vissza a főoldalra

 

 

 2013.10.11. 

Az ázsiai-csendes-óceáni térség békéje, stabilitása és fenntartható gazdasági fejlődése

A küszöbön álló ázsiai-csendes-óceáni térség (ATR) csúcstalálkozója alkalmából Szergej Lavrov külügyminiszter megjelentetett egy cikket ”Az ázsiai-csendes-óceáni térség békéje, stabilitása és fenntartható gazdasági fejlődése” címmel. Ennek kapcsán az Oroszország Hangja lehetőséget kínál arra, hogy megismerhessék a cikk alaptételeit.

Az elmúlt éveket jelentős geopolitikai változások jellemzik, amelyek gyökeresen megváltoztatták a világ összképét. A globális átalakulás nagyléptékű folyamatainak hátterében fontos tényezőnek bizonyul az ázsiai-csendes-óceáni térség erősödése, amely nem csak meghatározza a nemzetközi kapcsolatok fejlődésének a fő irányvonalát, de a többközpontú világ fejlődő szerkezetének meghatározó pólusa is egyben.

Az ázsiai-csendes-óceáni térség a gazdasági fejlődés és a növekvő politikai befolyás fontos központja, az együttműködés vonzó arénája, ahol a főbb nagyhatalmak és a vezető multilaterális intézmények érdekei összefonódnak.

 Oroszország is növeli jelenlétét az ázsiai-csendes-óceáni térségben, aki eddig is a szerves részét képezte annak. A közügyekben való fokozott részvétel az ország fenntartható fejlődésének, Szibéria és a Távol-Kelet társadalmi-gazdasági fejlődésének fontos előfeltétele.

 A Vlagyimir Putyin által idén február 12-én jóváhagyott Orosz Külpolitikai Koncepció új kiadása rögzíti a ”keleti” azimuton való munka erősítését, a kétoldalú kapcsolatok fejlesztését a térség országai között, továbbá a részvételt a kormányközi szervezetek tevékenységében.

 Kulcsfontosságú jelentőséggel bír Oroszország szerepének a növekedése a Sanghaji Együttműködési Szervezetben, a BRICS-ben, az ASEAN regionális fórumon, az ”Oroszország-India-Kína” hármasban, az Ázsia-Európa párbeszéd fórumon.

 Mi egy nem diszkriminatív regionális egység kialakulását támogatjuk, ahol nem lenne helye az egyoldalú megközelítéseknek, a vezető és alárendelt szerepeknek, és ahol az államközi kommunikáció alapját a bizalom és a kölcsönös tisztelet képezné.

 Oroszország úgy véli, hogy egy ilyen szerkezetnek az oszthatatlan biztonságon, a viták békés rendezésén, az erő alkalmazásának, illetve az azzal való fenyegetésnek a mellőzésén, a konfrontáció és a harmadik ország ellen irányuló együttműködés elkerülésén, és a multilaterális szervezetek közötti partnerség kialakításán kell alapulnia.

 2012-ben Oroszország első alkalommal vezette az APEC elnökségét, a partnerek értékelése alapján pedig sikeresen birkózott meg a feladattal. A kereskedelem és a beruházások liberalizálásának és a regionális gazdasági integrációnak a hagyományos problémái mellett az élelmiszer-biztonság fokozására, az ellátási lánc tökéletesítésére és a régió innovatív növekedésére helyeztük a hangsúlyt. Érintettük továbbá az energetika, az egészségügy, a terrorizmus és a korrupció elleni küzdelem, valamint a rendkívüli helyzetekben való együttműködés kérdéseit.

 Indonézia, az APEC jelenlegi elnöke biztosította a prioritások megfelelő folytonosságát a fórumon.

 A legfontosabb feladat továbbra is a többoldalú kereskedelmi rendszer és a Bogori célok támogatása. A legfőbb segítség ebben a szabadkereskedelmi megállapodások hálózatának fejlesztése. A más országok, különösen a szomszédok érdekeit figyelmen kívül hagyó szabadkereskedelmi övezetek kiépítése kontraproduktív tevékenység.  

Ezt a megközelítést támogatja a Vámunióban Oroszország, Fehéroroszország és Kazahsztán. Jelentős előrelépést tettünk egy olyan erős Egységes Gazdasági Közösség megteremtéséhez, amely esetleg 2015. január 1-től Eurázsiai Gazdasági Unióvá formálódhat, amely egyúttal összekötő kapocs lenne Európa és az ázsiai-csendes-óceáni térség között.

 Oroszország kész hozzájárulni az indonéz elnökség által javasolt, igazságos alapon működő fenntartható fejlődésről szóló vitához. Elsődlegesnek tekintjük a főként kis- és középvállalkozások fejlődését célzó optimális pénzügyi, szabályozási és egyéb feltételek kialakításának az irányvonalát, az új és minőségi munkahelyek megteremtését, továbbá az infrastruktúra és a befektetések fejlesztését.

 Oroszország támogatja az élelmiszerbiztonság terén való további együttműködést, valamint a tudomány, a technológia és az innováció területein történő kölcsönösen előnyös cseréket.

 Különös figyelmet érdemel az APEC régió energiabiztonsági problémája. Diverzifikálni kell a régió gazdaságainak energiamérlegét, többek között a környezetbarát földgázból és a nukleáris energiából való részesedés növelésével.

 Növeljük a régió biztonságos fejlesztésének egyéb szempontok szerinti együttműködését, elsősorban az APEC keretében elfogadott terrorizmus elleni küzdelem konszolidált stratégiájával és a kereskedelem biztonságának a javításával. Fontos a korrupció, az illegális kereskedelem és más szervezett bűnözés ellen irányuló kooperáció kialakítása. A természeti és az ember okozta katasztrófák következményeinek a felszámolása érdekében aktívan részt veszünk a határokon túl szükséges személyzet és felszerelés biztosításának a megkönnyítésében. Számítunk a nemzeti válságkezelő központok közötti kapcsolat erősödésre egy hatékony regionális hálózat létrehozásának a reményében.

 Célunk az egyenlő együttműködés kivétel nélkül minden országgal az ázsiai-csendes-óceáni térség békéjének, fejlődésének és jólétének a megerősítése érdekében.

 

Szergej Lavrov orosz külügyminiszter

 

(Forrás: Oroszország hangja)