vissza a főoldalra

 

 

 2014.03.07. 

Történelem az operettszínpadon

(Ábrahám Pál: Viktória – Budapesti Operettszínház)

Honvéd banda szól a Stefánián, Édes mamám, Harminckettes baka vagyok én, Mausy, Ahol az ember felmászik a fára – mind-mind örökzöld slágerek. Nagyon sokan ismerik, dúdolják ezen dallamokat, de azt kevesen tudják, hogy a szerzőjük a múlt század 30-as, -40-es éveiben komponálta híres darabjait, s hogy ezek a számok Ábrahám Pál Viktória című operettjéből valók.

            Ábrahám Pál 1892-ben született a nyugat-bácskai Apatinban. Akkor a város 13. 136 lakosából 11. 661 német és 1067 magyar volt. A trianoni békediktátumig Bács-Bodrog vármegye Apatini járásának volt a székhelye. 1941-ben visszakerült Magyarországhoz. A várost a szerb partizánok 1944. október 24-én vették be. 1944. végén a városból 2400 személyt hurcoltak orosz munkatáborokba. 1945. március 11-én a város csaknem egész lakosságát, mintegy 8000 embert a gádori és a körtési szerb haláltáborba hajtották, ahol sokan éhen haltak. 1945. után likai szerbeket költöztettek a kitelepített németek helyébe. A XX. század elejének történelme, így az első világháború eseményei, a trianoni országcsonkítás nagyon sok művészre hatatott. A 30-as években sokan nosztalgiával tekintettek vissza a boldog békeidőkre, és olyan új műveket láttak szívesen a színpadokon, melyek a magyar virtust, a magyar erényeket állítják a középpontba. Így tett Ábrahám Pál is, az egyik legkalandosabb életű hazai zeneszerző.

Zenei tehetségét korán felismerik, de akkoriban csak a befutott komponisták és előadóművészek éltek meg jól fizetésükből, így ezért a szülők úgy határoztak, hogy gyermekük kereskedelmi iskolában tanuljon Budapesten. Legyen tehát biztos szakma a fiú kezében, de ki tudja, hátha mégis sikeres zeneszerző lesz belőle? – gondolták a kis Pál szülei. Ezért az illetékes minisztériumnál kérvényezték, hogy a csodagyerekként számon tartott fiút korengedménnyel felvegyék a pesti Zeneakadémia zeneszerzés szakára. Így Ábrahám Pál 16 évesen zeneszerzést tanul Herzfeld Viktornál, míg a zongoraszakon Siklós Albert tanítványa lesz. Az ötéves anyagot három év alatt végzi el. A Zeneakadémia évkönyve szerint az 1914–15-ös tanévben állami jutalommal tüntetik ki. A következő évben nyilvános hangversenyen bemutatják első kompozícióját: gordonkaversenyét, zenekari kísérettel. 1916 decemberében a növendékek kamarazenekari sorozatában előadásra kerül a Magyar szerenád című négytételes vonósnégyese a Zeneakadémia nagytermében. 1917-ben egy bábszínház mutatta be sikerrel Etelka szíve című kisoperáját. A különböző visszaemlékezések szerint időnként alkalmi zenekarokkal játszik kávéházakban, énekórákat ad fiatal énekeseknek, színészeknek. Számára az igazi nagy sikert a Zenebona című operett hozta 1928-ban. A színház azonnal felkéri egy teljes estét betöltő új nagyoperett megkomponálására. Így születik meg Az utolsó Verebély lány című operett, amiben Kabos Gyula is játszott. Mondják, hogy Verdi azért csak a Rigoletto ősbemutatója előtt néhány nappal adta oda a tenoristának az Az asszony ingatag című áriát, nehogy azt mondják, hogy ezt a canzonettát a szerző az utca népétől lopta. Ahogy Milánó utcáin a XIX. század közepén dúdolták a fiatalok Verdi dallamait, úgy a XX. század 30-as éveiben Ábrahám Pál dalait énekelte a pesti ifjúság. Tehát Ábrahám dalai gyorsan népszerűvé válnak. 1929-ben megkeresi Földes Imre színműíró, hogy zenésítse meg Viktória című darabját. A fordulópontot viszont egy Magyarországon forgatott német némafilm, a Szívek melódiája jelentette. Az UFA filmgyártó vállalat producere, Erich Pommer a forgatás megkezdése előtti pillanatokban telegrafált Berlinből: „Mindent átállítani a most gyorsan terjedő zenés filmre…”. A kijelölt zeneszerzők mellett Ábrahám is ajánlatot kap néhány szám megírására. Vagyis társszerzőnek kérik fel. A Melodie des Herzens című filmet 1929. december 16-án mutatják be Berlinben és az egyik betétdal: a Bin kein Hauptmann, bin kein grosses Tier hatalmas sikert aratott. A producer sürgősen hívja további munkára a német fővárosba, de a zeneszerző akkor gőzerővel a Viktória nagyoperettjén dolgozik, ami 1930. február 21-én került bemutatásra a Királyi Színházban. Gyorsan elterjedt Európában is, ennek legjobb példája, hogy még ebben az évben bemutatták Bécsben is.

            Az operett műfajának bírálói sokszor azzal a kritikával élnek, hogy a történetekben sok az irracionális elem. Ez igaz is, hiszen meséről van szó. Méghozzá felnőtteknek szóló meséről. A mese pedig nem hazugság. A hazugság negatív erkölcsi súlyát a rosszindulatú indíték adja meg. A haszonszerzés, a másik ember félrevezetése. Amikor gyermekeinknek mesélünk, talán hazudunk nekik? A játékos lelkű embernek a fantáziája is játékos. Játszik a gondolat és a képzelet végtelen lehetőségeivel, és így csuda dolgokat alkot. A darab első felvonásának első képe egy oroszországi hadifogolytábor. Az oroszok egymás után végzik ki a magyar tiszteket. Mikor Koltay István magyar huszárkapitányra kerülne a sor, a tiszt azt kéri szolgájától, a cigány Rácz Jancsitól, hogy húzza el kedvenc nótáját, a Csak egy kislány van a világon kezdetűt. Közben messziről fegyverek ropogása hallatszik – megtámadták az oroszokat. Kihasználva a zűrzavart Koltay fegyvert szerez, amivel megsebesíti az orosz parancsnokot, és tisztiszolgájával együtt megszökik. A második kép Tokióban játszódik. A két magyar katona a vak szerencse folytán Japánba, az ottani amerikai nagykövetségre kerül. A nagykövet, John Cunlight éppen búcsúfogadást tart Szentpétervárra költözése előtt. Feri, Viktória testvére is magával viszi ifjú japán feleségét, Lia Sant. A betoppanó Jancsi megismerkedik Riquettel, a szobalánnyal és bemutatja gazdáját – álnévvel Csáky kapitányt a nagykövetnek. A nagykövet felajánlja segítségét a két szökevénynek, hogy az amúgy is Pétervárra költöző követséggel együtt tovább menjenek, egy kevéssel közelebb az otthonhoz. Cunlight személyes szimpátiája a magyarok felé könnyen érthető, újdonsült felesége egy magyar grófnő, Viktória. Aki nem más, mint Koltay volt szerelme, aki a kapitány téves halálhírét hallva ment csak hozzá a nagykövethez. Viktória megrendülve fogadja az álnéven bemutatkozó Koltayt. A második felvonás a bonyodalmaké. Szentpéterváron, az amerikai nagykövetség épületében bemutatkozik az új diplomata. Az orosz városparancsnok viszont fölismeri Koltayban a szökött katonát, aki őt hajdan megsebezte. Éppen ezért kiadatását követeli. Koltay számon kéri Viktóriát házasságáért, és a nagykövet bujtatását elhárítva, önmagát leleplezve, feladja magát az oroszoknak. A harmadik felvonás Viktória magyarországi birtokán, Dorozsmán játszódik. A falu polgármestere kihirdeti, hogy hármas házasságkötésre készüljenek. Az első pár Jancsi és Riquette – akiről kiderül, hogy félig magyar származású –, a második pedig Feri és Lia San. A szerelmétől és szerető férjétől is elhagyott Viktória, felejtést remélve érkezik Dorozsmára. S akkor megérkezik a nagykövet, aki hajlandó lemondani az asszonyról. De nem egyedül érkezik, hanem Koltayval együtt, akit ő szabadított ki a bolsevikok börtönéből. A három szerelmes házassága megköttetik, Cunlight pedig egyedül távozik az USA-ba, hogy elfoglalja külügyminiszteri posztját. Külön ki kell emelni az operett Lesz-e úgy, mint rég dalát, ami egyfelől utal a Trianon előtti korszakra, másfelől a hajdani, ifjúkori szerelmes órákra.

            A Budapesti Operettszínház tavaly mutatta be Béres Attila rendezésében a Viktóriát. E sorok szerzője a február 21-ei előadást látta. A darab sikerét bizonyítja, hogy több mint egy évvel a premier után teltházzal játsszák az Operettszínházban. A címszerepben Frankó Tündét hallhattuk, láthattuk. A művésznő korábban nagy sikerrel énekelt az Operaház produkcióiban, és csodálatos volt Pillangókisasszonyként, a Faust Margitjaként, vagy a Bajazzók Neddájaként. Éppen ezért sajnálatos, hogy az első felvonás első duettjében bántóan éles hangokat lehetett tőle hallani. Az előadás további részeiben tökéletes technikai tudással és csalhatatlan ízléssel, maximális zeneiséggel énekelt. Zenei-színészi kulturáltsága összességében mindent kihozott a szerepből, amit csak lehet. S remekül alakította azt az asszonyt, aki férjét szereti, becsüli, de mégis a régi vőlegényébe szerelmes. A különösen szép orgánumú Huszti Péter nagykövete igazi szereposztásbeli telitalálat. Színészi energiájának takarékossága, mozdulatai, mimikája mind-mind lenyűgözők, alakításának tehát nincs üresjárata. Nem véletlenül kapott az utolsó képben hatalmas nyílt színi tapsot. Az operett világában talán csak a Csókos asszony az, amiben az idősebb férfi annyira szereti az asszonyt, annyira azt tartja szeme előtt, hogy imádottja boldog legyen, hogy – ha fájó szívvel is –, de hajlandó lemondani róla. Így ezek a karakterek erkölcsi győztesként jelennek meg. Vadász Zsolt alakítása lenyűgöző, mind a halállal bátran szembenéző huszárkapitányként, mind szerelmesként, mind a mulatozást kedvelő ifjoncként. Hangilag is megfelelt a szerep követelményeinek, csak egyetlen egyszer énekelt fejhangon, de azt is olyan technikával tette, hogy ezt csupán a vájt fülűek vették észre. Ábrahám Pálnak ez az operettje annyiban rendhagyó, hogy két táncos komikus és két szubrett szerepel benne. Kádár Szabolcs játszotta Ferit, Viktória testvérét. Nála minden mozdulat, minden hang a helyén van, de az erő, amit a szereptől elvárnánk, nem érzékelhető. Dancs Annamari mint Lia San, Szendy Szilvi mint Riquette és Peller Károly mint Jancsi mind hangban, mind játékban remekül alakítottak. Sehol egysíkúság, sehol sematizmus. Egyéniségeket láthattunk a színpadon.

            Az előadásból kitűnt, hogy a rendező, Béres Attila nem divatos önmegvalósításra törekedett, nem polgárpukkasztásra, nem túlzott aktualizálásra, hanem arra, hogy a darab átélhető legyen. Ezzel is kifejezte azt, hogy tiszteletben tartja a szerző eredeti szándékát. Ami külön tetszett a rendezésben, hogy nem forgószínpaddal, füstgépekkel, süllyesztőkkel dolgozott, hanem a fénytechnikát vette igénybe. A vörös a szerelemé, míg a kék az emlékezés színe volt. Az előadás sikere bizonyítja, hogy az operett él, nem „színházmúzeumi” darab, csak éppen megfelelő szakértelemmel és a műfaj iránti alázattal kell a közönség elé vinni. S akkor nem csak a műítészek tapsolnak.

 

Medveczky Attila