vissza a főoldalra

 

 

 2014.05.23. 

Garantált a magyar termőföld védelme

Négy elemből álló garancia-, és kritériumrendszert építettünk bele a földforgalmi törvénybe

Lapunkban többször beszámoltunk a mező- és erdőgazdálkodási földek forgalmáról szóló törvény előkészületeiről, a földbérlésekről. Viszont Brüsszelben felvetődött, hogy a helyi földbizottságok megválasztása legitimációs gondokat okozhat, ha azokat a helyi földművesek – a helyben földhasználati joggal rendelkező gazdák – képviselői saját maguk közül választják. Dr. Simon Attila István, a Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) jogi, igazgatási és agrárszakképzési ügyekért felelős helyettes államtitkára elmondta: a földforgalmi jogszabály minimális módosítását tervezik, mely szerint a helyi földbizottságokat a helyi képviselőtestület választaná meg a helyi gazdák közül. Így a legitimáció egyértelműen biztosított lenne.

 A szabad pálinkafőzés, a magyar akácfa-ügy után most a mező- és erdőgazdálkodási földek forgalmáról szóló törvényt nehezményezik az EU bürokratái. Mi állhat az ügy hátterében?

 –A háttérben az áll, hogy az EU egyes tagállamai nehezményezik azt a célunkat, hogy a magyar termőföldet a magyar gazdáknak adjuk. Egyértelmű, hogy ez a döntésünk sok EU-s ország számára fájdalmas, főleg azért, mert Magyarország területének közel fele nagyon jó minőségű szántó művelési ágban nyilvántartott termőföld. Ennek nagysága közel 5 millió hektár. A tőlünk nyugatabbra fekvő államokban nagyon rögzítettek a termőföld és birtokviszonyok. Így aki ott nem jutott termőföldhöz, értelemszerűen az EU keleti országaiban szeretné ezen célját elérni. Mégpedig úgy, hogy kihasználják a szegényebb országokat, és a tényleges árnál jóval kevesebbet fizetnének a termőföldért. Mi pedig ezt nem engedjük. Azt viszont ki kell hangsúlyozni, hogy a magyar termőföld védelmét májustól, függetlenül attól, hogy nem alakulnak meg a helyi földbizottságok, garantáljuk. Hiszen olyan garancia-, és kritériumrendszert építettünk bele a földforgalmi törvénybe, amelynek négy eleme van, s a negyedik a helyi földbizottság. Tehát a jövőben is csak magánszemély vásárolhat termőföldet. A második garanciaelem, hogy csak földműves magánszemélyek vásárolhatnak termőföldet. Természetesen a törvényben meghatároztuk azt is, hogy ki tekinthető földművesnek. Fontos szempont, hogy Magyarországon kell nyilvántartásba vetetnie magát annak, aki ilyen státuszt szeretne szerezni. Egyértelmű, hogy erre egy magyar gazdának sokkal nagyobb az esélye, mint egy külföldinek. A harmadik elem: a hatósági jóváhagyás. Ami azt jelenti, hogy minden egyes termőföld tulajdonjog változás esetében a szerződést a hatóságnál engedélyeztetni kell. A negyedik elem : a helyi földbizottságok minden tulajdonjog szerzés esetében vétójoggal rendelkeznek. Amennyiben nem adnak ki támogató nyilatkozatot, úgy az illető nem juthat termőföldhöz. Többek közt az nem tetszik a brüsszeli bürokratáknak, hogy a helyi földbizottságokat a helyi gazdák saját maguk közül választják meg. Szerintük ez illegitim megoldás. Ezért döntött úgy a kormány, hogy nem jelenteti meg a helyi földbizottságok megalakulására vonatkozó kormányrendelet, hanem módosítjuk majd az országgyűlésben a földforgalmi törvényt, úgy, hogy ugyanúgy a helyi gazdák közül választják meg a földbizottságot, de a választó szerv a helyi képviselőtestület lesz. S ennek a testületnek a legitimitását senki sem vonhatja kétségbe, hiszen a helyi lakosok által választott grémiumról van szó.

 Nem demokratikusabb az, mikor a helyi földbizottságok tagjait a hely gazdák választják annál, mikor egy olyan testületé a döntés joga, melyben pártszínekben politizálók is ülnek?

 –Azt ki kell hangsúlyozni, hogy a 3200 települési önkormányzat képviselőtestületeinek döntő többségében ismeretlen fogalom a pártpolitika. Hiszen a legtöbb esetben a képviselők és a polgármesterek is független jelöltként szereznek mandátumot. Tehát nem kell attól tartanunk, hogy a földbizottsági tagok megválasztása túlpolitizált lesz. A korábbi elképzelések szerint a földbizottságok úgy jönnének létre, hogy a helyi gazda jelentkezik a jegyzőnél, hogy szeretne választani, és választhatóvá válni. Brüsszelben talán úgy gondolkodnak, ha valamely érdekcsoport megszervezi azt, hogy a kötelékükben lévő gazdák jelentkezzenek be a testületekbe, az érdeksérelemhez vezethet. Egyébként mi nem kértük ki Brüsszel véleményét abban a tekintetben, hogy a módosításra vonatkozó tervünk megfelel-e számukra, hanem mi dolgoztuk ki ezt a javaslatot.

 Mi történik addig, míg nem állnak föl a helyi földbizottságok?

 – Amíg a helyi földbizottságok nem működnek, addig a helyi földbizottságok helyett az adott ügyben eljáró hatóság megkeresi a területileg illetékes Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) elnökségét. Erről a törvény rendelkezik. Ez a testület hoz döntést az adott ügyben. De ez a köztes állapot vélhetően csak a módosítási javaslat elfogadásáig, reményeink szerint nyár végéig, áll fenn. Ezt követően pedig minden magyar településen megalakulhatnak a helyi földbizottságok. Egyébként, ahol majdan nem alakul meg, vagy működésképtelenné válik a helyi földbizottság, ott a NAK megyei szerve hozza meg helyettük a döntésüket.

 Május 25-én EP-választásokat tartanak hazánkban. Nem félő, hogy a brüsszeli kötekedések, gondolhatunk az akácra, a pálinkafőzésre, éppen az euorószeptikusok malmára hajtják a vizet?

 – Nehéz megjósolni azt, hogy ezek hírek mennyiben befolyásolják a választások kimenetelét. Azt gondolom, aki felelősen tekint hazánk EU-s tagságára, és a gazdák biztosan ebbe a körbe tartoznak, arra is figyelnek, hogy milyen területi, és egyéb alapú támogatások érkeznek be hazánkba. S ezen támogatások nélkül hátrányba kerülnének a magyar gazdák. Az akác vonatkozásában pedig meg kell említeni, hogy mi prevenciós módszerrel éltünk, hiszen az úgynevezett invazív – nem őshonos – fajokkal kapcsolatban jelenik meg egy európai bizottsági döntés, ami egyetlen egy konkrét fát sem nevez meg. Tehát keretjogszabályról van szó. Mi pedig azt mondjuk, hogy elfogadjuk a döntést, de csak úgy, ha a magyar akác biztonsága szavatolt.

 

Medveczky Attila