vissza a főoldalra

 

 

 2014.12.29. 

A mezőgazdaság előtt álló egyik legnagyobb kihívás az agrártársadalom elöregedése

Miközben jelentős a munkanélküliség a fiatalok körében, főleg a vidéki térségekben

November 28-án rendezte Palermóban az olasz EU-elnökség a második Euro-Mediterrán Mezőgazdasági Konferenciát. Az elsőt 11 évvel ezelőtt, Velencében tartotta az akkori olasz EU-elnökség. A mezőgazdasági kutatás-fejlesztési együttműködést és a fiatal generáció mezőgazdasági szerepvállalását fókuszba állító konferencián 27 ország delegációja vett részt, az Európai Unióból és a mediterrán térség országaiból. Hazánkat Czerván György agrárgazdaságért felelős államtitkár képviselte.

 A palermói konferencia egyik témája a fiatal generáció mezőgazdasági szerepvállalása volt. Ennek az lehet az oka, hogy demográfiai szempontból az Európai Unió agrárágazata átalakulóban van, s a gazdálkodók száma csökken, miközben a rendelkezésre álló földterületek nagysága változatlan?

 – Igen hangsúlyos és nagyon is aktuális témát ragadott ki a palermói konferencia. Az EU, illetve a nyugat-európai országok felismerték a mezőgazdaságban a generációváltás jelentőségét, a vidékről történő elvándorlás, az ágazatban elhelyezkedő fiatalok hiányának problémáját, ugyanakkor a fiatalok és az innováció közötti kapcsolat fontosságát is. Éppen az agrárágazatban jellemző átalakulás miatt van szükség újításokra, új ötletekre a termelés hatékonyságát ösztönző elemekre, módszerekre. Ezt a lendületet pedig úgy gondolom, elsősorban a fiatalok tudják életben tartani.

 Kijelenthető, hogy szinte az összes tagállamban problémát jelent az agrártársadalom elöregedése?

 – Az Európai Unió egyik „megatrendjének”, és talán a mezőgazdaság legnagyobb szociális kihívásának tekinthető az agrártársadalom elöregedése. A mindenki számára elérhető hivatalos adatok szerint a mezőgazdasági termelő egységeknek csupán a 6,1%-át teszik ki a 35 év alatti gazdálkodók, míg az 55 év felettiek aránya meghaladja az 56%-ot. Ezzel szemben pedig az EU-ban a fiatalok körében a munkanélküliség átlagosan eléri a 22%-ot. Az elöregedés jellemzően jobban érinti a nyugat-európai államokat és némileg kevésbé a 2004. után csatlakozó kelet-közép-európai térséget.

 Mit tudnak tenni annak érdekében az EU döntéshozó szervei, hogy minél több fiatal gazdálkodjon?

 – A Közös Agrárpolitika legutóbbi reformja során ez a kérdés megfelelő hangsúlyt kapott. Az unió által finanszírozott közvetlen területalapú támogatások közé – ez a KAP ún. I. pillére – beemelték a fiatal gazdák támogatását, míg a II. pillért jelentő és EU és nemzeti forrásból társfinanszírozott vidékfejlesztés esetében megadták a lehetőséget a fiatal gazdák komplex támogatására. Magyarország mindkét pillér esetében kiemelten támogatja a fiatal gazdákat, sőt a területalapú támogatások esetében nem utolsó sorban Magyarországnak köszönhetően a fiatal gazdák az első 90 hektár mezőgazdasági területük után kapnak többlettámogatást.

Fontos hangsúlyozni, hogy az anyagi támogatáson túl elengedhetetlen a fiatal gazdák szakmai megbecsülése.

 Készült-e arról valamilyen tanulmány, hogy Európában az ifjak miért idegenkednek a földműveléstől, az állattartástól?

 – Nem tudok ilyen tanulmányról, de ha mélyebben belegondolunk gyorsan fel lehet sorolni néhány indokot. A mezőgazdaság egy sokszor lemondásokkal teli és a külső környezetnek erősen kiszolgáltatott szakma, melynek jövedelemtermelő képessége sok esetben eseti. Alapvetően, aki nem mezőgazdasági családban nevelkedik nehezen szerzi meg magának azokat az erőforrásokat melyek szükségesek a termelés megkezdéséhez, nagy beruházásigénnyel jár a gépek eszközök megvásárlása, adott esetben épületek felhúzása. Az anyagi nehézségeken túl korlátozott a termőföldhöz való hozzájutás is.

 Az nem jelent-e problémát, hogy a város, különösen a közeli, fejlett iparral rendelkező város, elszívja a vidéki munkaerőt, és megkezdődik a munkaképes vidéki lakosság elvándorlása?

 – A konferencia résztvevői közül többen – ideértve nem EU-tagállamokat is – említették az urbanizáció, a belső migráció hatásait, melyek negatívan befolyásolják a vidéki lakosság helyben tartását és a fiatalok mezőgazdasági szerepvállalását. Az iparban alkalmazottként elhelyezkedni nyilván sokkal egyszerűbb és kényelmesebb, mint a mezőgazdaságban nap mint nap alapanyagot és élelmiszert előállítani. Ez a jelenség alapvetően a fejlett és a kevésbé fejlett államok esetében is létező probléma, csak néhány számot kiemelve a legutóbbi népszámlálási adatok alapján: Magyarország népességének már csak a 30,5%-a, míg az EU-28 esetében a lakosság 23%-a él vidéki térségekben. A városiasodás az EU-ban éves szinten átlagosan 5,2%-kal emelkedik.

 Hazánkban körülbelül hány százalékra tehető a fiatal gazdálkodók aránya?

 – Magyarországon 7,6%-ra tehető a fiatal – 35 év alatti – gazdálkodók aránya, míg az 55. évüket betöltött gazdák aránya megközelíti az 55%-ot és az arány folyamatosan romlik. Erről az Agrya és a KSH gondozásában készült egy részletes tanulmány.

 Az nem jelent-e gondot, hogy a magyar mezőgazdaság kiszolgáltatott a külső folyamatoknak, így a globalizáció hatásának is, és néha értékesítési nehézséggel küzd?

 – Tegyünk tisztába néhány dolgot. Igen a globalizáció természetesen jelenleg is zajlik, melynek vannak hatásai a magyar mezőgazdaságra, gondoljunk itt az EU–USA szabadkereskedelmi megállapodás megkötésének lehetőségére. De azt nem lehet kijelenteni, hogy a magyar mezőgazdaság értékesítési nehézségekkel küzd, aki versenyképes áron, hatékony technológia mellett minőségi alapanyagot vagy terméket állít elő, az el tudja adni azt akár a hazai, akár a nemzetközi piacokon. Az agrárexport évek óta rekordot dönt, mely a 2013-as évben meghaladta a 8,1 Mrd eurót. Az idei évben a tavalyi exportérték becsülhető, éppen ezért egyre kevésbé érzem az értékesítési nehézségeket.

 Az EU Közös Agrárpolitika keretében, valamint nemzeti hatáskörben 2010-től milyen fontosabb intézkedéseket tett a kormány a magyarországi fiatal gazdák támogatása érdekében?  

– Ahogy már a korábbiakban említettem Magyarország a Közös Agrárpolitika mindkét pillére keretében támogatja a fiatal gazdálkodókat. Az I. pillérben a fiatal termelők jelentős támogatásban részesülnek 2015–2020 közötti időszakban, az első 90 hektárig és a működésük első 5 évében igénybe vehető 25%-os közvetlen kifizetési többlet által. Magyarország továbbá él az EMVA által felkínált ún. speciális fiatal gazdálkodók számára kidolgozott programcsomag, illetve alprogram bevezetésével. A vidékfejlesztési alapból a megelőző költségvetési időszakhoz képest komplex intézkedéscsomagon keresztül biztosítjuk a fiatal gazdák helyben maradását, a mezőgazdasági termelés indulásának finanszírozását, a képzést és a tájékoztatást. Ennek keretében a megfelelő tudásátadás és tájékozódás biztosítása érdekében bevezetjük a fiatal gazdálkodók előképzését, lehetővé tesszük a mentorálás lehetőségét, dedikált beruházási intézkedéseket nyitunk meg számukra, továbbá ösztönözzük innovációs hajlandóságukat. Ezen túlmenően kedvezményes hitelprogramokat működtetünk a fejlesztés és a termelés finanszírozása érdekében, továbbá a vidékfejlesztési alapból hitelalapot képezünk, hogy a nem hitelképes fiatal gazdálkodók finanszírozását biztosítsuk. A speciális fiatal gazda konstrukciókon túl a fiatal korosztály természetesen az ágazat egésze számára a rendkívül széles spektrumon rendelkezésre álló támogatásokat is igényelhetik.

 Az ilyen intézkedések meghozatala előtt kikérték a fiatal gazdákat tömörítő szervezetek vezetőinek véleményét is?

 – Hogyne, mindkét pillér tervezése során szorosan együttműködtünk a Fiatal Gazdálkodók Magyarországi Szövetségével, az Agryával.

 A 2014–2020-as fejlesztési ciklusban mekkora összeget kívánnak fordítani a fiatal gazdák támogatására, illetve az FM kezelésében lévő szakközépiskolákra, ahol a jövő gazdálkodóit képzik?

 – A KAP első pillérén belül éves szinten hozzávetőlegesen 2,5 Mrd Ft jut a fiatal gazdák számára, míg a Vidékfejlesztési Programban a 2015–2020 közötti időszakra a fiatal gazdák számára 74 Mrd forintot allokáltak, ezen belül az induló támogatásra tervezett összeg 36,3 Mrd Ft-ot tesz ki. Természetesen, ahogy korábban is említettem, az új ciklusban ezeken a jogcímeken kívül az általánosan igényelhető támogatásokból is több tízmilliárd forint lehívására számítunk ebben a körben.

 Ön a konferencián lényegesnek tartotta a Barcelonai Folyamat keretében létrejött Euro-Mediterrán Kutatási Együttműködési Monitoring Bizottság tevékenységének erősítését. Mi ennek a bizottságnak a feladata, és hogyan lehet azt megerősíteni?

 – A bizottság 1995-ben jött létre azzal a céllal, hogy monitorozza és elősegítse a kutatás-fejlesztési, technológiai fejlesztési együttműködést az EU és az EU-n kívüli mediterrán államok között. Magyarország elsősorban katalizátor szerepkörében, tudománydiplomáciai tevékenysége útján járulhat hozzá a K+F együttműködés erősítéséhez, hasonlóan a 2011-ben Szegeden rendezett MoCo ülés lebonyolításához.

 Mit tartalmaz a konferencia zárónyilatkozata, s államtitkár úr szerint a benne foglaltak teljesítéséhez mennyi idő szükséges?

 – A nyilatkozat sürgeti az egyes országokat, hogy tekintsék a mezőgazdaságot, a fenntartható vidékfejlesztést, a mezőgazdasági innovációt fejlesztési stratégiáik alappilléreinek, az agrár- és élelmiszeripari szektorban is tegyenek kezdeményezéseket munkahelyek létrehozásának megerősítésére és a tudományos kutatási eredmények gyakorlati alkalmazására, erősítsék meg a tudástranszfer céljait szolgáló hálózatokat. A nyilatkozat az EU és más nemzetközi szervezetek számára is ajánlásokat fogalmaz meg ezen a téren. A nyilatkozat a számok helyett inkább az eredményeket középtávon elősegítő folyamatokra tesz javaslatokat, az azokban megfogalmazott elvárások teljesülése azonban jól illeszkedik a 2015-től kitűzött fejlesztési célokhoz is.

 

Medveczky Attila