vissza a főoldalra

 

 

 2014.06.27. 

Visszaadtuk a gyermeknevelés és a legális munkavállalás társadalmi megbecsülését

Folyamatosan emelkedik a munka mellett gyermeket vállaló családok elkölthető jövedelme

Évente 55-60 milliárd forinttal több maradhatna a két gyermeket nevelő családoknál, ha a döntéshozók a jelenlegi duplájára emelnék a kétgyermekesek családi adókedvezményét. Pankucsi Zoltán, a nemzetgazdasági tárca adóügyi helyettes államtitkára megkeresésünkre közölte: A jövedelmek korábbi mértékű adóztatása csak arról szólt, hogy miként lehet a munkával szerzett jövedelmekből a lehető legtöbb bevételt kisajtolni. Az adókulcsok kiugróan magas mértéke a múltban az érintett réteg teljesítményének visszafogását, a jövedelmük eltitkolását vagy extrém esetben akár az ország elhagyását eredményezte.

 Mindeddig szinte az összes sajtóorgánum azt hangoztatta, hogy a három, vagy annál több gyermeket nevelők jártak jól a második Orbán-kormány idején a családoknak járó adókedvezménnyel. Ha ez igaz, akkor ezért gondoltak arra, hogy, amennyiben módjukban áll, akkor duplájára emelkedhet a kétgyermekes családoknak járó adókedvezmény?

 –Tévhit, hogy a családi kedvezmény rendszerének megteremtésének köszönhetően csupán a három, vagy annál több gyermeket nevelők jártak volna jól. A kormány 2010-es hivatalba lépésekor ugyanis nem kevesebbet tűzött ki célul, mint hogy, olyan adórendszert alakít ki Magyarországon, melynek alappillérét a munka és a családok megbecsülése adja, és amely a gyermekvállalás elismerésén túl hozzájárul a gazdasági növekedés fellendítéséhez is. A családi kedvezmény rendszerének – vitathatatlan előnyei ellenére is létező – kritikusai azt elfelejtik megemlíteni, hogy az első Orbán kormány teremtette meg a családok adórendszeren belüli támogatásának lehetőségét, amelyet a szocialista kormány (2006-tól) gyakorlatilag a gyermeket nevelő családok túlnyomó többsége esetében megszűntetett. A baloldali kormányzás ugyanis csak azokat a családokat részesítette gyermekenként maximum havi 4000 Ft-os kedvezményben, amelyek legalább három gyermeket neveltek. Ezzel szemben 2011 óta az egygyermekes szülők havi 10 000 Ft , a kétgyermekesek 20 000 Ft , a háromgyermekesek 99 000 Ft és e fölött gyermekenként további 33 000 Ft kedvezményben részesülhetnek. Ez a számok nyelvén azt jelenti, hogy 2010-ben a családosok mintegy 12 milliárd forintot fordíthattak pluszban a gyermeknevelés költségeire, de ez is csak azokhoz a családokhoz jutott el, amelyek legalább három gyermeket neveltek. A kormány azonban elkötelezte magát a valódi teherkönnyítés mellett, annak érdekében, hogy a szülők megfelelő körülmények között nevelhessék fel gyermekeiket. Ezért jelenleg valamennyi család részesül kedvezményben, mégpedig a szocialista szisztémához képest sokkal nagyobb összegben: már a kedvezmény első három évében, évente 180 milliárd forinttal költhettek többet a szülők gyermekeikre.

 Van-e annyi pénze az államnak, hogy ezt a tervbe vett jelentős adókedvezmény változtatást tehát, hogy duplájára emeljék a kétgyermekesek családi adókedvezményét , végrehajtsa, vagy szükséges mindehhez a költségvetés módosítása?

 –Amennyiben a költségvetési mozgástér lehetővé teszi, szándékunkban áll a két és a három gyermeket nevelő családok adókedvezménye közötti különbség szűkítése. A szűkítés a kétgyermekesek kedvezményének emelésével történne. A kétgyermekesek kedvezményének megduplázása évente újabb 55-60 milliárdot hagyna 350 ezer szülőnél.

 Arról van-e kimutatásuk, hogy a gyermekek után járó adókedvezményekkel 2014 nyaráig mekkora összeg maradt a családoknál? Az év eleje óta nemcsak a személyi jövedelemadóból, hanem a munkavállalói járulékokból is levonható a kedvezmény. Mit jósol, év végére mindez mekkora összeget tesz ki?

 –Adataink szerint folyamatosan emelkedik a munka mellett gyermeket vállaló családok elkölthető jövedelme, hiszen az adórendszer kedvezményei által egyre több pénz marad a családok zsebében. Az évközi bevallások adatai alapján idén áprilisig közel 65 milliárd forintot takarítottak meg a családosok. Becsléseink alapján az idei évtől megteremtett járulékkedvezménynek köszönhetően 2014-ben 230 milliárd forinttal nő a gyermeket nevelő szülők elkölthető jövedelme.

 Az ellenzék szerint a pénz jó része az eleve jól keresőkhöz áramlott, a gyerektelen szegények pedig pórul jártak. Mi erről a véleménye?

 –Úgy gondolom, hogy a 2010 előtti adórendszer, illetve a szocialista kormányzás „félszuperbruttóként” elhíresült találmánya a munka túladóztatása tekintetében már elment a falig. A jövedelmek korábbi mértékű adóztatása csak arról szólt, hogy miként lehet a munkával szerzett jövedelmekből a lehető legtöbb bevételt kisajtolni. Az adókulcsok kiugróan magas mértéke a múltban az érintett réteg teljesítményének visszafogását, a jövedelmük eltitkolását vagy extrém esetben akár az ország elhagyását eredményezte. Az arányos, egykulcsos jövedelemadónak köszönhetően sikerült egy életszerű, teljesíthető, munkabarát, és nem utolsósorban egyszerű adórendszert kialakítani. A Munkahelyvédelmi Akció kedvezményeivel és a családi kedvezmény bőkezűségével az új adórendszer hozzájárulhat ahhoz, hogy a jövőben ne érje meg hazánkban sem anyagi, sem erkölcsi értelemben az adózás megkerülése.

 Három év alatt beigazolódott a kormánynak azon szándéka, hogy akkor cselekszik helyesen, ha a nevelés költségeit a szülőknél hagyják?

 –Meggyőződésem szerint nincs jobb befektetés a gyermekeknél, és akkor cselekszünk a leghelyesebben, ha a nevelés költségeit a szülőknél hagyjuk. A családi kedvezmény rendszerének bevezetésével visszaadtuk a gyermeknevelés és a legális munkavállalás társadalmi megbecsülését. Annak eldöntésére, hogy helyesen cselekedtünk e, nincs szükség időre, minden érv ezen intézkedések mellett szól.

 Ezeket a kedvezményeket csak a bejelentett munkahellyel rendelkezők vehetik igénybe. Ez is egy lépés az ellen, hogy a cégek feketén foglalkoztassanak munkaerőt?

 –A kedvezmény bevezetésekor a fő szempont a gyermeknevelés költségeinek elismerése volt, természetesen emellett, mivel egy adókedvezményről beszélünk, a rendszer – szándékoltan – ösztönöz a legális foglalkoztatásra is. A munkavállalónak jövedelme eltitkolása nem jelent nettó jövedelememelkedést, vagyis „nem éri meg” számára a fekete- vagy szürkefoglalkoztatás kockázata, így motiválttá válik arra, hogy olyan munkáltatót keressen, aki hajlandó őt tisztességgel bejelenteni. Hiszen a mai nap jövedelme jelenti számára a jövőt, az alapján kap idősebb korára ellátást, nyugdíjat.

 Napjainkra szinte minden ország számára kihívást jelent az eltitkolt jövedelmek miatt kieső adóbevétel. Mennyire lényeges hazánkban a feketegazdaság elleni küzdelem?

 –A kormány az elmúlt években valamennyi adóügyi átláthatóságot szolgáló törekvést kiemelten támogatta, és számos markáns intézkedést vezetett be a feketegazdaság visszaszorítása érdekében. Tekintettel arra, hogy a feketegazdaság miatti adókiesés érdemi csökkentése elemi érdeke az országnak, ezért annak felszámolása a jövőben is prioritást élvez, sőt az előttünk álló évek egyik legfontosabb adópolitikai célkitűzése ez lesz.

 A családi adókedvezménynek azon nagyfokú emelése, ami eddig történt, mennyire kuriózum az EU-n belül?

 –Az egygyerekesek esetében az EU több országában is van hasonlóan jelentős mértékű adókedvezmény. A két, három vagy több gyermek esetében viszont az adórendszeren keresztül nyújtott kedvezmény kiemelkedőnek számít. Annyira kiugró a nagycsaládosok körében nyújtott kedvezmény mértéke, hogy például egy adótanácsadó cég nemrégiben megjelent felmérése szerint Magyarország dobogós helyet foglal el abból a szempontból, hogy „a bruttó fizetéshez képest mennyi pénzt kap kézhez egy két vagy háromgyermekes munkavállaló”.

 

M.A.