vissza a főoldalra

 

 

 2014.11.07. 

Aki a szeretetben követi Krisztust, annak része van a feltámadásában is

Október 19-én, az esti híradóban mondták, Veszprém megyében balesetek voltak. Egy autót mutattak felcsavarodva az útszéli fára. Valaki meghalt.

Az ember felületesen, az érdeklődés szintjén fogja fel a szomorú hírt, nézi, látja a szörnyű képeket. Másnap délelőtt azonban egészen másként hatott ugyanaz a tény. Az elhunyt szülője jött be a plébániai irodába huszonöt éves fiának temetése ügyében. Látni a viszonylag fiatal édesanyát, édesapát, találkozni személyes fájdalmukkal, megtudni tőlük, hogy a baleset nem messze a szülői háztól, nem messze innét, tőlünk, teljesen váratlanul esett meg. Közvetlenül, személyesen megtapasztalni a halál valóságát, egészen más, mint olvasni, hallgatni a baleseti krónikát. A halál általános mivoltáról, hogy mindenki meghal előbb-utóbb – tudunk. De személyes ügyünkké, egyéni problémánkká csak akkor lesz, amikor közvetlenül érint bennünket szeretteink révén, vagy pedig bennünket fenyeget.

A halál előbb-utóbb valamennyiünknek személyes ügyévé válik. Ezért kell rá készülnünk. A halottak napja alkalom arra, hogy eltávozott szeretteinket mintegy „utolérjük”, Krisztuson keresztül lélekben megragadjuk, megszorítsuk a kezüket, jóvátegyük esetleges évtizedes mulasztásainkat irántuk. Azonban alkalom arra is, hogy lélekben a halálra való készülésre is időt szánjunk. Közhely: aki nem gondolkodik helyesen a halálról, az életről sem gondolkodhat helyesen. Egyrészről tapasztaljuk a halálban a felbomlás jeleit, amely az embert borzalommal tölti el. Másrészt az emberben megvan egy általános ráhangoltság a továbbélésre, amely minden látszaton túl tud emelkedni, és bízik abban, hogy valamilyen módon az ember személyes léte megmarad. Ez az általános érzék azonban nem bizonyosság. Az örök létre vagyunk ráhangolva, noha körülvesz minket és mutatkozik bennünk is az elmúlásnak számtalan jele.

Nem túl régen a tévében egy író nyilatkozott, akit úgy mutattak be, mint aki már átment a halálon, mert megsebesült 1956-ban, és a klinikai halál állapotából hozták vissza. Különc véleményeiről híresült el ez az író. De itt a televíziós adásban szenvedélyesen bizonygatta, hogy bennünket évtizedek óta azzal a hazugsággal áltattak, hogy nincs túlvilági élet. Nem hivatkozott szentírásra, krisztusi feltámadásra, csak emberi szempontokat fejtett ki. A szeretetre hivatkozott, amely elképzelni sem tudja a világot a szeretett lény nélkül. Olyannyira, hogy a halál sem tudja megszüntetni az igazi szeretetet.

Az ószövetség egyetlen szerelmes költeményében, az Énekek Énekében van egy különös mondat: „A szerelem, (a szeretet) erősebb a halálnál! (8,6)” Való igaz, a szeretet az, amely áthidalja a szakadékot az e világ és a túlvilág között! Való igaz, hogy a szeretet képes legyőzni a halált! Mégpedig az a szeretet, amely szenvedésével, kereszthalálával megváltja a világot, és feltámadásával bizonyítja hatalmát. Krisztus szeretete az, amely legyőzte a halált, mert szeretetből vállalta el megváltásunkat. És ha általa, benne győzni tudott a szeretet a halál felett, akkor ebből a győzelemből nekem, neked, nekünk valamennyiünknek jut, nekünk ebben a győzelemben részünk van, részesedhetünk belőle. Aki a szeretetben követi Krisztust, annak része van feltámadásában is. Tehát a keresztény hívő ember számára a kinyilatkoztatás nyújtja azt a bizonyosságot, amely a nem hívő számra csupán sejtés.

De mit kezdjünk kételyeinkkel, mit mondhatunk annak, aki nem tudja elfogadni mégsem az örök életről szóló tanítást, sem az emberi értelemből és természetből levezetve, sem a kinyilatkoztatásból, Krisztus tanításából? Nekik azt tudjuk mondani: Aki nem tudja elfogadni az örök életet, az még életében nem tudott szeretni. Úgy is mondhatnánk, hogy még életében nem volt igazából szerelmes. Lehet, hogy azt hitte, hogy szeret, lehet, hogy azt hitte, szerelmes, de csak önmagát szerette, és szerelmében is az önzését kereste. Aki képes volt igazán szeretni, abban hamar megszületik a szilárd meggyőződés, hogy ez a szeretet örökké él és éltet.

Tanuljunk tehát Krisztustól szeretetet, önzetlen életvitelt, akkor fogékonyak leszünk az örök életről szóló tanításra is! Tanuljunk az előttünk eltávozottaktól, a mindenszentektől, törekedjünk az életszentségre, a krisztusi életvitelre, hogy az örök életet ne csak higgyük, hanem részesei is lehessünk annak!

 

P. Reisz Pál OFM, a sümegi ferences kolostor házfőnöke