vissza a főoldalra

 

 

 2013.05.24. 

Ellenőrzöttebb legyen a fémkereskedelmi piac

Fokozottabb európai uniós együttműködés szükséges

A fémkereskedelemről szóló törvény módosításának általános vitája zajlott április 30-án a parlamentben. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter azt mondta, a kormány ellenőrzöttebb fémkereskedelmi piacot szeretne. Az MSZP szerint a szigorítás szükséges lehet, de véleményük szerint ehhez nincs szükség új törvényre.

 Miért szükséges a kormánypártok szerint módosítani a fémkereskedelmi törvényt? – kérdezem dr. Aradszki András képviselőtől, az Országgyűlés fenntartható fejlődés bizottsága kereszténydemokrata tagjától.

 –A 2009-es törvény pozitívuma volt, hogy rendezte a jogviszonyokat, a szabályozás irányába mozdította el a fémkereskedelmet, s mi ezt a szabályozást próbáljuk meg tovább finomítani, illetve az élet által előhozott problémákat is kezelni szeretnénk. Szigorúbb feltételeket építünk be a kereskedelembe, azért, hogy könnyebben tudjuk az illegális tevékenységeket feltárni. A cél, hogy jobban, és erőteljesebb szankciókat tartalmazva, ellenőrizhető legyen a legális fémkereskedelmi tevékenység, és ezáltal hamarabb fény derüljön a jogszabályokba ütköző cselekedetekre.

 A 2009-es törvényhez képest melyek lesznek azok a fontos pontok, melyek megváltoznának?

 –Jobban összhangba kerül a hulladékgazdálkodás és a fémkereskedelem szabályozása. Ezen kívül, ha egy meghatározott időtartamon belül , négy éven belül két alkalommal jogerősen bírságot kap a kereskedő akkor az erre vonatkozó engedélyét elveszítheti. Ez remélhetően arra szorítja a fémkereskedőt, hogy eleget tegyen a törvényben előírt kötelezettségének. Elektronikus nyilvántartást kell vezetnie arról, hogy kitől milyen fémet vett át továbbértékesítésre, vagy hasznosításra. Csak olyan embertől vehet át fémet, aki igazolja személyazonosságát, továbbiakban jelentenie kell a rendőrségnek, ha gyanús fémtárgyat észlel. Ha ezt elmulasztja, vissza lehet vonni az engedélyét. A törvény eleget kíván tenni annak a lakossági igénynek is, hogy ne lehessen illegális fémtelepeket létrehozni. Így a magánszemélyeknél három köbméterben korlátoznánk az ingatlanukon tartható engedélyköteles anyagmennyiséget. Ha ezt meghaladja a mennyiség, akkor el kell távolítani a fémeket. Amennyiben egy személynél újra felgyülemlik ilyen sok anyag, felvetődik az alapos gyanú, hogy nem az ingatlan használatából származó fémeket tárolja a tulajdonos. Esetünkben bírságok és szankciók lépnek föl a magánszeméllyel szemben. Arra is van lehetőség, ami már könnyítést jelent, hogy az építési engedély alapján végzett bontási tevékenységből származó fémek fémkereskedők részére vonatkozó értékesítésére a bontási engedéllyel bíró személynek nem kell külön engedélyt kérni. Az új jogszabállyal életszerűbb, és könnyebben ellenőrizhetőbb lesz a jövőben a fémkereskedelem.

 Szél Bernadett független képviselő szerint nagy hiba, hogyha valakitől színes fémet lopnak, a kárt igazolni kell, méghozzá nemcsak okirattal, hanem a számviteli rendnek megfelelő bizonylattal is.

 – Ez a kárbizonyítási eszköz nem arra a kárra vonatkozik, amit az elkövető okoz a fém elvitelével az adott objektumból. Tehát ha valakinek a kertjéből ellopnak egy fémtárgyat, mondjuk egy talicskát, akkor az illetőnek nem kell ilyen bizonylatot bemutatnia. Viszont, ha kiderül hogy a fémkereskedő tevékenysége jogellenes, akkor a jogsértéssel okozott igazolt anyagi kár, amelynek megállapítási módját egyértelműen rögzíti a javaslat, lesz a bírság alapja. A javaslat szerint a bírság mértéke lehet az igazolt anyagi kár ötszöröse is.

 Olvastam, hogy fémazonosítási rendszert is kidolgoznának. Tehát külön kódja lenne a rézkábeleknek, a vasúti síneknek?

 –A pontos módszert nem tudom, mert erről kormányrendelet jelenik majd meg, de gondolom, hogy meghatározott kódjellel el lehet látni azokat az eszközöket, melyeknek eltulajdonítása nagyobb veszéllyel jár – gondolok itt például a vasúti kábelekre.

 A szocialisták szerint szükséges a szigorítás, de nincs szükség új törvényre. Mi erről a véleménye?

 –Nem lehet fenntartani olyan törvényt, ami diszfunkcionális elemeket tartalmaz. Mi abban bízunk, hogy az új törvény, amely nagyobb szankcionális lehetőségeket tartalmaz, ezeket az elemeket kiiktatja.

 Azt is felvetik a bírálók, hogy a törvény módosítása során a legálisan működő fémkereskedőket ellenőrzik többször, ahelyett, hogy az illegális telepek felderítését tűznék ki célul.

 –Az egyértelmű, hogy illegális telepet nem ellenőrizni, hanem megszüntetni kell. A törvénnyel egyértelműbben lehet majd feltárni az illegális tevékenységet, mert feltételezzük, hogy az illetékes hatóságok az új szabályozásnak megfelelően eljáró, legálisan működő fémkereskedőket gyakrabban ellenőrizve, az ott talált bizonylatokat és dokumentumokat számon kérve és azok tartalmát megvizsgálva tetten érhetik, hogyha ezek a kereskedők illegális tevékenységeket támogatnak, vagy kétes eredetű anyagokat vesznek át. Egyértelmű, hogy a hatósági tevékenység erősítése szükséges ahhoz, hogy visszaszoruljanak az illegális tevékenységek, a fémlopások.

 További kérdés: az EU-ban a határok átjárhatók, így beszélhetünk illegális fémexportról is.

 –Az EU-ban nincs egységes fémkereskedelmi jogszabály, pedig ez nem csak magyar érdek, hiszen a problémák a téren azonosak Szlovákiában, Romániában, Ausztriában, sőt még Németországban is. Tehát fokozottabb európai uniós együttműködés kellene, akár a fémkereskedelemről szóló rendelkezések közös szabályozásában, irányelveiben vagy alapelveiben, és meg kell erősíteni a bűnüldözésnek a határon átnyúló lehetőségeit.

 

Medveczky Attila