vissza a főoldalra

 

 

 2013.09.13. 

A rövid ellátási lánc az élelmiszeripari globalizációra adott válasz

Bemutató üzemek létrehozását és működését támogatja a Vidékfejlesztési Minisztérium

Kétmilliárd forint támogatási keretösszeg áll rendelkezésre augusztustól a mezőgazdasági termelőknek és az erőgazdálkodóknak tartandó bemutatóüzemi program megvalósítására. Szerkesztőségünk vendége V. Németh Zsolt vidékfejlesztésért felelős államtitkár.

 Bevezetőként tisztázzuk, hogy mit is jelent a bemutató üzemi program. Gyakorlati bemutatóról van szó, vagy konzultációs rendezvényről?

 –A bemutatóüzemi programok célja, hogy a mezőgazdasági termelők, vagy az erdőgazdálkodók az üzemi helyszínen szervezett bemutató, tájékoztató, konzultációs programok révén megismerhessék azokat az innovatív technológiákat, vagy környezetvédelmi, állatjóléti, gazdaságirányítási, szervezési, illetve marketing megoldásokat, amelyek növelik gazdaságuk versenyképességét, és a fenntartható fejlődés feltételéhez való alkalmazkodó képességet. Tehát a helyszínen, közvetlenül a piaci termelőktől kapják az ismereteiket.

 A bemutatóüzemi programtól azt is várják, hogy minél több ember kedvet kapjon mezőgazdasági termeléshez, vagy erdőgazdálkodáshoz?

 –Ezeken a programokon a gazdák vehetnek részt. A bemutatóüzemi program keretében lehetővé tesszük azon új technológiák, fajták vagy üzemek megismerését működés közben, melyek újdonságnak vagy korszerűnek nevezhetőek az ágazatban. Mindazonáltal a program támogatást ad azon gazdák részére, akik biztosítják a jogszabályban előírt feltételek alapján gazdaságuk megtekintését, innovatív technológiájuk megismerését.

 Melyek a Bemutató Üzem cím elnyerésének feltételei?

 –Lényeges, hogy a mezőgazdasági üzem mérete legalább 4 EUME (Európai Mértékegység, a gazdaságilag életképes üzem meghatározására) legyen, míg erdőgazdálkodás esetén 20 hektár , szaporító anyag bemutatásakor 2 hektár az alsó limit. Emellett az üzemnek, a gazdálkodásnak alkalmasnak kell lenni a bemutató üzem tartárása. Fontos feltételünk, hogy az üzem környezetkímélő és innovatív legyen, gazdasági versenyképességet növelő hatással rendelkezzen, , és az adott tájegység stratégiai fejlesztési céljaihoz illeszkedjen. Erre egy példa, hogy erdőgazdálkodást ne az Alföldön mutassanak be. A pályázó előnyt élvez a bemutató üzem kiválasztásánál, hogyha a lebonyolításhoz névjegyzéki szaktanácsadót vesz igénybe. . Kizáró ok lehet: ha a pályázó input anyagokat, eszközöket – növényvédő szereket, műtrágyát, vagy gépet – gyárt, vagy forgalmaz. Nem az a cél, hogy a forgalmazó közvetlen üzleti céljaira használja föl a bemutató üzemi tevékenységet.

 Mi alapján osztják el a 2 milliárd forintos támogatási keretösszeget?

 –A bemutató üzemre pályázó projekttervet készít a következő félévre, praktikusan január 1-jétő.l. Ennek sorsáról a Nemzeti Agrárszaktanácsadási, Képzési és Vidékfejlesztési Intézet dönt. Egy programon legalább 10 regisztrált termelő, gazdálkodó vehet részt, de  legfeljebb 25. Az egyes programok időtartama legalább 5 óra, és térítésmentesek a résztvevők számára. Egy bemutatóüzem részére legfeljebb 15 millió forint támogatás nyújtható.

Vannak olyan EU-s országok, ahol jól működik egy ilyen program, vagy ez teljesen magyar „találmány”?

 –Bevett gyakorlat az EU tagországaiban, hogy igénybe lehet venni ilyen típusú tanácsadást, ami vonatkozhat mezőgazdaságra, erdészetre, öntözésre, vízgazdálkodásra, állategészségügyre. Mi arra is lehetőséget teremtünk, hogy a lovas turizmus területén is meg lehessen valósítani bemutató üzemi tevékenységet.

 Másik témánk, hogy államtitkár úr Balatonkenesén bejelentette: „a közvetlen értékesítés külön ágazattá válhat”. Ez azt jelenti, hogy a rövid ellátási láncban nagy tartalék van?

 –A rövid ellátási lánc az élelmiszeripari globalizációra adott válasz., annak negatív következményeinek ellensúlyozására tett lépés. Ez alkalmas arra, hogy a helyi élelmiszer-ellátó rendszerben a termelő és a fogyasztó minél közvetlenebb értékesíti kapcsolatba kerüljön. Az a tapasztalunk, hogy a rövid ellátási lánc alkalmas az élelmiszerbiztonság növelésére is, hiszen a szigorúbb szabályozás mellett megjelenik a bizalom, ha a közvetlen környezetünkből származik az élelmiszer. A környezeti terhelés is csökken, ha nem az ország egyik végéből a másikba szállítják az árut, és ha nem fóliába csomagolt élelmiszerről van szó.

 Ma a fogyasztóknál szabadidős tevékenység a vásárlás, és külön hétvégi családi programot jelent a hipermarket felkeresése. Kényelmi okokból inkább a zöldséget-gyümölcsöt is a hipermarketekből szerzik be. Mit lehet tenni ezen mentalitás megváltoztatása érdekében?

 –A tudatformálás is lényeges eleme a folyamatnak, hiszen bevásárlói és étkezési szokások, hulladékkezelés megváltoztatásáról van szó. S mindez a vidéki térségek fejlesztésére közvetlenül is hatással van. Mindemellett fontos, hogy a tájjellegű élelmiszerek értékeit megőrizzük, mert a globalizáció eltüntette a helyi ízeket. Úgy vesszük észre, hogy mind a fogyasztói, mind a termelői oldalról egyre nagyobb az igény a közvetlen értékesítésre. Azt viszont tudjuk, hogy ez a fajta értékesítés kevesebb fogyasztót ér el, mint amennyit szeretnénk. Ezért külön alprogramot indítunk el a rövid ellátási láncra a 2014-2020-as vidékfejlesztési programon belül. Szeretnénk, ha olyan segítő szervezet működne, amely áttekinti és közvetíti a támogatási, jogi, adózási, engedélyezési problémákat; ezzel a termelőket hozzá tudjuk segíteni ahhoz, hogy professzionális piaci szereplőkké váljanak. A képzés, a marketing kialakításához szükséges támogatás is beletartozhat a termelők segítéséhez. Az is lényeges, hogy a program révén fizikai értékesítési pontokat is biztosítsunk; ehhez az is szükséges, ha magát a logisztikát és a nemzeti minősítési rendszereket is segítenénk támogatásokkal. A rövid ellátási láncot sokszor leegyszerűsítjük a piacra, holott jóval szélesebb spektrumú dologról beszélünk. Hiszen olyan értékesítési formákról is van szó, mikor a termelő és a fogyasztó is mozog, de a házhozszállításnál csak a termelő mobil. Léteznek falusi vendégasztalok, szedd magad –akciók, gazdaboltok. Előfordul, mikor csupán egy közvetítő szereplő jelenik meg, például, amikor a helyi vendéglátásba, vagy a közétkeztetésbe kerülnek be a helyi termékek.

 Olvastam, hogy Japánban tizennégyezer teremői piac működik. A vásárlók száma meghaladja az évi 230 milliót, az éves forgalom több 250 milliárd japán jen, s van olyan tartomány, ahol az élelmiszer kereskedelmi forgalom negyven százalékát már a helyi piacok adják. Ezt az utóbbit el lehet –e érni a magyar viszonyok között?

 –Jelenleg a helyben termelt élelmiszerek az élelmiszer-kereskedelmi forgalom 10%-át adják. Az ön által említett 40% nehezen képzelhető el, de célként a 20%-os forgalmat el lehet érni.

 

Medveczky Attila