2014.07.04.
Metró
1976-ban adták át
az 3-as jelzésű, észak–déli metró első vonalszakaszát a
Nagyvárad tér és a Deák tér között. Ez a további évek során
kibővült, előbb a Nagyvárad tér–Kőbánya-Kispest, majd a
Deák tér–Lehel tér–Árpád híd–Újpest-Központ szakaszrészekkel.
Így most – Budapest messze leghosszabb metróvonalaként – Kőbánya-Kispesttől
egészen Újpest-Központig utazhatunk az 3-as viszonylaton. Miután
a vonal első szakasza lassan negyven éves lesz, ráadásul többségében
még mindig az oroszországi Mityiscsi városában gyártott, közismert
kék szerelvények közlekednek a vonalon, magától értetődő,
hogy egyre több az ilyen-olyan műszaki hiba. Egyértelmű az is,
hogy ezzel mielőbb kezdeni kell valamit, még mielőtt egy
nagyobb mérvű üzemzavar esetleg emberéletben is kárt tesz.
Ez ideáig tiszta
sor.
Ami viszont az elmúlt
időszakban ebből a helyzetből kinőtte magát, az nemhogy a
tisztaságtól áll messze, de már-már aljasnak, alantasnak
nevezhető, miközben tökéletesen leképezi számunkra a
balliberálisok kommunikációs és politikai színvonalát. Körülbelül
két hete dobta be a kormányellenesség terén talán leginkább
véresszájú internetes portál a hírt, miszerint Lázár János
„lehúzta” (sic!) az uniós források felhasználási listájáról
a 3-as metró felújítására bekalkulált milliárdokat. Ez már
önmagában egy indulatok gerjesztésére okot adó hír manapság
(tényleg csak zárójelben: aki eddig még nem tett ilyet, annak
javaslom egyszer elolvasni az ilyen tartalmú hírekhez fűzött
kommenteket), ám a cikk ráadásul úgy folytatódott, hogy a
3-as metró pénzének lehúzásával egy időben kap hatalmas pénzelőirányzatot
a Szegedet Hódmezővásárhellyel összekötő villamosvasút
terve. Vagyis milyen sugallata van egy ilyen hírnek? Az, hogy a
gonosz Lázár János elvonja a 3-as metróra szánt pénzt, és
ebből az összegből a saját szűkebb pátriáját kívánja
fejleszteni. Teszi ezt azért, sugallja erőteljesen a balliberális
portál, hogy ezzel is büntetést mérjen a választásokon az
országos átlagnál „vörösebb” eredményt produkáló
Budapestre.
A kezdeti cikk,
mintha csak egy szimfónia kezdő szólama volna, hozta magával a
többi taktust is. Egyre-másra jelentek és jelennek meg a mai
napig is a különböző írások, melyek címei mind-mind
indulatkorbácsolóan figyelemfelkeltőek. Úgy mint: Budapestet
is lebéníthatja a Tarlós–Lázár különmeccs, Lázár már
Tarlós tyúkszemét tapossa, Lázár kinyírja Tarlóst, Százak
halhatnak meg a 3-as metróban!, Lázár–Tarlós háború a
Fideszben, Lázár jobban üti a fővárost, mint az RTL Klubot
– Bezzeg Hódmezővásárhelyen villamos lesz! –, hogy csak néhányat
idézzünk a hangzatos címekből és/vagy linkajánlókból.
Hasonló a helyzet, mint volt a választások előtt átadott 4-es
metró esetében is. Egyetlen elismerő cikket sem lehetett
olvasni az átadás után, helyette Tarlóst, de különösen Orbánt
„savazta” minden baloldali médiában megjelent írás. Végül
is valahol érthető, hogy majd szétpukkadtak balliberálisék,
hiszen amíg nekik két évtized is kevésnek bizonyult, hogy megépítsék
és átadják a negyedik metróvonalat, addig az Orbán-kormány
és az első jobboldali irányítású budapesti városvezetés
ezt négy év alatt keresztülvitte. Tette ezt úgy, hogy 2010-ben
húsz liberális év elképesztő mértékű adóssághalmát örökölte
meg.
Visszatérvén az
eredeti témához: nem lehet eléggé kiemelni, hogy a 3-as metró
jelenlegi műszaki állapota egy valós probléma, olyan, amelyet
mielőbb orvosolni kell. Ám az mindennek a legteteje, hogy
olyanok kérjék számon bárkin is a „kék metró” leromlott
állagát, akiknek éppen két évtizede lett volna rendbe tenni
azt, ám ezt bűnös módon elmulasztották. Most pedig, hogy saját
mulasztásukról eltereljék a figyelmet, az általuk kézivezérelt
sajtó kormányellenes össztűzét kihasználva a 3-as metró állapota
miatti félelemgerjesztésből akarnak politikai tőkét kovácsolni
önmaguk számára. Pedig hiábavaló ez a szánalmas fáradozás,
miként az is, hogy belviszályt szítsanak a kormánypárton belül.
Orbán Viktor ugyanis kijelentette: erős és önálló Magyarország
nem képzelhető el erős és önálló Budapest nélkül. Ebben
értelemszerűen benne van az is, hogy a fővárosi tömegközlekedésben
oroszlánrészt vállaló 3-as metrót sem fogják a sorsára
hagyni.
Nem árt tudatosítani
a szemlátomást amnéziában szenvedő balliberális
politikusokban és médiacsahosaikban, hogy 1990 és 2010 között
mindvégig az SZDSZ–MSZP koalíció állt Budapest élén. A városvezető
ez idő alatt valamennyi ciklusban Demszky Gábor (SZDSZ) volt. Húsz
év alatt jottányit sem tettek a 3-as metró állagának javításáért.
Holott az 1990-es években a mai árakhoz képest még fillérekért
elvégezhetőek lettek volna a szükséges állagmegóvó javítások,
renoválások, cserék. De a későbbiek folyamán is csak a metrósínek
kisebb szakaszainak cseréjére futotta, a viszonylat műszaki állapotának
hosszú távú biztonságát szavatoló egyéb intézkedés nem történt.
Ha tehát van olyan politikus és politikai erő Budapesten, aki
és amely nem kérheti számon a „kék metró” aggasztó állapotát,
akkor az épp a baloldali és liberális konglomerátum, illetve
az ő színeikben tevékenykedő fővárosi politikusok.
Éppen ezért a
kedves balliberálisok jobban teszik, ha nagyon mélyen hallgatnak
– sok más egyéb mellett a 3-as metró ügyében is.
Kovács Attila
|