vissza a főoldalra

 

 

 2013.10.11. 

Gyomaendrőd a pénzügyi nehézségek ellenére sem mondott le a fejlesztésekről

Mindent megtettünk annak érdekében, hogy járási székhellyé váljunk, hiszen városunk gazdaságföldrajzi helyzete indokolja ezt

Gyomaendrőd csendes, nyugodt alföldi kisváros Magyarország délkeleti részén. Az országban egyedülálló természeti és kulturális értékeinek köszönhetően egyre több turista keresi fel nyaranta a 14 ezer lakosú Békés megyei települést. A református Gyoma és a katolikus Endrőd 1982-ben Gyomaendrőd néven egyesült, majd 1989-ben nyilvánították várossá. Az ország legtisztább vizű folyójaként ismert Hármas-Körös partján fekvő Gyomaendrőd nemcsak a horgászok és a vízisportok kedvelőinek paradicsoma, hanem híres gyógyvizének köszönhetően a gyógyulást keresők kedvelt úti célja is. Korszerű szennyvíztisztító létesül 700 millió forint EU-támogatásból Gyomaendrődön; a 859 millió forint összegű beruházás kivitelezése elkezdődött. A város fejlesztéseiről Várfi András polgármestert kérdeztem.

 Mi tette indokolttá egy korszerű szennyvíztisztító létesítését?

 –Gyomaendrőd vízparti város, a Hármas-Körös partján fekszik, és 16 holtág van a település területén. Természetesen a felhasznált ivóvizet vissza kell juttatni a Hármas-Körösbe. Gyomaendrődön a szennyvíztisztító telep ’’80-as években épült, majd azt követően a ’90-es években történt meg a rekonstrukciója. Jelen pillanatban ez a telep nem tudja a megfelelő paraméterű tisztított szennyvizet kibocsátani, ideiglenes engedéllyel rendelkezik, és ez is szükségessé teszi a telep rekonstrukcióját.

 Korábban is pályáztak ilyen típusú fejlesztésre?

 –Szennyvíztisztító telepre nem pályáztunk, ennek most jött el az ideje. Korábban az önkormányzat szennyvízhálózat kiépítésére pályázott , és így a terület 85%-a csatornázott. Gyakorlatilag a város nagy részén alig van most már olyan ingatlan,  amely ne lenne ellátva szennyvíz bekötési lehetőséggel. Belvizek, vagy nagyobb esőzések idején a víz befolyt ebbe a hálózatba, és ezt a jelenlegi szennyvíztisztító telep nem tudta megfelelően tisztítani.  A mostani pályázat nagyon kedvező: a 859 millió összköltségből 700 milliós EU-s támogatást kaptunk, s még további lehetőség van a saját erő csökkentésére.

 Ezzel a fejlesztéssel lehet további munkahelyeket teremteni?

 –Ez a fejlesztés nem a munkahelyteremtést célozza, hanem hogy olyan környezetünk legyen, amire büszkék vagyunk. Nem szennyvizet engedünk a Hármas-Körösbe, hanem olyan paraméterű víz kerül bele,  ami jó lehetőséget biztosít az élővilág számára, így nem szennyezzük a környezetünket.

 Beszéljünk más fejlesztésekről. Ha jól tudom, Gyomaendrőd járási központ lett. Ez tette szükségessé az új városháza építését, vagy azt már korábban is tervezték?

 –Nem, nem építettünk új városházát. Ez téves információ. 1982-ben egyesült Gyoma és Endrőd, és az akkori dokumentumokban a közös, új vezetés megerősítette, hogy a város majdani mértani közepére új városházát épít. Erre nem került sor. Gyoma 1877 és 1966 között járási székhely volt. Ezért a gyomaiak nagyon sajnálták, amikor elkerült innen ez a járási székhely. Ezért mi a közelmúltban mindent megtettünk annak érdekében, hogy járási székhellyé váljunk, hiszen Gyomaendrőd gazdaságföldrajzi helyzete indokolja ezt. Megmaradnának a munkahelyek a közigazgatásban, könnyen elérhető lenne a szolgáltatás a gyomaendrődieknek, nem kellene utazniuk az ügyintézésért. Mi a régebbi városházát adtuk át a járási hivatalnak és az új városházát a két településrész között lévő, egykori ipari iskola épületében alakítottuk ki. Itt alakítjuk ki majd a városközpontot, ami nem hagyományos lesz, hanem teljesen modern. Emellett nagyon büszke vagyok arra, hogy négy torony van Gyomaendrődön, mert van egy katolikus templom Endrőrdön, református, evangélikus és egy uradalmi templom, amit Wodianer Albert építtetett annak idején, az pedig ismét katolikus.

 Ön egyszer azt nyilatkozta, hogy polgárbarát járási székhellyé szeretnének válni. Mit jelent ez a polgárbarátság? Kevesebb bürokráciát?

 –A polgárbarátság egyrészt a kevesebb bürokráciát, a megfelelő kiszolgálását jelenti, és azt, hogy a járási központ mind autóval, mind busszal, mind vasúttal nagyon jól megközelíthető.

 Beszéljünk egy másik fejlesztésről. Úgy tudom, hogy egy elkerülő út épül a Gyoma-Békéscsaba vasútfelújítás részeként. Aluljáró és elkerülő út.

 –Itt is úgy gondolom, hogy pontosítani kell, mert most épül az aluljáró, és az aluljáró építése mellett egy terelőút. Három héttel ezelőtt a megyei önkormányzatnál történt egy kezdeményezés, hogy 46-47-es utaknak lesz olyan elkerülő szakasza, amely elkerüli Gyomaendrőd, Mezőberény, Békés és Doboz településeket. Ez a másik téma.  Gyomaendrődön halad keresztül a Budapest-Békéscsaba vasútvonal. És ennek a fejlesztésének a része, hogy kétszintessé tegye a közlekedést. A Mezőtúr-Gyoma szakasz megépült, ebbe kellett volna ezt megépíteni, de valamiért nem került bele a tervbe, és az előző ciklusban erős lobbitevékenység hatására elértük azt, hogy a Gyoma-Békéscsaba szakasz megépítésébe, tehát annak a rekonstrukciós munkálataiba kerül bele. Az alagút azért is lényeges, mert a sorompó miatt nagyon feltorlódtak az autók. Nagyon modern kis aluljáró lesz, külön szinten közlekednek az autók, és külön a kerékpárosok és gyalogosok.

 Azt olvastam, hogy a város a turisztikára is építi a bevételt. Milyen volt az idei szezon Gyomaendrődön?

 –Ezt forintosítva nem tudom megmondani, de a 16 holtág nagyon sok nyaralót vonzott. Szép városi rendezvényeket tartunk, így tavasszal a sajt és túró fesztivált, nyáron Bogár-találkozót, halfőző versenyt, és lényegesesek a testvérvárosi találkozók. A természetes vizeinken kívül van strandfürdőnk és gyógyfürdőnk. Tehát nemcsak nyáron, de télen is jöhetnek ide pihenni. Mivel agrármérnök vagyok, azt tudom, hogy lényeges lenne a mezőgazdaság fejlesztése, hiszen 30 ezer hektáros a gyomaendrődi határ. Sajnos ezen adottságainkat igen nehezen tudjuk kamatozatni.

 Tudja-e valamiben segíteni a város a helyi kisvállalkozókat?

 –Adókedvezményt nem tudunk biztosítani, ezt a versenysemlegesség elve nem engedi meg. Több kis- és középvállalkozás működik nálunk, s ezen kívül van két külföldi tulajdonú cég, a Mamutec Hungary Kft. és Skylotec Hungary Kft. Ezek a cégek majdnem minden évben fejlesztenek, sőt most az idén mind a kettő átadott két nagy üzemcsarnokot.  A Mamut Hungary meg is ajándékozta a várost egy 4 millió forint önköltségi értékű gyermekmászókával, aminek a piaci ára 6,5 millió forint. 

 

Medveczky Attila