vissza a főoldalra

 

 

 2013.08.13. 

Fellépünk a kereskedelmi maffia ellen

Az aluljárókat ellepő illegális termékeket árusítók, az utcazenészek, hittérítők pedig azt látták, hogy Demszky nem törekszik a rend meghozatalára, és ezt ki is használták

Szeptember elején elfogadhatja a Fővárosi Közgyűlés azt az új rendeletet, amelynek alapján megszüntethető lesz a Budapest több pontján, a kiemelt parkokban és az aluljárókban az illegális árusítás. Ughy Attila országgyűlési képviselő, a fővárosi közterület-használati bizottság elnöke, városképvédelmi és városfejlesztési tanácsnok elmondta, hogy a kérdés nem csak városképi, hanem egészségügyi szempontból is lényeges, mert a közterületeken árult termékeknek nincs eredetigazolásuk.

 Két évvel ezelőtt Fővárosi Közgyűlés közterület-hasznosítási bizottságának ülésén elhangzott: a városvezetés azt kéri, hogy a testület ne adjon engedélyt az aluljárókra. Az indoklás szerint a szórólapozás általában szemeteléssel jár, a zene pedig az akusztikai körülmények miatt túl hangos. Mindettől függetlenül lehet az aluljárókban azóta zenészekkel és szórólaposztókkal találkozni. Mi a biztosíték arra, hogy az illegális árusítás a rendelet megalkotásával megszűnhet?

 –Korábban a Fővárosi Közgyűlés azt mondta ki, hogy mind az utcazenélést, mind a szórólap osztást csak szabályozott formában lehet végezni az aluljárókban. Tehát ezt engedély nélkül nem tehetik. Nagyon sokat ártott a főváros rendteremtő akaratának, és lefogta a kezét a fővárosi közterület fenntartóknak és a rendőrségnek az Alkotmánybíróság (AB) azon döntése, mely megszüntette a kirívóan közösségellenes magatartásoknak önkormányzati szabályozását. S ezzel együtt azokat a lehetőségeket is kivették az önkormányzatok kezéből, melyekkel a normakerülő cselekedeteket bármilyen formában is szankcionálni lehet. Igaz, az Országgyűlés az AB döntése után újra elfogadott egy jogszabályt, de abban jóval szűkebb mozgásteret adott az önkormányzatoknak arra, hogy a témába vágó rendelet megalkossák. Emellett a legfontosabb eszközt vették el az önkormányzatok rendeletalkotói gyakorlatából; az elkobzás intézményét. Korábban, ha valaki közterületen illegálisan árusított, azt nem csak pénzbírsággal lehetett büntetni, hanem az árú elkobzásával is. Ez a lehetőség megszűnt, mert az AB szerint az önkormányzat magasabb rendű jogforrás hiányában nem kobozhat el illegális árúkat, mert egyetlen egy törvényben sem szerepel az elkobzás intézménye. Ezért György István képviselőtársammal módosító indítványt nyújtottunk be a kereskedelmi törvényhez. Előzetesen arról volt szó, hogy a nyári ülésszak végén lesz erről a végszavazás, de ez elmaradt. Így fennáll az az ex lex állapot, hogy nem lehet elkobozni az engedély nélkül árusítók portékáit. Ezért az I. kerületi önkormányzat – ahol szintén komoly problémát okoz ez a kérdés – jegyzője felvetette azt a lehetőséget, és olyan átmeneti rendelkezést talált ki, ami átmeneti megoldást jelenthet addig, amíg a felhatalmazó jogszabály az Országgyűlésben nem születik meg. A Fővárosi Közgyűlés pedig ezt a módszert ülteti át saját gyakorlatába.

 Esetünkben mi lesz a rendteremtés kulcsa? A lapok az elkobzásról írnak, de ezt az AB döntése miatt nem lehet véghez vinni.

 –Mi nem elkobozzuk az árút, hanem az eljárás lefolytatásának végpontjáig megőrzésre átvesszük. Ha ezt minden nap megtesszük, akkor a 30-60 napos időtartam miatt több élelmiszernek lejár a szavatossága, s nem lehet tovább árusítani. Ez a kérdés nem csak városképi, hanem egészségügyi szempontból is lényeges, mert a közterületeken árult termékeknek nincs eredetigazolásuk. Azt sem tudjuk ellenőrizni, milyen módon kezelték azokat. Tehát, aki az aluljáróban vesz élelmiszeripari terméket, ne csodálkozzon , ha rövid időn belül egészségügyi problémákkal néz szembe. Ki kell emelni, hogy a kereskedelmi maffiával vesszük fel a harcot. A háttérben meghúzódnak a mozgató emberek, s aki kint árul, az könnyen lecserélhető. Megbünteti őket 50-100 ezer forintra, s ők többet nem jelennek meg a közterületeken, s emellett nem lehet őket ezután elérni, így a bírságot sem lehet rajtuk behajtani.

 Azzal, hogy ezeket a termékeket visszaadják az eljárás végén az érintetteknek, akkor a hatóság könnyebben eljuthat a bűnszövetkezet vezetőihez?  

–Már most sejthető, hogy kik irányítják az árusítást a Városligetben, az Erzsébet téren, a Lánchíd pesti hídfőjénél, viszont az ellenük való fellépés nagyon nehéz. A közelmúltban tárgyaltam a Liget Köztársaság Egyesület vezetőjével. Egy olyan nonprofit társaságról van szó, amely a Városliget intézményeinek összefogásával jött létre 1995-ben. Céljuk, hogy a Városliget visszakapja eredeti pompáját. Ők elmondták, hogy több levelet írnak számomra, hogy tudjuk, mi is történik ott az utcai árusítók szintjén. Éppen a Városligetben volt az az ominózus eset, amit az egyik kereskedelmi csatorna is bemutatott, hogy a perecet árusító hölgy, mivel jóban volt a nyilvános illemhely üzemeltetőjével, ezért portékáit a WC-ben raktározta el. Ez is jól példázza azt, milyen veszélyt jelent egészségünkre, ha ilyen árusoktól veszünk élelmiszert. Tehát a közegészségügyi szempontokra is figyelni kell, s éppen ezért számomra érthetetlen az AB döntése. Lehet, hogy a jogállam megvédése szempontjából nagy dicsőség a tettük, de ha a közrendre, és a közegészségügyre gyakorolt hatását nézzük a döntésnek, akkor az igencsak botrányos.

 A kéregetők és a hajléktalanok maradhatnak az aluljárókban? Hiszen ők is rontják a városképet…

 –Velük szemben is az új rendelet elfogadása után tud fellépni a Fővárosi Önkormányzat, hiszen fontos turisztikai célpontok mellett élnek életvitelszerűen a fedél nélküliek.

 Vannak olyan aluljárók, ahol nem csak a főváros, hanem a kerületek, illetve a MÁV is tulajdonos. Ez nem okoz gondot?

 –A Nyugati téri aluljáró egy ilyen felosztott terület, mert ott az V., a VI., a XIII. kerületi és a Fővárosi Önkormányzat és a MÁV is tulajdonos. Ezen a helyszínen szükséges az összehangoltság, bár a Máltai Szeretetszolgálattal történt egyeztetések után látványos eredményeket tudtunk elérni; sajnos az a terület van a legrosszabb állapotban, ami a MÁV tulajdonában van.

 A már említett alkotmánybírósági döntésen kívül az oka annak, hogy 1990 óta nem sikerült rendet teremteni a fővárosi aluljárókban, és a mai napig balkáni állapotokkal találkozhatunk?

 –Az akarat hiányzott arra, hogy felszámolják ezt az állapotot. A Demszky-korszak liberális felfogása nem a szabadság, hanem a szabadosság eszméjét alapult. Emellett a jogszabályi háttér is ezt a szabados elméletet támasztotta alá. Az aluljárókat ellepő illegális termékeket árulók, az utcazenészek, hittérítők pedig azt látták, hogy Demszky nem törekszik a rend meghozatalára, és ezt ki is használták. Tehát sokkal bátrabban kerülték ki a normákat, és mentek szembe a hatályos jogszabályokkal. Remélem, hamarosan visszatérünk ahhoz az ideális állapothoz, mikor az aluljárót a felszíni forgalmat kikerülők, a metróhoz igyekvők használják, s nem nyugat-balkáni zsibvásárhoz hasonlítanak ezek a területek.

 

Medveczky Attila