vissza a főoldalra

 

 

 2014.01.24. 

Szellemében még élhet

Schéner Mihály kiállítása a Vízivárosi Galériában

A közelmúltban még itt tevékenykedő, festő, rajzoló, faragó, boldogság-találkozókat szervező Schéner Mihály (1993–2009) a kortárs magyar és nem magyar képzőművészet jelese volt. Nyughatatlan alkata – vitázott, pörölt, embereket dicsért és sértett meg – az állandó pörgést igényelte. Nála sosem volt megállás. Angyalokkal és ördögökkel komázott, filozofikus – némelykor versszerű – megnyilatkozásai (önálló könyvek is születtek belőlük) azt bizonyítja, hogy a tollat is jól forgatta.

Egyszerre volt gondolkodó és magamutogató harlekin, s minthogy a csörgősipkát sem szégyellte, a filmbeli szereplésre éppúgy gondot fordított – zseniális ripacs volt –, mint valamely díszlet, szobor, játéktárgy, s nem utolsósorban a színekkel, formákkal tarkított vászon, farost, papír, textil megmunkálására. Reneszánsz személyisége sok bajt okozott: azt a sziklát, mozdíthatatlan sziklát is át akarta világítani fénnyel – gondolkodói lényének derűjével –, amely nem kért ebből a műveletből. Ám ő, rakoncátlan hívő lévén, újra és újra megpróbálta.

Életműve, akarjuk, nem akarjuk – nagy a hallgatás róla –, az egyetemes és magyar modern művészet élvonalába tartozik. Nincs nála nagyobb, a felnőttet és a gyermeket is megszólító kísérletező. A formával álmodott – kelt és feküdt –, s azt akarta, hogy tárgyai (játékfigurái, szobrai, kerámia és papír plasztikái) arról a képzeleti világról adjanak hírt, amely a valóságot ugyan nem megtagadva, de mégis valahol angyali sugárzással sokszor az égi mezőkön vagy annak közelében landolt.

Angyali ördögei és ördögi angyalai ugyanannak a teremtő fantáziának szülöttei, mint magyar motívumokra épített szobrai és vásznai, Szent István-megidézései, történelmünkhöz kötődő látomásai. A falut, ahonnan jött, ugyanúgy szerette, mint a várost. Medgyesháza és megannyi épülete nála a velencei palotákkal fogott kezet. A lagúnák városba azért zarándokolt el oly gyakran életpezsdítő élményért, maszkokért, hogy itthon bohókás lendülettel erőt vigyen a lankadóba.

A békéscsabai Meseház, amelyben nemcsak a gyermek, de a felnőtt lelke is meg tud nyugodni, arra példa, hogy a tárgyakban (képekben, bútorokban, szobrokban, Mátyás trónszékében, stb.) megnyilvánuló szellem – a művész boldogság-mámorának sűrítménye – milyen csodákra képes. A művész invenciózus sokoldalúságával úgy tudja megszépíteni a valót, hogy költészetben fogant igazságai zajjal rohanó, csörömpölős korunkra is érvényesek.

A Vízivárosi Galéria kamara kiállítása – Festmények, szobrok, textilek, tárgyak – érthetően, nem foglalja magában az életmű egészét (különösen a hatvanas-hetvenes évek nonfiguratív festészete hiányzik, és néhány szenzációs grafika), ám a család tulajdonában lévő művek révén is bepillantást tud nyújtani a schéneri univerzumba. Az arc jellegzetes tulajdonságai – műfajváltogató gesztussal – így is előttünk állnak: a vonalhálóban és a festmények alakformálásában megbúvó bravúros rajztudás, az expresszív ecsetkezelés, az anyag (fa, papírmasé, agyag, textil) tisztelete.

A Betyárok (filcrajz) hármas figuráját tekintve csak részben hihetünk a Schéner Mihály-i vonalháló fenségében – azt mindennél hatékonyabban az album alakban is megjelent 151 rajz mutatja –, de a Velencei maszkok, a Birsalmák I–II., és mindenekelőtt a Tóratanulás (mindhárom olaj, farost) már olyan mű, amely által kiviláglik eme festőműhely és gazdájának különlegessége.

Szó se róla, a hagyományos látásmódon alig túllépő virágcsendéletek (azok közül is leginkább a Virágcsendélet III.) faktúrájának a gazdagsága s a megnevezett művön látható motívumkezelés jól jelzi, hogy milyen festővel van dolgunk. S jóllehet az itt szereplő két templomkép – Sándorfalvai templom (2004), Gercsei templom (2003) – színkombinációja is fölvillantja a valóság és a hit közelében mozgó ecset érvényességét, ám a mítoszi (azon belül is a reneszánszba nyúló, illetve bibliai) kirándulás különösképp a Velencei maszkok és a Tóratanulás jellemzője.

Az előbbi festmény három alakja, a rizsporos hajú férfi és az őt közrefogó két (sötét és világos) grácia együttese azért is izgalmas, mert nem lehet tudni, még csak sejteni sem, hogy a három maszk mögött valójában férfi vagy nő lakozik-e: s ha mindkettő, milyen arányban. A Tóratanulás fő alakja, minden tudást továbbadni igyekvő mestere pedig az a férfi, aki a szerkezetet tekintve szinte alapként tartja az ismeretre szomjazókat (nem véletlen, hogy itt is, mint megannyi más képen, az arc az önportré vonásait hordozza). A két Birsalma-variácó közül a Birsalmák II. azért izgalmasabb, mert a fonnyadt gyümölcs létében egyúttal ott van, maszk formájában, az embert megpróbáló idő sötét rejtelme is.

Felületkezelő megoldásában (szerkezet, a szürreális részegységek egymáshoz való viszonya, expresszív indulat, stb.) szenzációs mű a foltvarrással (patchwork) készült Tűzhalál című textil falikép. A művész ebben is kiélhette fantáziáját, hiszen a világégést szimbolizáló kavargásban nem csupán a hamura ítélt emlékeket (nő, játékszerek, madárijesztő) látni, hanem saját – több változatban is jelenlévő, némelykor torzított – fizimiskáját is.

A Magyar játékfundamentum köteteit ismervén számomra nem meglepetés a hetvenes években készült Kerekes huszár játékfigurák invenciózus formaépítkezése. Avval, hogy a művész a hagyományos ló ábrázolásoktól – csaknem költőivé emelve a formát – eltér, a gyerek szépérzékét és formakészségét is segítségül hívja a gyakorlati foglalkozáson. Nem volt véletlen a Három királyok című filmből ismert Fagalambok (1992), kecses állatplasztikák sikere sem. Ugyancsak igen szépek a felületükön királyt, szívet, Napistent megjelenítő, többféle funkciót ellátó tárgyak, a Kockás ló-téka, illetve a Piros ló-téka (mindkettő színezett fa).

A plasztikai erő, akár a „homorulatot” nézzük (Törvénytábla I. II. c. reliefek), akár a „domborulatot” (a kiállított művek nagy része), ott van minden Schéner-szoborban, az egyszerűbb, a karakterföltárás szerint leleményes papírmasé (színházi kellék?) maszkoktól kezdve – három van kiállítva belőlük – egészen a monumentális Királyig és Királynéig (mindkettő festett fa). Az 1967-es kerámia-szobrok (Napoleon, Beefeater, Betyár – Rózsa Sándor) vérbő, formázásban, színezésben is (máz, festés) megtestesülő, nemegyszer vaskos humora ott van Gubó Kati három alakjában, és a két vitrin megannyi kerámiaplasztikájában is. Ez utóbbi sorozat a fennkölttől (Szent István-sótartó) a groteszkig terjed (Kukula, Törpe). S nem kevésbé artisztikus a kitűnő rajzgyűjtemény megelőzte Kéz (mázas butélia) és a magyar motívumkincset felületi s plasztikai gazdagságában tükröző Mézeskalácshuszár lovon (fehér kerámia).

1987-ben jelent meg a rajzos-verses-filozofikus kis kötet, a Diabolikon (Ördögjárás), 1997-ben pedig az Inferno. Mindkettőben a művész s gondolkodó legjobb magát adta. (A tárlaton az alkotó csaknem húsz albuma s kötete szintén látható.) S milyen igaz a festőművész-bábos-formatervező-író az egy mineműségén s valóságán töprengő aforizmája: „Miután az Egy holttá vált, szellemében még élhet”.  

 

Szakolczay Lajos