vissza a főoldalra

 

 

 2013.11.08. 

Emlékparkot kaptak a hazai cigány arisztokrácia képviselői

Az emlékhely kialakításával az értékmentés és -közvetítés volt a cél

Október 26-án délelőtt avatták fel ünnepélyes keretek között Józsefvárosban a Muzsikus cigányok parkját. A Fővárosi Közgyűlés május 29-ei ülésén Raduly József fideszes képviselő javaslatára döntött a Baross utca és a Szigony utca találkozásánál lévő, addig névtelen közterület elnevezéséről, valamint az emlékhely kialakításáról. A BTM Budapest Galéria meghívásos képzőművészeti pályázatot írt ki, amelyen Illyés Antal szobrászművész terve nyert. A parkon átvezető utak találkozásánál 4 darab 240 cm magas, 50 cm élhosszúságú, egyenlő szárú háromszög alapú mészkőoszlopot helyeznek el. Ezeken a sztéléken első lépésként nyolc zenész – Járóka Sándor, ifj. Járóka Sándor, Bobe Gáspár Ernő, Berki László, Pertis Jenő, Lakatos Sándor, Kozák Gábor József és Cziffra György 60x40 cm méretű bronz domborműve, valamint vésett ismertető feliratok lesznek láthatók. A későbbiekben további nyolc portrét és feliratot helyezhetnek el az emlékhelyen.

Fontos és élő kulturális hagyomány értékeinek állít emléket a Muzsikus cigányok parkja – jelentette ki ünnepi beszédében Csomós Miklós oktatási és kulturális ügyekért felelős főpolgármester-helyettes. Ezek a sztélék és a rajtuk lévő ismertetők annak a nyolc világhírű muzsikus cigánynak őrzik az emlékét, akik Budapesthez kötődtek, de a magyar zene nagyköveteiként bejárták az egész világot. Művészetük azt hirdette, hogy a magyar kultúra elválaszthatatlan része a cigányzene. A zenetörténet feljegyzi, hogy mindaz, ami gyakran a nép ajkán szólalt meg, a cigányok hegedűjén vált hangszeres zenévé. A cigányzene ott született, ahol a szív terem – hangsúlyozta Csomós Miklós, aki emlékeztette a hallgatóságot, hogy Gárdonyi Géza volt az, aki megőrizte az egyik leghíresebb cigánymuzsikus, Dankó Pista munkásságát. A nagy cigánymuzsikusoknak és örököseiknek köszönhető, hogy a nemes hagyomány, a cigányzene sokak örömére és szórakozására ma is él Budapesten. Sok nép életében tapasztaltuk már, hogy a felemelkedés leginkább a kultúra útján lehetséges. Mind-ez a magyarországi és a fővárosi cigányságra is igaz. Az elődök példája, a tradicionális értékek erőt is adhatnak a jövő számára. A cigányság, a romatársadalom számára fontos, hogy az eszményképek és a jó példák követése erőt adjon a felzárkózáshoz. Mindez nemcsak nekik, hanem az egész városnak lényeges. Liszt, Bartók és Kodály zenéje építkezett a cigánymuzsikára, mint a magyar zenei kultúra fontos szimbólumára. A cigányzene, mint az érzések kifejezője megjelenik a szépirodalomban, többek közt Móricz Zsigmond regényeiben. Móricz hősei követve a Kölcsey által megénekelt búsongó nemzeti karaktert, a keserű valóság elől a cigányzenéhez menekültek. A Nem élhetek muzsikaszó nélkül című regényben a főhős így énekel: „az életem gyászban, dobra vetik házam, elhagyott a galambom is végül, de nem élhetek muzsikaszó nélkül!” – mondta Csomós Miklós. Nem csak a kultúrát szövi át ez az életérzés, hanem a hétköznapokat is. Az egyik legismertebb magyar, Puskás Ferenc, bárhová került a világban, ha vendéglátói azt akarták, hogy jól érezze magát, három dologról mindenképpen gondoskodtak: pörköltről, fröccsről és élő cigányzenéről. A főváros közgyűlése Raduly József képviselőtársunk kezdeményezésére úgy döntött, hogy a mai naptól, a Koszorú utcai busz- és troli megálló a Muzsikus cigányok parkja elnevezést kapja. Annak a nyolc cigányművésznek az emléktábláját avatjuk most föl, akiknek zenéje már sokak szívében él, és örökre ott is marad – zárta beszédét Csomós Miklós főpolgármester-helyettes.

 ***

Amikor egy külföldit megkérdeznek arról, hogy mi jut eszébe a magyarországi cigányságról, így felel: a páratlan zenekultúrájuk. S ez a páratlan zene nem új keletű dolog; elég visszatekinteni 300-400 évre, s láthatjuk, hogy a magyar cigánymuzsikusok a legismertebb, a legelőkelőbb udvarokban léptek föl, így a walesi hercegnél, az orosz cárnál, a magyar uralkodóknál és az esztergomi érsekeknél. Tehát mindenhol, ahol szerették az igényes zenét – mondta Dr. Kocsis Máté, Józsefváros polgármestere, majd így folytatta: azt, hogy nem napi divat kérdése a cigánymuzsika, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy mindig is kedvelték, s ma is több tízezer rajongója van csak az országhatáron belül. A cigánymuzsika minden korban megjelent, így a Rákóczi-szabadságharc, s az 1848–49-es szabadságharc idején is. Akkor minden katonai századnak saját cigányzenekara volt. A cigányság nem csak vérét adta a nemzetért, hanem a muzsikájával is lelkesítette, s ha kellett búfelejtésre bíztatta a harcostársait. A cigányzene fénykorát leginkább a kiegyezés utáni időszakban élte; minden kávéházban és vendéglőben jelen volt az élő cigány muzsika, s ez eltartott a két világháború közti éráig. Egy korabeli vallomás szerint, nem volt hangulatában megfelelő az a vendéglátó egység, amelyben nem zenéltek cigányok. Nem volt ildomos előkelő vendégeket, akár külföldieket cigányzenészek nélkül fogadni. Sokkal többről van szó, mint a cigányzene szeretetéről, hiszen ez a muzsika minden korban és minden korosztály számára örömet, lelkesedést és vigaszt jelent. Ha van a cigánymuzsikának bölcsője, akkor az éppen Józsefváros. Sokan mondhatják, ez önzés részünkről – jelentette ki a polgármester, aki felsorolta azoknak a cigányzenészeknek a neveit, akik a kerülethez kötődnek: Sántha Ferenc, Kati Horváth Lajos, Ráduly Mihály, Kállai Kiss Ernő, ifj. Kállai Kiss Ernő, ifj. Sántha Ferenc, Buffo Rigó Sándor, Szakcsi Lakatos Béla, Liszka Lakatos Pál, Benga Oláh László és Balázs Elemér. Tehát ez az a hely, ahonnan a legtöbb világhírű muzsikus elindult életpályáján. Ezért köszönettel tartozunk mind főpolgármester úrnak, mind Raduly Józsefnek azért, hogy Józsefváros állíthat méltó emléket a magyar cigánymuzsikusoknak – fejezte be ünnepi gondolatait Kocsis Máté.

A rendezvényen közreműködött Nemcsák Károly színművész a József Attila Színház igazgatója és a Józsefvárosi Cigányzenekar, amelyik egy kis hangversennyel is megajándékozta a domborművek leleplezése után az érdeklődőket.

 

Medveczky Attila