vissza a főoldalra

 

 

 2013.03.29. 

Újjáéleszthető a hazai textilipar

Minőségi, jó magyar árút akarunk gyártani

Romeisz Norbert, a Rovitex Hungária Kft ügyvezetője szerint újraéleszthető Magyarországon a textilipar. Ezért egy zöldmezős beruházással új üzem építésébe kezdtek Pécsett. A gyártócsarnok közvetlenül 75 új munkahelyet teremt, de emellett az üzem egy komoly alvállalkozói kört is ellát majd.

 Ismét lesz magyar tervezésű függöny. Mióta nem forgalmaznak ilyet Magyarországon?

 –2008-ban került végelszámolásra a győri Gardénia, a legutolsó függönygyár Magyarországon. Ők 2005-ben szüntették meg a gyártását, és akkor a gépeit kihelyezte illetve részben eladta Törökországba. Gyakorlatilag erre datálható – tehát 2005-ig készültek itthon függönyök, és addig foglalkoztak a tervezésükkel is.

 Önök pedig megvették a Gardénia márkanevet.

 –A céggel 2006 óta tárgyalásban vagyunk, de 2008-ban sajnos nem tudtunk az akkori tulajdonosokkal megegyezni, így 2009 végére sikerült a márkanevet megvegyük. A márkanevet, az ahhoz tartozó jogokat, mintákat, tehát globálisan azt, ami akkor még a Gardéniából „élt”.

 Azóta eltelt több mint 3 év. Miért pont most gondoltak arra, hogy akkor újraéleszthetik a magyar függönyt, a magyar textilipart?

 – 2011 végén olyan Gardénia – kollekcióval jöttünk ki, amit a hagyományoknak megfelelően, azokkal a gyártókkal gyártattunk le, akik előtte a Gardéniának dolgoztak. Tehát gyakorlatilag akkor már elindult a munka. Fontosnak tartottuk, hogy úgy élesszük föl a márkát, hogy újra boltokba kerüljön. Tavaly jutottunk el odáig, hogy a márkát 150 hazai boltba bevezettük, és a környező országokba is. Innen jött akkor az ötlet, hogy ha már a kollekciózással elkészültünk, akkor nem állhatunk már meg az úton. Tavaly indítottuk el azt a beruházást, ami olyan pécsi üzem megépítését célozza, ahol a textilkonfekcionálás mellett textilfestéssel, textilnyomással foglalkozunk. És ehhez kapcsolódva jött az ötlet, hogy ha már Magyarországon gyártunk, és Magyarországon van textil tervezői képzés, akkor mindenféleképpen össze kellene ezt kapcsolni. Úgy érzem, hogy a képzés inkább művészeti, és azt gondolom, hogyha a művészetet és ezt az üzleti részt összekapcsoljuk, akkor ebből sikeres kooperáció születhet.

 A magyar tervezők mennyiben veszik figyelembe azokat a technikai paramétereket, melyek a gyártáshoz kellenek? Tehát mennyire szakadnak el a valóságtól?

 – Több tervezőnek hirdettünk pályázatot, és a beérkezett anyagokból azt látjuk, hogy elég sokan elrugaszkodnak a valóságtól, de a rendszernek hibája; mivel az utóbbi időben Magyarországon megállt a textilgyártás, az igazi gyakorlati tanácsokat, az igazi gyakorlati képzést nem tudják a tervezők megkapni. Ez a pályázat nagyon jó fórum volt arra, hogy kooperációt tudtak folytatni az egyik kollégával, aki nekünk a kollekciózásban segít. Ő 35 évig a Gardéniánál a gyártásfejlesztésért felelt. Úgyhogy őneki tényleg egy nagyon komoly gyakorlati tapasztalata van. Úgy látom, hogy ezt nagyon pozitívan vették a pályázók, mert olyan gyakorlati ötleteket kaphattak megvalósíthatóságra, amit tudnak hasznosítani.  

Minőségi textilipart akarnak újraéleszteni. Így a termék bizonyára drágább lesz. Fel tudják így venni a versenyt a keletről bejövő termékekkel?

 –Azokkal a termékekkel, amire gondol, árban nem tudjuk fölvenni a versenyt, de nem is ez a célunk. Tehát mi mindenképpen egy közép és afeletti minőséget szeretnénk legyártani. Ami nekünk még az előnyünk lehet, az a flexibilitás, hogy gyorsan tudunk reagálni a különböző piaci igényekre. Jelentős mennyiséget dolgozunk exportra, főleg a németajkú területekre – Svájcba, Németországba -, ahol a termékeinket jól tudjuk pozícionálni. Természetesen ott is a keleti termékek az olcsóbbak, de mi más vevőkört szolgálunk ki. Olyanokat, akinek tényleg nagyon fontos a szerviz, a precízség, a gyors szállítás, és ezért hajlandó és tud is többet fizetni.

 

Medveczky Attila