vissza a főoldalra

 

 

 2014.12.16. 

Megjelent a Havi Magyar Fórum decemberi száma!

A tartalomból:

Magyar írók Magyarország területéért

VÉRZŐ MAGYARORSZÁG

Szerkesztette: Kosztolányi Dezső – Budapest, 1928.

Irredenta? Írta: Herczeg Ferenc

Ha Magyarország elragadott vármegyéit ma három európai nagyhatalom tartaná megszállva, mi akkor is biztosak volnánk benne, hogy egykor még vissza fogjuk kapni ezeréves örökségünket. Ilyen esetben azonban bánthatna minket a tudat, hogy addig is, míg üt a szabadság órája, sok víz fog még lefolyni a Dunán, miként sok víz lefolyt a Visztulán is, mielőtt Lengyelország újból össze tudta szedni szétszórt csontjait. A mi „hódítóink” azonban szerencsére kis nemzetek. Kis nemzetek, amelyek nem is olyan jó katonák, mint voltak Nagy Frigyes poroszai, nem is olyan jó adminisztrátorok, mint voltak Mária Terézia osztrákjai, sőt nem is olyan fegyelmezett és fanatikus szolgái az államuknak, mint voltak Katalin cárnő oroszai. A kis nemzetek nem urai saját sorsuknak, az ő emelkedésük, és hanyatlásuk mindenkor rajtuk kívül eső erők játékának eredménye. Olvassuk el az oláhok vagy a szerbek történetét, örökös hullámzás az, amelynél (csak úgy, mint a magyar történelemben, de még kirívóbb módon) a rövid föllendülés egy-egy korszakát a rettenetes nemzeti katasztrófák és a mélységes süllyedés időszakai követik, aszerint, amint a kis nemzetek érdekei egy-egy időre megegyeztek, vagy újból ellentétbe jutottak a Keleten érvényesülő nagyhatalmak érdekeivel.

Egy akol, egy pásztor

Írta: Móricz Zsigmond

Tehát, él a Bánságban valaki, akit a román kormány figyelmeztetett, hogy ... (talán a pontos nevek és adatok kimondására nincs szükség!), hogy ha meg akar maradni Nagy-Romániában, akkor tartózkodjék attól, hogy Temesváron, vagy más városban megjelenjen, hogy vendégeket fogadjon, s hogy egyáltalán magyarokkal érintkezzék. Az illető úr sem birtokát eladni, sem a magyarság birtokló elvét feladni nem akarva, remeteségre ítélte magát s hagymatermesztéssel foglalkozik. Egy napon megáll háza előtt egy kocsi s kiszáll belőle egy katolikus pap, idegenszerűen öltözve, mert a román kormány még arra is ügyel, hogy a katolikus pap a román papokhoz hasonlóan öltözzék. A földbirtokos protestáns ember, de boldogan fogadta házában a katolikus papot: magyar a magyart.

– Azért jöttem – szólt a pap –, mert meghívást kaptam, hogy az ön vidékének lakosai misét akarnak hallgatni.

A gazda kételkedőén rázta a fejét:

– Nem tudok a faluban két katolikus családot sem; azok is románok; soha jelét sem adták, hogy különbözni akarnának a falutól.

–Pedig ez mégis úgy van. Számos hívást kaptunk, sőt a módját is megtalálták, hogy lehet megtartani az istentiszteletet. A román kormánytól ugyanis szigorú parancsunk van, hogy misét kiszolgáltatnunk csak templomban szabad. Minthogy azonban a katolikus templomok vagy le vannak foglalva, vagy tilalom alatt állunk: így biztosítva vannak, hogy a pap nem férhet a néphez. Engem azonban idevalósiak értesítettek, hogy az ön birtokán van egy régi kápolna, amely nincs fölvéve a lajstromokba. Engedje meg azért, hogy itt a misét megtarthassam.

Természetesen a legnagyobb örömmel; csak azt jegyezte meg, hogy magyar prédikáció lesz-e? A pap szelíd mosollyal mondta:

–Ez volt a hívek kérése éppen. Minden különösebb feltűnés nélkül, csak a tanyabeliek útján adták ki a hírt, hogy másnap istentisztelet lesz a régi kápolnában.

 A varázsló

Írta: Bethlen Margit grófnő

Élt egyszer egy király. Nagy volt és hatalmas és büszke hatalmára. Mindenki ki körülötte élt földig hajolt meg előtte, ami különben célszerű is volt, mert ha véletlenül egyszer egy fej kiemelkedett a többi közül, azt menten leüttette. Így aztán szükségszerűen ő volt egész környezetében állandóan a legnagyobb és magasabb, ami önérzetét természetesen mód fölött fokozta. De azért mindig élt a gyanúperrel, hogy hátha, elbújva valahol a háta mögött valaki mégis felmerészeli emelni fejét, s észrevétlenül hirtelen csak fölébe nő és azért, miként annakidején Hófehérke mostohája, ő is naponta kérdést intézett varázstükréhez. De persze nem azt, hogy ki a legszebb, hanem, hogy ki a legnagyobb és leghatalmasabb országában. Hosszú időn keresztül minden nap újból és újból meg- könnyebbülve és kielégített hiúsággal szemlélte tükrében saját képét. De egy idő múlva kósza hírek kezdtek keringeni valami csodálatos lényről, emberről, manóról, vagy varázslóról, akit megfogni nem lehet, jön és megy kénye-kedve szerint, emberek szívéből pompázó virágokat fakaszt, mindegyikéből más és mást, ahogy kedve tartja, néha kis, jelentéktelen szolgaszívéből nagy, hatalmas pálmafát,

édesen daloló madarakkal rajta, máskor megérinti egy nagy úr szívét és szamártövis erdő csírázik ki belőle.

***

Marjalaki Kiss Lajos: Új úton a magyar Őshaza felé

Hét hosszú század zúgott el fejünk felett azóta, hogy Julián barát – pápája és királya parancsát követve – elsőnek lépett a Kelet felé vezető fölfedező útra. S azóta minden hívő magyar számára szent út lett a jámbor baráttól elsőnek taposott nyom, mint az őshazába vivő egyedüli járható útvonal. Régi följegyzések állítják, hogy Julián eredménnyel tért meg keleti útjáról. Nemcsak hogy eljutott az őshazába, Magna Hungáriába, hanem az ott visszamaradt magyarokkal még magyar nyelven beszélgetett is. A Julián nyomdokait követő őshaza-kereső magyarok nem jártak többé hasonló szerencsével. Pedig mikor elindultak hazulról, tarsolyuk csakúgy duzzadt a jó reménységtől. S bár sokat vittek magukkal ebből a szükséges útravalóból, még többet hagytak idehaza a turáni magyarok lelkében. De mikor megjöttek útjukról, nem hoztak magukkal mást, mint csalódásokat, vagy... egyéb eredményeket. Bizony így volt: még eddig minden keleti fölfedező utazás nyomában fájdalmas csalódás váltotta fel azok reménykedését, akik felajzott lélekkel, délibábos kép után révedeztek, akik szemeiket olyan messze tájakra irányították, ahol a nagy távolság és a történelem gomolygó köde miatt tévedni is, csalódni is csak igen nagyot lehet. Gondoljunk csak vissza a legutóbb Indiából hazaröpített szenzációs hírek sorsára.

 Pósa Zoltán : A halál színe körüljárhatatlan

(Novellabetét a Szökés és vezeklés című regényből)

Attila a gyér cserjéket csapkodja egy fűzfavesszővel, miközben párhuzamosan halad a patakkal. Léptei az egyre kiszélesedő mederben lelassult csörgedezésre ösztönösen lomhává szelídülnek. A víz tükrén megcsillanó tanya képe bágyadt mosolyra készteti. Részegen kiváltképpen erős belső kamerájával látja az atavisztikus, évezredes génjeibe kódolt gyanakvás redőitől meggyűrt arcot. Az öreg rongyszedő Sajti bácsi bizonyára megkérdezné tőle: – Kit keres? Mit felelnél, dadarásznál, megnyerőnek vélt, ittasan kiváltképpen bamba bazsalygásod még támadóbbá tenné a vénséget, aki senkit sem hajlandó ismerni még a közvetlen szomszédságból sem. S még az a jobbik eset, ha ez a féleszű faggat, sokkal kellemetlenebb, ha zsernyákokkal találkozol ilyen állapotban. „Kit keres, mit csinál, hova megy? Az ilyesfajta túl konkrét rébuszokkal lehet téged leginkább zavarba hozni, Szilvássy-Krajcs Attila. Ilyenkor cserbenhagy cinikusan kedves, megnyerően szemtelen, intellektualizmusával mégis distanciát teremtő stílusod.

–Van egyáltalán munkahelye? – Erre, a legindiszkrétebb kérdésre már betanult egy hihetőnek vélt feleletet, ami létkérdés, hiszen ebben a fölvilágosultnak, emberképűnek, vagy minek nevezett szocializmusban, ami már nem azonos a sztalinizmussal, ahol a nagy divatos, államfői jelszóvá pofozott hazugság velejéig hamis alapszlogenje szerint „aki nincs ellenünk, az velünk van”, még mindig bűncselekménynek számít, ha nem tudsz munkahelyet igazolni ...

 MEGHITT BESZÉLGETÉSEK NYIRŐ JÓZSEFFEL SZERKESZTETTE: MEDVIGY ENDRE

Nyirő József a Notre-Dame körül

Van az emigrációban egy lapunk, amely személyi híreket is közöl. Biztosan benne lesz egy hír két sorban, talán efféleképpen: „Nyirő József, a nagy magyar író Németországból Párizson keresztül Spanyolországba utazott.” Ha meg is jelenik ez a hír, mi itt hozzáfűzünk egy keveset. Igen, azt írtam ott fentebb, hogy Nyirő József a Notre-Dame körül. Kicsit furcsa, de így volt. Mert a Bajorerdő homályából egyszerre itt termett a németországi magyarság vándorapostola. S miután bévül kigyönyörködte magát, többszörösen körüljárta a katedrálist. Nem szólt semmit, hanem levett kalappal nézett az ég felé. A kísérők már idegeskedtek, de ő még mindig szótlan maradt. Csak akkor fohászkodott neki, mikor már a rakpartról gyönyörködött ülve.

– Amondó volnék, bizony tudomány kellett meg művészet. A harmadik lékhajóban szeretnék felütni egy sátrat s onnan nézni napokon át. Még akkor sem tudnám lelkembe szívni mindezt a sok gyönyörűséget. De tudom, hogy míg a Nyugat ezeket a katedrálisokat építette, a magyarok véreztek ott a keleti végeken; így építettük, mi magyarok, a nyugati katedrálisokat: vérünkkel! – Ha másért sem, de a Notre-Dame-ért visszajárok majd Párizsba. Így nyilatkozott Nyirő József a szívébe zárt katedrálisról, s másnap este már a Gare d’Austerlittzon búcsúztunk.

– Tankönyvekből ismertem Párizst. Amit néhány óra alatt láttam, az egészen más; érzem: ha volna időm jól megismerni a franciákat – akkor szeretni tudnám őket. Székely fiúk a vonat mellett, s Nyirő József olyan fürgén ugrik le a lépcsőn, hogy nem állom szó nélkül:

– Csak nem nagy a jókedv, Józsi bátyám? Elérti a szót, s huncutkásan a vállamra csap:

–Nem a jókedv nagy öcsém, hanem a fiatalság. (Csak zárójelben: hat évtized van már mögötte.)

 Dr. Sebestény Sándor: Emlékezés Lyavinecz János püspök úr életútjára

A görög katolikus keresztények számára december 12-e gyász emléknap: 2012-ben ekkor hunyt el Lyavinecz János prágai püspök úr a napi szentmise hallgatása közben az egykori morva főváros, a Brno (Brünn) melletti Zernuvkában, az Árpád-házi Szent Erzsébetről elnevezett római katolikus apácaotthonban. 1996-tól vezette a Cseh Köztársaság Apostoli Exarchátusát, a klasszikus egyházmegyénél kisebb lélekszámú un. részegyházat. Felvillantjuk a püspök úr sorsát, mely példázza nemzetünk fiainak hányadtatásait a Trianoni békediktátum következtében hazánktól elszakított területeken.

 Dr. Kiss Lajos: Einstein szellemi arca

Iskolai tanulmányainkból csak a neve maradt meg emlékezetünkben. És az a megalapozott mítosz, hogy ő a tudománytörténet egyik legnagyobb alakja. A fizikatanárok beszéltek arról, hogy Einstein a relativitáselmélet megalkotója. Két változata van: 1905-ben a speciális, 1916-ban az általános relativitáselmélet látott napvilágot. Hogy ezeknek a teóriáknak mi a korszakos közlendőjük, az átlagosan művelt, tájékozott embernek egyszerű válasza van; Einsteintől kölcsönzi a magyarázatot: „Már a görög ókor óta általánosan ismert, hogy egy test mozgásának leírásához egy másik testre is szükség van, amelyhez az elsőnek a mozgását viszonyítjuk. A kocsi mozgását a földfelülethez viszonyítjuk, a bolygó mozgását a látható csillagok összességéhez.” Itt voltaképpen koordinátarendszerekről van szó. Mozgást, időt és teret egységbe vonó összefüggésről. A relativitás mozzanata már Galileinél felbukkan. Csak tovább kellett gondolni. Ez nagy feladat volt. Hatalmas szellemi erőfeszítést kívánt.

 Dr. Diószegi György Antal: A magyar hajdúvilág ősi gyökerei

Fontos szerepe volt a hajdútársadalomnak Magyarország történelmében, hiszen Hunyadi Mátyás királyunk dicsőséges világa megszűntével évszázadokon át olyan sorsdöntő hazafiúi szerepet töltöttek be hazánk életében, mely egészen a XVIII. század elejéig meghatározó volt nemzetlétünk megtartásában. Külön is meg kell emlékezni a magyar hajdúk országvédő és nemzetmentő szerepéről Bocskai, Bethlen és a Rákócziak korában. A hajdúöntudat az egyik legfontosabb magyar néplelki örökségünk! Érdemes a magyar hajdúk világának gyökereit megismerni, mert ennek keretében a magyar történelem egyik legfontosabb kérdésköre tárul fel. De fontos a hajdúk művelődéstörténeti jelentőségének adalékaira is kitérni mindazon összefüggések keretében, melyek a magyar őstörténet jegyében is meghatározóak voltak.  

Keresse a Havi Magyar Fórumot a Magyar Fórum Kiadóhivatalában (IX. kerület, Ráday u. 32., I. em. 3.), az újságosoknál, vagy fizessen rá elő!

info@magyarforum.hu