vissza a főoldalra

 

 

 2013.01.01. 

A belföldi vendégéjszakák száma első alkalommal lépte át a 10 milliós határt

A magyar turisztikai kínálat annyira széles, és sokszínű, hogy bármelyik úti céllal felveszi a versenyt

A 2012-es év első hét hónapjában dinamikusan, nyolc százalékot meghaladó mértékben emelkedett a Magyarországra érkező külföldi vendégek száma. Tavaly pedig rekordévet zárt a magyar turizmus. Ha a német desztinációt figyeljük, akkor tíz éves folyamatos csökkenés után sikerült elérni, hogy immár több mint egy éve emelkednek a számok. A siker okairól és a további teendőkről Maráczi Gábort, a Magyar Turizmus Zrt. stratégiai és marketing igazgatóját kérdezem.

 –A német piac meghatározója a magyar beutazó turizmusnak, hiszen közel 20%-ot meghaladó részesedéssel bír. Az elmúlt tíz évben folyamatosan csökkent erről a piacról a hozzánk érkező turisták száma, s ez a tendencia 2011 második felében változott meg, és azóta folyamatos a német desztinációról a beutazók számának növekedése. 2011 rekordév volt a turizmus szempontjából, hiszen 20 milliót meghaladó vendégéjszaka számot regisztráltunk. Ez azért is jelentős, mert a belföldi vendégéjszakák száma első alkalommal lépte át a 10 milliós határt. 2007-2008-ban vette kezdetét a gazdasági válság, s ez nagyon rossz hatással volt a turizmusra, és tavaly végre sikerült visszatérni a válság előtti időszakok mutatóihoz.

 A mai napig él egy sztereotípia, miszerint a hazai, s főleg a balatoni árak alig alacsonyabbak például a horvátországiaknál, ráadásul nálunk a minőség, a színvonal is alacsonyabb. Önök mit tudnak azért, hogy ez a kép megváltozzon?

 –A Magyar Turizmus Zrt. nagyon nagy hangsúlyt fektet a belföldi turizmus promotálására. Tény, hogy a belföldi utazás, nyaralás presztízse a kelleténél alacsonyabb. Gondoljunk bele, sokszor szégyellik az emberek bevallani azt, ha belföldön nyaralnak. Pedig a magyar turisztikai kínálat annyira színes és sokrétű, hogy bármelyik úti céllal felveszi a versenyt. Nem ismerjük kellőképpen hazánkat, és a Magyar Turizmus Zrt. egyik feladata éppen az, hogy felhívja a figyelmet arra, érdemes felfedezni Magyarországot. Így a belföldi utazás presztízsét is növelhetjük. A következő szinten a termékkampányaink pedig az évszakhoz igazodva mutatják be a turisztikai kínálatot. Erre egy példa: szeptember-októberben a bor-és gasztronómiai kampányunk zajlott, és közben azokra a régiókra hívtuk fel a figyelmet, ahol a szüreti időszakban a borral és a gasztronómiával kapcsolatos események zajlottak. Most, a téli hónapok idején pedig a gyógy-és welnessturizmus kampányelemeit láthatjuk az utakon, járműveken. És az Élmény Itthon magazinunk középpontjában is az a kínálat áll, amit a nevezett termékcsoport tud Magyarországon nyújtani.

 Abban, hogy emelkedjék a turisták száma, miképpen oszlanak meg a feladatok az önkormányzatok, a Magyar Turizmus Zrt. és a vendéglátó és szálláshelyek között?

 –A Magyar Turizmus Zrt-nek, mint nemzeti marketing szervezetnek az elsődleges feladata, hogy a hazai turisztikai kínálatot piacra segítse, azt népszerűsítse bel-és külföldön egyaránt. A cél eléréshez lényeges az együttműködés a turizmusban érdekelt szervetekkel, intézményekkel, és a mind gyarapodó eszközhasználat. Minél szolgáltatóbb szervezetté szeretnénk válni, mert abban hiszünk, hogy együtt tudjuk a leghatékonyabban elkölteni a marketingre fordított forintokat a vállalkozásokkal és az önkormányzatokkal.

 Olvastam, hogy újabb akciókkal, újabb partnerek és termékek bevonásával folytatja együttműködését a Magyar Turizmus Zrt. és a német PA Touristik. Mi ennek az összefogásnak a lényege?

 –A szolgáltatók, az önkormányzatok és a nemzeti marketing együttműködése a hatalmas viszonteladói hálózattal rendelkező német utazásszervezővel az összefogás és a hatékonyság nagyon jól példája. Ez a kezdeményezés a szolgáltatók részéről indult el, ők működtek együtt először a PA elődjével, és ehhez csatlakozott három évvel ezelőtt a Magyar Turizmus Zrt., ami azóta tevékeny részese az együttműködésnek. A szolgáltatói együttműködés elsősorban közös marketingalap létrehozását célozza annak érdekében, hogy a nyugat-magyarországi termálút, illetve az ahhoz kapcsolódó szolgáltatók hatékony marketing-megjelenést kapjanak Németországban. Ez az együttműködés egészült ki önkormányzatokkal, TDM-szervezetekkel, és a Magyar Turizmus Zrt-vel. Az együttműködésben résztvevő vállalkozások, önkormányzatok kb. 150-200 ezer euróval járulnak hozzá a közös költségvetéshez, amit mi további 500 ezer eurós tétellel egészítünk ki, és a német partner hozzájárulása is nagyságrendileg akkora, mint a Magyar Turizmus Zrt. és a szolgáltatók által létrehozott alap. 2011-ről 2012-re ennek az együttműködésnek a keretében generált vendégéjszakák száma a szolgáltatóknál 46%-kal növekedett.

 

Medveczky Attila