vissza a főoldalra

 

 

 2013.10.18. 

Megnyílt a 60. Vásárhelyi Őszi Tárlat

A
gazdasági válság ellenére évről-évre egyre több erő, figyelem és pénz jut a kultúrára

A magyar állam újjászervezésének részeként a közgyűjteményi hálózatot sikerült új alapokra helyezni. A múzeumi kiállítások felújítására és újak létrehozására 2013-ban 300 millió forint áll rendelkezésre Jövőre az ideinél 17 milliárd forinttal több állami forrás jut a kultúrára – jelentette be Orbán Viktor miniszterelnök október 6-án Hódmezővásárhelyen a 60. Vásárhelyi Őszi Tárlat megnyitóján. A jubileumi tárlat megnyitása előtt a kormányfő megkoszorúzta az 1848-49-es forradalom és szabadságharc emlékművét az aradi vértanúk emléknapján a hódmezővásárhelyi Kossuth téren.

Az elmúlt esztendőkben a gazdasági válság ellenére évről-évre egyre több erő, figyelem és pénz jut a kultúrára – mondta a kormányfő a jubileumi 60. Vásárhelyi Őszi Tárlat megnyitóján. Kihangsúlyozta, hogy az idei évhez képest 2014-ben 17 milliárd forinttal nő a támogatás összege. A politikusok szakmája is művészet. Míg a politika a lehetőségek művészete, míg a képzőművészet a lehetetlen művészete, mert olyasmire vállalkozik, olyan lehetetlennek tűnő dolgokra, amiket csak a képzőművészet eszközeivel lehet kifejezni. Miniszterelnök úr a város miliőjével kapcsolatban elmondta: szeretek Vásárhelyre járni, mert szép város, ahol az ide látogató az élet sajátságos mélységével és a komolyan vett munka jeleivel találkozik. A modern kor legfájdalmasabb betegsége, a felszínesség Hódmezővásárhelyre nem férkőzött be. Tekintélyes épületeket és karakteres embereket láthatunk. Hódmezővásárhely egyedülálló kulturális teljesítményét ma már bármelyik európai város megirigyelhetné. Emlékezzünk vissza: 2006-ban nyílt meg az Emlékpont, ami modern és kifejezetten XXI. századi intézményként az itt élő közösség kollektív történelmi emlékezetének központja lett. Egy éve pedig a kulturális városnegyedet is átadták a város polgárainak. Tekintélyes lista ez, s gratulálok hozzá a város polgárainak, és vezetőinek is, s az is kiváltja az elismerésünket, hogy az őszi tárlat megnyitása köré komoly programsorozatot szerveztek.

A magyar állam újjászervezésének részeként a közgyűjteményi hálózatot is sikerült új alapokra helyezni. A múzeumi kiállítások felújítására és újak létrehozására 2013-ban 300 millió forint áll rendelkezésre – hangoztatta a miniszterelnök. Végre van pénzünk arra is, hogy felújítsuk nagy hagyományú kulturális intézményeinket, például a Zeneakadémiát, az Operaházat vagy éppen az Erkel Színházat. Nagy öröm mindannyiunk számára, hogy idén már 60. alkalommal nyitja meg kapuit a vásárhelyi őszi tárlat, a kortárs magyar képzőművészet páratlan seregszemléje. Magyarországon máshol nincs példa arra, hogy immár 59 esztendeje megrendezzenek egy ilyen nagyságrendű eseményt. Sőt Európában is csak néhány ehhez fogható rendezvény ismert. Ennek az évről évre megrendezett kiállításnak az egyediségét nem csupán töretlen hagyománya, folyamatossága, magas szakmai színvonala adja, hanem az is, hogy itt valamennyi képzőművészeti ág képviselteti magát. Egyre nehezebb a zsűri feladata, mert szinte rekordot dönt a pályázók és a pályaművek száma. Ez a tárlat fontos bizonyíték és bíztatás. A vásárhelyi tárlat azt bizonyítja, hogy egy lokálpatriótának induló kezdeményezés országos rangra emelkedhet. Szerencsés csillagállás kell egy ilyen sikertörténethez. Szükség van arra, hogy itt Hódmezővásárhelyen mindig legyenek tanítványok, akik átveszik az alapító atyáktól a tárlat megrendezésének munkáját. Emellett az is nélkülözhetetlen, hogy a tárlat mindig képes legyen megújulni, és nyitott maradjon a magyar képzőművészek, a fiatal generáció felé. Természetesen arra is szükség van, hogy a város vezetése és polgárai magukénak érezzék ezt az eseményt. A kormányfő szerint a szalonok és a szalonok élete fájdalmasan hiányzik a magyar szellemi életből. Nem a találkozási alkalmak, mert abból akad éppen elég, hanem a biztos értékítélet hiányzik igazán. Ez a tárlat mára igazi szalonná vált, melynek értékítélete megbízható tájékozódási pontot jelent a magyar képzőművészetben, s az itt kapott elismerések valódi díjat adnak a művészeknek. A miniszterelnök úgy fogalmazott, talán sokan vannak, akik úgy vélik, nehéz időkben, amikor gazdasági válsággal küszködünk, s ha körülnézünk Európába, láthatjuk, lesz még jó néhány ilyen évünk, nem érdemes áldozni a művészetre. Azt gondolják, ilyenkor luxus a zene, vagy éppen a képzőművészetek támogatása. Orbán Viktor álláspontja szerint azonban éppen a válságból való kibontakozáskor van szükség arra, hogy megmutassuk, az emberi élet több a megélhetésért folytatott puszta küzdelemnél. Ezért mai is, holnap is szükségünk van a művészet jótéteményeire, és szükségünk van a kiváló művészeinkre – tette hozzá. Fontos, hogy a válság alatt is észben tartsuk: a művészet nem kiadás, nem pénzügyi tehertétel, hanem pótolhatatlan és mással ki nem váltható erőforrás. Jó reményekkel lehetünk afelől, hogy Hódmezővásárhely még hosszú időn keresztül a kortárs magyar képzőművészek találkozóhelye marad – mondta a kormányfő.

A Vásárhelyi Őszi Tárlat minden évben a kortárs magyar képzőművészet országos találkozója – hangoztatta Lázár János Miniszterelnökséget vezető államtitkár. A politikus először a vásárhelyi közösséget méltatta, amelyik befogadta a művészetet akkor, mikor a Munkácsy Mihály iskolájából hazatért Tornyai Jánosnak szülővárosként alkotási lehetőséget biztosítottak, majd 60 éve biztosít bemutatkozási lehetőséget Hódmezővásárhely képzőművészeinek és az országból idesereglett kiállítóknak. Jelzésértékű, hogy 350 művész tartotta fontosnak, hogy műveivel a seregszemlén részt vegyen. A kényes ízlésű zsűri sokakat ítélt arra, hogy művét itt nem állíthatja ki, de mégis bővelkedik a kiállítás olyan művekben, mely a kortárs magyar, sőt európai képzőművészetnek versenyképes alkotásai. Szót kell ejteni azokról a művészekről, elsősorban Kurucz D. Istvánról és Szabó Ivánról, akik alkotóként támogatták Galyasi Miklós kezdeményezését, hogy az akkori Szépművészeti Múzeum főigazgatójával olyan tárlatot szervezzenek, amely lehetőséget biztosít arra, hogy bemutatkozzanak a képzőművészek Vásárhelyen. Szólnunk kell Almási Gyula Béláról is, aki városi tisztviselőként és amatőr festőként segítette a tárlat megszületését. A múzeumban található Barcsay Jenő egyik befejezetlen nő aktja, amelyet még a ’20-as években alkotott, akkor, mikor Szentendrén Tornyai Jánossal – mindketten nagy szegénységben éltek – dolgozott egy helységben. Az útkereső, akkor még a realizmussal barátkozó Barcsay befejezetlen képének másik oldalára festette Tornyai a Csokorkötő asszony című képét. Ez a közös festmény szimbóluma is a vásárhelyi tárlat szellemiségének. Az elmúlt hatvan esztendő nem volt könnyű, hosszú viták övezték - főként az 1970-es, 1980-as években - a Vásárhelyi Őszi Tárlat üzenetét, súlyát és szerepét. 100 esztendővel ezelőtt Bródy Sándor és Ady Endre vívta azt a nagy sajtóvitát, hogy vajon Hódmezővásárhelynek, s a paraszti kultúrának van-e jövője. Ady pozitívan viszonyult ehhez a kérdéshez, míg Bródy úgy vélte a barbarikum nem illik bele Pannónia művészeti világába. A kiállítás létjogosultságát ma már senki nem kérdőjelezi meg, így a vitát lezártnak tekinthetjük. Jelentős tisztelet illeti azokat a művészeket, akik Hódmezővásárhelyt megszerették és megtisztelték alkotásaikkal, s így 60 éve megtarthatjuk a városban a seregszemlét. Az elmúlt 20 esztendőben újra tágíthattuk a kiállítás horizontját. Mindenki, aki minőséget képvisel és vállalja Tornyai János szellemei hagyatékát, az lehetőséget kap a bemutatkozásra Hódmezővásárhelyen. S az, hogy egy közösség ennyi mindent tett a kulturális infrastruktúra fejlesztése érdekében, mindenképpen figyelemre és elismerésre méltó. Köszönjük a mecenatúrát biztosító hódmezővásárhelyi polgárok segítségét, akik fontosnak tartják a helyi kulturális élet felpezsdítését – közölte az államtitkár.

60. alkalommal kerül sor a vásárhelyi őszi tárlat megnyitására, s ez olyan hat évtizedet jelent, amely alatt a Vásárhelyen és művészeti vonzásában létrejött alkotóműhelyekben készült műalkotások sajátos tükröt tartanak elénk az elmúlt esztendőkről – mondta köszöntő beszédében Almási István, Hódmezővásárhely polgármestere. Az őszi tárlat kiemelt szerepet tölt be a város életében, hiszen több, mint fél évszázada, minden októberben a városra irányul a képzőművészetre érzékeny polgárok figyelme. Az elmúlt évtizedekben a Hódmezővásárhely a kultúra közvetítőjeként pozícionálta magát a hazai települések között. A belváros és a kulturális intézmények folyamatos fejlesztése nem csupán egy pontra, a Tornyai János Kulturális Rehabilitációs Programra támaszkodott, hanem egy átgondolt, minden stratégiai fejlesztést igénybe vevő elemekből tevődött össze. Ezek mintegy 4,2 milliárd forintnyi infrastrukturális beruházást jelentettek, s így megváltozott a belváros arculata – mondta a városvezető. A fejlesztések és a nagy elődök örökségének ápolása, valamint továbbgondolása biztos garanciát jelent arra, hogy Hódmezővásárhely a XXI. század elején is kiemelkedőt alkosson. Az évről évre megrendezésre kerülő kiállítás egyediségét, töretlen hagyománya, folyamatossága, magas szakmai színvonala biztosítja. A vásárhelyi őszi tárlat kezdeményezői célja egy karakteres, egyedi kiállítás megrendezése volt, ezért olyan művészeket hívtak meg az első tárlatra, akik valamilyen módon kötődtek Hódmezővásárhelyhez. Ez a szokás továbbra is megmaradt, hiszen az őszi tárlat hagyományosan meghívásos kiállítás, melyre olyan művészek kapnak invitálást, akik kötődnek a városhoz, vagy a már történelmi múlttal rendelkező őszi tárlathoz – hangsúlyozta beszédében Almási István.

Baán László a Szépművészeti Múzeum, a Magyar Nemzeti Galéria főigazgatója megnyitójában emlékeztetett arra, az első – Galyasi Miklós múzeumigazgató, Kurucz D. István és Almási Gyula Béla festőművészek, valamint Szabó Iván szobrászművész által kezdeményezett – őszi tárlat a Hódmezővásárhelyen élő, illetve a város művésztelepein vendégeskedő alkotók kiállítása volt. Már az első tárlatok díjai is mutatták a képzőművészeti seregszemle országos jelentőségét – tette hozzá. Az első évben nemzeti szobrászatunk egyik akkori legnagyobb mestere, Medgyessy Ferenc kapta a Tornyai-plakettet, a következő év fődíjasa pedig a friss Kossuth-díjas Barcsay Jenő volt –közölte a főigazgató. A tárlat meghívásos és beadásos rendszerű szervezésével sikerült elérni, hogy a kiállításnak arca, szerves fejlődéstörténete, mi több, szellemi közössége van. Sem Róma, sem München, sem Párizs nem tudtak meggyőzni annyira, hogy reájuk támaszkodva alakítsam ki a magyar valóság művészetét – idézte Baán László Rudnay Gyula gondolatát. Rudnay volt az, aki számára és számunkra esszenciálisat nem talált meg sem a világváros Rómában, sem az iskoláiról híres Münchenben és Párizsban sem, ahová minden művész vágyott abban a korban. Rudnay sokat tanult külföldön, mégis Hódmezővásárhelyet választotta lakhelyéül, éppen az európai élmények után. Főigazgató úr felhívta arra a figyelmet az október 14-én a párizsi Musée d’Orsayben magyar festményekből nyíló Allegro Barbaro című kiállításra, amely Bartókot és a múlt századforduló művészetét ünnepli.

A jubileumi kiállításra rekordszámú, 768 alkotás érkezett, ezek közül a közönség 194 művész 262 műalkotását láthatja december elejéig az Alföldi Galériában. A kiállítás megnyitóján mintegy húsz elismerést adtak át. A fődíjat Orbán Viktor miniszterelnöktől és Almási István polgármestertől Czene Márta festőművész vehette át. Az idén első ízben odaítélt – a hódmezővásárhelyi önkormányzat és a Magyar Művészeti Akadémia által közösen alapított – Rudnay Gyula-ösztöndíjat Jagicza Patrícia Linda festőművész kapta Czene Márta tanulmányait édesapja, Czene Gábor festő- és grafikusművész műtermében kezdte, majd a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolába járt. A Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán 2007-ben, tanár szakán a következő esztendőben végzett. A Vásárhelyi Őszi Tárlaton először 2007-ben mutatkozott be, ekkor Endre Béla-díjjal tüntették ki, s ezt követően is többször szerepelt az Alföldi Galériában rendezett képzőművészeti seregszemlén, ahol 2009-ben az Oktatási és Kulturális Minisztérium elismerését kapta meg. A 31 esztendős festőművész egyike a Tornyai-plakettet legfiatalabban elnyert alkotóknak. Pogány Gábor művészettörténész mondatait idézem a tárlat katalógusából: Nem vagyok biztos benne, hogy a tisztelt vásárhelyi kiállításlátogató első pillantásra egyet fog érteni a zsűri döntésével. De a másodikra talán már igen. Czene képei ugyanis nem kellemes képek. De ha egy kis időt hagyunk magunknak, látjuk: van istenáldotta tehetsége a festéshez, ismeri a szakmai fogásokat, ismeri a szakmája történetét, egyébként is nagyon művelt, érzékenyen gondolkodó ember. Igen, szembesít olyasmivel, amit nem kellemes nézni. Ahogyan a nagy középkori, reneszánsz és barokk festők is megmutatták (vagy inkább bemutatták) a rosszat, a helytelent, a jó és a szép mellett.

A Szabó Iván szobrászművész által tervezett Tornyai-plakettet a díjazottak csak egyszer kaphatják meg. Az eleinte csupán erkölcsi, majd 1966 óta anyagi elismerést is jelentő fődíj a hazai kiállítások között a legmagasabb összegű, nettó egymillió forintos jutalommal jár, a hódmezővásárhelyi önkormányzat felajánlása révén.

***

            Október 6-án, az őszi tárlat megnyitását követően, 16 órakor a Kossuth téren, az Aradi vértanúk emlékművénél Dr. Kószó Péter alpolgármester mondott emlékező beszédet. A rendezvény ünnepélyességét példázta, hogy azon részt vettek a határon túli magyarság képviselői és a testvérvárosok delegációi. 1890-ben Palágyi József költő és tanító megnyerte a Petőfi Társaság pályázatának 100 aranyas fődíját az Aradi vértanúk című versével. Az esemény érdekessége nem csak az volt, hogy egyúttal az a megtiszteltetés is érte, hogy a Hősök szobránál elszavalták költeményét, s még csak nem is az, hogy Palágyi egy ideig Hódmezővásárhelyen tanított. Hanem, hogy a pályázat jeligés volt. Palágyi jeligéje pedig ez volt: „nem haltak ők meg”. Az az igazság, amit jeligéjével kijelentett, ma is érvényes. Erre figyelmeztetnek bennünket a pályanyertes vers sorai is: „Eszméiden nem győzött az enyészet/Örökbe hagytad halhatatlan részed/Fényeddel fényt hint késő századokra/ A tizenhárom vértanú alakja.” Mi sem tanúsítaná hívebben Palágyi sorainak igazságát a mártírok halhatatlanságáról, minthogy itt állunk most együtt, s reájuk emlékezünk. Ismerjük a nevüket, tisztelettel tekintünk életútjukra, és soha nem feledjük őket. Amikor Pöltenberg Ernő végignézett a társain azt mondta: „szép küldöttség megy Istenhez a magyarok ügyében eljárni.” Ha végiggondolunk történelmünkön, láthatjuk, hogy az aradi tizenhárom vértanú nem csak a csatamezőn teljesítette küldetését, hanem meghallgatta őket az Úr.

 

Medveczky Attila