2014.02.07.
A nemzetközi cégek jelentősen növelik
a gazdasági teljesítményt
A nagy nemzetközi
vállalatokkal kötött stratégiai megállapodások jelentősen növelik
a magyar exportot és ezen keresztül a teljes magyar nemzetgazdasági
teljesítményt - jelentette ki a Miniszterelnökség külügyi és
külgazdasági ügyekért felelős államtitkára február 3-án
Zalaszentgróton.
Szijjártó Péter
a Coca-Cola HBC Magyarország Kft. palackozóüzemében az ásványvízexport
elindítása alkalmából tartott sajtótájékoztatón arról
beszélt, hogy a kormány eddig 38 stratégiai megállapodást kötött
többségében nemzetközi vállalatokkal. Ezek a cégek azóta
650 milliárd forintnyi beruházást hajtottak végre és 5500 új
munkahelyet hoztak létre Magyarországon.
A Coca-Cola új, Horvátországba induló ásványvízexportjával
kapcsolatban azt mondta: ezzel megduplázódik az eddigi teljes
magyarországi ásványvízkivitel.
A miniszterelnökségi államtitkár felidézte, hogy a világgazdasági
válság az országok és a nemzetközi vállalatok részéről is
új stratégiát követelt, és Magyarország 2010-ben azt az utat
választotta, hogy megteszi a szükséges változtatásokat. Hogy
a válság után erősebbek legyünk, "bátor döntések
kellettek, amiket kétségtelenül konfliktusok öveztek", de
mára el lehet mondani, hogy ez egy sikeres választás volt -
mondta.
Az erős termelő szektorral rendelkező országok nagyobb
eséllyel lesznek erősebbek a válság után, ezért határozta
el a kormány, hogy Magyarország legyen Európa termelési központja,
ebből az elhatározásból vezethető vissza minden olyan fontos
döntés, ami az elmúlt három és fél évben született. Ezek közé
tartozik az adórendszer, a felsőoktatási és szakképzési
rendszer vagy a munkajogi szabályok átalakítása - részletezte
a politikus.
Hozzátette: a stratégiai célok eléréshez stratégai megállapodásokra
volt szükség, az elsőt 2012-ben éppen a Coca-Colával kötötte
meg a magyar kormány. Mindezzel az volt a cél, hogy a nagy
nemzetközi vállalatok magyarországi érdekeltségei a cégcsoportjukon
belül is versenyelőnyhöz jussanak, illetve növeljék a magyar
beszállítói arányt.
Szjjártó Péter úgy fogalmazott: "a magyar
nemzetgazdaság lelkét a kis- és közepes vállalkozások adják",
de az ő sikerük döntően attól függ, hogy be tudnak-e kapcsolódni
egy nemzetközi vállalat beszállítói láncába.
A zalaszentgróti ásványvízexportot azért is nevezte
jelentősnek, mert a 28 országban jelenlévő Coca-Cola HBC cégcsoportjában
a magyar vállalat a legjelentősebb gyártóközpont és a
legnagyobb európai exportőr. A cég a 2011-es 8 milliárd után
tavaly már 20 milliárd forintos exportbevételt ért el.
A politikus elmondta: a Coca-Cola eddig 110 milliárd
forintot ruházott be Magyarországon, és jelenleg 1250 embernek
ad közvetlenül munkát. A kormánnyal kötött megállapodásnak
megfelelően folyamatosan növeli a magyar beszállítói arányt.
Ma már kizárólag magyar almából készült gyümölcsleveket
állít elő, a hazai gazdáktól évente 7,5 ezer tonna almát vásárol,
és az egyéb alapanyagok kétharmada is magyar beszállítóktól
származik.
A Coca-Cola "a magyar-amerikai gazdasági együttműködés
újabb sikere" is. Ezzel az amerikai befektetések összértéke
elérte a 9 milliárd dollárt, és a kereskedelmi forgalom egy év
alatt 19,6 százalékkal nőtt úgy, hogy a magyar export 25 százalékkal
növekedett az Egyesült Államok irányába - hívta fel a
figyelmet Szijjártó Péter.
Nikos Kalaitzidakis, a Coca-Cola HBC Magyarország Kft. ügyvezetője
arról beszélt: a társaság célja, hogy Közép-Európa első
számú gyártóközpontja legyen Magyarországon, ehhez pedig egy
újabb lépés az ásványvízexport elindítása.
A Bistra néven Zalaszentgróton palackozott vizeket Horvátországba
szállítják, ahol ezen a néven már eddig is forgalmaztak ásványvizet.
Terveik szerint idén 10 millió litert szállítanak a zalai városban
200 embert foglalkoztató üzemből.
A NaturAquát is palackozó üzemben 700 millió forintos
kapacitásbővítő beruházást hajtottak végre, és ehhez 210
millió forintos európai uniós támogatást nyertek. A NaturAqua
gyártását Zalaszentgróton 2002-ben indították el 12 milliárd
forintos befektetéssel.
Az ügyvezető kitért arra is, hogy a magyarországi üdítőital-export
90 százalékát adta eddig a Coca-Cola 20 milliárd forintos értékkel,
és a cég az első 10 magyarországi élelmiszer-feldolgozó társaság
közé tartozik.
(MTI)
|