vissza a főoldalra

 

 

 2013.09.06. 

Off-shore vagy átláthatatlan tulajdonosi szerkezetű cég nem juthat közpénzhez

Világos képet kapunk arról, hogy 2007-től a szerződések kedvezményezettjei milyen tulajdonosi háttérrel rendelkeznek

A kormány nevében Lázár János, a Miniszterelnökség államtitkára arra utasította a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) dolgozóit, hogy a 2007. január elsejétől kötött összes támogatási szerződést vizsgálják meg. Szerkesztőségünk vendége Csepreghy Nándor, kiemelt fejlesztési programokért felelős helyettes államtitkár.

 Miért döntött úgy a kormány, hogy felül kell vizsgálni az összes támogatási szerződést, és miért pont 2007-től?

 –Azért, mert – bár pénzügyi elszámolás tekintetében nem – tényszerűen lezárul idén a 2007 és 2013 közötti EU-s fejlesztési periódus. A kormánynak az a célja a vizsgálattal, hogy mindenki megtudhassa, akit érdekel: kik azok a magánszemélyek, gazdasági társaságok, akik uniós fejlesztési forráshoz jutottak a most lezáruló ciklusban. Emellett azt is napvilágra hozzuk: milyen célokra kapták a fejlesztési forrásokat, s azokat hogyan használták föl. 2011. január 1-jén hatályba lépett Magyarország új alaptörvénye, ami már rendelkezik arról, hogy hazánkban csak átlátható tulajdonosi szerkezetű vállalkozás juthat bármilyen típusú közpénzhez – legyen az hazai, vagy EU-s forrás. A periódus zárásakor, tehát most van itt az ideje annak, hogy minden  eurócenttel elszámoljunk. 2011. január 1-jét megelőzően semmilyen szankció nem érhet támogatási szerződéseket kötött szervezeteket, még akkor sem, ha adott esetben off-shore-hátterű vállalkozások voltak, hiszen az akkori törvényi szabályozás ezt megengedte. Ha kiderül az új alaptörvény hatályba lépte óta kötött szerződésekről, hogy nem tisztázott a kedvezményezett cég tulajdonosi háttere, akkor az államnak jogában áll elállni ezektől a szerződésektől és a fejlesztési forrásokat visszakövetelni. 2011-től minden pályázónak önbevallás alapján kellett nyilatkoznia arról, hogy az a szervezet, amit ő képvisel, s EU-s forrásokra pályázik az Új Széchenyi Terv keretében, megfelel az adott kritériumoknak. Most ezeknek a nyilatkozatoknak a felülvizsgálata történik. Aki úgy adta a nyilatkozatát, hogy az általa képviselt szervezet mégis átláthatatlan tulajdonosi szerkezetű, annak számolnia kell a szankciókkal is.

 Sajtóhír, miszerint a Bajnai Gordon vezetésével a szocialisták a fejlesztési források 76%-át szabálytalanul költötték el. Ezt meg tudja erősíteni?

 –Ez nem felel meg a valóságnak. A Magyarországot megillető 8200 milliárd forintos fejlesztési keret felhasználásnak kevesebb mint 1%-ánál tapasztalható szabálytalanság. A források hatékony felhasználása viszont erősen vitatható.

 Az megerősítheti a felelős gazdálkodást, hogy a minisztériumok és háttérintézményeik a költségvetésükkel is felelnek a forrásfelhasználásért?

 –Természetesen. Az európai uniós források maradéktalan lehívásának ma már csak egy feltétele van, mert az a pályáztatási folyamat, ami a források kihelyezését jelenti a különböző fejlesztésekbe, nagyjából befejeződött. Még 4-500 milliárd forintot kell meghirdetnünk, de jól tudjuk, hogy az igény a pályázói oldalon ennek az összegnek a többszöröse lenne, ezt a munkát nem lesz nehéz ősszel befejezni. Ahhoz, hogy a forrásokat valóban le is tudjuk hívni – hiszen utófinanszírozásról beszélünk – , ezeknek a fejlesztéseknek abban az ütemben kell megvalósulniuk, ahogy azt a pályázók vállalták. Ma ebben a kérdésben nagy problémákkal szembesülünk: mintegy 600 milliárd forintnyi késedelemről van szó, mert a pályázatok nem valósultak meg kellő gyorsasággal. Ezért úgy döntöttünk, hogy ott, ahol az állam volt a pályázó, s nem halad kellő ütemben a pályázat megvalósulása, az adott állami költségvetési szerv a saját költségvetésével felel azért az EU-s forrásért, amit adott esetben elveszíthet az ország.

 A rossz projektgazdáktól akár el is veheti az állam a fejlesztéseket?

 –Ez az egyik szankció. Amennyiben nemzetstratégiai érdek fűződik a fejlesztés megvalósulásához, és kiderül a projektmenedzsment felelőssége, akkor az államnak át kell venni a projektmenedzsment feladatait a pályázat sikeres befejezése érdekében.

 Másik téma, hogy az Európai Bizottság úgy döntött, hogy felzárkóztatási támogatások legtöbb programjában átmenetileg leállították a kifizetést Magyarország számára. Ez mekkora kárt okoz a magyar gazdaságra, fejlesztésekre nézve?

 –Magyarországon 15 operatív program fut egymással párhuzamosan; ezek finanszírozzák például az energetikai fejlesztést, a közlekedésügyet, az egészségügyet, az oktatást – az egész fejlesztési portfoliót. Ebből a 15 programból az Európai Bizottság időlegesen 13-at felfüggesztett technikai problémára utalva. Az EU tagállamaiban 400 operatív program fut, s ezekből körülbelül 250 állandóan érintett időleges felfüggesztéssel. Jelenleg a pályázók nem érzékelik a felfüggesztést, mert az általuk benyújtott számlákat a költségvetésből maradéktalanul kifizetjük. A bizottság szankcionálni akar, aminek a mértékéről vitázunk. Szeptember 9-én Lázár János államtitkár úr találkozik Johannes Hahn regionális politikáért felelős uniós biztossal, ekkor a vita végére pontot tehetnek.

 50-70 milliárd forintos bírságot is kiróna az EB Magyarországra.

 –Ez nem kizárt, de magát a bírságot nem pénzügyi kötelezettségként kell értelmezni. Jelenleg az Európai Bizottságnál mintegy 500 milliárd forintnak megfelelő, ki nem fizetett számlánk van. Amennyiben Lázár János és Johannes Hahn a szankcionálás százalékos mértékéről megegyezik, akkor azt az értéket levonják az említett 500 milliárdból. A levont értéket viszont új pályázatokba kihelyezheti az ország, így szabad forrásként jelennek meg, amiket a lehető leggyorsabban le kell kötnünk újabb fejlesztésekkel. Így több fejlesztés valósul meg Magyarországon és valamivel több állami költségvetésből, mint eredetileg terveztük.

 Miért nem mennek az Európai Bírósághoz ezzel az üggyel kapcsolatban?

 –Annyira közel vagyunk a hétéves ciklus végéhez, hogy bírósági ügy lezárulásáig nagyon sokat veszítenénk a kifizetések felfüggesztésével. A költségvetés jelenlegi tartalékai alkalmasak arra, hogy finanszírozzák ezeket a fejlesztéseket, de arra nem, hogy ezt akár több éven keresztül megoldják. Ezért is fűződik stratégiai érdekünk a minél gyorsabb és minél kevesebb szankcióval járó pénzügyi megállapodáshoz.

 Ma egy állampolgárra vetítve mennyi fejlesztési forrás jut, és mit terveznek ezen a téren a következő EU-s költségvetési ciklusban?

 –A 2005-2006-ban megkötött megállapodás értelmében, ha az ország teljes lakosságára vetítjük,  minden magyar állampolgárra 660 ezer forint fejlesztési forrás jut. A következő hétéves költségvetési ciklus vitája több hónapon keresztül zajlott az európai intézményekben. Az egyik oldalon a nettó befizetők álltak, akik azt akarták, hogy a lehető legnagyobb mértékben csökkentsék az Unió központi költségvetését, minél kevesebbet kelljen befizetni közös alapba, így minél több fejlesztési forrás maradjon a tagállamoknál. A kohéziós tagállamok, melyek jóval kevesebbet fizetnek be, mint amennyit kivehetnek a fejlesztéseken keresztül a közös alapból, abban voltak érdekeltek, hogy legalább szinten maradjon ez a forrásmennyiség, vagy adott esetben növekedjen. Az Európa Tanácsban az a megállapodás született, hogy csökkenjen a költségvetés. Magyarországgal szemben mindenki azt prognosztizálta, hogy a jelenlegi keretekhez képest 30%-os veszteséget szenved el a jövőben, így fejenként 480 ezer forintnyi uniós forrás érkezett volna. Ezzel szemben a tárgyalások végére elértük azt, hogy 2014 és 2020 között egy főre vetítve 712 ezer forint fejlesztéshez jutunk hozzá.

 A kis-és középvállalkozások könnyebben jutnak forráshoz 2014 után?

 –Már 2010-től is könnyebben jutottak forráshoz a kkv-szektor tagjai, de tudjuk, ez nem elég. Ezért is gondolkozunk azon, hogy az állam felvállalja a pályázatírás feladatait is, s nem a kkv-nak kell ezzel foglalkozni. A kkv-k könnyített forráshoz jutása kiemelt célja a kormánynak, úgy, hogy az EU által is elvárt, nyitott piacgazdaság elveinek is megfeleljünk.

 

Medveczky Attila