vissza a főoldalra

 

 

 2014.08.01. 

Védjegy a csabai kolbász hírnevéért

Az áruházláncoknál a hagyományos prémium termék elismerése – finoman fogalmazva – másodlagos szempont

Békéscsaba város közgyűlése Csabai kolbásztörvény címmel június 27-én olyan rendeletet fogadott el, mely biztosítja a csabai kolbász minőségének megőrzését, hírnevének ápolását és segíti a helyi kistermelők termékeinek piacra jutását.

 Miért tartották lényegesnek a Csabai kolbásztörvény elfogadását? – kérdezem Vantara Gyulát, Békéscsaba polgármesterét.

 – A békéscsabai önkormányzat 2012 végén készítette el a kolbászmarketing-koncepciót. Ez a hozzávetőlegesen 150 oldalas anyag felmérések, közvélemény-kutatások és szakértők javaslatai alapján készült el. Ez a marketinganyag bemutatja, hogy miként lehet a csabai kolbász minőségét hosszú távon megőrizni, imázsát felépíteni, és hogyan lehet segíteni a kolbászkészítő termelők piacra jutását. Ez a munka kicsit hasonlatos a bortermelők vagy a pálinkakészítők marketingtevékenységéhez. A csabai kolbász kilója jelenleg 2500-3000 forintba kerül. El szeretnénk érni, hogy legalább 5000-6000 forintba kerüljön az olyan prémium minőség, mint például a Pick-szalámi. Ha ilyen szintre sikerülne felvinni a minőséget, az nagyban segítené a kistermelők, a paprikatermesztők, a fokhagymatermesztők, tehát a teljes vertikum megélhetését a kolbászkészítésből. Feladatunk a hírnévépítés, márkaépítés és annak elősegítése, hogy a bedolgozással és kolbászkészítéssel foglalkozó családok tisztességes jövedelemhez jussanak. Így képesek legyenek megerősödni és arra, hogy fejlődjenek, őstermelőből vállalkozóvá válhassanak. Jelenleg Békéscsabán házi, családi manufaktúrákban állítják elő a kolbászt. Az analógia hasonló a borkombinátok és kispincék viszonyához. A kispincékben máshogy készítik a borokat, mint a nagy borkombinátokban, s ezért, ha mondjuk a villányi pincesort meglátogatjuk, akkor a kékfrankos kissé más ízű a különböző pincékben. Ez vonatkozik a csabai kolbászkészítőkre is. Ahány család annyi féle kolbász van. Mi segíteni akarjuk a helyi kistermelőket, és minden tőlünk telhetőt megteszünk azért, hogy megerősödjenek. Ezzel olyan kiegészítő jövedelmekhez juthassanak, melyek során olyan kisvállalkozásokat hozhatnak létre, melyek fejlődésképesek és egyre több munkaerőt foglalkoztathatnak. Cserében az az elvárásunk, hogy a termelők garantáltan prémium minőséget állítsanak elő. Mivel a csabai kolbász hungarikum lett, ezért kötelezettségeink is vannak. Sőt európai földrajzi védettség alatt áll a 40-50 kilométeres körzetből származó sertés húsából Békéscsabán készült kolbász. A város komoly marketingtevékenységet folytat a gazdák piacra jutása érdekében. A már említett kolbászmarketing-koncepciót követően 2013-ban megjelentettük az első kolbászkatalógust, amely bemutatja az összes bejelentkezett kistermelőt (névvel, lakcímmel, elérhetőséggel, termékeik rövid leírásával). Ezt a katalógust különböző gasztronómiai eseményeken, rendezvényeken terjesztjük. Ezt követte a hungarikummá minősítés, miáltal méltó helyére került a csabai kolbász. Ez után a kistermelők számára különböző fórumokat szerveztünk, ahol adózási, számlakezelési, élelmiszerbiztonsági ismereteket adtunk át az érdeklődőknek. S már akkor a termelőkkel közösen tárgyaltuk, előkészítettük a Hagyományos Csabai Kolbász védjegyet és a „kolbásztörvényt”. Az utóbbi először munkacím volt, s talán kissé fellengzősen hangzik, de jól tükrözi elhatározásunk komolyságát. Az utolsó lépésként pedig megjelentettük a csabai kolbászt részletesen bemutató –kiadványt. Ez az első ilyen képes-színes kiadványunk, melyben angol nyelven is szerepel a csabai kolbász leírása, a hagyományainak, eredetének bemutatása. A Csabai kolbásztörvénynek is megvan a maga történelmi előzménye. Az 1930-as évek közepén felvetődött az, hogy hamisítják a csabai kolbászt és a helyi termelők kérték az akkori polgármestert, hogy olyan védjegyet adjon ki, amely biztosítja azt, hogy a kolbász Csabán készült, állandó és ellenőrzött minősében. Erre alapozva lett a mostani „kolbásztörvény” első eleme a már említett védjegy, mely a termelők pozicionálását, erősítését, védelmét erősíti meg. Hiszen a legfontosabb a minőség biztosítása. A védjegyre kék alapon – a város címerében is megjelenő – arany színű kétfarkú oroszlánt terveztünk, s hagyományos csabai kolbász feliratot tettünk rá – kolbászra ragasztható kivitelben.

 Mely grémium dönt a védjegy használatáról?

 – A héttagú kolbásztestület adja ki a védjegyet. A grémiumot a mindenkori polgármester vezeti és a köztestületben helyi élelmiszeripari szakemberek kapnak helyet. Idővel úgy szeretnénk átalakítani a testületet, hogy céhszerűen működjön. Tehát, aki már megkapta az elismerést, zsűritag is lehessen. A védjegyet egy évre adjuk ki a termelők számára. Amennyiben egy termelő egymás után háromszor eléri a megadott szintet, neki valószínűleg nem kell majd minden évben megmérettetnie magát. A védjegy kiadásának azonban rendszeresen lehet szakmai, PR, marketing és turisztikai vonzata is.

 Amelynek a helye a kolbászfalu lenne?

 – Így van. A kolbászimázst ápoló koncepció végrehajtásának központja az EU-támogatással épülő CsabaPark lesz, amely a „kolbászfalunak”, egy rendezvénycsarnoknak, egy kolbászműhelynek, a kolbászmúzeumnak és az Óriások konyhája nevű játszóparknak ad otthont. A több mint egymilliárd forint összegű projekt kivitelezési munkálatai folyamatban vannak, a megnyitó szeptember közepére várható.

 Mindezen túl miben tud a város segíteni a kolbászkészítőknek?

 – Tervbe vettük, az úgynevezett e-áruház elindítását és üzemeltetését. Célunk az, hogy a legmodernebb marketing eszközökkel segítsük termelők piacra jutását.

 Tehát, ha én a fővárosból e-mailen megrendelek 5 pár csabai kolbászt, akkor azt csomagban kiszállítják?

 – Pontosan erről van szó. Mivel eddig a kolbászkészítők főleg az idősebb generációból kerültek ki, ezért a modern marketing eszközök használata ritka volt. De napjainkra megjelent egy fiatalabb generáció is, amely már nyitott az e-áruház, az online és közösségi média által kínált lehetőségekre.

 Mennyiben járulhat hozzá ez a rendelet a helyi kistermelők portékáinak termelői piacra jutásához, s ahhoz, hogy termékeiket az áruházláncok átvegyék?

 – Az áruházláncoknál a hagyományos prémium termék elismerése – finoman fogalmazva – másodlagos szempont. Ezért a csabai kolbásszal mint hagyományos prémium termékkel olyan réteget célzunk meg, amelyik képes és hajlandó is fizetni a minőségi élelmiszerért. Tehát az általunk kidolgozott marketing és értékesítési rendszer nem a tömegértékesítést célozza meg, hanem a minőségi, hagyományos termékek körét. Mivel a fűszerpaprika és a fokhagyma is megterem környékünkön, ezért olyan integrált rendszert szeretnénk építeni, ahol minden minőségi beszállító biztos piacra számíthat. A piacra vonatkozó kérdését sem kerülöm meg; rendszeresen megjelenünk Budapesten a termelői piacokon, a hungarikumok kiállításán, vásárán. S azoktól a termelőktől, akikkel kapcsolatban vagyunk, folyamatosan kapjuk a visszajelzéseket, és ennek megfelelően alakítjuk át a rendszert.

 Polgármester úr szerint ez a rendelet a gyakorlati életben mikorra éri el a kívánt eredményt?

 – Nagyon pozitív a termelők hozzáállása a rendelethez. Úgy vélem, hogy 1-2 éven belül a rendszer működőképes lesz, és sikerül elérni, hogy a minőségre törekedjenek a termelők. Hiszen, ha csak a mennyiségre koncentrálunk, akkor az a minőség rovására megy. Tehát a minőség állandósítása mellett olyan piaci pozíciót kell kiharcolnunk, amellyel mindenki jól jár. A termelők felkerestek bennünket ötleteikkel, és erre alapozva úgy véljük, hogy egy olyan inkubátorházat kell építsünk számukra, ahol nagyobb mennyiségben, vállalkozóként, az összes ide vonatkozó előírásnak megfelelve működhetnek. Erre azért van szükség, mert az őstermelőből vállalkozóvá váláshoz olyan mértékű befektetésre van szükség, melyet a termelők egyenként képtelenek meglépni.

Tehát biztosítjuk tárgyi feltételeket, a marketing és PR támogatást, míg a termelők adják a szaktudásukat és a hagyományos családi receptúrát.

 Ezt az inkubátorházat a város építené föl?

 – Igen, hiszen Békéscsabán volt már olyan konstrukció, hogy EU-s pályázatból csarnokot építettünk, amit aztán bérbe adtuk. Így költözött hozzánk egy fröccsöntött műanyag csomagolóanyagokat előállító bécsi családi vállalkozás.

 Mint gondol, hogy ez a rendelet mennyiben növelheti a város presztízsét?

 – Békéscsaba imázsának építésében három pillérre számíthatunk: a csabai kolbász, a csabagyöngye szőlő és a világ legnagyobb Munkácsy-gyűjteménye. A város tehát óvja értékeit, ápolja hagyományait, és igyekszik azt a jövő nemzedék számára is hasznossá tenni. A kolbászrendelet elfogadása azt mutatja, hogy a város odafigyel arra, hogy a csabai kolbász érték maradjon, minél több csabai családnak nyújtson megélhetést, és hogy a vásárló biztos lehessen abban, hogy az adott árért mindig minőségi terméket kap.

 

Medveczky Attila