vissza a főoldalra

 

 

 2014.03.14. 

Befejeződött a kulturális rendszerváltozás

Újra támogatást biztosítunk az önkormányzatoknak a helyi kulturális intézmények működtetésére

Ebben a ciklusban ment végbe a valódi kulturális rendszerváltozás, hiszen 2010-ig a magyar múzeumi és színházi világ jórészt ugyanabban a szervezeti, fenntartói struktúrában működött, mint 1990 előtt. Szerkesztőségünk vendége Halász János kultúráért felelős államtitkár.

 Államtitkár úr január végén, Gyulán jelentette ki, hogy a kulturális rendszerváltozásnak mindenki a győztese. Mit értsünk kulturális rendszerváltozás alatt? Jogszabály módosításokat, vagy szerkezeti átalakításokat?

 –A kulturális rendszerváltozás magában foglalja a szerkezetibeli átalakítást, az ehhez kapcsolódó jogszabálybeli változásokat és a finanszírozási többletet is. 2010-ben olyan munkát kezdett el a nemzeti együttműködés kormánya, ami társadalmi szinten is rendszerváltozást jelentett, s mindez a kulturális igazgatás területére is hatott. A kultúrán belül három nagy területet szokás megemlíteni: a művészetet – ez többek között a színházakat, a képzőművészetet, az előadó művészeti szervezeteket érinti – a közgyűjteményeket – ebbe a múzeumok, a könyvtárak, a levéltárak tartoznak – és a közművelődést. Az utóbbiba a művelődési-, a közösségi-, faluházak tartoznak bele. Mindhárom területen nagy volumenű változások történtek. A művészeti területen, az előadó művészeti törvényben lévő hibákat korrigáltuk, s így biztonságos, átlátható finanszírozási rendszere alakult ki a magyar színházi, táncművészeti, zenei életnek. Jelentősen, közel 2 milliárd forinttal emeltük 2013-ról 2014-re a zenei szervezetek támogatását. Gondolok a Nemzeti Filharmonikusokra, a kiemelt minősítésű zenekarainkra, mint a miskolcira, a szegedire, a pécsire és debrecenire és természetesen az énekkarokra is. A közgyűjteményi területen még nagyobb változásra volt szükség, mert a magyar múzeumok és könyvtárak abban a fenntartói rendszerben működtek, amit még az 1950-es, 1960-as években alakítottak ki. Az pedig igencsak elgondolkodtató, hogy helyes-e, ha egy könyvtári és múzeumi világ ugyanabban a rendszerben működik 2010-ben, mint amit, a pártállam idején alakítottak ki. Mi ezen változtattunk, és a korábbi megyei fenntartásból az intézmények a települési önkormányzatokhoz kerültek át. Egy adott múzeumot az a település működtet, amelyikhez leginkább kapcsolódik identitásában is. Hiszen egy-egy múzeum intézményesen a helyi identitás letéteményese. Annak idején számtalan múzeumot a helyi közösség hozott létre és működtetett. Ez egy óriási rendszerbeli átalakítás volt, hiszen országosan több mint 200 intézményt érintett. Létrejöttek a megyei hatókörű múzeumok a megyei jogú városok fenntartásában, míg a nem megyei városokban működő múzeumok visszakerültek az adott település fenntartásába. Ehhez a sikeres átalakításhoz a kormány többletforrást biztosított; a megyei jogú múzeumok átadásához 2,4 milliárd, a települési jogú múzeumok fenntartásához pedig 1 milliárd forintot. Ilyen forrás korábban nem létezett. Ezt a 3,4 milliárdos forrást kiegészítettük 300 millió forintos múzeumfejlesztési pályázattal. Ennek a pályázatnak a keretösszege idén 40 millió forinttal emelkedett. Mindent összevetve hozzávetőlegesen 4 milliárd forintos támogatást ad az állam a hazai múzeumok számára. Tehát átalakítottuk a szerkezetet, s ehhez megalkottuk a szükséges jogszabályokat, s úgy adtunk többlettámogatást, hogy a múzeumi rendszerben az állam adja a fenntartási forrás közel 2/3-át. Az átalakítás sikerét mutatja, hogy 2013-ban többen látogatták a múzeumokat, mint 2012-ben.

 Miért csak húsz évvel a politikai rendszerváltozás, a pártállam bukása után jöhetett létre ez a struktúraváltás? Nem volt rá kellő akarat?

 –A nemzeti együttműködés kormánya nagyon sok olyan intézkedést vezetett be, amire korábban, 1990-től nem volt példa. A kulturális rendszerek átalakítása is ebbe a körbe tartozott bele. Amikor miniszterelnök úr az idei évértékelő beszédében szót ejtett arról, hogy igazi rendszerváltoztató folyamat zajlik az országban, akkor arra is gondolni kell, hogy ennek egyik eleme az, ami a kultúra területén történik. Az átalakításhoz most volt meg a kellő társadalmi felismerés és támogatás. Tehát a szakmai szervezetek is támogatták az átalakításokat. Így velük együttműködve hoztuk létre az új rendszert. Ez igaz a könyvárak területére is, amiben hasonló szerkezeti, jogszabályi és támogatási változást hajtottunk végre.

 Már 1990 előtt is vita tárgyát képviselte az, hogy az állam mennyire és milyen szinten vonuljon ki a kultúrafinanszírozásból és –irányításból. A második Orbán-kormány ebben a kérdésben milyen metódust, ideológiát képviselt?

 –A kormány nem vonul ki a kultúra támogatásából, hanem jelentős részt vállal benne. Felismerve azt, hogy a kultúra olyan fontos terület, hogy a kulturális intézményrendszer fenntartásában, működtetésében közösen kell helyt állnia a kormánynak és az önkormányzatoknak. A szocialista kormányok idején a döntéshozók mindig kivonultak a finanszírozásból, így megszorításokra, források csökkentésére került sor 2002 és 2010 között. Mi viszont úgy alakítottuk át a szerkezeteket, hogy az intézményeket az adott önkormányzat a sajátjának érezheti, de megadjuk a támogatást is a működtetéshez.

 Az MSZP szerint a kormány tudatosan egymással szembe fordítja a művészeket, a kulturális élet ezért megosztottabb, mint a rendszerváltás óta bármikor. Hiller István szocialista politikus, volt oktatási és kulturális miniszter azt mondta: „a kulturális élet megosztottsága nem belülről fakad, a kormány okozza, tudatosan szembeállítva egymással a művészeket.” Szerinte az Orbán-kormány nem kulturális, hanem hatalmi politikát folytat. Mi erről államtitkár úr véleménye?

 –Amit Hiller István mond, az egyszerűen ostobaság. Bizonyára a volt szocialista miniszter hallotta régi barátját, Gyurcsány Ferencet, aki elmondta, hogy kulturkampfot hirdet. Tehát éppen Hiller István és barátai gerjesztik a kulturális vitát. A kormány együttműködik a kulturális szakmai szervezetekkel, példanélküli módon kulturális fejlesztéseket indított el, és fejezett be Budapesten és vidéken egyaránt. A fővárosban például megújult a Zeneakadémia, az Erkel Színház és a Mátyás templom. Az Erkel Színházat éppen Hiller idején zárták be, s mi ezt az intézményt felújítottuk. Vidéken közel 600 ötezer fő alatti településen újítottuk fel a faluházakat, a közösségi házakat. Tatabányán, Szegeden, Szekszárdon, Békéscsabán megújítottuk a nagy közösségi tereket, a művelődési házakat. Újra támogatást biztosítunk az önkormányzatoknak a helyi kulturális intézmények működtetésére, mert a szocialisták megszüntették a közművelődési normatívát. S mi ezt újra bevezettük, így 2014-ben több mint 7,5 milliárd forintot biztosítunk a települési önkormányzatoknak kulturális intézmények fenntartására.

 Mit tudtak tenni a kortárs magyar képzőművészet nemzetközi megjelenítése erősítésének érdekében?

 –Több támogatási rendszert is működtetünk annak érdekében, hogy a magyar művészeti alkotásokat külföldön is megismerjék. A Nemzeti Kulturális Alap Vizuális Kollégiuma évente több százmillió forint támogatást biztosít a kortárs képzőművészet támogatására. A támogatásokba tartoznak a művészi ösztöndíjak, a galériák külföldi vásárokon való megjelenéseinek, vagy különböző intézményi kiállítások anyagi forrásának elősegítése. Az állam működteti a Ludwig Múzeumot, s ez az intézmény több mint 200 millió forintos éves támogatást kap a kortárs képzőművészeti élet bemutatására. Ezen túl dolgozunk egy új kortárs budapesti biennálé kialakításán; Balog Zoltán miniszter úr Gulyás Gábor személyében miniszteri biztost nevezett ki a koncepció kidolgozására.

 Másik témánk: százhúszmillió forintot szán olvasásnépszerűsítésre a kormány. Ez azt jelenti, hogy beismerik, hazánkban leáldozóban van a Gutenberg-galaxis?

 –Szó sincs róla! Azt is tudni kell, hogy Gutenberg-galaxissal kapcsolatos viták nem csak hazánkra, hanem az egész világra jellemzők. A magyar kormány a Nemzeti Kulturális Alapon keresztül több száz millió forintot biztosít arra, hogy a Máriai-program keretében az újonnan megjelenő könyvek eljussanak a könyvtárakba. A kormány a könyvárak fenntartására több milliárd forintot biztosít. A vidéki nagyvárosokban és kistelepülésekben lévő könyvtárak működése külön rendszerben működik. A magyar könyvári hálózat az olvasás népszerűsítésének is a letéteményese. Ezért is lényeges az, hogy egy ország hogyan és milyen módon tart fenn könyvtárakat. Hazánkban egy évben több mint 200 millió alkalommal látogatják a könyvtárakat, ami azt jelenti, hogy egy adott állampolgár évente akár húszszor is elmegy egy ilyen intézménybe. Az ötezer fő alatti településeken kialakítottuk azt a könyvtári szolgáltatást, amelyet a megyei hatókörű könyvtárak biztosítanak. S a magyar könyvtárügyet több mint 3 milliárd forinttal támogatja a kormány. De mindez nem elég! Az intézmények fönntartása mellett el kell indítani olvasásnépszerűsítési, egyedi, figyelemfelhívó programot is. Szeretnénk, hogy ez a program megváltoztassa a fiataloknak az irodalomhoz és a könyvekhez való viszonyát. Az eseménysorozatba iskolai osztályokat, pedagógusokat, iskolai osztályokat, szülőket is meg szeretnénk szólítani. A fő cél: az olvasni tudó 8-16 éves fiatalok körében népszerűsíteni az irodalmat, az olvasást, mégpedig az általuk használt eszközök – internetes közösségi oldalak, blogok, interaktív játékok – által.

 

Medveczky Attila