vissza a főoldalra

 

 

 2013.09.13. 

A „történelmi kálvinimus” eszméjét követve

Sorkérdésekkel foglalkozó konferenciákat szervez a református diákmozgalom

MIGeneRÁCIÓ néven szervezett konferenciát augusztusban a Soli Deo Gloria Református Diákmozgalom (SDG) a híressé vált 1943-as találkozó szellemében. A szójáték a migráció és generáció szavak összetételéből alakult, jelképezve azt az égető problémát, hogy ma számosan vándorolnak ki hazánkból a fiatal generáció tagjai.

 Mi adta az ötletet ahhoz, hogy migrációval foglalkozó konferenciát szervezzenek? – kérdezem Katona Viktort, a Soli Deo Gloria Református Diákmozgalom elnökét.

 1943-ban tartotta a Soli Deo Gloria Református Diákmozgalom a híres balatonszárszói táborát, és tavaly nyáron arra gondoltunk, hogy egy ünnepséggel, konferenciával lehetne a 70 éves évforduló emlékére tisztelegni. Nagyon fontos számunkra, a hagyomány, a magyar múlt, de nem egy emlékező konferenciára gondoltunk. 1943-ban a legaktuálisabb kérdés az volt, mi lesz a magyar társadalommal a háború után. Így mi is a jelen kor egyik aktuális kérdésre kerestük a választ, ez pedig a migráció. A fiatalok között dolgozva látjuk, hogy már a középiskolások körében felvetődik a kérdés: hol tanuljanak tovább, itthon, vagy külföldön kéne-e munkát vállalni? Sokan úgy látják, hogy külföldön boldogabban lehet élni.

 Tudtommal az 1943-as találkozó szellemiségét szeretnék feléleszteni. Nem anakronizmus –e egy 70 évvel ezelőtti találkozót hivatkozási alapul venni?

 –Az 1943-as találkozó ihletés a számunkra, tiszteljük a gyökereinket, de már nem ugyanazt a világot éljük, más dolgok foglalkoztatják a fiatalokat. Az SDG sincs olyan helyzetben, nincs olyan társadalmi befolyása, mint 70 évvel ezelőtt. Többek között arra is rájöttünk, hogy ma nem a nyári időpont a legalkalmasabb konferencia megrendezésére; hiszen a fiatalok vagy nyaralnak, vagy nyári munkát végeznek.

 A háború előtti SDG filozófiájából van, amit tovább lehet vinni, ha már az akkori módszerek túlhaladottak?  

–A legfontosabb a régiek világnézetében a „történelmi kálvinizmus”  az volt, hogy minden, amit az ember tesz, gondol , ahhoz az Istennek  is köze van. Isten szuverén úr, így az élet minden területét áthatja. Tehát arra törekedtek, hogy mindenben Isten akaratát kövessék. Ez a gondolat ma is élő, amit igyekszünk tovább vinni.  

Kiket hívtak meg előadóknak a mostani konferenciára?

 –Az egyházi emberektől kaptunk olyan kritikát, hogy kevés volt a teológus, a lelkész az előadók között. Ennek oka, hogy mi sokkal inkább egy adott társadalmi problémára összpontosítottunk. Így szociológusokat, pszichológusokat, közgazdászokat, történészeket, civil szervezetek vezetőit hívtuk meg. Természetesen egyházi előadónk is volt: Köntös László, a dunántúli egyházkerület főjegyzője arról szólt, milyen válasza van a református egyháznak a migrációra, és az áhítatokban is megjelent teológiai vonal. Fiatal politikusok is előadásokat tartottak, mert fontosnak tartottuk a véleményüket.

 Mi lett a válasz arra a kérdésre, hogy „menni, vagy maradni”?

 –Zárónyilatkozatunkban nem fogalmaztuk meg direkt, hogy a maradás mellett tesszük le a voksot, ám az előadók főleg a maradás mellett érveltek. Azt senki sem vitatta, sőt jónak látta, ha a fiatalok néhány évig külföldön tanulnak, dolgoznak, tapasztalatokat szereznek, de a kint megszerzett tudást itthon hasznosítsák. Ehhez olyan lehetőségeket kell itthon teremteni, hogy jó legyen hazatérni.

 Ön is végzett önkéntes munkát Franciaországban. Többen azt hiszik, hogy Nyugaton minden csillogás, és nagyon könnyű elhelyezkedni, és jól megfizetik őket. Aztán azzal is szembesülhetnek, hogy külföldön sem olyan könnyű…

 –Nem is a mostani találkozón, hanem a Csillagpont rendezvényünkön volt olyan fórumbeszélgetés, hogy azok, akik megjárták külföldet, azt állították, ott sem jobb az élet, kint is hitelből élnek az emberek, és jó szerencse kell ahhoz, hogy valaki gazdagabban térjen vissza.

 A gazdasági és az erkölcsi világválság mennyiben foglalkoztatja a mozgalom tagjait?

 –Ezekkel a kérdésekkel még konkrétan nem foglalkoztunk, de azzal, hogy az iskolákban bibliaköröket hozunk létre, és hitéletüket erősítjük, hatással vagyunk fiatalok erkölcsi értékrendjére.

 Hogyan képes a mozgalmuk megszólítani a fiatalokat? Hiszen az ifjú korosztály jobban szeret bulikba járni, az interneten szörfözni, mint társadalmi kérdésekkel foglalkozni.

 –Ezt a konferenciát főleg főiskolások és egyetemisták számára szerveztük, és bizony nem tudtuk őket terveink szerint elérni. Igaz, a fiatalok többségben voltak, de mégsem sikerült őket nagy számban megmozdítani. A kommunikációnkat még erősíteni kell.

 Gondolom sok református gyülekezetben vannak fiatal tagok is…

 –Nagy hangsúlyt kell arra helyezni, hogy a gyülekezet minden tagjának meglegyen a megfelelő helye és szerepe.

 Úgy veszem észre, hogy a civiliázós vívmányokat sokan bálványként kezelik. Ilyen esetben nem nehéz felébreszteni a közösségben való gondolkodásmódot?

 –Nagyon elkényelmesedett a társadalom. Ma már otthonról bármit meg lehet tenni az Internet segítségével, még előadásokat is lehet megtekinteni, meghallgatni. Ezért nehéz megszólítani az embereket. A másik oldalon pedig azt is látjuk, hogy  nagyon sok fesztivált rendeznek, melyek mellett  a komolyabb témák, társadalmi kérdések háttérbe szorulnak. Azt gondolom, hogy ami is a személyes kapcsolatok révén lehet leginkább megszólítani a fiatalokat.

 A megfogalmazott problémák nem csak hazánkat érintik. Vannak a Soli Deo Gloria Református Diákmozgalomnak határon túli sejtjei, kapcsolatai?

 –Nyitunk a határon túl élő református magyarok felé is. Két versenyünket határon túli iskolákban is meghirdettük. 2009-től Magyar Református Egyház megalakulása óta egyre több határon túli szervezettel vagyunk kapcsolatban a zsinati ifjúsági irodán keresztül. Így erősödnek a szakmai, pályázati és személyes kapcsolatok.

 

Medveczky Attila