vissza a főoldalra

 

 

 2014.05.23. 

Lényeges a határmenti régiók közötti együttműködések fejlesztése

A visegrádi négyek, valamint Románia és Bulgária összehangolják fejlesztési stratégiájukat

A visegrádi országok (V4), valamint a kezdeményezéshez csatlakozó Románia és Bulgária közös területfejlesztési stratégiája jó kiindulási pontot jelent ahhoz, hogy az Európai Unió 2014-20-as időszakában az érintett országok ez alapján együttműködve fejlesszék a térséget, és az EU-nál hatékonyan képviseljék a közös érdekeiket. Szerkesztőségünk vendége: Dr. Komoróczki István, a Nemzetgazdasági Minisztérium tervezéskoordinációért felelős államtitkára.

 A Visegrádi Négyek elnöki pozícióját jelenleg Magyarország tölti be. Hazánk kezdeményezte azt a találkozót, amin részt vettek a V4-eken kívül Románia és Bulgária területfejlesztési miniszterei?

 –A Visegrádi Négyek elnökeként Magyarország kezdeményezte a V4+2 országok területfejlesztési minisztereinek találkozóját. Magyarország számára az elmúlt és az idei év intenzív, Közép-Európára fókuszáló időszak. A Visegrádi Négyek, valamint Románia és Bulgária – azaz a V4+2 országok – területfejlesztési együttműködésének fontos mérföldkövéhez értünk. A Visegrádi Négyek elnöki posztját minden évben más állam tölti be, így fordulhatott elő, hogy már négy éve, 2010-ben is Budapesten írtuk alá azt a közös nyilatkozatot, amely iránymutatásul szolgált a munkánkhoz. Az elmúlt négy évben, a nemzeti területfejlesztési törekvéseinket és a releváns uniós szakpolitikát figyelembe véve, áttekintettük térségünk helyzetét, meghatároztuk a közös területfejlesztési kihívásokat, és igyekeztünk olyan beavatkozási lehetőségeket találni, amelyek hozzájárulhatnak a V4+2 térség kiegyenlített és harmonikus fejlődéséhez.

 Hogyan esett a cseh szakemberekre a választás, hogy velük együtt alkossák meg a V4+2 közös területfejlesztési stratégiáját?

 –Amostani találkozó, bár nagyon fontos mérföldkő számunkra, csupán egy újabb állomása annak a 2008 óta zajló munkának, amelyet az akkori cseh Regionális Fejlesztési Minisztérium indított el, és amelynek szakmai koordinációját a cseh Területfejlesztési Intézet végezte. A résztvevő államok aktív közreműködése azonban elengedhetetlen egy ilyen együttműködésben, magyar részről több megbeszélésen, és számos szakértői dokumentum elkészítésében részt vettünk.

 Miért tartották fontosnak, hogy a kezdeményezéshez Románia és Bulgária is csatlakozzon?

 –Bulgária és Románia 2007-ben csatlakoztak az Európai Unióhoz, így kézenfekvő volt, hogy nyissunk a délkelet-európai országok irányába. A Visegrádi Négyek mindig is szoros együttműködésre törekedtek a szomszédos országokkal, és az sem kizárt, hogy a jövőben további országok is bekapcsolódjanak ebbe a munkába.

 Ezen hat ország vezetése sok mindenben nem ért egyet, főleg a helyi magyarságot, a kettős állampolgárságot, és az autonómiát illető kérdésekben. Mindezek nem hátráltatják a közös területfejlesztési stratégia kidolgozását?

 –Természetesen minden nemzetközi kapcsolatban vannak olyan területek, amelyekben eltérő álláspontot képviselünk. Együttműködésnek azonban csak akkor van értelme, ha találunk olyan témákat, amelyben közös erővel többet tudunk elérni, mint külön-külön. Jelenleg a közös adottságaink is sok esetben inkább versenytársakká tesznek bennünket a globális munkamegosztásban, amit csak tudatos, tervezett együttműködéssel lehet feloldani. Csak így válhat Kelet-Közép-Európa újra az európai térség növekedési motorjává.

 Milyen érdekazonosságok adják az alapját az együttműködésnek?

 –A legfontosabb célokban országaink érdeke sok szempontból azonos, ezért az együttes fellépés, az együttes képviselet – ahogy közel 700 éve is – természetes politikai erővé kovácsol bennünket. A V4+2 országokat a magyarországihoz hasonló területi folyamatok jellemzik, és mivel országaink sajátosságai és kihívásai jórészt közös múltunkban gyökereznek, ezért problémáink megoldásához is közös fellépésre van szükség. Ilyen többek között az utóbbi évtizedekben, a határok lebontásával megindult folyamat is. Míg a határ menti térségek általában ritkán lakott és elmaradott térségeknek számítottak a 20. században, a nagyvárosok fejlődésének hatására mára határokon átnyúló agglomerációk jöttek létre, melyek jelentős fejlődési lehetőséget hordoznak magukban.

 Ezzel a stratégiával elérhető az, hogy Brüsszel felé az érintett hat ország közösen lobbizzon?

 –Közös célunk, hogy a Visegrádi Négyek, valamint Románia és Bulgária a térség és Európa dinamikusan növekvő gazdasági és termelési pólusává váljon. Ehhez szükség van a nagyvárosaink összekapcsolására, valamint a határ menti térségek összehangolt fejlesztésére. A közös területfejlesztési stratégia ehhez nyújt segítséget, ezért mind a hat ország elkötelezett a megkezdett együttműködés folytatásában. Az együttműködés azon kívül, hogy lehetőséget teremt a hat ország területfejlesztési politikájának összehangolására, az Európai Unió meghatározó területi folyamatainak alakításához, a területi kohézió elősegítéséhez is hozzájárul. A magyar V4 elnökség alatt számos alkalommal előfordult, hogy országaink képviselői közösen léptek fel Brüsszelben, például a 2014-2020-as több éves pénzügyi keret tárgyalásainál, vagy a területfejlesztés számára kiemelten fontos kohéziós politika szabályainak kialakításakor.

 Elképzelhető, hogy a közép-európai térségben létrejöhet egy a Benelux államokhoz hasonló alakulat?

 –Sokat lehet és kell is tanulni a Benelux együttműködés tapasztalataiból, különösen a közös finanszírozású projekteknél. Területfejlesztési szempontból az infrastruktúra-hálózatok fejlesztése és az észak–déli kapcsolatok javítása régóta fontos célunk, ami csak az érintett országok közös szerepvállalásával valósulhat meg.

 Ahogy államtitkár úr kijelentette: „hazánk számára a 2013-as év Közép-Európa-fókuszú volt.” Ez a térség területfejlesztésben mennyire marad el a nyugati országokhoz képest?

 –A területfejlesztés és a területpolitika minden országban más és más szempontok szerint épül fel, hiszen tekintettel kell lenni az adott ország közigazgatási, önkormányzati berendezkedésére éppúgy, mint az egyes térségek eltérő adottságaira. A kelet-közép-európai országokra általánosan jellemző, hogy a fővárosi régiók kiemelkedő fejlettséggel rendelkeznek az ország többi részéhez képest. A V4+2 országok vidékies térségeinek jelentős része kedvezőtlen gazdasági és demográfiai folyamatokkal jellemezhető, amelyre közösen talán könnyebben sikerül megoldást találnunk.

 Szuverén államokról van szó. A területi tervezés nemzeti hatáskörbe tartozik. Hogyan lehet elérni mégis azt, hogy ezen államok versenyképessége javuljon a következő EU-s költségvetési ciklusban?

 –A kohéziós politika az EU fő beruházási eszköze, amely lehetővé teszi az Európa 2020 célkitűzéseinek elérését: a növekedés elősegítését és a munkahelyteremtést, az éghajlatváltozással és az energiafüggőséggel szembeni küzdelmet, a szegénység és a társadalmi kirekesztettség csökkentését. Ugyanakkor minden tagállam a saját adottságainak és szükségleteinek megfelelően dönthet arról, hogy pontosan mire költi a rendelkezésére álló uniós fejlesztési forrásokat, a célkitűzések megvalósítása érdekében. A 2014-2020 közötti időszakban a magyar fejlesztéspolitika fókuszába a gazdaság fejlesztését, a foglalkoztatási szint növelését helyeztük. Azért, hogy ez a fejlődés területileg minél inkább kiegyenlített legyen, nagy hangsúlyt fektetünk a gazdasági növekedést segítő helyi és térségi fejlesztések megvalósítására is.

 Mennyire tartották lényegesnek a tanácskozáson résztvevő országok a helyi kkv-ék megerősítését?

 –A kis- és középvállalkozások fejlesztését, versenyképességük fokozását mindegyik ország elemi érdekének tartja. A találkozón egyetértettünk abban, hogy tapasztalataink megosztásával kölcsönösen segíthetjük egymás törekvéseit, mely különösen aktuális most, az új uniós programozási időszak kezdetén, amikor még zajlik a 2014-2020 közötti uniós fejlesztési források tervezése.

 Elképzelhető, hogy a hat ország között megnő ezen dokumentum alapján az import és az export volumene?

 –Stratégiai elképzeléseink és dokumentumaink összehangolása nagyon fontos lépés, ám önmagában még nem jelent egyből megoldást minden problémánkra. A fejlesztési pólusaink összekapcsolása, a régió elérhetőségének javítása, az infrastruktúra-hálózatokban azonosított folytonossági hiányok felszámolása reményeink szerint ugyanakkor az országok közötti gazdasági kapcsolatok további fejlődéséhez is új lehetőségeket teremt.

 A határmenti régiók és azok központjai közti úthálózatok, vasúti hálózat fejlesztése is szükséges a V4+2 államok versenyképességének erősítése szempontjából?

 –Nagyon fontos a határmenti és az azoktól távolabb eső régiók közötti együttműködések fejlesztése, erről az Európai Uniós tagországok regionális fejlesztéséért felelős minisztereinek április 24-én Athénban tartott tanácskozásán is szó volt. A tanácskozás résztvevői egyetértettek abban, hogy a V4+2 országok együttműködése ebből a szempontból jó példaként szolgál az európai gazdasági térség számára. Legnagyobb városaink már most is kapcsolódnak az EU központi területéhez, és fontos tényezői vagyunk az Európai Unió versenyképességének, valamint jövőbeli növekedésének. A regionális központjainkat tekintve viszont már nem állunk ilyen jól. A határaink mentén több olyan várostérség és nagyváros található, amelyek összekapcsolása, integrált fejlesztése a határszakasz mindkét oldalán húzóerő lehetne. Magyarország szempontjából olyan közös fejlesztési tengelyekben állapodtunk meg, amelyek összekötik például Pozsonyt Győrrel, Szegedet Araddal, Miskolcot Kassával, Nagyváradot Debrecennel.

 Az nem jelent-e problémát az együttműködésben, hogy Románia még nem tagja a schengeni térségnek?

 –Románia schengeni csatlakozása természetesen jót tenne a határ menti kapcsolatok fejlődésének, mivel megkönnyítené az ott élők mindennapjait, és a térség törékeny gazdaságának megerősítéséhez is hozzájárulna.

 A határtérségek gazdasági támogatására a szomszédos országok és hazánk mekkora összeget szán 2014 és 2020 között?

 –A határon átnyúló együttműködési programok keretében 2014 és 2020 között a magyar-román határszakaszon mintegy 190 millió euró uniós támogatási forrást fordíthatunk a magyar és a román megyék fejlesztési elképzeléseinek megvalósítására. A magyar-szlovák határszakaszon pedig mintegy 155 millió euró uniós fejlesztési forrás áll majd rendelkezésre a határtérség gazdaságának támogatására. Közös célunk, hogy a programokkal mindkét oldalon növeljük a foglalkoztatottak számát, összekapcsoljuk a munkaerő-piaci központokat és a szomszédos településeket, valamint ösztönözzük a helyi szereplők és intézmények együttműködését.

 Manapság nagyon lényeges az országok megfelelő energiaellátása. Kiépült-e már az észak-déli gázvezeték?

 –Az előbb említett athéni miniszteri találkozón is elhangzott, hogy csökkenteni kell a tagországok egyoldalú energia függőségét. Az utóbbi évek nagy eredménye, hogy március végén elkészült az észak-déli gázfolyosó fontos része, a Magyarországot (Vecsés) Szlovákiával (Felsőzellő/Veké Zlievce) összekötő gázvezeték, amely a magyarországi import földgázvezetékek kapacitásának mintegy 10-15 százalékát tudja majd biztosítani. Az észak-déli gázfolyosó kiépítése ezzel azonban még nem fejeződött be.

 A következő EU-s költségvetési időszakban a terület-és településfejlesztési operatív programon keresztül mekkora összeg áll a megyék rendelkezésére?

 –A 2014-2020-as időszakban a Terület- és Településfejlesztési Operatív Programon keresztül több mint 1000 milliárd forint áll majd a megyék és a megyei jogú városok rendelkezésére. Ebből a forrásból például önkormányzati többségi tulajdonú ipari parkok, technológiai parkok, iparterületek, inkubátorházak, logisztikai központok valósulhatnak meg, és a még szükséges infrastrukturális háttér kiépítésére is lehetőség nyílik.

 Az elmúlt héten beszéltem a Magyar Kórházszövetség elnökével, aki dicsérte az előző kormány egészségügyi fejlesztési intézkedéseit, de azt kritizálta, hogy a fővárosi és a Pest megyei kórházakat érintően nem történek nagy volumenű fejlesztések, s így a vidéki kórházak már fejlettebbek, mint a budapestiek. Lehet-e valahogy orvosolni azt, hogy ez a régió ne váljon „mostohagyerekké”?

 –Mint ahogy említettem, a fővárosi régiók fejlettsége, Bulgária kivételével minden V4+2 országban, jelentősen meghaladja az ország fejlettségét. Ez az alapvetően kedvező helyzet kétségtelenül nehézséget jelent a fejlesztési források megszerzésénél, mivel így például a Közép-magyarországi régió az ország többi részénél szigorúbb feltételekkel juthat európai uniós támogatáshoz. A kelet-közép-európai országok fejlettebb központi régióinak támogathatósága éppen ezért egyike azoknak a kérdéseknek, ahol a Visegrádi országoknak együtt kell kiállniuk érdekeik védelmében az Európai Unió különböző fórumain.

 Elérhető-e ezzel a stratégiával az ESDP (Európai Területfejlesztési Perspektívák) felülvizsgálata?

 –Az 1999-ben elfogadott ESDP 2007-ben már átesett egy felülvizsgálaton, azóta pedig éppen a magyar EU elnökség alatt, 2011-ben fogadták el az „Európai Unió Területi Agendája 2020” című stratégiai dokumentumot. A közösen kialakított területfejlesztési stratégia alapján elérhetjük, hogy a kelet-közép-európai térség sajátosságait jobban figyelembe vegyék a Területi Agenda elveinek érvényesítésekor.

 Még április elején együttműködési megállapodás írtak alá a V4 kamarai vezetői. A V4 kamarai vezetők a megállapodásban megfogalmazták, hogy közös álláspontot alakítanak ki a gazdaságot érintő európai uniós kérdésekben, feltárják a kölcsönösen előnyös lehetőségeket a kiemelt ágazatokban. Ez a megállapodás mennyire van harmóniában a közös területfejlesztési stratégiával?

 –Nagyon fontosnak tartjuk, hogy a térségi kapcsolatok jelentőségét a területpolitika mellett máshol is felismerjék, és együttműködjenek a közös érdekek mentén. Az infrastruktúra-hálózatok hiányosságainak megszüntetése, a fejlesztési pólusok összekapcsolása és az országaink összehangolt és kiegyenlített fejlődése csak az ágazati szakpolitikák programjain, és a gazdasági szereplők beruházásain keresztül valósulhat meg.

 Közhely, hogy minden dokumentum annyit ér, amennyit meg is tudnak valósítani belőle. Államtitkár úr hogyan látja, a többi ország is megtesz mindent a stratégiában foglaltak gyakorlatban való átültetése érdekében?

 –Közös célunk, hogy a Visegrádi Négyek, valamint Románia és Bulgária a térség és Európa dinamikusan növekvő gazdasági és termelési pólusává váljon. Abban pedig a találkozón mindannyian egyetértettünk, hogy ehhez a nagyvárosaink összekapcsolására, valamint a határ menti térségek összehangolt fejlesztésére van szükség, ezért mind a hat ország elkötelezett a megkezdett együttműködés folytatásában.

 Megállapodtak-e abban, hogy a jövőben is tartanak a területfejlesztéssel kapcsolatos közös tanácskozásokat?

 –A közös stratégia fontos mérföldkő a kelet-közép-európai térség további fejlesztése számára, de közös erőfeszítéseink ezzel nem értek véget. A jövőben országaink folytatják a területfejlesztési együttműködést a fejlesztések összehangolásában, a tapasztalatok megosztásában, és a jó gyakorlatok alkalmazásának elősegítésében.

 

Medveczky Attila