vissza a főoldalra

 

 

 2013.05.31. 

Célunk, hogy Hévíz világhírű európai fürdővárossá váljon

A repülőtér működtetését majdnem a nulláról kezdtük újra

„A magyar kormány határozott célja Magyarország versenyképessé tétele a helyi adottságok és termékek kiaknázásával, s Hévíz sikerei éppen e törekvést erősítik, bizonyítva: e cél elérése egyértelműen lehetséges.”- mondta Németh Lászlóné , Nemzeti Fejlesztési Minisztérium minisztere Hévíz város születésnapi ünnepségén.

 Hévíz miként tudta az utóbbi években kiaknázni a helyi adottságokat? – kérdezem Papp Gábort, Hévíz város polgármesterét.

 –Az, hogy sikerült kiaknázni a helyi adottságot a hévízi lakosoknak és az új városvezetési metódusnak köszönhető. Célunk az új piacok nyitása, a városi fejlesztések koncepcionális kezelése és felépítése. Természetesen a fejlesztések még korán sem fejeződtek be, de az eredményeket mutatják a számok. Így a vendégéjszakák száma évről évre emelkedik, és már 2010-ben 15%-os javulást értünk el. Mára a vendégéjszakák száma Hévízen Budapest után a legmagasabb. Számos olyan fejlődést, turisztikai attrakciót tudtunk végrehajtani, amik a város biztos fejlődést segítik elő. Ezen intézkedések közé tartozik a sármelléki repülőtér, a Hévíz-Balaton Airport átvétele is. Számos külföldi várossal, térséggel – kínaiakkal, oroszokkal, az Öböl-országokkal, skandinávokkal – kötöttünk politikai, gazdasági kapcsolatokat, melyek a város fejlődését garantálhatják. Szintén fontos, hogy a várost nem ad hoc jelleggel, hanem koncepció mentén fejlesztjük. Fel kell kutatni a lehetőségeket, fel kell mérni a hiányosságokat, s közben figyelni kell a bel-és külföldi piacok utazási szokásait. Fejlesztéseinket ezekhez és a helyi lakosok igényeihez próbáljuk igazítani.

 Amint említette, tavaly vette át a város a sármelléki repülőtér üzemeltetését, mely azóta Hévíz-Balaton Airport néven fogadja légi úton érkező vendégeket. Egy év alatt beváltotta a repülőtér a hozzá fűződő reményeket?

 –A repülőtér működtetését majdnem a nulláról kezdtük újra, mert a korábbi üzemeltetők nem a megfelelő szinten kezelték. Ahhoz minimum 3-4 év szükséges, hogy egy repülőtér gazdaságossá váljon. Így most még maga a repülőtér üzemeltetése közvetlenül nem nyereséges. A közvetett nyereség viszont megmutatkozik az itt eltöltött vendégéjszakák számában, abban, hogy a turisták nálunk költik el a pénzüket, sőt az áruszállítás területén is. Az előzetes számítások szerint a repülőtér forgalma idén 20-25%-kal lesz magasabb, mint tavaly. A közvetett bevételek sokszorosai annak, amit ráfordítunk a repülőtérre. Nagy segítséget jelent, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tavaly támogatást nyújtott az üzemeltetéshez, s reméljük, hogy ez idén is így lesz. Erről már elkezdődtek a tárgyalások. A légügyi törvényekkel kapcsolatban azt gondoljuk, hogy a Hévíz-Balaton Airport mellett a debreceni repülőtérnek is szüksége van különböző jogszabályi módosításokra, hogy minél előbb nyereségessé válhassanak, és gazdaságilag fel tudják lendíteni az adott térséget. Ebben a témában is komoly egyeztetések folynak a szakminisztériumokkal és szakértői intézményekkel.

 196 millió forintos támogatás elindulhat a helyi járatú közlekedés megújítása. Igaz, hogy ezzel a személygépkocsi forgalmat szeretnék csökkenteni?

 –A fő célunk, hogy Hévíz rangjához méltóan világhírű európai fürdővárossá váljon. Ennek egyik kritériuma a megfelelő közlekedés. Meg kell szabadítani az úgynevezett tranzitforgalom terhétől a várost, hiszen az csak károsítja, zavarja az itt élőket és az ide érkező vendégeket. Ezenkívül meg kell találni azokat a lehetőségeket, hogy vendégeink a tömegközlekedést vegyék igénybe a városon belül, ne a személygépkocsikat használják, mert a környezet-és természetvédelmi szempontokat Hévízen fokozottan figyelembe kell venni. Ezért kezdtük el 2010 végén megalkotni a közlekedésfejlesztési koncepciót, s az első gyakorlati lépés, hogy a helyi közlekedés fejlesztésére vonatkozó pályázatot el tudtuk nyerni. Így csökkenhet a személygépkocsi forgalom a városban, de úgy, hogy megújítjuk a helyi járatú tömegközlekedést, hiszen Hévízre sok idős, és mozgáskorlátozott ember érkezik, akiknek az igényüket figyelembe kell vennünk.

 Össze tudják –e kapcsolni a sármelléki Hévíz-Balaton Airport a várossal? Tehát lesz-e közvetlen autóbuszjárat?

 –Koncepciónk fontos része, hogy a repülőteret összekössük a várossal, de úgy, hogy a közbeeső településeket is bevonjuk a fejlesztésbe. Tudni kell, hogy Hévíz városa a környék egyik legnagyobb munkaadója; körülbelül 5000 munkahely található nálunk, melyeknek jelentős részét a környékből bejárók töltik be. Tehát az ő közlekedésüket is elő tudjuk segíteni. Ráadásul azt is figyelembe kell vennünk, hogy számos esetben ezek az emberek nem normál munkaidőben dolgoznak, hiszen a szállodákban, repülőtereken 2-3 műszakban dolgoznak. Így egy hajnali illetve éjszakai járatok indítását is betervezzük.

 El tudták érni, hogy Hévízen a szezon ne csak júniustól szeptemberig tartson?

 –Az új piacok megnyitásával és a repülőtér üzemeltetésével értük el azt, hogy egész évben jöjjenek hozzánk vendégek a különböző desztinációkból. A német területekről télen és koratavasszal kevesebb vendég érkezett, viszont az orosz piac felé való nyitással sikerült meghosszabbítanunk a szezont. Az Air Baltic légitársaság bevonásával a skandináv és balti országok felé nyitottunk, ami ugyanazt a célt szolgálja, hogy egész évben tudjunk külföldi vendégeket Hévízre csábítani, persze nem feledkezve meg a belföldiekről sem.

 Mennyire veszik figyelembe az árképzésben Hévízen a magyar turisták pénztárcájának tartalmát?

 –Hévízen a termék, vagy szolgáltatás ára összhangban van annak értékével. Ezért, ki merem jelenteni, hogy a település megfizethető. Így a kisebb jövedelmű turisták is megtalálják a pénztárcájuknak megfelelő szolgáltatásokat, turisztikai attrakciókat. A magán szálláskiadók nagyon kedvező áron tudnak minőségű szolgáltatást biztosítani.

 Többet is nyújt a város a fürdőzésnél? Lesznek kulturális és egyéb programok, melyekkel várják a turistákat?

 –Minőségben és mennyiségben sokkal nagyobb volumenű programokat biztosítunk, mint város korábbi vezetése. Az már nem elegendő, hogy csak a gyógyturizmusra építsünk. Minél több szabadidősport, kulturális, gasztronómia rendezvényre van ezért szükség. Erre egy példa, hogy pályázati támogatással az egregyi városrész idegenforgalmi fejlesztését tervezzük. Emellett korszerű, az európai színvonalnak megfelelő sportlétesítmények kialakítására is sor kerül a fürdővárosban. Idén kerékpáros dokkoló állomásokat szeretnék létrehozni; kerékpárutak épületek ki mind Zalakaros, mind Keszthely, s azon keresztül a Balaton irányába. Célunk, hogy mind a fiatalok generációja, mind a pihenni, a gyógyulni vágyók is megtalálják a számításukat minden téren Hévízen.

 

Medveczky Attila