vissza a főoldalra

 

 

 2014.02.07. 

A vállalkozások helyzetét döntően javítja a belső kereslet bővülése

A hazai kis és középvállalkozásokkal nem törődtek a baloldali kormányok

A kormány stratégiai szövetségesnek tekinti a hazai kis- és közepes vállalkozásokat (kkv), és rájuk kívánja építeni a foglalkoztatás bővítését és a gazdaság felpörgetését. A magyarországi kkv-k helyzete stabilizálódni látszik, ami számokban is megmutatkozik. A kkv-k aránya a teljes exporton belül úgy nőtt, hogy közben az export is bővült az elmúlt négy évben.

 Bevezetésként beszéljünk arról, hogy a hazai vállalkozásokat mennyire becsülte meg 2002 és 2010 között az MSZP-SZDSZ-es kormányzat? kérdezem Szatmáry Kristóf, gazdaságszabályozásért felelős államtitkárt.

 Ahhoz, hogy egy adott kormányzat idejére vonatkozóan megvizsgáljuk a vállalkozások működését, három területet kell megfigyelni: a vállalkozói környezetet, a hitelezés kérdését és a fogyasztást, tehát, hogy miként tudják eladni a kkv-k a szolgáltatásokat, az árucikkeket. 2002 után a liberális közgazdaságtan elvei szerint bánt a kormány a vállalkozókkal. Ezen elvek szerint azt hirdették, hogy a 2004-es EU-s csatlakozás után a magyar kormánynak nem kell foglalkoznia sem a gazdasági élettel, sem a hazai vállalkozásokkal, hiszen egyetlen nagy közös piac létezik, ahol az erősebbek nyernek. Tehát a farkastörvények alapján működik majd a gazdaság. Éppen ezért 2004-től 2010-ig a hazai kis és középvállalkozásokkal nem törődtek a kormányok. Ennek a romboló filozófiának az eredménye, hogy a piacok megnyílásával nagyon gyorsan látványos versenyhátrányba kerültek a hazai kis és középvállalkozások. E vállalkozásokat magukra hagyó felfogást egyébként csak a magyarországi baloldali kormányok hangoztatták, hiszen Nyugaton, így Németországban és Franciaországban is fontosnak tartották a vállalkozások megerősítését. A 2002 és 2010 közötti kormányok tehát nem ismerték föl ennek a veszélyét, és szabályozási környezet tekintetében nem segítették a vállalkozásokat: kiszolgáltatták őket a nemzetközi multiknak, a bankoknak – ahogy a lakossággal is tették – és Magyarország versenyképessége rohamosan csökkent.

 Sokan azt írják, főleg a baloldali közgazdászok is, hogy 2010 előtt csupán a gazdasági válság miatt volt nehéz a kis-és közepes vállalkozások helyzete. Ez igaz, vagy csupán részigazság?

 –Ez nem igaz, mert a mindenkori baloldali kormányok, amikor válságos időszak köszöntött be, értelemszerűen a legkisebb érdekérvényesítéssel rendelkező csoportokba tartozókat sarcolták meg, így a nyugdíjasokat, családosokat, kisvállalkozókat. Míg a bankok, és a nagy multik számára, amelyek jól tudták érdekeiket érvényesíteni a kormánynál, nem okozott igazi problémát a gazdasági válság időszaka. Kinyílt a versenyképességi olló, és a hazai vállalkozásoknak romlott a pozíciójuk. Emlékezzünk csak vissza arra, hogy Gyurcsány Ferenc akkori miniszterelnök – aki újra a baloldali választási koalíció figurája lett – 2008-ban a vállalkozókra utalva úgy fogalmazott, hogy akinek nem tetszik a magyarországi gazdasági helyzet, az elmehet innen. Ez a mondat nem véletlenül hangzott el Gyurcsány szájából, mert az akkori gazdasági helyzet sem a kis, sem a nagyobb hazai vállalkozásoknak nem tetszett. Hiszen a legnagyobb adóterheléssel, a hitelezés megszűnésével kellett működniük. 2010 előtt a kkv-k számára lényegében nem volt hitel Magyarországon. Akkor hatalmas kamatok voltak, és összeroppant a belső fogyasztás, hiszen elvették a 13. havi nyugdíjat, a családi kedvezményeket, s közben nem lehetett olyan jogszabályi környezetről beszélni, amely segítette volna a hazai vállalkozásokat. Mindemellett az uniós források elosztásakor igen erős korrupció volt tapasztalható, míg az állami hivataloknál szinte potenciális bűnözőként kezelték a vállalkozásokat. Olyan rendszer alakult ki, amiben alultervezték a különböző hatóságok költségvetését, és írásban adták ki, hogy a többi pénzt bírságolásokból szedjék be. S közben egyre bővült a körbetartozási láncolat.

 Az elmúlt négy év alatt milyen a vállalkozásokat érintő jelentős intézkedéseket hozott meg a második Orbán-kormány?

 A legfontosabb lépéseink: 50 helyett 500 millió forintos adóalapig lett 10 százalék a társasági adó kulcsa – ez az EU egyik legkedvezőbb adószintje – , eltöröltünk tíz kisadót, a társasági adó év végi feltöltésére vonatkozó árbevételi határ 50-ről 100 millió forintra nőtt, emellett megszűnt az elvárt jövedelem, és egyszerűsödtek az adóbevallás szabályai is. A nagy nemzetközi cégekre, akik 2010-ig szabadon azt tehettek, amit akartak, mert a kormány kegyeltjei voltak, különböző különadókat vetettünk ki. Ezeket az intézkedéseket a relatív versenyhelyzet javítása érdekében hoztuk. Az új adónemek – így a kisadózók tételes adójának (kata) és a kisvállalkozói adó (kiva) - bevezetésével is próbáltuk könnyíteni a vállalkozások helyzetét, valamint lépéseket tettünk a körbetartozások felszámolására, és 5-ről 6 millió forintra emelkedett az alanyi adómentesség értékhatára.

 A Munkahelyvédelmi akcióterv keretében mennyire sikerült a vállalkozások helyzetén segíteni?

 –A Munkahelyvédelmi Akció keretében a kormány megpróbálta csökkenteni a hátrányos helyzetű foglalkoztatási csoportok terheit, így közel 740 ezer munkavállalónál tudott a munkáltató kedvezményt érvényesíteni, körülbelül 105 milliárd forint értékben. Megszüntettük azt a költségvetési politikát, hogy a hivatalok a működésüket a bírságokból fedezzék. A bírságok a központi költségvetésbe folynak be, tehát nem lehet a büntetések kirovására építeni egy állami szerv működését. A hatóságok is másképpen állnak a vállalkozásokhoz; az első szabálytalanság esetén például – egyes törvényi kivételektől eltekintve - nem lehet rögtön pénzbírságot kiszabni kkv-kra. Nyíltan kimondjuk, hogy a hazai vállalkozások előnyt élveznek, és a patrióta gazdaságpolitikának van alapja és létjogosultsága.

 Említette, hogy 2010 előtt a kisvállalkozások számára lényegében nem létezett hitel. Hogyan orvosolták ezt a problémát?

 Pontosabban léteztek hitelek, de csak olyan kamattal, amelyekkel nem lehetett beruházásokat véghez vinni. Ezért is épült le például az építőipar. Ezen a helyzeten segített a Széchenyi Kártya Program folyamatos kiterjesztése, ami már a ciklus elején tudott bizonyos forrásokat juttatni a gazdaságnak, valamint a Magyar Nemzeti Bank növekedési hitelprogramja is, amelynek köszönhetően alacsony, európai szinten is versenyképes kamatokkal tudnak beruházási hitelhez jutni a vállalkozások. 2013-ban így összesen 1150 milliárd Ft állt rendelkezésre közvetlenül a hazai vállalkozások számára, kedvező kamattal. Az MNB hitelprogramját pedig 2014 végéig meghosszabbították, 2000 milliárd forintos összeggel. Mára több hitelintézet – így például a Raiffeisen Bank – rájött arra, hogy a kereskedelmi bankoknak is megéri a vállalkozások támogatása.

 Mit gondol, a vállalkozások helyzetén javíthat-e az, hogy például a rezsicsökkentés miatt több pénz jut az emberek zsebében, s így többet is tudnak költeni?

 Nagyon lényeges területre kérdezett rá, mert hiába jó a vállalkozói környezet és kedvező a hitelezési forma a kkv-k számára, ha a szolgáltatásaikat nem tudják eladni. Itt volt a leglényegesebb az előrelépés, mert egy romokban álló országot örököltünk visszaeső fogyasztással és kereskedelemmel. Ezért a kormány elhatározta, hogy a lehető legtöbb pénzt a polgároknál, a családoknál hagyja, így bevezette az arányos adórendszert, a családi adókedvezményt, és 2012-től elindult több lépcsőben a rezsicsökkentés. A vállalkozások helyzetét tehát döntően javítja majd a belső kereslet bővülése. 2013-ban beindult a belső fogyasztás, ami már a legtöbb ágazatban, így az építőiparban és a kereskedelemben érződik.

 A hazai kis- és középvállalkozások előtt álló egyik legnagyobb kihívás, hogy miként tudnak minél többen kijutni a nemzetközi piacokra. Ebben miként tud számukra a kormány segíteni?

 –Amikor a piac fogalmáról beszélünk nem szabad csak Európára, csak Magyarországra gondolni, hanem a hazai kkv-kat meg kell tanítani arra, hogyan érvényesülhetnek egyéb külföldi piacokon. Ez sikerrel járt, mert a teljes exporton belül nőtt a kkv-k súlya az elmúlt négy évben: 2010-ben 25,2%-ot, míg 2012-ben már 28,1 %-ot tett ki. Ezt segítette elő a Kárpát Régió Üzleti Hálózat beindítása és a beszállítói program erősítése is. A kormány által megkötött stratégiai megállapodásoknak is az a lényegük, hogy minél több hazai kis-és közepes vállalkozás nagy nemzetközi cégeken keresztül kapcsolódjon be a nemzetközi piac vérkeringésébe.

 

Medveczky Attila