vissza a főoldalra

 

 

 2013.11.08. 

Szükségszerű beavatkozás a Normafa rekonstrukciója

Akkor romboljuk igazán a környezetet, ha továbbra is eltűrjük a kaotikus állapotokat

Jelenleg a Normafát kiemelt időszakban naponta több tízezer ember keresi fel annak ellenére, hogy a közlekedés nem megoldott, a pályák elgazosodtak, a fák elöregedtek, nincs kijelölt sí- és szánkóhely, és a terület sok szempontból balesetveszélyes. A tervezett projekt egy turisztikai, sport és hozzá kapcsolódó kiszolgáló létesítmények fejlesztésére irányuló elképzelés, mely egész évben kiszolgálná – a szabadidő eltöltés céljából – a fővárosban élőket és az ide látogatókat.

 Azt olvastam, hogy a Normafa területére a szakhatóságok védett erdőként tekintenek, és éppen ezért oda nem engedélyeznek nagyszabású beruházásokat. Hogyan tudják így megvalósítani a fejlesztési célokat? – kérdezem Vincze P. Mártont, a Normafa Park projekt miniszterelnöki megbízottját.

 –Az nem igaz, hogy a szakhatóságok nem engedélyeznek a Normafa területére beruházásokat, így az említett sajtóinformáció teljesen alaptalan. Eddig is készültek már a Normafával kapcsolatos fejlesztési elképzelések, tervek, de azok főleg egy adott évszakra, és struktúrára vonatkoztak. Leírták, hogy nyáron és télen milyen attrakciók, fejlesztések szükségesek, mások a fogaskerekű vasút pályájának meghosszabbításán gondolkodtak. Ezek az elképzelések viszont nem jutottak el az engedélykérés szintjéig, így a tervek nem realizálódtak. 2000-ben vette kezdetét az a program, aminek konkrét célja az ülőlift létrehozása volt, de 2002-ben, közvetlen a megvalósítás előtt a projekt megvalósítását leállították. Arról viszont nem beszéltek, hogy a szakhatóságok ezt nem engedélyezik, hiszen ugyanazon az útvonalon közlekedett volna az ülőlift, amely a mi projektünkben szerepel.

 Remélem, az már igaz, hogy mára a pályák elgazosodtak, a fák elöregedtek, és a terület sok szempontból balesetveszélyes?

 –Ezek az információk sajnos mind helytállóak. Az eddigi elképzelések is mind azért születtek, mert a Normafánál áldatlan közlekedési állapotok uralkodnak azokon a hétvégéken – s ez az ott lakókat igen csak zavarja – , amikor sokan keresik föl Budának ezt az ékességét kirándulás, vagy sportolás alkalmából. Ilyenkor igen nagy a káosz a parkolás körül. De nem csak a közlekedéssel van baj. A nyári időszakban tetten érhető a turisták gondatlan, szabálytalan viselkedése. Többen az erdőben parkolnak, rombolják a természeti értékeket, tiltott helyen raknak tüzet. A szemetelés szerencsére nem jellemző, viszont az már gondot okoz, hogy sokszor péntek estére megtelnek a szemeteszsákok. Telente pedig a síelők, a szánkózók, a hódeszkások mind egy adott helyet keresnek föl, ami rengeteg balesetet, ütközést és sok egyéb konfliktust okoz. Fő célkitűzésünk ennek az anarchisztikus helyzetnek a fölszámolása; a Normafa Park rekultivációs programja erre irányul. El szeretnénk érni, hogy egész évben mindenkinek adassék meg a lehetőség a kultúrált körülmények közötti sportolásra, s hogy rendezettek legyen a közlekedési állapotok.  

Nemrég aláírásgyűjtésbe kezdett az Együtt 2014-PM, hogy a kormány ne alakíthassa át a Normafát, mert azzal ártanak a környezetnek.

 Ez az ő véleményük, viszont nagyon sokan azt hangoztatják, s velük értek egyet: akkor teszünk a legrosszabbat a természettel, akkor romboljuk igazán a környezetet, ha továbbra is eltűrjük a kaotikus állapotokat, s azokon nem változtatunk pozitív irányban. Ha időm engedi hetente két-három alkalommal kint vagyok a Normafánál, így jól ismerem a terepet, s tudom, mit kell tenni a közlekedés, a parkolás, a fent tartózkodás normalizálása érdekében. Ezzel a Normafa környékén lakók egyik fő problémáját is sikerül megoldanunk.

 Kérem, ismertesse a Normafa Park projekt fontosabb elemeit.

 –A Normafánál volt már hóágyú, működött sílift – ezekhez képest egyetlen újdonság lesz, az ülőlift, aminek vonala a Harang-völgyből vezetne föl a Nagy-Norma tetejéig, s mind a négy évszakban üzemelne. Így, ha a Fácánosnál leparkolnak az autósok, vagy mások addig utaznak föl autóbusszal, ezzel a modern, hatüléses lifttel feljuthatnak a Normafa legmagasabb pontjáig. Emellett bob-pályát szeretnénk megvalósítani, aminek helyszíne az előzetes környezetvédelmi tanulmányoktól függ. A játszótér felújítását is tervbe vettük, ami mellé a felnőttek számára kondicionáló parkot hozunk létre. Szeretnénk tanösvényt építeni az MHK-pálya körül, s a hozzá kapcsolódó erdei tornapályát felújítani. Tehát nem sportcentrumot építünk, hanem az egész terület kultúrált módon történő kihasználtságát óhajtjuk elősegíteni. Nagyobb beruházást jelent a Jánoshegyi út felújítása. A tervek szerint akár kerékpárosok, mozgássérültek, babakocsisok is jól tudnak majd rajta közlekedni. Továbbá tervbe van véve a Libegő felújítása is, melynek egyik eleme, hogy a létesítmény kerékpárszállításra is alkalmas lesz. Tudjuk, hogy mennyien szeretnek kerékpározni a hegyekben, s éppen rájuk gondoltunk, mikor számukra downhill pályát terveztük. A projekt tervezése idején nagyon sokat tárgyaltunk a természetvédő szervezetekkel, és arra a megállapodásra jutottunk, hogy a kerékpárosok csak kijelölt helyen downhillezhetnek, így nem tesznek kárt a térség természeti értékeiben. A könnyebb utak kedvelői számára is kialakítunk egy kerékpárösvényt, hiszen az a célunk, hogy rendezett körülmények között mindenki találja meg kedvenc szabadidős tevékenységéhez a megfelelő helyet. Így nem zavarják egymást a futók, kocogók, a kerékpárosok és a görkorcsolyások. A program lényeges eleme, hogy Konkoly-Teghe úton lévő, a síházzal szemközti murvás parkoló felújítása, s a hóágyúhoz szükséges vizet is ezen a területen tárolnánk. Szükségesnek tartjuk a közbiztonság helyzetének javítását, ezért a Budai Sport Hotelben rendőrőrsöt hozunk létre. Mindezek megvalósítását 2018-ra több ütemben tervezzük. Ha az anyagi lehetőség eleinte csak arra ad módot, hogy a két csúszóliftet készítsük el, akkor azt valósítjuk meg az első ütemben. Ezt követi az ülőliftek létrehozása, a Jánoshegyi út felújítása, úgy, hogy a két szélére egy-egy rekortánsávot is szeretnénk telepíteni a futók, kocogók részére.

 Összesen 5 milliárd forintos beruházásról van szó. Ezt néhányan luxusnak tartják, míg mások szerint megtérül a befektetés. Mi az ön álláspontja?

 –Nagyon fáj, hogy egyesek szerint egy forint is sok a fővárosi, és a környéken élők kikapcsolódását, sportolását, lelki feltöltődését biztosító lehetőségek megteremtésére. Nem mindenki jár le edzőtermekbe, hanem a szabad levegőn szeretne kirándulni, sportolni. Erre egy példa: ha valaki a napi munka után csak egy fél órát fut a hegyekben, rögtön levezeti a feszültséget. Ez az ötmilliárd forint a legkevesebb, amit az egészségünk megőrzésére áldozhatunk. Mindemellett lényegesnek tartom a gyerekeknek a téli sportokkal való megismertetését úgy, hogy egy összevont testnevelési óra keretén belül ingyen síoktatást biztosítunk a kisiskolásoknak. Itt nem csupán arról van szó, hogy a fiatalok alapszinten megtanulnak síelni, hanem, hogy egészségfilozófiájuk is fejlődik. Ma sokan a téli hónapokban behúzódnak a meleg lakásba, hétvégenként ki sem mozdulnak onnan, s várják a nyári fürdőzési szezont. Holott a tél is nagyon sok sportolási, szabadidős tevékenységre alkalmas. Így a Normafa Park projekt nem csupán létesítmények építéséből áll, hanem lehetőséget teremt egészségünk megőrzésére, ezzel csökken a krónikus betegségekben szenvedők száma, aminek nemzetgazdasági haszna van. Így térül meg a már említett ötmilliárd forint!

 

Medveczky Attila