vissza a főoldalra

 

 

 2014.06.27. 

BOSSZÚ

Rosszindulatú és átlátszó érvelés látott napvilágot Magyarországról. Nem először, megszokhattuk volna már, de azért ami sok, az sok. Tanultnak látszó embereknek nem ég le a bőr a képükről, amikor a sajtószabadság elvesztéséről hazudoznak, ahelyett hogy bevallanák: utálunk adót fizetni, a fenébe is. Kíváncsi lennék, bárhol, Luxemburgban vagy Németországban meg merné-e tenni egy akárhány-milliárdos cég is, hogy egy adófajta bevezetésének tudomásulvétele helyett, elkezdi rágalmazni az ország vezetőinek hozzátartozóit. Andreas Rudas, az RTL Klub országos kereskedelmi televíziót üzemeltető RTL Magyarország anyavállalatának régiós vezetője kijelentette: a tervezett reklámadó „kísérlet arra, hogy diktatórikus intézkedések nélkül korlátozzák a sajtószabadságot”.

Rudas úr nem veszi talán észre, hogy a diktatórikus intézkedésnek a szándéka nem a magyar törvényhozást jellemzi, sokkal inkább őt magát, aki azonnal támadásba lendül, mondván: „Attól kezdve, hogy keresztülviszik ezt az adóztatást, nincs többé sajtószabadság Magyarországon.”

És azonmód belegabalyodik saját hazugságának hálójába, mikor fenyegető üzeneteit a Handelsblatton keresztül a kormány felé postázza. Csak nem az erőfölényét próbálja fitogtatni? Ez lenne az a híres nyugat-európai norma, amelynek bevezetésén, sőt megszilárdításán elméletben fáradoznak? Azt állítja „nem fordulhat elő, hogy ne legyen független sajtó egy Európa közepén fekvő országban”. De mi köze van egy bevezetésre kerülő, (minden hasonló céget reklámadó-bevétele arányában érintő) adónemnek a függetlenséghez? Rudas úr, az RTL Klub függetlenségét félti, mi meg a magunkét, mert minket az ő stílusa sokkal inkább azokra az időkre emlékeztet, amikor a gyarmattartók a komprádor burzsoáziának dirigáltak, magasról leszólva, éppen az ország függetlenségét sárba taposva. Rudas úr azt mondja, nem tér ki a konfliktus elől. Rogán Antalt, a Fidesz frakcióvezetőjét hallgatva jelenthetem: úgy tűnik a kormány sem.

A fideszes politikus arról beszélt, hogy nem lepte meg a médiavilág, a távközlési szektor, a reklámpiac szereplőinek tiltakozása a reklámadó miatt, mert ez korábban is tapasztalható volt a kiemelt extraprofitot termelő iparági szereplők megadóztatásánál. Álláspontja szerint a reklámpiacot nem lehet kihagyni az igazságos közteherviselésből, még akkor sem, ha „soha senkinek nem volt politikai bátorsága belevágni”. Azt mondta: a vitát természetesnek tartja, de az RTL viselkedése „merőben eltér a többiekétől”.

„Ez a luxemburgi székhelyű milliárdos cég tett szert a legnagyobb profitra a reklámpiacon az elmúlt években, és most politikai furkósbotként használja híradóját, mert nem akar adót fizetni” – jelentette ki, abszolút tisztességtelennek minősítve az eljárást. Rogán Antal szerint ha valahol, akkor ebben az esetben kell félteni a sajtószabadságot.

„Tulajdonosi döntésre, egyértelműen a tulajdonos szándékainak megfelelően, a politikai bosszúállás eszközeként használják az RTL híradóját, ezzel próbálják a közélet szereplőit megfélemlíteni” elképesztőnek nevezte, hogy „belerúgnak” emberekbe, politikusok családtagjaiba.

„Elfogadható lenne annak kulturált vitatása, hogy egy luxemburgi székhelyű társaság adófizetési kötelezettsége arányos és helytálló-e. Ennek vannak magyarországi és európai fórumai egyaránt. Az RTL vezetői azonban nem ezt választották. Szomorú, hogy luxemburgi székhelyű milliárdosok azt gondolják, hogy ők bármit megtehetnek, csak azért, hogy a közteherviselésből ne kelljen kivenni a részüket” – vélekedett Rogán Antal.

A reklámadóval összefüggésben arra is rámutatott: az ősszel, az adótörvények tárgyalásakor – ahogy más adónemeknél – itt is nyitott lesz a kérdés, és biztos abban, hogy kell még tárgyalni róla, mert egy új adófajtáról van szó, figyelembe kell venni a gyakorlati tapasztalatokat, az iparágból érkező észrevételeket.

Én csak egy dolgot kérdeznék: jól emlékszem, hogy nemrégen százezernél több ember vonult egy molinó mögött, amelyre az volt írva: Nem leszünk gyarmat? Olyan csend van most.

 

czyla