vissza a főoldalra

 

 

 2014.05.08. 

Több forrás juthat az iskolagyümölcs-programra

Magyarországon ma már több mint félmillió kisdiák jut átlagosan hetente legalább két alkalommal, legalább kétféle gyümölcshöz és zöldséghez az iskolában

Magyarország a következő tanévtől várhatóan a jelenleginél is több pénzt fordíthat a nemzeti iskolagyümölcs-programra, amelyet az általános iskolások teljes körére kiterjesztene. Bittsánszky Márton, a Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) agrárpiaci főosztályvezető-helyettese elmondta: az iskolagyümölcs-programban legalább heti 2, legfeljebb heti négy adag terméket lehet kiosztani a tanulóknak. Az iskolák dönthetnek arról, hogy ténylegesen hány adag termék kiosztását vállalják. A legtöbb iskola a heti 3, ill. a heti 4 adag termék kiosztását vállalta.

 A Nemzeti Iskolagyümölcs-program az európai iskolagyümölcs-program része, amely az Európai Unió pénzügyi támogatásával valósul meg. A 2013/2014-es tanévre mennyi volt az európai program keretösszege, és hazánk mekkora forráshoz jutott belőle?

 –A 2013/2014-es tanévben az európai iskolagyümölcs-programban résztvevő 25 tagállam között 90 millió eurót osztott szét az Európai Bizottság, amelyből Magyarország 4,5 millió euróval (1,3 milliárd forinttal) részesült. Az EU legalább 50%-ban finanszírozza a programot az egyes országokban, de a támogatás összege az adott országban résztvevő gyerekek számától, illetve a gazdasági fejlettségtől függ. 2013-ban a Kormány az európai iskolagyümölcs-program részeként végrehajtott nemzeti program addigi 500 millió forintos költségvetési keretét 700 millió forinttal megemelte, így a 2013/2014. tanévben már 1,2 milliárd forintos nemzeti forrás áll rendelkezésre a program végrehajtására.

 Az általános iskolák összes évfolyamán tanuló gyermekek részt vehettek a programban?

–A programnak köszönhetően Magyarországon ma már több mint félmillió kisdiák jut átlagosan hetente legalább két alkalommal, legalább kétféle gyümölcshöz és zöldséghez az iskolában. A 2013/2014-es tanév óta nemcsak az alsó tagozatosok, hanem az 5-6. osztályos tanulók is bekapcsolódhattak a programba, így ebben a tanévben már az általános iskola 1-6. évfolyamán tanuló gyermekek részesülhetnek a program előnyeiből.

 Az iskolák igazgatóinak kell az iskolagyümölcs-programban való részvételhez szükséges megállapodásokat megkötni a szállítókkal?

 –Korábban valóban az oktatási intézmények vezetői kötötték a megállapodásokat, azonban az oktatási rendszer átszervezése, főként a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) létrehozása szükségessé tette az iskolagyümölcs-programba való jelentkezés rendszerének átalakítását is. Így jelenleg az iskolagyümölcs szállítására vonatkozó megállapodásokat az iskolák fenntartói kötik a szállítókkal.

 Ha már a szállításról volt szó; törekednek a regionális termékek előnybe részesítésére?

 –A beszállítók körét a VM úgy határozta meg, hogy a gyermekek egész évben magyarországi termelésből származó termékeket kaphassanak, és biztosított legyen az ehhez szükséges logisztikai háttér. Fontos szempont azonban az is, hogy a szállítók földrajzilag közel legyenek az iskolákhoz, és hogy minél több helyi termelőt bevonjunk a programba. Ezért az iskolák fenntartóinak a szállító kiválasztásakor előnyben kell részesíteni azokat, akik a lehető legrövidebb szállítási távolságok mellett tudják biztosítani az átadott termékek termelői és a tanulók közvetlen kapcsolatát. Természetesen emellett a kiválasztott szállítónak teljesítenie kell a kísérő intézkedésekre és a szállítás garanciáira vonatkozó feltételeket is. A szállítók köre ennek megfelelően a termelők mellett a zöldség-gyümölcs termelői csoportok, termelői szervezetek és ezek társulásai, mivel ezek a zöldség- és gyümölcstermelők kezdeményezésére létrejött szervezetek, amelyeket éppen annak érdekében hoztak létre, hogy a termelő tagjaik termékét értékesítsék.  

Mely szervezet ellenőrzi a gyümölcsök frissességét, illetve, hogy a földolgozott termékek nem tartalmaznak-e hozzáadott cukrot, sót, vagy édesítőszert?

 –Ugyanúgy, mint bármely más értékesítőnél, illetve élelmiszeripari vállalkozásnál a termékek minőségszabványoknak és élelmiszerkönyvi előírásoknak való megfelelését a NÉBIH ellenőrzi a szállítóknál, ill. a gyümölcslé előállítóinál. Ugyanakkor a kiszállított termék frissességének és minőségének ellenőrzésében alapvető szerepe van az iskolákban az átvételért felelős személynek, aki a termék minőségét illetően kifogással élhet.

 Mit mutatnak a statisztikák: ebben a tanévben tanulóként heti hány adag termék került kiosztásra?

 –Az iskolagyümölcs-programban legalább heti 2, legfeljebb heti négy adag terméket lehet kiosztani a tanulóknak. Az iskolák dönthetnek arról, hogy ténylegesen hány adag termék kiosztását vállalják. A legtöbb iskola a heti 3, ill. a heti 4 adag termék kiosztását vállalta.

 A következő tanévre vonatkozóan mennyivel növekedhet a Nemzeti Iskolagyümölcs-programra szánt forrás és ez mennyivel több gyermeket érint?

 –A Magyarország számára a rendeletileg elkülönített, úgynevezett indikatív uniós támogatási összeg a 2014/2015. tanévtől 2 millió euróról 3 millió euróra emelkedik. Mivel a VM eddig minden évben az indikatív összeget jelentősen meghaladó mértékű uniós támogatási összeget hívott le, ezért azt hogy növekszik-e az iskolagyümölcs-program forrása, és ha igen, milyen mértékben, továbbá hogy a rendelkezésre álló forrás lehetővé teszi-e a célcsoport további bővítését, kizárólag az uniós támogatási keret tagállamok közötti végleges felosztásának ismeretében lehet megmondani. Erről azonban az Európai Bizottság csak 2014 júniusában fog dönteni.

 Hogyan tudnak minél több oktatási intézményt bevonni ebbe a programba?

 –Egyrészt a KLIK megalakulásával és működésével a fenntartásába tartozó iskolák bevonása egységesen kezelhető, másrészt az ebben a tanévben indított országos iskolagyümölcs-kommunikáció azáltal, hogy széles körben népszerűsíti a programot, reményeink szerint hozzá fog járulni a csatlakozni kívánó iskolák számának emelkedéséhez is.

 A program megvalósítását nem nehezíti-e meg a gyümölcsök darabszám és tanulók szerinti nyilvántartásával járó adminisztrációs teher?

 –A program minimális adminisztrációs terhet jelent az iskoláknak, amely az egyébként is végzendő, az osztálynaplón alapuló nyilvántartásra támaszkodik, így nem gondoljuk, hogy az adminisztrációs kötelezettség akadálya lenne a programhoz való csatlakozásnak.

 A gyermekek és szülők kapnak-e elegendő információt az iskolagyümölcs programmal kapcsolatban? Tehát mennyire elégséges a program kommunikációja?

 –A programmal kapcsolatos információknak legfontosabb csatornája maga az iskola; a pedagógusok, valamint azok a dolgozók, akik közvetlen kapcsolatban állnak mind a gyermekekkel, mind a szülőkkel. Az iskola ez irányú tevékenységét semmilyen egyéb kommunikációs eszköz nem helyettesítheti. A program szélesebb körű megismertetése érdekében a VM a 2013/2014. tanévben elindította az iskolagyümölcs-program országos kommunikációját. Az országos kampány célja, hogy a programot az abban részt nem vevőkkel is megismertesse, felhívja a figyelmet az Európai Unió szerepvállalására, és a zöldség-gyümölcs fogyasztásnak az egészséges táplálkozásban betöltött szerepére.

 Bizonyára az egészséges táplálkozási szokások már gyermekkorban kialakulnak, s ezért fontos feladat a kisiskolások zöldség-gyümölcs fogyasztásának hosszú távú növelése, és az étkezési szokásaik megváltoztatása az elhízás elleni küzdelem érdekében. Mennyire tartják azt is lényegesnek, hogy ebből a forrásból az egészséges életmódot népszerűsítő oktatásokat is lehessen finanszírozni?

 –2009-ben az Európai Bizottság az egészségtelen táplálkozás okozta túlsúlyosság és elhízás elleni küzdelem érdekében indította útjára az iskolagyümölcs-programot, amely kettős célt szolgál: megismertetni és megszerettetni a gyermekekkel a zöldségeket és gyümölcsöket, illetve megakadályozni a túlsúlyosságot és az elhízást azáltal, hogy az egészségtelen élelmiszerek helyett az egészséges tápanyagok fogyasztására ösztönözi őket. E célok elérésére nem csak a program keretében elfogyasztott termékek szolgálnak, hanem a kötelezően megvalósítandó úgynevezett kísérő intézkedések is, amelyek a fentieken túl hozzájárulnak ahhoz is, hogy újra közelebb kerüljenek a gyermekek a zöldség-, gyümölcstermeléshez. Jelenleg a kísérő intézkedések, – bár végrehajtásuk kötelező –, nem támogathatóak. Az Európai Bizottság azonban fölismerve az intézkedések jelentőségét a következő tanévtől lehetővé teszi a támogatásukat is.

 

Medveczky Attila