2013.06.14.
Tisztelt Emlékező Gyülekezet!
Csurka István koporsója fölé tonnás márványkövet avató
barátaim!
(Lezsák Sándor beszéde Csurka István
síremlékének avatásán)
Csurka István emlékének
felidézésénél nem csupán a barátai és ismerősei
tisztelegnek jelenlétükkel, hanem képletesen itt vannak velünk,
körülöttünk a már nem élő pályatársak, gondolok Fekete
Gyulára, Sánta Ferencre, Csengey Dénesre. De itt tisztelegnek
azon emberi sorsok hordozói is, akiket az író leírt, ábrázolt,
és így az utókorra átörökítette létezésüket.
Csurka István
folytatta a magyar irodalom nagyjainak korfestő és korszakelemző
munkásságát, ahogyan tette ezt Gárdonyi Géza, amikor megörökítette
a nemzet napszámosainak, a falusi és tanyasi tanítóknak
mindennapos küzdelmeit. Ahogyan tette József Attila, amikor megörökítette
a gyári szirénahangra ébredő és munkába induló nagyüzemi
munkások szürke hétköznapjait, és a munkanélküliek
gondjait. Ahogyan Veres Péter megírta a vasúti krampácsoló földművesek,
parasztcsaládok küzdelmeit a megélhetésért.
Ahogyan Illyés
Gyula örök emléket állított a pusztai cselédeknek, napszámosoknak
vagy éppen a Szekszárd felé vonatozó kismamának. Ahogyan
Sinka István megénekelte a bojtárok, pásztorok, gulyások
alakjait. Ahogyan Krúdy Gyula lefestette a kishivatalnokok,
dzsentrik világát. Ahogyan Németh László ábrázolta a XX. században
élt magyar értelmiség vívódásait, úgy Csurka István sírja
körül is itt gyülekeznek láthatatlanul azok az emberi
karakterek, akiket ő leírt, és akik létéről olykor már nem
is tudnánk, ha nem találkoznánk velük Csurka István drámáiban
vagy novelláiban. Az ilyen szerzők, írók műve látlelet, élettel
teli fotográfia egy adott korszakról, és ezek a művek jobban
érzékeltetik egy-egy korszak mindennapjait, mint az utólag megírt
történelemkönyvek.
Csurka István életének
nagyobb részét egy olyan korban élte le, amikor az író, a költő,
hacsak nem az íróasztal fiókjának írt, nem írhatta le egy az
egyben tapasztalatait, az általa látott és megértett világot
vagy a külvilág által kiváltott érzelmeit, és mindezeket nem
írhatta meg, azaz lényegesen nehezebb dolga volt, mint az elődeinek.
És mégis az igazi íróknak, a valóság jegyeseinek mindezen
politikai akadályok ellenére sikerült korukról hiteles képet,
hibátlan jellemrajzokat, valós emberi konfliktusokat megörökíteni
műveiben. Csurka István nem fogadta el az akkor és olykor mézesmadzaggal
is ingerlő, egzisztenciális kényszerrel is megkövetelt, hamis
társadalomkép megírására ösztönző, jól fizető kultúrpolitikai
igényt, melynek keretében higiénikus munkahelyi viszonyokat, békében
és létbiztonságban élő családokat, testvériségben élő
szocialista országokat és népeket, nagytudású és
megvesztegethetetlen vezetőket is ábrázolhatott volna az írásaiban.
A könyvtárak a tanúi annak, hogy hány ilyen úgynevezett
szocialista, realista mű született ezekben az évtizedekben.
Csakhogy ilyen állapotok nem léteztek. S az ilyen művekben
szerepeltetett karaktereknek nem sok közük volt az 50-es, 60-as,
70-es évek magyar valóságához. Az igazi művészi teljesítmény
ebben a korban az volt, hogy kitapintsa a mindennapok valóságában
azokat a korra jellemző személyeket és eseményeket, amelyeknek
reális ábrázolása nem ütközött a tilalmas cenzúra látókörébe.
Mivel a kor kultúrpolitikájának fókuszában a nagyüzemi munkásság,
a termelőszövetkezeti parasztság állt, az ilyen rétegek ábrázolása
esetében a hatalom féltékenyen őrizte a munkásosztály vezető
szerepét hirdető hamis képet, és nem nagyon adott nyomdafestéket
hiteles korrajzoknak. De ugyanez a tiltó politika megvetette vagy
nem is törődött az általa lumpennek vagy deklasszált kispolgárinak
ítélt emberi sorsok művészi ábrázolásával, mert a
nagypolitika szemszögéből jelentéktelennek érezte ezeket a műveket,
pedig a valóság sokrétű és sokkal gazdagabb, semmint hogy érvényesülhessen
ez a bizonyos társadalmi rétegek ábrázolását kirekesztő
hatalmi szándék. Kiderült, hogy hiteles és a társadalmi valóságot
a maga teljességében művészi módon ábrázoló művek születhettek
meg úgy is, hogy a szerző a kiskocsmák pultjáról, a lóversenypályák
lelátójának olcsó állóhelyéről, az elhanyagolt bérházak
hátsó lépcsője felöl, vagy az esténként petróleumlámpával
megvilágított falusi pedagógusszállások hokedlijéről szemlélte
és írta le az adott kor eseményeit maradandó művészi
hitellel és sikerrel.
Csurka István is
ezt tette, és most, íme itt állhatnak körünkben az általa leírt
karakterek szellemfigurái is. A kofáknak árut hordó segédmunkások,
a piacon a vásárcsarnokokban kocsikísérők, kofák, csaposok,
a műszak után a kocsmába egy fröccs erejéig betérők, a házmesterek,
a viceházmesterek, a beosztott tanácsi ügyintézők, a plebejus
párttitkárok, az albérlő vagy ágybérlő tartásából élő
özvegyasszonyok, az uszálykormányosok és rakodók, a falusi
tanítók, a könyvek eladásával házalók, a Trianon gyalázatát
hetedíziglen is elszenvedők, a történelmi rémuralmak kárvallottjai,
s nem utolsó sorban Nagy Imre temetésén a Hatodik koporsó végén
megszemélyesített pesti srácok alakjai. Nekik adott életet és
értéket Csurka István egy olyan eltorzult, hamis világban,
ahol a politikai hatalom ezeknek az embereknek csak megvetést
adott.
A régi igazságot
idézem most: egyetlen gyertyafénye is képes legyőzni a világ
összes sötétségét. Az örökmécses pedig szelíden és türelmesen
ellenáll a történelmi, politikai léghuzatoknak, viharoknak is.
Az is régi igazság, hogy a kő marad. Ez a tonnás kő is marad.
Mert Csurka István életműve az irodalmi, történelmi
panteonban maradandó. Nekünk pedig, ideig-óráig túlélőknek,
szent kötelességünk, hogy a maradandó értéket ne csak megőrizzük,
de a fiatal nemzedékek értékeivel is erősítsük az „ új
magyar önépítést”.
Lezsák Sándor,
az Országgyűlés alelnöke
|