vissza a főoldalra

 

 

 2014.08.16. 

Kínai miniszterhelyettessel tárgyalt a debreceni alpolgármester

A sikeres városfejlesztés után a gazdaság területén kell tovább erősítenünk a pozíciónkat

Július elején magas rangú kínai vezetővel – a gazdaságfejlesztési lehetőségekről is – tárgyalt Papp László, Debrecen alpolgármestere. Dr. Papp László, Debrecen vállalkozói vagyonért és városstratégiáért felelős alpolgármestere, a kormánypártok polgármesterjelöltje: a 2014–2020 közötti európai uniós költségvetési időszakban felújítjuk, és 600 méterrel meghosszabbítjuk a debreceni repülőtér kifutópályáját, ami így alkalmassá válik a legnagyobb szállítógépek fogadására is.

 Debrecen városa a gazdaság területén is bővíti együttműködését a következő években Kínával. Az „is” szócskára kérdeznék rá először. Eddig mely területeken sikerült Kínával együttműködniük?

 – Debrecennek Kínával való kapcsolatépítési folyamata nem most kezdődött el, hanem évekkel ezelőtt. 2005-ben testvérvárosi szerződést írtunk alá Tongliaóval, Kína Belső-Mongólia tartományának nagy városával. Akkor kifejezetten a gazdasági szereplők indukálták ezt a kapcsolatot, tehát a kínai és a debreceni magángazdaság képviselői már korábban is együttműködtek – főleg az állattenyésztés és az ezzel kapcsolatos tudástranszfer területén. Tehát ez a gazdasági együttműködés volt az alapja a testvérvárosi kapcsolatnak. Mindez később a kultúra területére is kihatott; kölcsönösen megjelentek delegációk a két városban. 2010 után, amikor a kormány meghirdette a keleti nyitás politikáját, akkor Debrecen, figyelve az országban és a világban zajló folyamatokat, bővítette és építette kínai kapcsolatait. 2011-ben Kósa Lajos polgármester úr vezetésével debreceni delegáció látogatott Kínába, s a tárgyalások a gazdasági kapcsolatok kiépítéséről is szóltak, bemutattuk a debreceni befektetési lehetőségeket, s természetesen kulturális és oktatási-egyetemi vonatkozása is volt látogatásunknak. Három várost kerestünk föl: Pekingben, Csunkingban és Sanghajban jártunk. Ekkor fogalmazódott meg az együttműködési szándéknyilatkozat a Debreceni Egyetem, Debrecen városa és a csungkingi műszaki egyetem között cserediák program létrehozásáról. Emellett az említett kínai egyetem ösztöndíjat hozott létre debreceni diákok csunkingi képzésére vonatkozóan, s voltak olyan diákjaink, akik ott folytattak tanulmányokat. Jelenleg Csunkinggal is tervezzük testvérvárosi kapcsolat realizálását. Az oktatás területén további fejlesztések is történtek az elmúlt években; a Belső-Mongólia tartománnyal kialakított együttműködés keretében 2013-ban kínai nyelvű osztályt indítottunk az egyik debreceni középiskolában, ahol jelenleg 30 diák kínai oktató – akinek a fizetését a tartomány, önkormányzatunk pedig a lakhatást biztosítja – közreműködésével tanulja a kínai nyelvet.

 A Selyemút Gazdasági Övezet kialakításában számítanak a kínaiak Magyarországra is. Ebben az övezetben mi lesz Debrecen szerepe?

 – Elsősorban politikai tematikájú tárgyalást folytattunk Zsu Li úrral, a Kínai Kommunista Párt nemzetközi osztályának Közép- és Kelet-Európáért felelős, miniszterhelyettesi rangú helyettes vezetőjével. (A kínai delegáció Magyarországon Budapesten kívül csak Debrecenben folytatott tárgyalásokat.) Tehát nem konkrét gazdasági megállapodások megkötése volt a cél, hanem annak az együttműködésnek a politikai megalapozása, amely elvezethet oda, hogy ha hazánk bekapcsolódik a Semelyút-koncepcióba, akkor Debrecennek is legyen meg a kellő szerepe. Abban állapodtunk meg, hogy ebben a koncepcióban a város megjelöli azokat a gazdasági területeket, amelyek számára optimálisak, és amelyeken keresztül képes bekapcsolódni a folyamatba. Ebben jelentős szerepet töltenek be: az élelmiszeripar, a mezőgazdaság, a turizmus és a technológiai iparágak, ezen belül elsősorban az elektronika.

 A kapcsolatépítésben nagyobb szerepet kapna a debreceni nemzetközi repülőtér?

 – A debreceni repülőtér jelenlegi műszaki felkészültségét és állapotát tekintve alkalmas utas- és teherszállító gépek fogadására. De ahhoz, hogy a legnagyobb teherszállító gépek is le tudjanak szállni Debrecenben, mindenképpen fejleszteni és bővíteni kell a repülőtér infrastruktúráját. Ennek tudatában vagyunk; nagyon fontos fejlesztés történt az elmúlt másfél-két évben, hiszen elkészült a repülőtéren az új logisztikai központ. Esetünkben trimodális – három közlekedési ágat összefogó – logisztikai központról van szó. Büszkék vagyunk arra, hogy a régióban a debreceni az egyetlen olyan repülőtér, amelynek kiépített logisztikai csomóponttal ellátott vasúti kapcsolata van, mert ennek nagy jelentősége lehet a tranzitforgalom lebonyolításában. S föl is hívtuk a kínai delegáció figyelmét arra, hogy az ide megérkező árut vasúton Európa bármely részére el lehet szállítani. Ahhoz, hogy valóban interkontinentális gépeket is fogadhassunk, szükséges a repülőtér kifutópályájának felújítása, és annak 600 méteres kiegészítése. A város a fejlődés egyik motorjának tartja a debreceni repülőteret, amit jól bizonyít az egyre bővülő forgalom, de arra készülünk, hogy a következő EU-s költségvetési ciklusban a szükséges infrastrukturális fejlesztéseket megvalósítsuk. Úgy véljük, hogy nemcsak a személyi forgalom, hanem a teheráru-szállítás, és a cargo-forgalom is jelentős szerephez juthat a debreceni repülőtéren.

 Említette a politikai témájú tárgyalásokat. Az ellenzéki politikusok és közgazdászok sokszor iróniával, cinikusan jelentik ki, hogy a polgári, a nemzeti kormány tagjai, s a fideszes polgármesterek a Kínai Kommunista Párt komisszárjaival tárgyalnak. Hogyan vélekedik minderről?

 – Aki a Kínával való együttműködésünkből viccet csinál, semmiképpen sem gondolkodik felelősségteljesen. Mind az országot irányító, mind a városvezető politikusoknak az a feladatuk, hogy olyan gazdasági csatornákat és kapcsolatokat találjanak meg, melyek a magyar, és esetünkben a debreceni gazdaság fejlesztését előremozdítják. Ez nem hazai kuriózum, ezt a logikát követik a világ számos országában. Először bizalmat kell ébresztenünk a tárgyalópartner állami, politikai vezetőiben országunk, illetve városunk iránt. Debrecen ebben a tekintetben rendkívül sikeres, és a politikai természetű tárgyalásoknak meg lesz a gazdasági hozadéka. Ha az amerikaiak, a németek, vagy más nyugat-európai országok nagyon komoly gazdasági tényezőnek tekintik Kínát, olyan államnak, amellyel érdemes tárgyalni, és amelynek piaca sok lehetőséget rejt magában, akkor egyesek miért szeretnék megtiltani azt, hogy egy jobboldali elkötelezettségű politikai erő tárgyaljon kommunista párti politikussal. Ráadásul a kínai gazdaság magánalapú, tehát a piaci szempontok és törvényszerűségek ott is működnek, és ezért is tartom hasznosnak a már említett tárgyalásokat.

 Alpolgármester úr méretteti meg magát ősszel a „cívis városban” a Fidesz színeiben. Folytatja a Kósa Lajos által kitaposott utat, vagy más tervet szeretne kidolgozni?

 – Az elmúlt 16 évben Debrecen hatalmas fejlődésen ment keresztül. Láthatjuk, tapasztalhatjuk, az 1998-as és a 2014-es Debrecen közötti óriási különbségeket város- és gazdaságfejlesztési szempontból is. Az elmúlt 16 év helyi fejlődésnek magam is részese voltam, így nem is mondhatom azt, hogy nem szeretném folytatni az eddigi utat. De lesz némi hangsúlyeltolódás az általam elképzelt városvezetési és -fejlesztési politikában. A következő esztendőkben sokkal nagyobb mértékben szeretnénk a gazdaságfejlesztési feladatokra koncentrálni. Ennek egyik oka, hogy városfejlesztési szempontból Debrecen mindennel rendelkezik, amit századunk szinte „megkövetel” egy modern nagyvárostól. A városi infrastruktúra olyan mértékben kiépített, hogy arra büszkék lehetünk nem csak hazai, hanem közép-európai vonatkozásban is. A közösségi közlekedés a legmodernebb szinten áll, a város majdnem teljes mértékben csatornázott, nagyon sok olyan létesítményünk van, amely a fővárosiakkal konkurálhat – tehát nagyon sok olyan fejlesztést vittünk véghez, ami a megyeszékhely életminősége szempontjából nélkülözhetetlen volt. Mindez a befektetői tárgyalásokon is komoly hasznot hoz a városnak, hiszen világszínvonalú életminőséget garantálunk az ide települő vállalkozásoknak. S mivel a város a már említett területeken nagyon sokat lépett előre, ezért a gazdaság területén kell tovább erősítenünk a pozíciónkat.

 A polgárok, a befektetők számára lényeges az is, hogy milyen rend uralkodik a városban. Mi jellemzi Debrecen közbiztonságát?

 – A közbiztonságon mindig lehet javítani, és érthető, hogy nagyok a lakosság elvárásai ezen a területen. Debrecen biztonságos város; az elmúlt időszakban nagyon sokat tettünk annak érdekében, hogy köztereinken kamerák segítségével lehetőséget teremtsünk arra, hogy a rendőrség adott esetben azonnali beavatkozásokat hajtson végre. A térfigyelő kamerák nem csak a város központjában, hanem egyes lakótelepeken is kiépültek. Szeretnénk ezt a programunkat folytatni a következő ciklusban is. Nagyon jó az együttműködésünk a városi rendőrkapitánysággal, és az önkormányzat minden évben jelentős összeggel támogatja a polgárőrség munkáját. Ezt példázza, hogy nemrég a legnagyobb polgárőrszervezetnek új gépjárműveket adtunk át. Tudjuk, bűnelkövetés mindig is volt, és lesz is, s mi arra törekszünk, hogy Debrecenben a bűnesetek száma még jobban csökkenjen, hogy ezáltal növeljük a lakosok biztonságérzetét.

 Debrecen egyetemváros. Hogyan tudják elérni azt, hogy a városban diplomát szerző fiatalok helyben találják meg számításukat?

 – 2013 őszén fogadta el a közgyűlés a 2014 és 2020 közötti EU-s fejlesztési ciklusra vonatkozóan azt a gazdaságfejlesztési programot, amelyet az egyetemmel közösen dolgoztunk ki. Ez a program jelentős részben összpontosít a magas hozzáadott értékű ipari tevékenységekre, s elsősorban azokra, melyek a város oktatási profiljához optimálisan illeszkednek. Így ebben szerepel a gépipar, az agrárium, a vegyipar, a gyógyszeripar és az elektronika. Tehát kifejezetten olyan gazdaságfejlesztési programot hoztunk létre, amely kompatibilis az egyetem képzési rendszerével, és amelynek elsődleges célja, hogy ezekbe az iparágakba olyan befektetők érkezzenek, akik az itt képzett munkaerőt alkalmazzák.

 

Medveczky Attila