vissza a főoldalra

 

 

 2013.11.22. 

A sportba érdemes és szükséges befektetni

Meghatározó a szabadidős sportprogramok, illetve az egészségjavítást célzó sporttevékenységek támogatása

Míg Nyugat-Európában a lakosság több mint 30%-a rendszeresen sportol, addig nálunk ez arány alig éri el a 10%-ot. Az is közismert tény, hogy a magyarok egészségi állapota a kontinensen majdnem a legrosszabb. Kiemelt terület a versenysport mellett a szabadidősport; a diák- és hallgatói sport támogatása is fontos célja a kormánynak, amelynek keretében meghatározó szerepet kap a szabadidős sportprogramok, illetve az egészségjavítást célzó sporttevékenységek támogatása.

 Képviselő úr Pest megye 11-es számú választókerületének egyéni országgyűlési képviselője. Ehhez a választókerülethez tartoznak olyan települések, melyeket szívesen keresnek föl a turisták. Sikerült-e a térségnek 3,5 év alatt az ország egyik legfontosabb turisztikai célpontjává válnia? – kérdezem Dr. Hadházy Sándor országgyűlési képviselőt, a sport- és turisztikai bizottság tagját, a Magyar Kézilabda Szövetség alelnökekét.

 –Csak részben sikerült elérni, hogy a választókerületem az ország jelentős turisztikai célpontjává váljon. Régen a Dunakanyar önálló turisztikai desztináció volt, s valamikor az 1990-es évek közepén olyan döntést hoztak, amely szerint olyan központi régiót hoznak létre, amibe a főváros és a környéke is beletartozik. Kétségtelen, hogy vannak előnyei ennek, mert a Dunakanyar úgy jelenik, meg, mint a központi régióhoz tartozó turisztikai desztináció, de mégis több hátrányról beszélhetünk. A fejlesztési források elosztásánál Budapest, kiemelt jelentősége miatt, kapta meg a jelentős tételeket. Ezért a Dunakanyar térségének az elmúlt néhány esztendőben nem jutott sok turisztikai jellegű támogatás. Ettől függetlenül történtek beruházások, így a Visegrádi Palota fogadóépülete idén került átadásra, valamint Szentendrén is történt néhány szállásfejlesztés, így a Bükkös panzióé. De átfogó turisztikai fejlesztésekről nem beszélhetünk. Más irányú beruházások elsősorban EU-s és önkormányzati forrásokból valósultak meg, ezek a 2014-2020-as ciklusban valósíthatók meg. Ide tartoznak az árvízvédelmi fejlesztések; Szentendrén ez már megvalósult, s folyamatban van Tahitótfaluban, s reményeink szerint hamarosan elkezdődik Visegrádon is. A szentendrei projekt 1,3 milliárd forint összköltségű volt, a visegrádi hasonló nagyságrendű lesz, míg a tahitótfalui pedig megközelítette az 1 milliárd forintot. Az utóbbi településen a projekt befejezése 2014-re várható. Ezen kívül jelentős fejlesztésként könyvelhető el a szentendrei járó betegellátó intézetet érintő 1200 milliós beruházás. Mindez térségi jelentőségű, de mégis Szentendre város „magára maradt”, mert a többi önkormányzat nem vett részt a finanszírozásban. Így a 710 milliós állami támogatást a városnak kellett kipótolnia. Szintén Szentendrén valósult meg – s ez turisztikai jellegű fejlesztés is –a főtér rekonstrukciója, melynek során burkolat felújítás, utcabútorok kialakítása, és néhány épület renoválása történt meg. Ez a beruházás meghaladta az 1 milliárd forintot.

 El lehet-e azt mondani, hogy a 11-es választókerületben a vállalkozók többsége a turizmusból él?

 –Ez túlzás, de azt tudjuk, hogy Visegrádon a vállalkozók többsége a turizmusból él szállásadóként, vendéglátóként, vagy kereskedőként. Szentendrén már összetettebb a munkaerőpiac, de annak egyik legjelentősebb területe a turizmus.

 Még 2010-ben az volt képviselő úr egyik célja, hogy a turisztikai fejlesztések összeegyeztethetőek legyenek a helyi értékek megőrzésével, az ott élők életminőségének javításával. Ezt el tudták érni?

 –Mindezt részben sikerült megvalósítani, hiszen minden turisták által nagy számban látogatott településen vannak feszültségek, hiszen a turizmus nem jelent egyenletes terhelést. Például Visegrádon a tavaszi és őszi kiránduló forgalom jóval nagyobb, mint a téli, vagy a nyári, s ez fokozottabban igénybe veszi az infrastruktúrát, a kereskedelmet, a vendéglátást, másrészt az egyéb közműveket is. A másik feszültségforrás magából a forgalomból adódik, hiszen a turizmus időként zajjal, környezeti terheléssel jár. S ezt a helyben lakók nem mindegyike fogadja ezt pozitívan. A helyi politikusoknak az az elsődleges feladatuk, hogy a feszültségeket enyhítsék. Ezt Visegrádon könnyebben meg lehetett oldani, ám Szentendrén a belvárosban folyamatosak a feszültségek, melyeket kezelni kell. Ez nagyon nehéz kérdés, mert, vitathatatlan, hogy akik a fővárosból kijönnek szórakozni, élményeket keresnek, míg az ott lakók nyugalomra vágynak.

 Mennyire tekintethetőek a választókerület települései az agglomeráció térségének? Vannak-e köztük úgynevezett alvóvárosok?

 –A térség teljes egészében Budapest agglomerációjához tartozik, még Visegrád is. Nagyon jelentős a reggeli és az esti munkába járó forgalom, ami a 11-es főúton és az utóbbi évben a váci úton történik az M0-ás északi hídjának köszönhetően. Tehát egyes települések, így például Csobánka, Pomáz lakóinak döntő többsége a fővárosba jár be dolgozni. Ettől függetlenül ezeket a településeket nem nevezném alvóvárosnak.

 Képviselő úr a sport- és turisztikai bizottság tagja. A kormány a sportot stratégiai ágazatnak tekinti. Épültek-e új tornacsarnokok, tornatermek a választókerület településein?

 –Jómagam is kiemelt ágazatnak tekintem a sportot, mert komoly gazdasági tényezőről van szó. Egyrészt a sport gazdasági háttere jelentős mértékben bővül az egész világon, így Magyarországon is, másrészt az egészségmegőrzés, az életminőség javításában is jelentős a szerepe. A térségben több tornaterem és tornacsarnok található, új nem épült, viszont megújult a Rákóczi Gimnázium tornaterme, és már dolgoznak a Móricz Gimnázium tornacsarnok felújításán. Ezen kívül tervbe vettük a budakalászi tornacsarnok felújítását is. Mindhárom beruházás TAO- forrásból valósul meg a kormány politikájának köszönhetően. Előkészítés alatt áll egy igen nagy beruházás: a pomázi Nemzeti Kézilabdacentrum felépítése. Ennek tervei évekkel korábban elkezdődtek, s bízunk benne, hogy megkapjuk a kormány támogatását, és hamarosan elkezdődhetnek az építési munkálatok. Értelemszerűen nem csupán a kistérség, hanem a szomszédos települések, így Békásmegyer sportéletén is nagyon lendít ez a beruházás.

 Akkor mégis mi lehet az oka, hogy a sportcsarnokok fejlesztését az ellenzék sokszor luxusberuházásnak tarja?

 –Ennek elsősorban politikai és nem racionális okai vannak. Azt mindig el lehet mondani, hogy a sportcsarnokok fejlesztése helyett a gyermekétkeztetésre, az egészségügyre, vagy a táboroztatásra kéne költeni. A kormányzat fontosnak tartja a diákétkeztetést, amire rendelkezésre állnak a megfelelő források. A táboroztatásra pedig pályáztatási rendszert dolgozott ki és működtet a kormány. Az egészségügy területén is jelentős fejlesztések valósultak meg. Nem a kormánypárti politikusok, hanem a szakemberek állítják, hogy olcsóbb megőrizni az egészséget, mint visszaszerezni. Nagyon magas a táppénzben eltöltött napok száma, és a megelőzés mindig olcsóbb, mint a probléma kezelése, és egy egészséges korosztály kialakítását célozza meg a kormányzat. Lehetőséget kell teremteni arra, hogy minél többet sportoljon a lakosság. Míg Nyugat-Európában a lakosság több mint 30%-a rendszeresen sportol, addig nálunk ez arány alig éri el a 10%-ot. Az is közismert tény, hogy a magyarok egészségi állapota a kontinensen majdnem a legrosszabb. A beteg embernek rossz a közérzete, ami kihat a munka végzésének aktivitására. Ez is gazdasági tényező, ahogy az is, hogy a beteg ember gyógyítása nem kevés pénzbe kerül. Az orvostudomány fejlődik, de az új eljárások igénybevétele egyre költségesebbek. Kiemelt terület a versenysport mellett a szabadidősport; a diák- és hallgatói sport támogatása is fontos célja a kormánynak, amelynek keretében meghatározó szerepet kap a szabadidős sportprogramok, illetve az egészségjavítást célzó sporttevékenységek támogatása. Fontos számunkra a mindennapos testnevelés óra bevezetése, és ehhez a megfelelő tanerő és tárgyi eszközök, tornatermek biztosítása. A stadionépítés pedig több szempontból is lényeges. Egyrészt megrendelést, munkát biztosít a magyar építőiparnak, másrészt áfa-bevételek keletkeznek, harmadrészt pedig arra törekszünk, hogy a stadionok új közösségi teret jelentsenek a családok számára. Természetesen az is lényeges, hogy megfelelő színvonalú sporteseményeknek adjanak otthont a stadionok, aminek lényeges eleme az utánpótlás nevelés, amire csak a látványsportágak esetében évi 30 milliárd forint biztosított. A Magyar Kézilabda Szövetség alelnökeként azt látom, hogy jelentősen megtöbbszöröződött az utánpótlás nevelésben részt vevők száma, elkezdtük a szakemberek képzését, a felszerelések beszerzését. Néhány hónap alatt senki se várjon ezektől az intézkedésektől csodát, de biztos vagyok benne, hogy 3-4 múlva már érzékelhetők a változások a gyakorlatban is.

 Mint választókerületi elnökhöz, újabb települések tartoznak önhöz. Sikerült-e megismernie az ott élők elvárásait, problémáit?

 –Ezt a munkát már elkezdtük; felkerestem a települések polgármestereit, civil szervezeteit. Gyűjtöm az információkat, s őszintén szólva különösebb meglepetések nem értek. Így a 10-es út problematikája korábban is ismert volt számomra. Nagy szükség lenne az ürömi csomópontnál egy körforgalomra, ez ügyben beszéltem is Völner Pál államtitkár úrral. Ő azt mondta, hogy mindezt a vasútvonal átépítésével együtt lehet megvalósítani. A közeljövőben közúti szakemberekkel bejárást tartok, s megtekintem az összes problémás helyet, s abból állapotfelmérést készítek annak érdekében, hogy rangsorolni lehessen a közlekedési gondokat. Az egészségügy és az oktatás területén is számos tennivalónk van, így a pilisvörösvári többszintes járóbeteg intézményben nincs felvonó, ami a betegek számára nagy problémát jelent. Úgy hiszem, hogy a szentendreihez hasonló, bár volumenében kisebb rekonstrukció keretében kéne ezt az intézményt felújítani. Igaz, hogy már az állam a fenntartója az iskolának, de minden bizonnyal ott is jelentős épületre vonatkozó fejlesztéseket kell megvalósítani.

 A Budapest-Esztergom vasútvonal fejlesztése mennyiben segíti a térségben lakók problémáján?

 –Mindez hatalmas fejlődést jelent, hiszen más országokban is bevált, hogy a nagyvárosok környezetében elővárosi vasútvonalak működjenek. Ezzel lehet kiváltani megfelelő infrastruktúra, minőségi vonatközlekedés, pontos járatok ellenében a közúti forgalmat.

 Mekkora segítséget jelentett a térség önkormányzatai számára az adósságátvállalás?

 –Egyetlen egy önkormányzatról hallottam, amelyik politikai indokból nem írta alá az adósságátvállalási megállapodást. Azt pedig szintén örvendetes, hogy a kormányzat az 5000 lélekszám feletti települések adósságát immár 100%-ban átvállalja 2014. februárjáig. Így az önkormányzatok megszabadultak az adósságoktól, és új, szigorú, kötött pályán működhetnek tovább, hiszen csak kormányengedéllyel lehet hitelt felvenni. A kormány csak akkor járul hozzá a hitelfelvételhez, ha meg van róla győződve, hogy az adott település, belátható időn belül, önerőből képes visszafizetni a hiteleket. Nagyon lényeges, hogy a jövőben az önkormányzatok, a polgármesterek abban lesznek érdekeltek, hogy a településeken működő vállalkozások jól teljesítsenek. Tehát a települések megszabadultak az adósságcsapdából és új városfejlesztési politikát képesek elkezdeni.

 

Medveczky Attila