vissza a főoldalra

 

 

 2014.03.28. 

Csorja Gergely
Szókratész nem izzad (I. rész)

Az előrejutást ma a gazdaságot, a tudományt, az innovációt, a forrásokat, a vállalkozás lehetőségét gátló kerítések akadályozzák. Ezek a kerítések – Németh László képével élve – parcellákat kerítenek el, ahol a hosszú terméketlen, vagy valamikor régen termett földet birtokló tekintélyek, tulajdonosok, szakemberek ülnek. A nagy parcellákon belül, kisebb leválasztott részek találhatóak, ahol újabb, kisebb hatalmú, kisebb tekintélyű, kevésbé szakember miniparcella-birtokosok vizslatják a kerítésen keletkezett esetleges lyukakat.

Ilyen miniparcellák a tanszékek, osztályok és főosztályok, bankfiókok, vállalkozásfejlesztési alapítványok, hivatalok és nagyvállalatok egyes részlegei. Ezekből állnak öszsze a nagyobb parcellaegyüttesek, ahol már az igazi szaktekintélyek, igazgatók, esetleg tulajdonosok uralkodnak. A parcellázás olyan buzgón folyt az elmúlt 150 évben, hogy az utakat is kimérték.

Nincs merre menni, nincsenek ösvények, csak keresztbe húzott kerítések. Ebben a parcellaraszterban csak bekéredzkedéssel, a parcella tulajdonosa vagy csak birtoklója engedélyével és feltételei szerint lehet előrehaladni.

Ezeket a feltételeket, hol tanulmányi szabályzatnak, hol működési és szervezeti rendnek, hol hitelbírálatnak, hol vizsgaszabályzatnak, hol közbeszerzési eljárásnak, hol munkarendnek nevezik.

Mindenféle értetlenkedés, a terméketlen parcella termőre fordításának minden kísérlete heves ellenállást vált ki. A parcellán belül csak a kitérkövezett utakon lehet járni, és arról lehet diskurálni, hogy hova betonozzunk vagy kövezzünk még egy járást, esetleg milyen módszerekkel magasíthatnánk meg a kerítéseket. A parcella területét bevetni szigorúan tilos, a kerítések érintése pedig még áramütést is vonhat maga után.

A parcellákon belül azonban van élet, lehet fizetést kapni és némi szerencsével még más parcellákba is ellátogathatunk.

Ez a mai élet.

A kerítéseken túl csak fagyos vagy lakhatatlan területek vannak, ezeket nem is mérték ki. Minek.

Ez nem mai jelenség, az állapot a XIX. század óta biztosan fennáll éppen csak a parcellatulajdonosok és birtokosok változtak. Németh László, a XX. század egyik legnagyobb gondolkodója 1934-ben Az új enciklopédia című kiváló írásában a szellem emberének háttérbe szorulását, sőt eltűnését vizsgálja. Az esszében Németh László a parcellákra osztott tudomány képét mutatja be, de a kép annyira találó, hogy kései epigonként a teljes életre bátorkodtam kiterjeszteni. A 113 évvel ezelőtt a Nyugatban megjelent írás nagyszerűen mutatja be, hogy a világot teljességében látó ember helyett a szakember a szellemi élet meghatározója.

A „szakszerűség”, mint minden szellemi tevékenység ideálja és törvénye e század sikereinek és zavarának a titka. A szakember az ismeretek remetéje. Kámzsával és szöges övvel űzi ki magából a szellem ördögét, hogy annál alázatosabban közelíthesse meg a tényeket. Ő nem egy közös műveltség nyelvén szól a tényekhez, hanem minden tényhez a maga külön nyelvén; a tudomány úttörői azok, akik ismeretek megközelítésére, kiaknázására új szakot, új módszert s csak abban a szakban beváló madárnyelvet teremtenek. Az, amit mi tudománynak nevezünk, velük kezdődik, ők hasítják ki a szellem közös határából és ők kerítik el. A tudomány most már tabu; aki nem szakember, az megvetendő dilettáns, Herodotosnak gyermekmesét kell írnia és Voltaire elmehet újságírónak.

Ez az újfajta szerzetesség pillanatnyilag beválik, a dilettantizmus száműzése hatalmas eredményeket hoz. A tények és különösen anyag és természet tényei, a nyelvüket beszélőknek kivallják titkaikat és mind beljebb szívják maguk közé a vállalkozó tudóst. A szakok szakokat fiadzanak, aki mint egy tanszék docense új szakot hasított ki magának, élete alkonyán négy új szakot oszthat ki docensei közt a magáéból. S a parcelláknak ez a parcellázása egyelőre még nem azért folyik, hogy minél több legyen a tulajdonos, hanem hogy megosztva győzzék a munkát. A szakszerűség: munkamegosztás s a munkamegosztást kihasználó tudomány kel, mint a kenyér és dagad, mint a vizenyős test. A szakemberek tudománya Corvin-áruház az enciklopedisták szatócsüzlete mellett. A szörnyméretek százada a tudományt is szörnyeteggé puffasztotta.

Azonban ép ez a nagyság vált a tudomány végzetévé is. Mint azok az őskori lények, melyeket a tömegük ítélt kiveszésre, a tudomány sem tud mit kezdeni szédületes tömegével. Ami elébb megye volt, most birodalom lesz, ahová elébb átsétálhattál, most utazni kell. Nemcsak a laikusok száműzetnek mindörökre az ismeret földjéről, de a tudósok maguk is laikusok a harmadik szomszédban. A szellemre rájafekszik az ismeretlen ismeretek végtelensége. Aki Montenegróban király volt, Oroszországban tetű. Hol itt a menekvés, ha nem a strucctudományosságban? Az az igazi tudós, aki minél szűkebb helyre dugja a fejét.

Ha egyes szellemóriások szemléletükben újra egyesítenek is néhány tartományt, utánuk megint szétesik, s a tudomány testében egyre nehézkesebbé válik a közlekedés. A tudós vigyáz, hogy a szomszéd tudós ki ne kacagja a dialektusát s a szellem egyre fásultabban néz szét az unalmas, egynemű dolgok közt. A tudomány elvonta a szellemi élet nyilvánossága elől az ismeretet s miután magát képtelenné hizlalta ténnyel, ernyedten lottyadt szét tulajdon kövérségében. Az az anyag, melyhez a tizennyolcadik század enciklopedistája bármikor hozzáférhetett, a szakok céhládájába került, s csak az férhetett hozzá, aki a szakzsargon minél bonyolultabbra fabrikált zárához kulcsot csináltatott. S ha a tudomány azt sínylette, hogy kiűzte magából a szellemet, a szellem embere elvesztette a biztonságát, nem tájékozódhatott többé kora kultúrájában. Az általános műveltség bombaszt, melynek nincs értelme: vagy elérhetetlenül sokat jelent, vagy szánalmasan keveset.

A szellem fölött elgyengül a közös, kötelező műveltség irányítása, s hogy ez az egyre fokozódó tájékozatlanság milyen végzetes azokra a szellemi tevékenységekre is, melyeknek nem a tájékozódás, hanem a műalkotás a feladatuk, jó példa rá az utolsó száz év művészete, és különösen az irodalma.

Majd később: A népszerűsített tudomány koncain rágódó író visszahúzódik a félelmetes tekintélyű szakemberek elől s a szellem emberéből a tudomány tisztelője lesz. Ez az, amit én patikus-szellemnek nevezek. Az az ember, aki az orvost legjobban tiszteli: a patikus; hogyne, hiszen az orvos beavatottja annak, aminek ő csak a külső szertartását ismeri. A tizenkilencedik század írója ilyen patikus szerepet vállal a tudós mellett: Flaubert Homais-je az irodalomnak is rossz szelleme. A patikus-szellem fellegvára e században a regény. A regény az a műfaj, ahol a másodkéz-enciklopedizmus kitombolhatja magát. A regény szereplőin át a másodkéz-enciklopedista biztos fedezékből, a hozzáértés kötelezettsége nélkül szórhatja véleményeit öröklésről, fejlődéstanról, társadalomról, kriminológiáról, sőt az exegézisről és a nyelvészetről is. A nagy regényírókat eszközeik és józanságuk megmenti az eltévelyedéstől, a tizenkilencedik század regénye azonban mégiscsak Wells és Zola felé lejt. A másodkézből kapott, eltorzult ismeret szerencsétlenül löki meg az író képzeletét s az ismereteknek, melyeknek mérték hiján a súlyát sem ismerheti, végzetes szerepet enged művészetében is. A századvég gyanús tudományú, tudományoskodó írója így lesz a szakszerűség nyomorékja.

(…)

A tudomány elzárkózik, az írók egyrésze higít, a másik szétzilál. Mi lesz itt a szellemiekre nevelt emberekből, miféle közös kultúrából merít a tanultak félelmetesen növő serege? Amit a tudomány nem rejthetett el, amit az irodalom még mindig kínál, jó előre megutáltatta vele az iskola. Nehéz elhinni, hogy lett volna kor, melynek iskoláztatása alkalmasabb volna a szellemiek iránti csömört széles körben elterjeszteni. Az iskoláztatás célja beállítani az ifjút kora kultúréletébe, olyan diszciplínára szorítani, mely ideálokat ad, képességet fejleszt s az első tájékozódást is megadja. A rómaiaknál ilyen diszciplína volt a görög, nálunk a latin. A tizenkilencedik században a latin értelmét vesztette, fokról-fokra háttérbe szorult, az iskola a tudományok fűszeresboltja lett, mint falusi szatócsok fiókos szekrényeiben a cukor, só, bors, fahéj, úgy állt a tantárgyak fiókjaiban a különféle szakismeret. Szaktudósok kicsinyített modelleket készítenek a szakjukról s azt állítják a gyermek elé. A nagy szakember ideálja a kis szakember, s ha már a tanár is csak képmutatás árán látszhat tudósnak, elképzelhető, milyen kevéssé sikerül ez a gyermeknek tíz tárgyból. A gyermekhajlékonyság ügyesen szimulálja azt, amit pillanatnyilag várnak tőle, az anyag elvégzése azonban már egy esztendőn belül is naiv svindli, a gyermekek semmit sem végeznek el, a sokféle szakképzés nagyon felületes ahhoz, hogy képességeket hagyjon vissza, a rájuk rakott ismereteket lehányják, szellemi ruganyosságot nem szereznek. Egy erős és erejére ébredt képesség, akármi is az, mindörökre ébren tarthatja bennünk a szellemet, de melyik az a képesség a teherhordás öszvérerényén kívül, melyet még jeles tanulóinkban is föltétlenül megtalálunk. S az egyetemi képzés nem tervszerű ördögűzés-e a szellemnek a jövendő szakemberből? A diplomát szerző emberek nagy többsége csak azért veti magát alá ennek a képzésnek, mert a képzés képesítés is; a kenyérért tanulunk és nem a tudásért. S még a nagyratörők közt is milyen kevés, akinek a munkaláza szerez pozíciót s nem a protekcióláz munkakedvet.

Az iskola nemhogy táplálná, megtöri az ifjúban a szellemi érdeklődést s az irodalom, ahelyett, hogy irányítaná, megzavarja. Az az interregnum-irodalom, melyben az író létjoga, hogy ellentmond mindenkinek, nem nevel, hanem szédít, kótyagosít. Aki kezdetben komolyan vette a pózok demagógiáját s elhitte, hogy valakit követnie kell, később már csak a jelmezbált látja, amelyen minden jelmez érdekes, de legérdekesebbek az irodalmi pikantériák intimpistái. A pamfletek és botrányok az utolsó injekciók, melyek a szélesebb érdeklődést időre-órára felzaklatják. De azok is milyen kevesen vannak, akiket még fel lehet zaklatni. A művelt középosztály műveltsége egyre inkább a rummy ismeretére, a motorbicikli- és rádióalkatrészek számontartására s a sporttabellák könyvnélkülijére szorítkozik. A kultuszminiszter, akinek a sportminiszter címzés hízeleg, a kor szimbóluma.

A legmulatságosabb, hogy ez a kor, mely a szellemvilágot idáig züllesztette, minden más kornál büszkébb volt szellemi felsőbbségére. A szaktudomány gyors virágzása, szédületes kiterjedése, a meglepő találmányok, a regényirodalom órjásai, az érdekes, eredeti egyéniségek vására, a színházak fényes lebujai, az érettségi bizonyítványok és diplomák gyarapodása ideig-óráig elfödhette e kor szellemi életének mélyebb nyavalyáját, ahogy a kapitalizmus roppant szemfényvesztése is eltakarta a készülő összeroppanást. A betegség azonban ép e viruló külső mögött harapózhat el legkönnyebben. Míg mi a kor jogtalan erőérzetében puffaszkodtunk, ismeret és szellem elszakadtak, az ismeret bűnnek bélyegezte a szellemet, a szellem csúffá tette az ismeretet s az emberek nagy tömegei végleg elszoktak a gondolkozástól. Késhetett-e itt a katasztrófa?

 Németh László esszéje után nyolc évvel kitört a második világháború. A helyzet ennek ellenére sem változott semmit. Sőt! 2014-ből visszanézve a 30-as évek a szellem tündöklésének tűnik. Késhet-e itt a katasztrófa?

 

(A jövő héten folytatjuk)