vissza a főoldalra

 

 

 2014.12.29. 

Úgy szeretnék élni, ahogy festek és úgy festeni, ahogy élek

Sonkodi Rita DLA, festőművész 1997-ben a Magyar Képzőművészeti Akadémia festő szakán diplomázott. Mestere Dienes Gábor volt. 2003-tól a Szegedi Tudományegyetem Tanárképző Főiskolai Karán tanít. 2010-ben a DLA (Doctor of Liberal Arts) tudományos fokozatot szerezte meg a Temesvári Nyugati Egyetemen. 1994-től kiállító művész.

 Vallásos témájú alkotások: Ajnácskő (Felvidék), Kisboldogasszony-templom: Madonna a kisded Jézussal – oltárkép (2000), Öt táblából álló szárnyasoltárkép – Madonna Jézussal és őrző angyalokkal (2001), Brassó (Erdély) Szent Kereszt-templom: Jézus keresztútjának 14 stációja (táblaképek, 2002), Wellington (Új-Zéland) Szt. Erzsébet templom: Árpád-házi Szt. Erzsébet (2004), Szeged, Boldog Kalkuttai Teréz-templom: Kalkuttai Boldog Teréz – oltárkép (2006), Mórahalom, Szent László király-templom: Szent László – oltárkép (2014).

***

Esteledik, Alsóvárosban a Mátyás templom fehéren világít a rét közepén. A rét körül guggoló kis családi házak előtt futó járdán babakocsit toló apukák, bicikliző nagymamák segítenek megtalálni a keresett utcát: Itt van, valamelyik itt kell legyen, a templom térre futók közül az egyik biztosan az. Azután technikát változtatunk s Sonkodi Rita után érdeklődünk. Ó hát mér’ nem mondta, jobb kézre ott a második ház az övék. Ismeri? – kérdezem. Hogyne, én nagyon szeretem, ollyan (így mondja erősen megnyomva) szép munkák jönnek ki a keze alól, hogy csuda!

Az öreg fakapu résein lámpafény bukik ki, a fény kicsivel az ajtóközép fölött függő adventi koszorút öleli. Fiatal, törékeny nő, inkább iskolás lány forma jön elénk. A ház világos mézszín és tört fehér belső terében teljes az adventi hangulat. Fahéj és citrom illata keveredik a lenti, kicsiny műtermet megtöltő tempera, grafit, tustinta és olajfesték szagával. A fölfutó széles emeleti lépcső minden fokán kis karácsonyi figura üldögél, fenyőtoboz billeg, gyertyalángja dűl ide-oda.

Befelé figyelő nők, szépen kidolgozott kelmék, lágy fürtök, karcsú testek, semmi vér a vásznakon. Egy művész munkáját szemlélem ma, nem a boldog békeidőkben, hanem a véres XXI. században. Erőszak nélküli, inkább pátoszra hajló, finom ecsetkezelés mutatja magát. A műveket alkotó festőnő, férjezett, gyerekekkel, szülőkkel és testvérekkel, széles rokonsággal: kiegyensúlyozott személyiség, deviancia nélkül való, semmi hátborzongató, lélegzetelállító mesterkéltség nincs benne, ráadásul képeinek témájául gyakran választ szenteket. Az egyetlen „férfias” tulajdonsága, hogy előszeretettel dolgozik hatalmas vásznakra, és fára, melyen táblaképeinek alanyai kelnek életre. Képei egészen egyedi látásmódot tükröznek s hogy honnan ez a látásmód, arra Sonkodi Rita festőművész életének indulásában és folyásában kell keresnünk a választ.

 Sonkodi Szegeden született, 1968-ban. Édesapja onkológus orvos, szabadidejében festeget, zenél, ő kelti fel kislányában a festészet iránti érdeklődést. Hamarosan kiderül, hogy tehetsége van a festészethez: a szakma mesterfogásait Dienes Gábortól, Csáki Róberttől és Nagy Gábortól tanulja, Mestere, Dienes az utolsó a nagyok közül, aki a figurális művészetet oktatja s szerencsésnek tartja magát, hogy növendéke lehet. A Barcsay Jenő által megírt, illetve megrajzolt európai művészeti anatómia oktatás legjelentősebb tankönyvéből tanul, és a Kiss Tibor által adott anatómiaórák, valamint a múzeumok művészete így együtt az egész adja szemléletének, normájának kialakítását. A Sonkodi-képek tiszták, líraiak, bensőségesek.

Első egyéni kiállítására még növendék korában kerül sor. Életállomásai:

 Ajnácskő

A felvidéki Ajnácskő Kisboldogasszony-templomának Keresztelő Szent Jánost ábrázoló oltárképe 1994-ben készült. Ajnácskő meghatározó állomása életének, amiről így vall: A Képzőművészeti Akadémia végzős osztályába jártam, amikor Szeged akkori főépítészétől, Novák Istvántól megtudtam, hogy Ajnácskőre templomot tervez, ő építi, és szeretné, ha megfesteném az oltárképet.

Ajnácskő faluközössége többször hozzákezdett egy saját templom építéséhez de mindig elvitte pénzüket, akaratukat a háború vagy a politika. A felkéréssel félelem is költözött a szívembe, miközben megtiszteltetést jelentett, mert tudtam, hogy Kő Pál a korpuszt, Melocco Miklós pedig a keresztelőmedencét készíti. Így akadémistaként, igen fiatalon egy válogatott, nívós művészi közösség tagjának lenni öröm és felelősség, mert templomba festeni teljesen más lelkületet kíván. Életem első megrendelése, amelyről tudtam, hogy a keresztelő medence elé kerül és előtte imádkoznak majd a hívek! Kezdetben majd agyonnyomott a felelősség. A templom felszentelése után sokszor visszatértem Ajnácskőre és szavakkal szinte kifejezhetetlen boldogságot hoztak nekem a fejkendős, szép kort megért, aranyos ajnácskői asszonyok, ahogy megsimogatták a karomat, kezemet, óvatosan, szerényen jelezték, szeretik az alkotásom.

Felkérést kaptam egy szárnyasoltárképre is az ajnácskői altemplomba, ami 9 méter hosszú és 5 táblából áll; angyalok zenélnek rajta Szűz Mária mellett. Ezt a képemet az a megtiszteltetés érte, hogy az altemplomból fölvitték a főoltárra.

Ezenkívül van a csarnoktemplom oldalhajójában egy Madonnám a kisded Jézussal. Ajnácskő, ez a takaros falu, kéttornyú szép templomával, melynek időtlen egyszerűségében rejlik a gyönyörűsége, megérdemli az érdeklődést, büszkeséggel tölthet el valamennyiünket.

Az ajnácskői templomban található táblaképes metódus szerint készített alkotásainak néhány titkába enged bepillantást, elmondja, hogy azért döntött a táblakép mellett, mert a vászon érzékenyebb, a natúr fa pedig a hőingadozások miatt könnyen vetemedhet. Egyébként az említett alkotások, szó szerint át lettek csempészve a határon, Zöldségek közé rejtve, mert odaát a hatalom azért annyira nem örült annak, hogy magyarországi művészek építik a templomot.

Amint említettem: templomba festeni felelősséget jelent – bármennyire is szuverén a művész, Szűz Máriát akkor sem ábrázolhatja szokatlan színekkel ugyanis nem attól válik valaki modernné, hogy elveti a konvenciókat.

 Mórahalom

Szentbeszédében a megyéspüspök Szent László királyt méltatta, akit legendái és uralkodói erényei alapján példaként állított a ma élők elé. A szertartás végén megszentelte a főoltár új tabernákulumát (oltárszekrényét) is, ahová méltó helyére került az Oltáriszentség.

 A művet megelőző kutatómunka fontosságát hangsúlyozza, példaként a szeptemberben fölszentelt mórahalmi Szent László-oltárkép készítése előtti kutatás állomásairól beszél, hogy milyen jelentős időbe tellett, míg mindent meg akart tudni lovagkirályunk pajzsáról, kardjáról, viseletéről, koronájának típusáról. Sokakat meglepett, hogy igen vékony testalkattal és szőke hajjal ábrázolja. Szent László alakjáról a közvélemény igen keveset tud, hiszen a Képes krónikában lévő kicsiny rajz nem nyújt róla hiteles képet, a hermája pedig az idős uralkodóról készült – az oltárkép viszont a legszebb férfikorban, erejének teljében ábrázolja királyunkat. Ez a festmény színében, formavilágában olyan, mintha több száz évvel ezelőtt készült volna. Szent László alakja karcsú, méltóságteljes, és nem köznapi. Szent László-képe stílusát befolyásolta a templombelső, s az is, hogy külön oltárt faragtak számára.

 Brassó

A Szent Kereszt-templomban 14 táblaképen ábrázoltam Jézus Krisztus keresztútjának történetét. Rendkívüli állapot volt, mert abban az időben született meg a kislányom, s míg mellettem, nagy örömömre, egy új kis élet bimbódzott, két éven keresztül festettem a valaha volt legmélyebb szenvedés táblaképeit.

 Wellington

Új-zélandi Szent Erzsébet-festményem születése a wellingtoni magyar közösség régi álma révén valósult meg, mikor közadakozásból felépült a templomuk, s engem kértek föl, hogy Árpád-házi Szent Erzsébetet ábrázoljam rózsákkal. Itthon készítettem a képet, s azt elvitték Wellingtonba. Féltve őrzöm a kis nyakláncot amellyel a wellingtoni magyar közösség meghálálta munkámat.

 Szeged

Legutóbb szerelmes versekből ismert nőalakokat festettem meg, ez volt a Múzsák-sorozatom, amit 2013-ban láthattak a szegedi Móra Ferenc Múzeumban. Három évvel ezelőtt ezt egy másik kiállítás előzte meg, amely részben a nyugatos írókhoz kapcsolódott: az ereklyéiket, személyes tárgyaikat – így Babits nyugágyát, Ady foteljét, Márai írógépét, Kosztolányi csokornyakkendőjét, tintatartóját – festettem meg. Van Gogh is festett kézműves tárgyakat, eszközöket, krumplihalmokat.

 Mesterek

Sonkodi fest, grafikákat készít, s mindemellett a Szegedi Tudományegyetem Tanárképző Főiskolai Karán tanít, noha azt vallja: a művészet nem tanítható, úgy tudja, erre mestere Dienes Gábor sem törekedett, aki Bernáth Aurél növendéke volt. Bernáth Aurél ritkán korrigált, viszont mindig megtekintette hallgatói képeit. Akit letegezett, annak tetszett az alkotása. Mi pedig Dienes Gábor tekintetét lestük, melyben benne volt a kritika és a dicséret is. Az Epreskertben dolgoztunk, ami maga volt a szabadság. Kölcsönös vonzások alakulnak ki egy-egy nagy mester körül, nyilván azok a diákok övezik, akik jól érzik magukat társaságában s akik festészeti stílusát, irányzatát elfogadják. Ahogyan Dienes, úgy én is szeretek órákat festeni.

 Kiállítások

Nem panaszkodhatom. Általában kétévente rendeznek műveimből kiállítást, legutóbb Hódmezővásárhelyen, a Félúton című kiállításomon mutathattam be közel 150 munkámat a gyönyörűen felújított Alföldi Galériában. Egyedülálló lehetőség az ilyen egy festő számára.

 Családi hagyományok

Advent idején látogattunk el Szegedre, így azt is megkérdeztük, hogyan ünnepelnek Sonkodiék Karácsonykor.

A makói nagyszüleim által kialakított hagyományt követem családommal.

Karácsonykor az egész nagy, 38 fős család együtt ünnepel. Csak a gyermekeket ajándékozzuk meg, a felnőttek a békés családi együttléttel ajándékozzák meg egymást. És még valami, ami fontos: felmenőim orvosok, úgy nőttem fel, hogy nálunk sokszor zörgették betegek az ajtót, diákkoromban, nyaranta nővérként segédkeztem a kórházban, a családilag belémszorult kötelesség – a rászorultakon való segítés – mellett, megtapasztaltam, adni igazán jó, úgyhogy december 9-én inkubátort adtunk át a szegedi kórháznak, és diákjaimmal feldíszítettük az újszülöttosztályt.

 

P.G.-M.A.