vissza a főoldalra

 

 

 2014.02.14. 

Összesen 11, korábban bezárásra ítélt mellékvonalon indítottuk újra a személyszállítást

A MÁV-START működésének kiszámítható, tervezhető finanszírozását a tavaly megkötött

hosszú távú személyszállítási közszolgáltatási szerződés garantálja

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium február közepétől újabb 15 mellékvonalra terjeszti ki a 15 helyett már 25 százalékkal olcsóbb regionális tarifákat. Tavaly júniustól 15 viszonylaton 15 százalékkal olcsóbb jegyekkel és bérletekkel utazhatnak a vonatot választók. A fél éve megkezdett folyamat újabb állomáshoz érkezett: a szaktárca további 15 mellékvonalon vezeti be a regionális tarifákat február közepétől.  

2013 nyarától 15 mellékvonalon 15%-kal olcsóbban utazhattak a vonattal közlekedők. Mik az eddigi tapasztalatok? Többen választották így a vonatot, mint az autót, vagy az autóbuszt? – kérdezem Dr. Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkárt.

 Az országos és távolsági forgalomban a vasút elsőbbségének kell érvényesülnie: a folyamatos pályafejlesztések, a nyomukban járó menetrendi kínálatbővítések és a járműállomány korszerűsítése ezt a célt szolgálják. Az autóbuszoknak a kormányzati törekvések szerint elsősorban a regionális és ráhordó szolgáltatások terén lehet szerepük. A vasút ebben a körben a közúti alternatívákkal szemben – elsősorban az eljutási idők szempontjából - versenyképes szolgáltatást nyújtó vonalakon lehet előnyös helyzetben. Az uniós források kizárólag a nagy nemzetközi közlekedési folyosók magyarországi szakaszain megvalósuló vasúti infrastruktúrafejlesztésekben hasznosulhatnak. A hazai hálózat fennmaradó részén a rendelkezésre álló költségvetési támogatásból szinte csak a közlekedés biztonságát garantáló alapvető karbantartásra futja. A mellékvonalak - sok esetben erősen leromlott - műszaki állapotának gyors javulására így érdemben nem lehet számítani. A regionális közlekedésben tehát leginkább az árak csökkentésével nyújthat vonzóbb szolgáltatást a vasút. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tavaly nyáron ezért döntött a fizetőképes kereslethez is jobban igazodó regionális tarifák bevezetéséről. A szezonális hatások és egyéb külső tényezők (pl. benzinár-mozgások) miatt az első hat hónap alapján teljes értékű következtetéseket nem lehet levonni. Az újabb, nagyobb mértékű tarifacsökkentés eredményeit a jövő év első felében tervezi elemezni a fejlesztési tárca.

 Ezen a mellékvonalakon közlekedő vonatokat főleg a munkába járók veszik igénybe?

 –Vegyes a kép, van olyan viszonylat, ahol a hivatásforgalmi utazások egyértelmű túlsúlya mutatható ki, ilyen például az elővárosi vonalnak számító Lajosmizse-Kecskemét. Másutt a vasút kétségkívül turisztikai szerepet is betölt, például a Balatonfenyves-Somogyszentpál, Szilvásvárad-Eger vagy Veszprém-Zirc(-Győr) vonalszakaszokon.

 Szempont volt az is, hogy a vonalak hátrányos helyzetű térségekben futnak?

 –A tavaly kijelölt szakaszok esetében több volt a közös nevező: mindenütt elöregedett járművek közlekednek a rosszabb műszaki állapot miatt hosszú menetidőkkel, kisszámú járatban. Az idei körben más szempontok is a regionális besorolás mellett szólhattak, akár a buszok kedvezőbb vonalvezetése vagy az, hogy a vonal hátrányos helyzetű térségben fut (ld. pl. a Miskolc – Tiszaújváros, Miskolc – Tornanádaska, Mátészalka – Záhony viszonylatokat). 

 Ha már a mellékvonalaknál tartunk; tudvalevő, hogy az MSZP-SZDSZ-es kormányok idején számtalan mellékvonalat szüntettek meg gazdaságossági szempontra hivatkozva. Ezeket 2010-től újra megnyitották?

 –A kormányváltás után két lépcsőben, összesen 11, korábban bezárásra ítélt mellékvonalon indítottuk újra a személyszállítást. Február közepétől ezek mindegyike a 25 százalékkal olcsóbb regionális tarifával vehető igénybe.

 A szaktárca most további 15 mellékvonalon vezeti be a regionális tarifákat február közepétől. Miből tudják mindezt kigazdálkodni?  

–A MÁV-START működésének kiszámítható, tervezhető finanszírozását a tavaly megkötött hosszú távú személyszállítási közszolgáltatási szerződés garantálja. A regionális tarifa kiterjesztése vonalankénti átlagban éves szinten 6 millió forint bevételkieséssel járhat. A jelentős árcsökkenésnek ugyanakkor előzetesen nehezen becsülhető érdemi utasszám-növelő hatása is lehet.

 Milyen felmérések előzték meg azt, hogy mely mellékvonalakon alkalmazzák a regionális tarifákat?

 –A kedvezményes árú jeggyel igénybe vehető vonalak köréről ezúttal is a MÁV-START Zrt. javaslata alapján döntött a minisztérium.

 Ez a tarifarendszer magyar találmány, vagy több EU-s országban is bevezettek már hasonlót?

 –Az EU-n belül sokszínűek az árképzési rendszerek, a tarifák ezzel együtt is számos helyen tartalmaznak olyan elemeket, amelyek a szolgáltatási szinthez és a kereslethez igazodóan befolyásolják a díjszinteket.

 Így összesen mennyi kilométeren utazhatnak olcsóbban Magyarországon a vasúttal közlekedők?

 –A második körrel együtt már összesen közel 1400 kilométeren, a hazai vasúthálózat ötödén lesz olcsóbb az utazás február közepétől.

 Igaz, életkorom miatt, csak a ’80-as évek közepétől kísérem figyelemmel a vasúti tarifák alakulását, de nem emlékszem arra, hogy valamikor is csökkentek volna a jegyárak. Előfordult 1990 óta ilyen nagymértékű árcsökkentés Magyarországon? Elérhető ezzel, hogy a vasút szerepe megnövekedjen a regionális forgalomban?

 –A mostanihoz fogható mértékű árcsökkentésre a rendszerváltás óta nem volt példa. A lépés egyenes következménye a lakossági terhek mérséklését középpontba helyező kormányzati törekvéseknek. Közlekedésszakmai szempontból is fontos előrelépést jelent, hiszen általa a vasút versenyhelyzete az inkább az autóbuszos szolgáltatók terepének számító regionális forgalomban is erősödhet.

 Mindennek a fejlesztésnek munkahelyteremtő vonzata is van? Tehát több vasúti dolgozót alkalmaznak?

 –Az eltérő jegyárak alkalmazása nem jár többletfeladatokkal, a regionális tarifás vonalak változatlan számú személyzettel működnek majd. Mindez természetesen azt is jelenti, hogy a szolgáltatási szinthez igazodó árképzés hozzájárulhat a vasutas munkahelyek megőrzéséhez.

 Tekintsünk vissza az elmúlt évre, mely az Infrastruktúráért Felelős Államtitkárság szerint a bővülés esztendeje volt. Kezdjük azzal, hogy milyen metódus szerint történt a közösségi közlekedési cégek szervezeti átalakítása? Mi tette indokolttá a MÁV-GÉPÉSZET és a MÁV-TRAKCIÓ integrálását a MÁV-START-ba?

 Az integráció révén a MÁV-START látja el a személyszállításhoz kapcsolódó egyéb tevékenységeket, a társasághoz kerültek a vontatási, jármű-karbantartási és -fejlesztési szolgáltatások. Az egyesítés költséghatékonyabb, gyorsabb és egyszerűbb működést tesz lehetővé, az idén több mint ötmilliárd forint megtakarítás várható tőle. Hosszabb távon pedig az állami szerepvállalás 10 százalékos csökkentését eredményezheti a szolgáltatási színvonal folyamatos fejlesztése mellett. A Volánoknál a korábbi 24 cég feladatait 7 regionális társaság fogja ellátni, ezzel hatékonyabb lesz a működés és üzemvitel, ésszerűbben hasznosulnak a telephelyi és pályaudvari infrastruktúrák. Az átszervezés teljes lezárása 2014 végéig várható az autóbuszos személyszállítási közszolgáltatásban.

 Azt nyilatkozták önök, hogy a Volán-társaságoknál a következő évtizedben a meglévő 9 ezer darabos helyi és helyközi autóbuszflotta mintegy 90 százalékának cseréjére lenne szükség. Ez egy igen magas arány. Milyen forrásból tudják megvalósítani ezt a cserét? 

–A Volánoknál a tavalyi év második felében már megindultak az első központilag koordinált járműbeszerzési tenderek. A vásárlások közvetlen fedezetét a Magyar Fejlesztési Bank Zrt. Közösségi Közlekedésfejlesztési Finanszírozási programja, a hitelek megtérülését pedig a társaságok bevételei biztosíthatják. A regionális átalakítástól várt hatékonyságjavulás már néhány százalékos szint esetén is sok száz elöregedett autóbusz korszerűbbre cserélését alapozhatja meg.

 2014-ben a közösségi közlekedésben milyen lényeges fejlesztések várhatók?

 A Budapest-Esztergom vasútvonal átfogó korszerűsítése idén a solymári, pilisvörösvári és piliscsabai állomásépületek teljes körű felújításával folytatódik. Az Északi Vasúti-hídig tartó szakasz kivitelezése várhatóan az év végéig befejeződik. A teljes átépítés után a Budapest – Esztergom viszonylaton több mint 20 perces menetidő csökkenés várható. Az utazás a tavasztól főleg elővárosi vonalakon folyamatosan forgalomba álló új FLIRT motorvonatoknak köszönhetően egyre kényelmesebb lesz. A MÁV-START és a GYSEV közös közbeszerzés keretében 48 motorvonatot vásárol meg, és állít forgalomba 2015 őszéig. A hazai FLIRT-flotta így az évtized közepére száztizenkét járműből áll majd. A MÁV-START, folytatva a 2013-ban megkezdett munkát, összesen 1 milliárd forintot fordít a minőségi szolgáltatásokat nyújtó vasúti kocsik – közel 300 jármű – megújítására. A személyszállító vasúttársaság több mint 700 jármű átalakítását tervezi annak érdekében, hogy ingyenes WiFi szolgáltatással tegyék kényelmesebbé a vasúti utazást. Mostanáig több mint 400 kocsit szereltek fel WiFi routerrel a távolsági és elővárosi forgalomban.

 A várakozásoknak megfelelő eredményt hozott a megtett úttal arányos elektronikus díjszedés júliusi bevezetése?  

–A hazai közlekedés elmúlt évtizedének egyik legnagyobb sikere a megtett úttal arányos elektronikus díjszedés júliusi bevezetése. A díjszedési infrastruktúra a sokéves előkészítés eredményeire alapozva, mindössze két és fél hónap alatt épült ki. A rendszer üzembiztosan működik, a díjbevételi elvárásokat már az első félévben sikerült felülmúlni, azok várhatóan idén, az első teljes évben is teljesülnek. A fejlesztési tárca és az útdíjfizetési szolgáltató a bevált megoldások további finomhangolására törekszik. A szolgáltatások folyamatos fejlesztésével a megtett úttal arányos útdíjfizetés egyre jobban alkalmazkodik a felhasználók igényeihez.

 

Medveczky Attila