vissza a főoldalra

 

 

 2014.02.28. 

Cél, hogy Hollókő élő falu maradjon

A „Próbáljon szerencsét Hollókőn!" elnevezésű programban a látogatók a korábbi korok hangulatát élhetik majd át

Csaknem kétmilliárd forintos turisztikai fejlesztés kezdődött meg a világörökség részeként számon tartott Nógrád megyei Hollókőn. A népi hagyományokra épülő kiemelt program a kormány támogatásával valósul meg.

 Abból, hogy most kétmilliárd forintos turisztikai fejlesztés veszi kezdetét a településen, következtethetünk-e arra, hogy Hollókő bár a világörökség része, mégsem keresik föl kellő számban a turisták? – kérdezem Szabó Csabát, Hollókő polgármesterét.

 –Ez csak részben felel meg a valóságnak, hiszen a gazdasági válság miatt érezhető az, hogy valamennyivel kevesebb turista érkezik 2008-tól a településre. Főleg azt tapasztaljuk, hogy a Hollókőt meglátogatók kevesebbet költenek a településen. Most azon vagyunk, hogy megújítsuk kínálatainkat, hiszen nagyon sok jó látogatóhely jött létre az észak-magyarországi régióban; gondolhatunk az egerszalóki fürdőre és a börzsönyi fejlesztésekre. Ezért lényeges a megújulás a településünkön is, még akkor is, ha a palóc kultúra adott, ahogy szintén adott hozzá a tradíció és a műemlék várunk. Sajnos eddig ne tudtuk kellőképpen bemutatni értékeinket. Főleg rendezvényeken, például Húsvétkor és Pünkösdkor látogatnak el hozzánk, de a célunk az, hogy mérsékeljük a szezonalitást, és emeljük a tartózkodási időt és így a vendégéjszakák számát. Ezért is vette kezdetét a csaknem kétmilliárd forintos turisztikai fejlesztés.

 A turisztikai fejlesztés teljes összegét a kormány állja?

 –Szükséges volt önerő is – melynek összege 41 millió forint– , mert EU-s forrásokat is igénybe vettünk. Nagyon sok épületünk a ’70-es években készült el, így a Várétterem, a régi orvosi rendelő. Szintén nagy problémát jelent, hogy az ófalu útja gyakorlatilag járhatatlan. Ezért is lényeges a fejlesztés, s új parkolóra is szükségünk van, mert az autóbuszok fogadására számára nem elég a mostani parkolónk.

 Az elmondott elemeken kívül mindent tartalmaz a „Próbáljon szerencsét Hollókőn!" elnevezésű program?

 –Természetesen meg lehet úgyis tekinteni a települést a turistáknak, ahogy eddig, de meg akarjuk valósítani a Küszöb elnevezésű információs pontot, ahol a vendégeket tájékoztatjuk arról, mi mindent érdemes megtekinteni Hollókőn. Tematikus jegy vásárlására is van lehetőség, ez azt jelenti, hogy a Hollókőre érkezők a belépő megváltásával tarisznyát és hamuban sült pogácsát kapnak, majd szerencsét próbálhatnak a faluban, ahol alkothatnak, játszhatnak, táncolhatnak, zenélhetnek, ételt-italt kóstolhatnak. Ebből a szempontból újítjuk föl településünk látványosságait, tehát így a múzeumok, a látogatóhelyek is megújulnak. Így például egy szövőházban azt is be kell mutatni egy film vetítésével, hogy abban a házban kik éltek, azon kívül bemutatjuk a régi szövési technikákat is. Tehát a modern technológia segítségével a turista láthatja azt, milyen volt az adott ház a múltban. Megújul a Babamúzeum előtti tér, a kút körül kényelmes, árnyas pihenőt alakítanak ki. Egykori iskolát és pedelluslakást rendezünk be a múzeumként működő Kossuth úti épületben, ezzel a jelenlegi erdészeti kiállítást váltják fel. Az ófalusi részen pedig főleg a gasztronómiai kínálatot szeretnék fejleszteni. Az ide látogató megkóstolhatja a palóc süteményeket. Terveink szerint kézműves műhelyként működik majd a Mesterségek udvara, ahol bemutatják a hagyományos mesterségeket, és ott elsősorban a gyerekeket akarják foglalkoztatni. Mindez úgy néz ki, hogy a gyerekek monitoron, számítógép segítségével játékos formában „űzik” a hagyományos mesterségeket. Az italkóstoltatásnak és a zenés programoknak ad helyet a pincével is rendelkező Mulatós ház. A látogatói pontok egyik új eleme lesz, hogy a kóstolás mellett a sajt-, túró- és tejfölkészítésbe, valamint a kiállításon az egykori állattartásba kapnak betekintést a településre érkező turisták. A palócműhelyben pedig a fafaragást mutatjuk be. Nagyon fontos eleme a fejlesztésnek az 1996-ban a település számára átadott vár felújítása. A vár középső szintjét beépítjük, és arra törekszünk, hogy egy XIII. század végi, autentikus várbelsőt mutassunk be. Az öregtornyot is látogathatóvá tesszünk, s annak három szintjén kialakítjuk a fegyverszobát, illetve a lakórészt. A torony alsó szintjében pedig multimédiás eszközökkel mutatjuk be a vár múltját, építését, annak tulajdonosait.

 Egy program sikerét nagyban meghatározza a marketing, a reklám is. Lesznek például óriásplakátok, melyek Hollókőre invitálják a nagyvárosok lakosságát?

 –Lényeges dologra kérdezett rá. Idén a beruházásoké a „fő szerep”, s 2015-től az önkormányzat tulajdonában lévő nonprofit kft az Inhouse-közbeszerzési pályázatból 40 millió forintot kapott marketingtevékenységre. Ezért jövő év elejétől mindent megteszünk annak érdekében, hogy a fejlesztéseinket reklámozzuk, mégpedig tematikus formában. Így a gyereklapokban is hirdetünk, mert új játszóteret is építünk.

 A tervekben az is szerepel, hogy mennyi új munkahely teremtődik a projekt létrehozásával?

 –Az új attrakciók lebonyolításában még további öt fő vesz részt, s azon kívül a különböző vállalkozásokat, mint a Kalácsházat, Sajtházat kiadjuk, mert ezt nem mi szeretnénk üzemeltetni, s természetesen a megújult Várétteremben is lesznek új munkahelyek.

 

Medveczky Attila