| 
               
                2014.07.25.  
              Egy művész hazaérkezett 
               
              A vinári Ézsiás István Képtár-Galéria fölavatására
              
               
              A hetvenéves Ézsiás
              István hazaérkezett. Haza? Hiszen az évtizedek alatt csak testi
              valójában volt távol szülőfalujától, Vinártól. Valójában
              örökösen rá gondolt, vele együtt lélegzett. Innen kapott
              mindent: a festegető pap, Takács Lajos a tízéves gyermeknek
              festéket és ecsetet nyomott a kezébe, hogy próbálja meg
              kifejezni magát. Kis Lajos tanító úr szárnyai alatt pedig úgy
              fejlődött a gyermek, hogy a későbbi tanárnak, a Pápai Református
              Kollégiumban oktató kitűnő festőművész-pedagógusnak, A. Tóth
              Sándornak csak élesítenie kellett a színre-formára fogékony
              gyermek tudását. 
              Ennek a vándorlásnak
              is mondható útnak minden kockája mögött ott a múlt. A modern
              magyar képzőművészetbe konstruktív szobraival beérkező művész
              – erősítésként! – a család közvetítette hagyományvilágot,
              az Illés, a Zilahi, a Csete és az Ézsiás család munkáját,
              szeretetét éppúgy maga mögött tudhatta, mint a paraszti gazdálkodás
              – egy másikfajta teremtés – bölcselmét. 
              Önmagad ura vagy,
              csupán rajtad múlik, hogy kezedhez szelídül-e a föld, a
              kasza! S hogy a megfogant, zsákokat megtöltő – a családon kívül
              másokat is tápláló – élet képes-e arra, hogy anyagi
              biztonságot nyújtson. Amikor a Falumúzeumot az Ézsiás által
              adományozott használati tárgyak – a kendertiloló, a
              krumplinyomó, a káposztagyalu, a nagymama konyháját valaha
              gazdagító fazekak, tálak, köcsögök sokasága vagy éppenséggel
              a kádármesterség megannyi szerszáma – a múltőrző, s egyúttal
              (a munka dicséretét hangoztatván) a jövőépítő szférába
              emelik, megtörténik a csoda. 
              A hazatért fiú
              otthagyja, a fölnevelő tájhoz való kötődést sugallva, személyes
              történelmének egyik fontos nyomatát: a tárgyi világban
              megtestesülő praktikumot, s nem utolsósorban annak szellemet
              (is) megpezsdítő – mert áttételek nyomán szellemé vált
              – műtárgyait. Mert az alkotóművész keze nyomán – lásd a
              ragyogó fareliefeket – a kőműves simítókanál és megannyi
              társa szoborrá változik. Csakúgy a népi tárgykultúra nem
              egy darabja. 
              Ezeken a fa
              domborműveken – látni? érezni? – a fehéres mész vagy a tégla
              szaga szinte befogadást előkészítő fogás lesz. Mert ha a valóságban
              nem jelennek is meg a hajdani munkához köthető, az érzékeinket
              megdolgoztató illatok, emlékeinkben föltétlen ott vannak. Egy
              kis túlzással még a hajdani vinári gyermek élményvilágát
              is tükrözik. Vagyis, ahogyan a Bokodi gyerekekkel játszott,
              vagy amiképp a nagypapa kecskéit őrizte a bodzásban. 
              Ézsiás István
              világot bejáró szobrai formájukkal, színükkel, dinamikájukkal
              azt tanúsítják, hogy nem csupán a különféle metropoliszok
              tereit, múzeumait díszíthetik, nyújtva a nagyközönségnek
              egy különleges látványvilágot, hanem kisebb lélekszámú
              helységeknek, így a szülőfalunak is szépséges ékességei
              lehetnek. Az Ézsiás István Képtár-Galéria kiállítása
              betekintést nyújt egy nem mindennapi művészpálya fejlődéséről,
              állomásairól. Még a modern művészettől idegenkedők is
              megtalálhatják benne az őket érintő részt, hiszen a
              mestermunkával kivitelezett műalkotásokban a látványszépség
              nem utolsó szempont. 
              Az anyag – fa, fém,
              műanyag, üveg – változatos megjelenési formája, a különféle,
              szerkezeteknek is nevezhető alkotások: szobrok, kisplasztikák,
              reliefek, festmények (nyomatok) szemet nyitogató különlegessége,
              modern ipari formába bújtatott szépsége lenyűgözi a látogatót.
              Bőkezűségéért köszönet illeti az adományozót. Evvel Ézsiás
              István végleg hazaérkezett. 
              
               
               
              Szakolczay Lajos
              |