vissza a főoldalra

 

 

 2014.06.06. 

Verditől Lehárig

(A Kolozsvári Magyar Opera gálaestje a Kolozsvári Napokon)

Május 24-én, este a Kolozsvári Napok rendezvénysorozat keretében a Kolozsvári Magyar Opera művészei népszerű opera-, operett, -és musical részleteket adtak elő a „kincses város” főterén – nagy sikerrel, amit a többezres nézősereg tapsorkánja is bizonyított. Gounod Faustjából az ékszeráriát Balázs Barbara énekelte üde, szép színű, homogén, minden regiszterben kiegyenlített és legömbölyített szopránján, a hangvolumen megfelelőnek bizonyult, szépen, fényesen csillogott a slágerszám végén. Rendkívül aprólékosan árnyalta éneklését, holott korábban nem egyszer dinamikailag monotonnak éreztem teljesítményét. Fülöp Márton, Kolozsvár ismert és elismert baritonistája Verdi Rigolettójából a címszereplő áriáját szólaltatta meg. A magabiztos és árnyalt vokális produkció mellett külön ki szeretném emelni színészi teljesítményét. Mindig pontosan tudja, miről énekel, minden mondatának értelmet ad, nem csak a hangjával, de a gesztusaival és a mimikájával is. A képáriát Puccini Tosca című operájának első felvonásából a Magyarországon is több alkalommal fellépő – legutóbb az Erkel Színházban látható Varázsfuvolában nagy sikert arató – Pataki Adorján adta elő. A magas hangokkal megspékelt, rendkívül nehéz bravúráriát meggyőzően, végig jó diszpozícióban tolmácsolta. Kivételes vokális adottságokkal rendelkezik, hangmagasságai révén olyan Európa-hírű tenoristává válhat, aki ritka kincs. Ezúttal is nagyon meggyőzően énekelt. Az operett-számokban Ádám János szép színű baritonja jó színpadi megjelenéssel és megfelelő színvonalú színészi képességgel párosul, ő is méltán aratott sikert. Hary Judit Marica belépőjét adta elő Kálmán Imre örökzöld operettjéből. Pontosan, koncentráltan énekelt és nagyon hitelesen játszott. Tökéletes dallamformálás, remek énektechnika, és megfelelő vivőerejű hang jellemzi. S annak külön örvendek, hogy a művésznő az operett-slágereket nem sziruposan, édeskésen adta elő. A méltán népszerű musical-részeleteket Vigh Ibolya magánénekesnőn kívül a Kolozsvári Magyar Színház remek hangi adottságokkal rendelkező művészei; Farkas Lóránd, Laczkó Vass Róbert és Marosán Csaba szólaltatták meg. Ami viszont mindennek nevezhető, csak optimálisnak nem, az a hangosítás. Azt mondják, a város a régió legjobb cégét bízta meg a hangosítás biztosításával. Ha valóban ez a cég a legjobb, akkor rossz belegondolni, milyen lehet a többi…De térjünk vissza a művészi produkcióra, aminek sikeréhez döntő mértékben hozzájárult a Kulcsár Szabolcs által irányított zenekar briliáns játéka. Az élénk színekkel teli megvalósuló zenekari hangzás nagyszerű volt, a zenészek lendületesen, összefogottan és lelkesen játszottak. Hasonlóan jókat mondhatok az énekkarról is, amely kiválóan szerepelt. Kulcsár kiváló ismerője az operák és operettek világának, nagy beleéléssel, pontos elképzeléssel dirigált, de nem egy esetben túl gyorsnak éreztem az általa diktált tempókat. Örömteli ilyen szép hangokat hallani, és szükség van ilyen gálákra. Persze csak addig, amíg a nézők többsége nem az eredeti művek helyett nézi ezeket, hanem csak lazításként, a színpadi produkciók mellett. S bizony ezek a szabadtéri koncertek is bizonyítják, hogy a Kolozsvári Magyar Opera nem csak a város, hanem az egész Kárpát-medence ékessége.

 

Medveczky Attila