vissza a főoldalra

 

 

 2013.05.03. 

Beavató operasorozat Miskolcon

(Erkel: Bánk bán keresztmetszet – Miskolci Nemzeti Színház)

A Miskolci Nemzeti Színház új vezetése elhatározta, hogy elindítanak egy olyan ifjúsági beavató operasorozatot, ahol nem csupán az operák történetébe avatják be a nézőket, hanem abba is, hogyan készül egy opera. Ilyenkor nagyon sok kérdés vetődik föl: milyen eszközökkel élnek, milyen stílusban alkotnak a zeneszerzők? Hogyan tudják azokat a dolgokat zenei elemekkel kifejezve, színpadi szituációkban megmutatni, amit a prózai színház nem tud? És egyáltalán: mi a varázslatos az opera világában? A sorozat első eleme a Don Giovanni volt, amit a Nabucco követett. Tavasszal viszont, a Miskolci Nemzeti Színház Kamaraszínházában a magyar operairodalom talán legismertebb alkotását állította színpadra Szabó Máté rendező. Erkel Ferenc háromfelvonásos operájának magyarázatokkal kísért, játékosan színpadra állított, magas színvonalon előadott „keresztmetszete” érthető és szerethető formában ismerteti a 9-14 éves korosztállyal a Katona József drámájából írt klasszikus zeneművet. A történet ismerős sokak számára: II. Endre távollétében idegen származású felesége, Gertrúd uralkodik az országban. Gertrúd öccse, Ottó, szemet vet Bánk bán szép feleségére, Melindára. Bánk, amikor hazatér, megtudja, hogy Melindát csellel elcsábították, a magyar urak pedig lázadásra készülnek Gertrúd és kísérete ellen. Bánk bosszút áll a rajta esett sérelemért, megöli a királynét, de tette csak még nagyobb tragédiát idéz elő.

            A darab karmestere Cser Ádám, aki egyben a mesélő szerepét is felvállalta. Elmondta, hogy a sorozat eddigi darabjai távol idegenben játszódtak, viszont a mostani, a Bánk bán Magyarországon. Ezután beszélt Erkel Ferencről és a nemzeti opera kialakulásáról. Ez a mű mind a mai napig a legjellegzetesebb magyar történelmi opera. Népszerű áriája, a „Hazám, hazám” az ország sorsán bánkódó Erkel lelkiállapotának tökéletes kifejezője, sokszor „második himnuszunknak” mondják. Katona József történelmű tárgyú drámáját 1815-ben írta. A mű 1819-ben jelent meg nyom¬tatásban, s 1833-ban mutatták be először. Később a XIX. sz.-i író, zeneszerző Egressy Béni operaszövegkönyvet írt a drámából. Ezt zenésítette meg Erkel Ferenc 1852-ben. A forradalmi telítettségű dalmű bemutatását a szabadságharc leverését követő években sokáig nem engedélyezték. Csak kilenc évvel megírása után, 1861-ben mutatta be először a Nemzeti Színház, majd az 1884-ben megnyílt Operaház is műsorára tűzte. A Bánk bán zenéje - a Hunyadi László című operához hasonlóan - a verbunkos zene sajátosságait őrzi. Mindemellett, ahogy Cser Ádám is rámutatott, Erkel olasz és francia zenei jegyeket is felhasznált operája megírásához. Műveiben előbb olasz-francia, később német zenedrámai elemek beolvasztására törekedett. De zenéjének alaphangja a magyaros, népies dallamkincs marad. A mű zenekari előjátéka Melinda és Bánk bánatát jelképezi, és maga a halk üstdobütés – ahogy megtudhatták az előadás résztvevői – esetünkben szív dobogására utal. Nem csupán a történetről, a zenei stílusról esett szó, hanem meg is énekeltették, sőt meg is táncoltatták a közönséget. A gyerekeknek és kísérőiknek együtt kellett kérlelni Peturt, hogy énekelje el bordalát. „Bordalt, Petur, bordalt”- énekelték egyre bátrabban a kicsik. Majd, amikor az opera táncbetétéjéhez, a csárdáshoz ért a zene folyamata, még a színpadon is táncoltak a gyerekek Lukács Ádám koreográfus vezetésével.

            Mivel beavató operáról van szó, így csupán egyes részletek hangzottak el a darabból. Így Petur bordala, Ottó és Biberach jelenete, Ottó és Melinda kettőse, Bánk két áriája és az első felvonás fináléja. A szereplők egy kivételével az énekkar kiemelkedő tagjai voltak. Bánkot Tötös Roland énekelte kellő átéléssel, habitussal, de a magas lágéknál már gondok akadtak. Eperjesi Erika, a színház magánénekese Melinda szerepében biztos mesterségbeli tudásával, alapos szakmai felkészültségével magas művészi teljesítményt nyújtott. Ezért is remélhetjük, hogy a következő évadban nem csak musicalekben láthatjuk a színpadon. Hegedűs Richárd Ottója alakításban meggyőző volt, remekül játszott, de hangi adottságai nem az operaszínpadra valók. Ahogy V. Lászlóhoz, úgy Ottóhoz is hang kell, bármilyen nagy cudar tenorhiánnyal is küzdünk. Kolozsi Balázs Mozart Cosi fan tutte-jéban már bizonyított; érződik, hogy iskolázott a hangja, viszont inkább lírai bariton szerepekre való, míg Peturhoz sötétebb hangszín dukál. Az intrikus Biberachot mind játékban, mind hangban jól alakította Irlanda Gergely. Ő tömérdek kisebb szerepet énekelt már operákban, így megfelelő rutinnal is rendelkezik. A miskolci színház ének-és zenekara híres a pontosságáról, fegyelmezettségéről, ami minőségi munkát produkál. Egy gyerek életében pedig nagyon fontos az élmény, hogy egy zenét ne csak halljon, hanem át is tudja élni. Az, hogy egy zenei részt, valamilyen élményhez kössön. Bízunk benne, hogy ez a beavató –sorozat folytatódik, mert hiába vannak énekesek, jó operák, társulatok, ha a közönséget megfertőzi a bulvár szelleme.

 

Medveczky Attila