vissza a főoldalra

 

 

 2013.01.01. 

Olyan színházat szeretnénk csinálni, ami értéket közvetít

Semmi nem volt érzékelhető abból, amit az Újszínház művészi arculatáról állítanak az ellendrukkerek

Bregyán Péter színművész 1954-ben született. 1973-1977 között a Színház- és Filmművészeti Főiskola hallgatója. 1977-1979 között a kaposvári Csiky Gergely Színház színésze volt. 1979-1980 között a kecskeméti Katona József Színház tagja volt. Ezután egy évig a Pécsi Nemzeti Színházban lépett fel. 1981–1988 között a Miskolci Nemzeti Színház színművésze. 1988–1989 között illetve 1998–2000 között az egri Gárdonyi Géza Színházban játszott. 1989–1990 között a Nemzeti Színház tagja volt. 1991–1992 között a Budapesti Kamaraszínházban dolgozott. 1992–1994 között az Arany János Színházban színészkedett. 1994–1995 között a József Attila Színház tagja volt. 1995–1997 között a Thália Színházban lépett fel. 1997–1998 között a Thália Társaság tagja volt. 1998-2002 között a Szekszárdi Német Színház tagja lett. 2002-2003 között a Veszprémi Petőfi Színház színésze volt. 2003 és 2011 között a Soproni Petőfi Színház tagja. Jelenleg a Turay Ida Színház tagja és az Újszínház vendégművésze.

Főbb szerepei (a teljesség igénye nélkül): X (Csurka István: Deficit); János (Sarkadi: Elveszett paradicsom); Kadó (Kálmán: Cigányprímás); Anzelm (Moliere: A fösvény); Ridolfo (Goldoni: A kávéház); Balu (Kipling-Topolcsányi: A dzsungel könyve); Gilbert (Albee: Mindent a kertbe); Norbert (Barilett-Grédy: A kaktusz virága); Orazio (Goldoni: A komédiaszínház); Ödön (Jókai: A kőszívű ember fiai); Blepsidemos (Aristophanes: A nőuralom); Postamester (Gogol: A revizor); Steve (Williams: A vágy villamosa); Hatcher (Williams: Az ifjúság édes madara); Tiborc (Katona József : Bánk bán); Becket Tamás (Anoilh: Becket avagy Isten becsülete); Almaviva gróf (Beaumarchais : Figaro házassága); Színészkirály, szellem (Shakespeare: Hamlet); Sándor (Egri-Halász-Békeffi: Egy csók, és más semmi); Georges Danton (Büchner: Danton halála).

 Mindig teltházzal ment a Deficit

 A Deficit december 3-ai előadása után beszélgetünk az Újszínházban. A premier október 26-án volt. Azóta jobban „beért” a produkció?

 –A mostani volt a 10. előadás. Nem volt túl hosszú a próbaidőszak erre az igen csak nehéz darab színreviteléhez. X –t játszom, ami nem könnyű szerep, igaz a többi sem egyszerű. Minden egyes darab „cseperedik, növekszik” a próbák ideje alatt, majd „felnő, megérik”, és reméljük hosszú „aggastyán” kora lesz.

 Ezt a művet a ’70-es években játszották nagy sikerrel. Akkor főiskolásként látta a darabot?

 –Láttam annak idején az előadást. Nagyon nagy sikerrel, mindig teltházzal ment a Deficit, annyira, hogy csak a lépcsőn jutott hely nekünk. Ezt a darabot 1966-ban írta Csurka István, és egy ideig nem lehetett előadni. Az akkori társadalmi és politikai környezet teljesen eltért a maitól. Egy darab időtállóságát az bizonyítja, hogy újra és újra előveszik a színházigazgatók. A Deficitet az Újszínház vette elő most, és Ádám Tamás színészkollégánk rendezte. Nem teljesen realista előadásról van szó, mert sok a tértől független kiemelés van benne. Ezek a kiemelések szükségszerűek voltak ennyi évvel a premiert követően. A mű mondanivalója nem változott, ma is aktuális, viszont a hangsúlyok eltolódtak.

 A mondanivaló változatlanságát és megértését az is elősegíti, hogy bár nem a szocializmusban élünk, de mégis izoláltan tengetjük napjainkat?

 –A tömegben egyre jobban elmagányosodik az ember. Ez igen aktuális probléma. Az elmagányosodás jelen volt az elmúlt rendszerben is, de mára ez hangsúlyosabb lett, többet tudunk róla, és a média is beszél a jelenségről. Nem tudom, hogy érdemes-e ezt a folyamatot megállítani, vagy hagyjuk, csak menjen a maga útján. Amikor az elmúlt rendszer szorításában éltünk, lehetőség volt a közösségen belüli élethez, de akkor az a közösség irányított volt. Ma már nagyon kevesen érzik azt, hogy szükség lenne közösségre…Az a négy ember, aki a darabban jelen van egy zárt környezetben, minden információ, és külső hatás hiányában felőrli magát. Ez a tehetetlenség a mostani ifjúságot is jellemzi.

 X, Y, Z, W az alakok neve. Ez azt jelentheti, hogy nincsenek nevek, nincsenek egyéniségek, személyiségek?  

–Valószínűleg erről is szó van. A darabban benne van, hogy X találja ki ezeket a neveket. Azt viszont konkrétan nem tudom, hogy általánosítás céljából, vagy mert el akarnak bújni az ilyen jelölések mögé.

 A ’70-es években megtapasztalta ezt az értelmiségi attitűdöt? Több vidéki színháznak a tagja volt, hogyan látta akkor ezt a környezetet?

 – Akkor élte ifjúkorát az én generációm, az utolsó „ratkós” korosztály. Éltünk, és nem igazán foglalkoztunk a külvilággal, így az értelmiség helyzetével sem. Ma már kénytelenek a fiatalok ezt tenni, mert a külvilág elég erősen befolyásolja őket. Nem származom értelmiségi családból, ezért sincs emlékem az akkori értelmiségről. Azóta színházban dolgozom, de ne higgyük azt, hogy a színház az értelmiségiek gyülekező helye, hanem az érzékenységé, a tehetséggé, a művészeteké, a megérzéseké. A ’80-as évek értelmiségét már ismerem, mert több orvossal, mérnökkel hozott összes a sors, de az nem volt lázadó értelmiség.

 Egy négyszereplős drámáról van szó. Nehezebb ilyen darabokban játszani, mint mondjuk egy majdnem húszszereplős Shakespearben?

 –Ahol megoszlik a teher, ott sokkal egyszerűbb a színpadon lenni. Ezért is nehéz dráma a Deficit. Másfél órán keresztül egyben játsszuk ezt a kétfelvonásos darabot, ami igen komoly terhet ró mind a négyünkre szellemileg is. Shakespeare műveiben sem egyszerű játszani, hiszen a „terheket” akkor is viszi magával tovább az ember, amikor nincs fenn a színpadon.

 Ha jól tudom a szereplők közül Gregor Bernadettel több darabban is együtt játszottak. Ez megkönnyíti a próbafolyamatot?

 –Igen, Bernadettel már többször játszottam, így Tác-Gorsiumban és Egerben is. De dolgoztam már Tóth Augusztával és Kautzky Armanddal is. Megkönnyíti a munkát, ha olyan környezetben kezdünk el próbálni, ahol már ismernek, és tudják, hogyan dolgozom. Egy új helyen viszont be kell illeszkedni, meg kell ismerni a kollégákat.

 Tehát az Újszínház nem volt teljesen új hely az ön számára.

 –Nem, sőt még az épület sem, mert amikor még Arany János Színháznak hívták, itt voltam 1992 és 1994 között szerződésben.

 Bregyán Péter miért döntött az Újszínház mellett?

 –Az Újszínházban vendégművészként játszom, míg a Turay Ida Színház az anyaszínházam. Sopronban voltam szerződésben, amikor Darvasi Ilona igazgatóasszony vezette a színházat, és amikor onnan menni kényszerültünk, tovább dolgoztunk az igazgatóasszony által alapított Turay Ida Színházban. Nem kőszínházról van szó, hanem több megszokott helyszínen is játszunk, így a Ferencvárosi Művelődési Központban és az Óbudai Kulturális Központban is. Sőt a József Attila Színházban is –ahol 1994 és 1995 közt voltam szerződésben – mennek a produkcióink.

 A „szórakoztatassuk a közönséget” jelszót követve sokszor minősíthetetlen produkciók jönnek létre.

 A Paulay Ede utcában olyan darabban játszik, aminek a szerzője a színház szellemiségének meghatározója. Egy olyan színházról van szó, amit az ún. szakma eléggé ócsárol, szid és megvet.

 –Különösebben nem foglalkozom azzal, hogy mit is mond az a néhány ember, aki magát szakmának mondja. Dörner György telefonon megkeresett, felajánlotta ezt a szerepet, amit elvállaltam igazgatónőm engedélyével. Egy percig sem haboztam, mert nagyon tiszteltem Csurka Istvánt. Tudom, hogy Darvasi Ilona is, hiszen a Turay Ida Színház mutatott be több mint 20 év elhallgatatás után először Csurka-darabot. Azt pedig kívülről, vendégként nem érzékelem, hogy támadások érik a színházat. A médiából tudom, hogy miket mondanak erre a színházra, de nem tartom helyesnek ezeket az ellenséges megnyilvánulásokat. Meghívást kaptam az évadnyitó társulati ülésre, és ott semmi nem volt érzékelhető abból, amit a színház művészi arculatáról állítanak az ellendrukkerek. Színházcsinálásról van szó, és nem pártpolitikáról itt az Újszínházban. Egy olyan színházat akarnak csinálni, amihez szívesen adom a nevet. Egy olyan színházat, aminek van is mondanivalója, ami értéket közvetít. Ez számomra nagyon lényeges, mert afelé haladunk, hogy a magyar színpadokon a szórakoztatassuk a közönséget jelszót követve sokszor minősíthetetlen produkciók jönnek létre. Megértem, hogy az emberek agyonhajszoltak, szellemileg és fizikailag kizsákmányoltak, és ezért szórakozni akarnak. A színháznak ezt az igényt ki kell elégíteni, de nem csak ez a dolga. És az sem mindegy, miként szórakoztatnak. Igényesen-e? Az úgynevezett „gatyaletolós”, alpári szórakoztatásnak nem vagyok a híve.

 Vannak, akik azt mondják, hogyha anyagilag olyan helyzetben lennének, még egy ilyen darabban is vállalnának fellépést. Önről tudják, hogy más az ízlése?

 –Nem biztos, hogy ismerik az ízlésemet, de az biztos, hogy van az a pénz, amiért képesek sokan igénytelen szórakoztatásokban részt venni, de én nem tennék ilyet. Megértem azokat a kollegákat, akiket a szükség ilyenre késztet. Nem ítélhetem el őket, hiszen nem jókedvükből vállalják el ezeket. Játszom én is vígjátékokban, operettekben is. A Cigányprímás remek darab, olyan, amelyik művészien szórakoztat.

 Nehéz ma igényes darabokkal megnevetetni azokat a nézőket, akik a kereskedelmi tévék színvonalához szoktak hozzá?

 –Nem nehéz. Amikor bejönnek az emberek egy általunk játszott vígjátékot megnézni, akkor 2-3 órán keresztül jóvá tudtuk tenni a napjukat, és ez nekünk is örömet okoz. A kereskedelmi televíziók olyan színvonalat képviselnek, hogy miattuk a színház soha nem halhat meg.

 Amikor 2011 őszén kiderült, hogy kik irányítják majd az Újszínházat, azt jósolták többen, hogy a közönséget nem érdekli Németh László, Páskándi Géza, Tamási Áron. Üres nézőtereket vizionáltak, és ez annyira nem jött be nekik, hogy még hétfői napokon is teltházzal játszanak.

 –Ez mutatja, hogy mégis van egy réteg, amelyik szomjazik a magyar drámákra, holott a nehéz gazdasági helyzetben az emberek először a kulturális javakról mondanak le, így a színházba járásról. Mind vidéken, mind Budapesten járnak az emberek színházba. Nem tömegesen, és nem tolonganak a pénztár előtt, de él a színház, működik, és ha jól csináljuk, akkor túléli ezt a kort is.

 Milyen a közönség reakciója a Deficittel kapcsolatban?

 –Azt látom, érzem, hogy sikerül lekötnünk a nézők figyelmét. Azt tapasztalom, hogy nem rohannak a ruhatár felé, tehát nem menekülnek a színházból, ami már önmagában is jót jelent. Szívesen meghallgatnám, hogy mit mondanak az előadásról, miről beszélnek, mennyire érinti meg őket. Színházat igazán csak akkor érdemes csinálni, ha az előadást követően is foglalkoztatja a darab a nézőket. S ez manapság ritkaságszámba megy.

 Azt is mondják sokan, hogy a magyar drámák nem igazán színpadképesek, mert nem cselekménydúsak, hanem filozofikusak.

 –De mit is nevezünk egyáltalán cselekménynek? 35 éve gyakorlom ezt a szakmát, és nem tudom meghatározni azt, mi is a cselekmény. Az, hogy mozgunk, vívunk, birkózunk? Vagy az, ami belül zajlik? Ha azt mondjuk, hogy a magyar drámákban nincs akció, akkor mit mondunk Shakespearre? Ha az ő műveit vizsgáljuk, látjuk, hogy a királydrámákon kívül nem akciódúsak, hanem gyönyörű verseket szavalnak. Egyébként nem csodálom ezt a felvetést, mert az ún. akciófilmek arra szoktatták rá a nézőt, ha ötpercenként nincs merénylet, üldözéses jelenet, kínzás, akkor átkapcsolnak egy másik csatornára. Játszottam elég sok magyar drámában, így Illyés utolsó drámájában is. Illyés Gyula Czímer József bábáskodása mellett a Pécsi Nemzeti Színház részére 11 drámát írt. Tapasztalatom szerint igenis érdemes játszani a magyar drámákat, még így „csokorba szedve” is, ahogy az Újszínházban. Kell egy olyan színház, ahol mind a klasszikus, mind a kortárs magyar  drámáknak helyük van.

 Kanyarodjunk vissza az időben. Mikor döntött végérvényesen a színészet mellett?

 –Nem sokat tanakodtam magamban a „hogyan tovább”-ról, mert volt más út számomra akkor. Ma már tudom ennek az okát, akkor még nem tudtam. El akartam bújni a színházban az élet elől, azért, hogy túléljem az életet. Csak az a gond, hogy néhány éve „lebontották” a színházat a fejünk felől. Annak idején a Goethe Intézet egyik oktatója, egy bajor hercegnő kérdezte meg tőlem, miért is választottam ezt a hivatást. Akkor hirtelen eszembe jutott a válasz: túl akartam élni az életet. Nem a valóság elől menekültem. Az is a célom volt, hogy megváltoztassam a dolgok menetét, hogy segítsek önmagamon, másokon, és ehhez a munkához eszközként használjam fel a színházat. Több éve elindult egy folyamat, hogy a színésztől elveszik ezt az eszközt, és ez nagyon elszomorít, mert ha a színház nem lesz az az értékátadó hely, ami által segíthetünk másokon, akkor nincs kedvem színészettel foglalkozni. Ha a színház nem a rendezők, színészek eszköze, hanem másoké, akkor nekem nincs értelme tovább csinálnom. 59 évesen pedig már igen nehezen megy a színész fejjel a falnak. De nem akarok „romok közt bóklászni”, hanem tán valahol máshol. Őseim földművesek voltak, ki tudja, lehet, folytatom ezt a mesterséget.

 35 éve van a pályán. Elég keserű akkor a pohár…

 –A rendszerváltás idején abban bíztam, hogy szabadabb lesz a légkör. Majd, ahogy láttam a folyamatokat, előre tudtam, hogy a politika beleszól a színházak életébe. Több mint egy évtizede az esetek többségében a szakmát meg sem kérdezik a lényeges döntéseknél. A színház úgy politizál, hogy lelket, életet, minőséget ad, kínál a nézőnek.

 Amint említette, eszközként akarta a színházat, a színjátszást felhasználni. Voltak olyan szerepek, amikről úgy gondolta, hogy ehhez a célhoz feltétlenül el kell játszatnia?

 –Szerepekre sosem gondoltam. Az adott pillanatban az adott szerep volt a feladat. Rábíztam magam a vezetők döntésére, és nem kaptam olyan szerepeket, melyek nem nekem valók. Arra is volt példa, hogy egy kis szerepet hatalmas lelkesedéssel játszottam. Ma, amikor sok helyen képeznek színészeket, azt látjuk, hogy a kis szerep senkinek sem kell, hanem azt tartják igazi szerepnek, amikor végig a színpadon van, sok szöveggel a színész. Óriási tévedés! Néma szerepből lehet a legjobbat kihozni. Nem mondom, hogy nem voltak csalódásaim, mert előfordult, hogy szóban más ígértek nekem, mint amit aztán a próbatáblán láttam.

 Amikor végzett a főiskolán, akkor nem volt sok színészképző az országban, ma viszont sok színiiskola létezik. Nem felelőtlenség ez a hallgatókkal szemben? Hiszen nincs olyan sok játszóhely…

 –Majdnem annyi színészt képezünk, mint az USA-ban, de nem olyan szinten, és sokszor értelmetlenül. Kis ország vagyunk, és kevés a színház. Sokan sikerre vágynak, hírnévre, de azt ma a színház önmagában megadni nem is képes. Ha megkérdezik az utca emberét, azt mondja, az a színész, aki tévében szerepel. Ez is a társadalom félrevezetésének egyik példája. Ne higgyék azt , hogy csak rossz történt velem, és kesergek a gondokon, mert azért nem győzöm hálálkodni, hogy színészóriásokkal játszhattam egy színpadon.

 Ma is játszanak komoly, nagy képességű színészek, de nincsenek a helyükön

 Ön tanulhatott az akkori nagyoktól. Bregyán Pétertől is lehet tanulni?

 –Nem vagyok pedagógus alkat, de ha egy színésznek technikailag segíthetek az alakításommal, annak csak örülök. Ma is játszanak komoly, nagy képességű színészek, de nincsenek a helyükön, és nem ismertek, mert nem filmeznek velük. Ez nem csupán magyar sajátosság.

 1977-ben került Kaposvárra, és jöttek egymás után a színházak. A leghosszabb időt Miskolcon és Sopronban töltötte, míg a legtöbb helyen 2-3 évadot játszott csak. Mi volt a gond? Az igazgatóváltások, vagy nem kapott megfelelő szerepeket?

 –Egyszer volt arra példa, hogy teljesen más szerepet kaptam, mint amit ígértek nekem. Ekkor felálltam, és otthagytam a színházat. Utólag azt gondolom, hogy nekem volt igazam, de mégsem így kellett volna cselekednem, hanem meg kellett volna beszélnem a problémákat. Hogy miért távoztam egyik színháztól a másikba? Azért, mert kaptam egy jobb ajánlatot, vagy mert igazgatóváltás volt. 1990-ben pedig abban bíztunk, hogy az anyagi és a társadalmi megbecsülésünk is olyan magas lesz , mint a nyugat-európai színészeké. Ez csak álom maradt.

 A társulatok is megszűntek, és számlaadókká váltak a színészek.

 –Társulatban szeretek dolgozni. Színházi berkekben azt mondják, hogy hét év alatt jön létre, érik be egy jó társulat. Ma erről szó sincs, a színészek több helyen játszanak, töltik ki a számlákat – nekem ez nagyon nehezen megy – , és nagyon kevés helyen tudnak igazán „otthon lenni.” Ezért is mondom azt, hogy lebontották a fejünk felől a színházat, és földönfutóvá lettünk. Egyik játszóhelyről futunk a másik felé. Mert enni kell. Csakhogy a lelket és a szellemet is táplálni kéne.

 Azt olvastam, hogy több színdarabot is rendezett, így Miskolcon is. Mik voltak ezek?

 –Nem a miskolci nemzetiben, hanem a tapolcai nyári színházban rendeztem, s ezen kívül Tatabányán és Egerben is. Miskolcon, mivel nagyra tartom a népszínműveket, a Piros bugyellárist rendeztem meg.

 Ez ez a műfaj, amit illik lenézni az „entellektüleknek”

 –Ez elég baj, hiszen ebben aztán van cselekmény, és komoly emberi sorsokról szól. A szegény lányt hozzáadják a szülei a gazdag bíróhoz, míg vőlegénye kilenc évig szolgál a seregben. Mi ez, ha nem hatalmas egyéni tragédia? Ezért is hazugság, amikor azt állítják a népszínműről, hogy nézhetetlen műfaj, mert népieskednek benne. A népmesék is egyéni sorsokat mutatnak be, és bennük a tanulság annyira konkrétan, kendőzetlenül jelenik meg, mint a népszínműben. Mindkét műfaj kristálytiszta, és nagyon világos mondanivalójú.

 Milyen rendezői metódust szeret? Mennyire alakítja át a darabot?

 –Most talán furát mondok: én nem tudok rendezni. Meg tudom szervezni az előadást, képes vagyok szeretni a kollegáimat, bízom bennük, és ez a legfontosabb. A mai színházból éppen a szeretet és a bizalom hiányzik. A furkálás pedig nagyon megkeseríti a próbákat.

 2009-ben Óbecsén, feleségével, Topolcsányi Laurával – aki színésznő és író is – együtt vitte színre a Koldusoperát. És ezt a szabadtéri produkciót több ezren nézték végig.

 –Laurát 16 évesen vették fel az újvidéki művészeti főiskolára. A balkáni háború miatt Magyarországra költözött, és Egerben találkoztam vele, mikor még ő stúdiós volt, de már akkor is írt. Több ifjúsági regényt és mesét írt át színpadra, és nemrég mutatták be a Holló árnyékában című darabját, melynek Beatrix királyné, Szilágyi Erzsébet és Edelpeck Borbála a főszereplői. Az asszonyok szempontjából vizsgálja a darab ezt a korszakot. Laura legújabb komédiáját pedig márciusban mutatja be a Turay Ida Színház. De térjünk vissza Óbecséhez. Az ötlet az volt, hogy valami nagyobbat, valami közösebbet kellene csinálni, egy olyan produkciót, amellyel községünk napjának megünneplésén tudnánk bemutatkozni. A városhoz tartozik egy kis község, Péterréve, ahol nagyon erős, kb. 40 fős amatőr színtársulat működik. Ők a munka után próbálnak. Azt terveztük, hogy nagyszabású, kétnyelvű produkciót hozunk létre, végül is amellett döntöttünk, hogy Rusz Milán, a Magyarországi Szerb Színház igazgatója lesz a narrátor. A próbaidőszakról tudni kell, hogy a gyerekek számára két héten keresztül drámafoglalkozásokat tartottunk. Innen kerültek ki a darab gyermekszerepelői, akik még két hétig dogoztak. Esténként középiskolásokkal dolgoztunk, valamint Péterrévén hetente ötször-hatszor az ottani amatőrökkel próbáltunk. Nagyon szívesen gondolok vissza arra az időszakra, mert hatalmas örömet jelentett számomra egy igazi közösséggel együtt dolgozni. Beszélgetésünk elején érintettük az elmagányosodást. Náluk ezt nem lehetett tapasztalni, hanem éppen a közösség építő erejének a legfelemelőbb példáját.

 

Medveczky Attila