2014.06.27.
BOSSZÚ
Rosszindulatú és
átlátszó érvelés látott napvilágot Magyarországról. Nem
először, megszokhattuk volna már, de azért ami sok, az sok.
Tanultnak látszó embereknek nem ég le a bőr a képükről,
amikor a sajtószabadság elvesztéséről hazudoznak, ahelyett
hogy bevallanák: utálunk adót fizetni, a fenébe is. Kíváncsi
lennék, bárhol, Luxemburgban vagy Németországban meg merné-e
tenni egy akárhány-milliárdos cég is, hogy egy adófajta
bevezetésének tudomásulvétele helyett, elkezdi rágalmazni az
ország vezetőinek hozzátartozóit. Andreas Rudas, az RTL Klub
országos kereskedelmi televíziót üzemeltető RTL Magyarország
anyavállalatának régiós vezetője kijelentette: a tervezett
reklámadó „kísérlet arra, hogy diktatórikus intézkedések
nélkül korlátozzák a sajtószabadságot”.
Rudas úr nem
veszi talán észre, hogy a diktatórikus intézkedésnek a szándéka
nem a magyar törvényhozást jellemzi, sokkal inkább őt magát,
aki azonnal támadásba lendül, mondván: „Attól kezdve, hogy
keresztülviszik ezt az adóztatást, nincs többé sajtószabadság
Magyarországon.”
És azonmód
belegabalyodik saját hazugságának hálójába, mikor fenyegető
üzeneteit a Handelsblatton keresztül a kormány felé postázza.
Csak nem az erőfölényét próbálja fitogtatni? Ez lenne az a híres
nyugat-európai norma, amelynek bevezetésén, sőt megszilárdításán
elméletben fáradoznak? Azt állítja „nem fordulhat elő, hogy
ne legyen független sajtó egy Európa közepén fekvő országban”.
De mi köze van egy bevezetésre kerülő, (minden hasonló céget
reklámadó-bevétele arányában érintő) adónemnek a függetlenséghez?
Rudas úr, az RTL Klub függetlenségét félti, mi meg a magunkét,
mert minket az ő stílusa sokkal inkább azokra az időkre emlékeztet,
amikor a gyarmattartók a komprádor burzsoáziának dirigáltak,
magasról leszólva, éppen az ország függetlenségét sárba
taposva. Rudas úr azt mondja, nem tér ki a konfliktus elől. Rogán
Antalt, a Fidesz frakcióvezetőjét hallgatva jelenthetem: úgy tűnik
a kormány sem.
A fideszes
politikus arról beszélt, hogy nem lepte meg a médiavilág, a távközlési
szektor, a reklámpiac szereplőinek tiltakozása a reklámadó
miatt, mert ez korábban is tapasztalható volt a kiemelt
extraprofitot termelő iparági szereplők megadóztatásánál.
Álláspontja szerint a reklámpiacot nem lehet kihagyni az igazságos
közteherviselésből, még akkor sem, ha „soha senkinek nem
volt politikai bátorsága belevágni”. Azt mondta: a vitát
természetesnek tartja, de az RTL viselkedése „merőben eltér
a többiekétől”.
„Ez a luxemburgi
székhelyű milliárdos cég tett szert a legnagyobb profitra a
reklámpiacon az elmúlt években, és most politikai furkósbotként
használja híradóját, mert nem akar adót fizetni” –
jelentette ki, abszolút tisztességtelennek minősítve az eljárást.
Rogán Antal szerint ha valahol, akkor ebben az esetben kell félteni
a sajtószabadságot.
„Tulajdonosi döntésre,
egyértelműen a tulajdonos szándékainak megfelelően, a
politikai bosszúállás eszközeként használják az RTL híradóját,
ezzel próbálják a közélet szereplőit megfélemlíteni” elképesztőnek
nevezte, hogy „belerúgnak” emberekbe, politikusok családtagjaiba.
„Elfogadható
lenne annak kulturált vitatása, hogy egy luxemburgi székhelyű
társaság adófizetési kötelezettsége arányos és helytálló-e.
Ennek vannak magyarországi és európai fórumai egyaránt. Az
RTL vezetői azonban nem ezt választották. Szomorú, hogy
luxemburgi székhelyű milliárdosok azt gondolják, hogy ők bármit
megtehetnek, csak azért, hogy a közteherviselésből ne kelljen
kivenni a részüket” – vélekedett Rogán Antal.
A reklámadóval
összefüggésben arra is rámutatott: az ősszel, az adótörvények
tárgyalásakor – ahogy más adónemeknél – itt is nyitott
lesz a kérdés, és biztos abban, hogy kell még tárgyalni róla,
mert egy új adófajtáról van szó, figyelembe kell venni a
gyakorlati tapasztalatokat, az iparágból érkező észrevételeket.
Én csak egy
dolgot kérdeznék: jól emlékszem, hogy nemrégen százezernél
több ember vonult egy molinó mögött, amelyre az volt írva:
Nem leszünk gyarmat? Olyan csend van most.
czyla
|