vissza a főoldalra

 

 

 2013.06.28. 

Keszthely grófja – a mának is üzenő példakép

Az 1950-es évektől 1980-ig a XVIII. századot, mint az elmaradott feudális, rendi nacionalizmus korszakát mutatták be – és már e megnevezéssel is negatív színben tüntették fel

A keszthelyi Festetics kastélyban tartották május végén Kurucz György: Keszthely grófja – Festetics György – című monográfiájának bemutatóját. A megjelenteket Pálinkás Róbert igazgató köszöntötte, aki fontos és hiánypótló munkának nevezte a kötetet.

 Mi motiválta, hogy monográfiájában gróf Festetics Györgyöt bemutassa, és mekkora körnek szól maga a könyv? – kérdezem dr.Kurucz Györgytől, a Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészettudományi Karának oktatási és nemzetközi dékánhelyettesétől.

 –Alapvető kérdés, hogy vajon mi határozza meg egy könyv értékét, vonzerejét, vagyis egy szűk rétegnek szolgáltat –e eddig nem ismert információkat, vagy szélesebb olvasóközönség érdeklődésére is számíthat. Ez a könyv közel két évtizedes kutatómunka eredményei alapján ugyanúgy szól a történész szakmának, mint a téma iránt érdeklődő olvasóközönségnek. Minden korban vannak olyan élethelyzetek, konfliktusok, kihívások, melyek kellő tanulsággal szolgálhatnak az újabb generációknak. Ez az, amiért a könyv vonzó lehet egy szélesebb kör számára, túl azon, hogy a kötet igen sok egyedi, forrásértékű illusztrációt is tartalmaz. Úgy hiszem, Keszthely grófja, Festetics György életében példaértékű az, hogy amikor ő 1790 után kénytelen elhagyni a katonai pályát, mert haditörvényszéki eljárást folytatnak vele szemben, és hivatalnoki pályán sem érvényesülhet, sőt a magánélete sem lehet felhőtlen, mert hihetetlen nagy adósságteher nyomja vállát, nem a passzivitásba menekül, a problémák nem teszik cselekvésképtelenné, hanem a szavak nélküli cselekvés emberévé válik. Anyagi lehetőségeinek kiaknázásával és társadalmi presztízsével felkarolja a magyar agrárszakképzés ügyét, támogatja a magyar nyelvű kiadványokat és tehetséges fiatalemberek tanulmányait finanszírozza. Nála ez jelenti a közjó szolgálatát. Tehát Festetics grófot semmilyen illúzióvesztés miatti apátia nem jellemzi. Ezért pályája minden időben pozitív példaként szolgál.

 Gróf Festetics György a göttingeni tudós társaságnak volt a levelező tagja. Ebből következtethetünk-e arra, hogy munkásságát külföldön is elismerték?

 –Így van, hiszen a göttingeni Georgia Augusta az első olyan modern európai egyetem, amelyik az információk komplex kezelését tartja lényegesnek, és ahol ennek megfelelően az egyes szakterületek  tudásanyagainak kombinációjára alapozva dolgozzák ki a tanterveket. A nagyhatású göttingeni professzorok a magyar peregrináció révén a Magyar Királyság szellemi életére is közvetett módon nagy hatással vannak. Erre egy példa: a történeti statisztikai iskola kiemelkedő alakja, Schwartner Márton is göttingeni diák volt. Igaz, maga Festetics a bécsi Theresiánumban tanult, de mégis kora felkészült közgazdasági szakembere is volt, ráadásul zágrábi kamarai hivatalnokoskodása idején az a Skerlecz Miklós a közvetlen munkatársa, aki az 1790-1791-es országgyűlésen elhatározott kereskedelmi bizottsági munkálatok egyik alapvető jelentésének kidolgozója volt. Ez a szellemi háttér, a közgazdasági ismeret különösen meghatározó volt az ő esetében, amit bizonyít, hogy Festetics fiatalkori könyvtárában már fellelhető Adam Smithnek a nemzetek gazdaságáról szóló alapműve. Ez mutatja, hogy Festetics koncepciózusan viszonyul az általános közgazdasági kérdésekhez. Ezen ismeretek gyakorlati haszonná való alakítását feltétlenül segíti a göttingeni kapcsolatrendszer, ami abban is tetten érhető, hogy a Georgikon meghatározó tanáregyéniségei közül ketten, Asbóth János és Rumy Károly György szintén göttingeni diákok voltak. Sőt Asbóth rendszeresen küld írásokat a göttingeni tudományos folyóiratnak, a Göttingische Gelehrte Anzeigen szerkesztőségének. A magyar szellemi élet tehát Festetics révén is szervesen kapcsolódik a korszak jelentős tudományos központjához. Ez azért is lényeges, mert Göttingen a Hannoveri Választófejedelemség területén található, és a választófejedelem, nem mellékesen, maga az angol király. Így az akkor legkorszerűbb agrárgazdasági elvek az angol mintára létrehozott göttingeni egyetemnek köszönhetően is áramoltak szét a kontinensen.

 Mi még azt tanultuk az iskolában, hogy a főnemesek dorbézoltak, vadászgattak, és nem törődtek a gazdasággal, a haladással. Mennyire kell árnyalni ezt a képet?

 –Ez azért jó felvetés, mert különösen ideológiailag terhelt időszakokban a történeti jelenségek, folyamatok leegyszerűsített közvetítése a lényeges. Ebből a szempontból feltétlenül árnyalni kell, sőt át is kell értékelni ezt a kérdést. Toldy Ferenc nevéhez kötődik az a szemlélet, hogy a szatmári békekötés után a XVIII. század a magyar nemesség és főnemesség tekintetében az elnemzetietlenedés időszaka, amikor az arisztokrácia külföldön él és nem beszél magyarul. Holott egyáltalán nem igaz, hogy a magyar főnemes nem tud magyarul. Sok példát tudok felhozni levéltári kutatásaim eredményeként, hogy a magyar honfiúsítást (indigenátust) kapott külföldi főnemesi családok, melyek idővel megtelepednek Magyarországon, levelezésükben sokszor használják a magyar nyelvet. Ilyen főnemesek, a cseh-morva-osztrák származású Althánok, akik a XVIII. század elején kapják meg III. Károlytól az indigenátust, és vele az egykori Zrínyi-birtokokat Zala vármegyében. Althán Mihály Jánossal a század végén Festetics már magyarul levelez. Mindez  II. József egyértelműen modernizációs szándékú, ám elsietett, elhibázott reformjavl szembeni ellenreakcióként is felfogható, de tény, hogy sokan még a birodalom nyugati területéről érkező főnemesek közül is a magyar nyelv és identitás mellett foglalnak állást. Ezért nem tekinthető ez az időszak olyannak, ami idegen lenne a reformkori megújulás folyamataihoz képest. Sőt folytonosságról van szó, hiszen amikor Festetics unokaöccse, Széchenyi István megírja alapvető műveit, akkor azok idővel nem csak a kialakuló, elsősorban köznemesi származású reformellenzék számára inspirálóak, hanem a magyar főnemesség egy bizonyos részét is gondolkodásra készteti, a reformtörekvések támogatására sarkallja. Így születik meg és ver gyökeret a nemzeti érdekegyesítés gondolata, s így jön létre mindaz, ami megteremti a modern polgári Magyarországot. Meg kell jegyezni, hogy az 1950-es évektől 1980-ig a XVIII. századot, többnyire mint az elmaradott feudális, rendi nacionalizmus korszakát mutatták be – és már e megnevezéssel is negatív színben tüntették fel. Festetics példája mutatja, hogy ez az időszak előkészítője annak a mentalitásbeli átalakulásnak, amelyik az 1830-as évektől meghatározóak. Keszthely grófja és Széchenyi István is tisztában volt azzal, hogy egy ország sorsa nagyban függ politikai elitjének az össznemzeti érdek iránti elkötelezettségétől, szolgálat képességétől és szellemi felkészültségétől. Festetics sem csak a Georgikont hozza létre, hanem egy elitképző iskolát is alapít, hogy a magyar állam iránt elkötelezett, több nyelven beszélő, felkészült hivatalnokokat képezzen. S ne feledjük el azt sem, hogy a katonai elit képzését szolgáló alapítványt tesz, gyakorlatilag a Ludoviceum létrehozásának gondolata is az ő nevéhez fűződik. Mindez bizonyítja, hogy Festetics György olyan személyiség volt, akinek az életműve mindenképpen hatással volt a jövőre.

 

Medveczky Attila