vissza a főoldalra

 

 

 2014.03.21. 

A szocialisták 1000 milliárd forintot vontak ki az önkormányzati rendszerből

Sikerült úgy gazdálkodunk, hogy idén több, mint 3 milliárd forint jut fejlesztésekre

A Gyurcsány-korszakban 1000 milliárd forintot vontak ki az önkormányzati rendszerből, miközben számtalan feladatot adtak oda – forrás nélkül – a településeknek. A szocialista kormányok nem sokra becsülték a magyar vidéket, a magyar településeket. Dr. Láng Zsolt, Budapest II. kerületének polgármestere, a parlament Önkormányzati és Területfejlesztési Bizottságának elnöke elmondta: erős országot csak úgy lehet építeni, ha a településeink is megerősödnek; ezért is volt lényeges az adósságkonszolidáció.

 Polgármester úr február 23-án kijelentette: 2014 egy új korszak kezdete a magyar települések számára, végre nem az adósságokra, a terhekre, hanem a lehetőségekre összpontosíthatnak. Hogyan adósodtak el a magyar települések?

 – Ahhoz, hogy valóban értékelni tudjuk az idei év kezdetét az önkormányzatok és a települések életében, vissza kell tekintenünk. Meg kell vizsgálnunk, hogy 2002-től nyolc éven át az MSZP–SZDSZ-kormányok mivel sújtották a települési önkormányzatokat. „Több pénzt az embereknek, több pénzt az önkormányzatoknak!” – ez volt a szocialisták egyik választási szlogenje. Mindezt úgy „valósították meg”, hogy nyolc év alatt közel ezermilliárd forintot vontak ki a rendszerből. Egyre több feladatot kaptak az önkormányzatok, de  nem rendeltek mellé forrásokat. A felelőtlen kormányzati munkának köszönhetően 2010-re a települések jelentős része a csőd szélére került, és tevékenységük abban merült ki, hogy a túlélésre keresték a megoldást. Fejlesztések, hosszú távú stratégiák szóba sem jöhettek, de ha került is valahonnan plusz forrás, azt felemésztette a hiteltörlesztés. 2010-re ez a folyamat oda vezetett, hogy 1300 milliárd forint adósságot halmoztak fel a magyarországi önkormányzatok.

Az elmúlt négy évben először a megyei önkormányzatok, majd az ötezernél kisebb lélekszámú települések, majd pedig a teljes szektor adósságait vállalta át az állam. 2014 tavaszán már „tiszta lappal” indulhat minden hazai település. Az új önkormányzati törvény egyértelművé tette a kötelező feladatokat és azok finanszírozását. A kormány intézkedéseinek köszönhetően egy-egy település vezetése ma már azon gondolkodhat, hogy saját bevételeiből milyen lényeges és hasznos beruházásokat valósítson meg az ott élők számára.

 Az eladósodás következménye volt a migráció és a beruházások számának visszaesése?

 – A legkilátástalanabb helyzetbe a vidéki kistelepülések kerültek, mert teljesen elmaradtak a fejlesztések. Alig maradt munkahely, újak pedig az elmaradó beruházások miatt nem létesültek. E folyamat sajnálatos következménye lett, hogy a falvak kiürültek, a fiatalok a nagyobb városokba kötöztek, és iskolák százaira tettek lakatot. Az adósságkonszolidáció újra megteremtheti a reményt, hogy településeink gyarapodni fognak, és ezzel hazánk is sokkal erősebbé válik.

 Mit gondol, a baloldali ellenzék miért kritizálta ezeket az átalakításokat?

 – Ha visszatekintünk az elmúlt négy évre, nem találunk olyan kormányzati intézkedést, amelyet a baloldal elfogadott volna. Tőlük kellene megkérdezni, hogy konstruktív ellenzéki magatartásnak tartják-e valamennyi kormányzati törekvés automatikus elutasítását, azokét is, amelyek kedvezően érintik az emberek hétköznapi ügyintézését, segítik egy-egy család életét. Ma is a rezsicsökkentés ellen érvelnek, miközben mi arra törekszünk, hogy polgáraink ne fizessenek jóval magasabb közüzemi díjakat, mint más európai országok lakói.

 Botka László, Szeged szocialista polgármestere szerint az átalakításokkal az önkormányzatok csődbe mennek, hiszen „a kormány által ellenséggé tett bankok" nem lesznek hajlandók közreműködni a finanszírozásban. A szocialista politikus szerint a falvak esetében „teljes egészében felszámolják" az önkormányzatiságot, hiszen – mondta – a falusi önkormányzatoknak nem lesznek intézményeik, bevételeik, sőt a legkisebb településeken még a hivatali ügyintézés is megszűnik. Mi erről a véleménye?

 – Botka László állítása ellentmondásos és félrevezető. Nézzük a tényeket! A bankoktól felvett hitelt vissza kell fizetni, tehát az nem bevételi forrás. Kormányunk célja az volt, hogy az önkormányzatok feladatainak ellátásához pénzügyi egyensúlyt teremtsen.  Ehhez az állam biztosítja a szükséges forrást, így minden település a saját bevételeivel gazdálkodhat. A jövőben is fel lehet venni hitelt EU-s projektekhez, de ahhoz a kormány jóváhagyása szükséges. Többet nem állhat elő súlyos eladósodás, mint a szocialista–szabad demokrata időszak alatt. A bankoknak pedig a jövőben is az lesz az érdekük, hogy ha megfelelő fedezetet látnak, kölcsönt adjanak. A településeknek olyan kölcsönt kell felvenniük, amelyet képesek visszafizetni, és olyan helyi beruházásokra, ami biztosítja számukra a fenntartható fejlődést.

 A II. kerületről az a sztereotípia él a magyar emberekben, hogy gazdag kerület, főleg jómódúak lakják. Ez a városrész is eladósodott 2010-től?

 – Az igaz, hogy a kerületünkben élők adóbefizetéseinek összege kiemelkedő az országban.  Miközben azonban itt élők jövedelemszintje átlag feletti, az talán kevésbé köztudott, hogy szociális ágazatunk több mint 5000 emberről gondoskodik. Ugyanúgy a központi költségvetésből jutunk forrásokhoz, mint a többi magyar helyhatóság, hiszen az adóbevételek többsége az állami büdzsébe folyik be. Ebből a kasszából érkezik vissza forrás az önkormányzatokhoz a célfeladatok ellátására. Ezért is van, hogy önkormányzatunk nem gazdag, átlagosan finanszírozott.

Működésünk évek óta egyik legfontosabb erénye, hogy nem kellett hitelt fölvennünk, kötvényt kibocsátanunk gazdálkodásunkhoz.  Még beruházásaink önrészét is saját forrásból teremtettük meg. Szeretném megemlíteni, hogy a II. kerület idei 15,5 milliárd forintos költségvetéséből több mint 3 milliárd forintot fordítunk fejlesztésekre!

Visszatérve a kérdésére: kerületünk 2005-ben, elődöm polgármesteri ideje alatt 2,1 milliárd forintos célhitelt vett fel a II. Rákóczi Ferenc Gimnázium felújításához, amit a szocialista kormány és a Demszky-vezette főváros támogatása nélkül, saját erőből valósított meg. Ez az összeg megterhelte költségvetésünket. E kölcsön maradékát konszolidálta  idén az állam. Lényegesnek tartom hozzátenni, hogy az azon 1176 önkormányzat részére, amely soha nem vett föl hitelt és nem adósodott el, a kormány 50 milliárd forintos külön keretet hozott létre. 12,5 milliárd forintot már márciusig meg lehetett pályázni. Tehát az adósság-konszolidációban nem részesült települések felhasználhatják ezt a támogatást a kötelező feladataikhoz kapcsolódó tevékenységekre, például út- és hídépítésre, felújításra, az intézményhálózat korszerűsítésére.

 Másik témánk: a II. Kerületi Önkormányzat is csatlakozik az egészséges iskolabüfé programhoz. Sok szülő panaszkodik városszerte, hogy az iskolákban lévő automatákban egészségre káros italokat és ételeket kínálnak a gyerekeknek. Mit gondol, mindez kinek a felelőssége?

 – Közös felelősségünk. Fejlődik a világ és az ország is, egyre több olyan terület kerül a látókörünkbe, amely korábban nem kapott kellő figyelmet. 2010-ben fogadta el képviselő-testületünk a II. Kerületi Önkormányzat életvitel-stratégiáját, amelynek részét képezik a sportberuházások, az iskolai testnevelés segítése, és az olyan programok megszervezése, amely az egészséges életvitelt mozdítja elő. Ide tartozik Mintamenza-programunk is. Ennek az a lényege, hogy csak az egészségügyi követelményeknek megfelelő alapanyagokból főznek a kerületi bölcsődékben. Ezt a törekvést bővítettük most egy új elemmel, az egészséges iskolabüfé-programmal, amely arra irányul, hogy 15 iskolánk büféjének vezetői is csak egészséges élelmiszereket kínáljanak. Fontosnak tartjuk, hogy már gyermekkorban kialakuljon az igény a legkevésbé káros élelmiszerek fogyasztására. Ezzel talán el tudjuk érni, hogy gyerekeink majd szülőként is egészséges életmódra neveljék a sajátjaikat.

 Meghatározhatja-e egy adott önkormányzat, hogy mit árusítsanak az iskolai büfékben, ha már nem iskolafenntartó?

 – Ahol az önkormányzatok képesek fenntartani az iskolákat, ott a tulajdoni és a fenntartói jog is változatlan formában megmaradt. Így az a jogunk is, hogy beleszóljunk, mit árusítsanak az iskolai büfékben.

 Elérhető a fővárosban, hogy lehetőleg helyi termelőket vonjanak be az iskolai étkeztetésbe?

 – Természetesen, de nem egyik napról a másikra. Amikor bemutattuk az egészséges iskolabüfé koncepcióját, a résztvevő árusok, termelők többsége a főváros külső kerületeiből, valamint az agglomerációból érkezett, és ez ígéretes volt számunkra. Persze arra is figyelni kell, hogy a gyerekek elfogadják és megszeressék az egészséges ételeket. Fontos, továbbá, hogy ne emelkedjenek az iskolai étkeztetés árai. Tehát a programnak számos olyan eleme van, amely elengedhetetlen a sikeres megvalósításhoz.

 

Medveczky Attila