a városnapi rendezvény, a Vidor-fesztivál, a Krúdy –napok, a sörfesztivál – hogy csak néhány programot említsek meg. Célunk, hogy színes, gazdag, minden réteget, korosztályt érdeklő programajánlatot hozzunk létre.

 Sokszor azt vesszük észre, hogy Bécsről, Rómáról többet tudunk, mint Budapestről, vagy a hazai nagyvárosokról. Mit tudnak tenni annak érdekében, hogy a nyíregyházi fiatalok jobban megismerjék a megyeszékhely építészeti és természeti nevezetességeit?

 –Örülök a kérdésének, mert mindig azt mondtuk, először a nyíregyháziakat kell ezekre a rendezvényekre, turisztikai látványosságokra elcsábítani. Annál is inkább, mert a korábbi években negatív kép élt még a saját városunkban is a fürdőről. Ma már civil szervezetekkel együtt nagyon jó programajánlatokat dolgoztunk ki, s ezek olvashatók a www.  nyiregyhaza.hu honlapon. A helyi TDM szervezet honlapja pedig a világnyelveken kívül lengyelül, szlovákul, ukránul és románul is elérhető. Mindezen túl a fürdőben, az állatkertben a feliratok többnyelvűek és az információs pultoknál a fiatalok beszélik a szomszédos országok nyelvét. Ez is mutatja, mennyire komoly marketingmunkát végzünk.

 Mekkora bevételt remélnek ettől a díszvendégi státusztól?

 –Konkrét összeget nem számoltunk ki, hiszen a bevétel nagy része nem az önkormányzathoz folyik be, hanem azokhoz a kis-és középvállalkozókhoz, akik vendéglátóhelyeket üzemeltetnek. Az állatpark, a fürdő, és a falumúzeum is a város tulajdonában van, és ezeknek az intézményeknek az üzleti tervét az elmúlt két évet jellemző dinamika alapján állítjuk össze azért, mert úgy gondoljuk, még sok a tartalék a helyi turizmusban. Jelentős eredmény, hogy bár Sóstó-Gyógyfürdő elnevezés olvasható a városrész tábláján hosszú évek óta, de csak tavaly sikerült elérnünk, hogy az összes helyi gyógykutat ténylegesen gyógyvízzé minősítsék, és három országos gyógyfürdői címet nyertünk Sóstóra, és egy regionálist a belvárosi Júlia-fürdőre. Folyamatban van a gyógyfürdő gyógyhellyé minősítése, és reméljük, hogy a nyár végéig elnyerjük azt a címet is, ami a gyógykezelés területén védjegyet jelent. Mindez azért lenne lényeges, mert szeretnénk, ha a szezon nem érne véget ősszel. Ha ezt elérjük, akkor ennek megfelelően végeznénk fejlesztési programjainkat és a marketinget is.

 Ha már a bevételnél tartunk, az utóbbi évek egyik legnagyobb helyi adóbevételét érte el 2012-ben a nyíregyházi önkormányzat; a helyhatóság számlájára több mint kilencmilliárd forintot fizettek be a 120 ezres nagyváros vállalkozói és lakói. Mi mindenre lehet visszavezetni ezt az eredményt?

 – Mindent megtettünk annak érdekében, hogy nőjön, erősödjön az adózási fegyelem. Valóban, az egy évvel korábbihoz képest több mint egymilliárd forinttal nőtt a befizetett adók nagysága, 2011-ben ugyanis 8 milliárd forintot szedtek be. Tavaly a legnagyobb bevétel az iparűzési adónál volt, 6,253 milliárd forintot teljesítettek a vállalkozások. Az összeg 8,8 százalékkal haladta meg a tervezettet, a tavalyelőttinél pedig 1,1 milliárddal lett több. A legnagyobb tételt tehát az iparűzési adó jelenti, hiszen a városban több termelő beruházás valósult meg, ami a munkahelyek számát is növelte. Csak 2012-ben közel 300 új munkahely jött létre, a már Nyíregyházán működő és az újonnan betelepülő cégek bővítéseinek, beruházásainak köszönhetően. Közel 15 milliárd forintnyi munkahelyteremtő befektetés valósult meg. Mindez a város érdeme is, hiszen az önkormányzat a szakképzéstől kezdve, a rugalmas ügyintézésen át, nagyon sok területen ösztönzi a befektetőket.

 

Medveczky Attila